3241
Sök

Golf TSI, motorljud. Vad är fel?

747 Inlägg
1 juli 2012
#21
Tätare oljebyten som gasbilarna på bensinarna så hade det inte vart några direkta problem. Dvs max 1500mil mellan oljebytena.

Men sen så har ju VW gjort samma miss som en annan tillverkare gjorde för många år sedan men det är en annan femma.

Sen att gasbilarna blir aningen kompressionslösa är ju att gasen är så pass aggresiv, är ju bara som sagt kolla ventilsäterna hur dom ser ut efter ca 15k mil. Varmt som tusan blir det också då termostathuset brukar smälta även på dom tongue

/ Toni Larsson

604 Inlägg
1 juli 2012
#22
MeloveGolf skrev:
Tobbetdi skrev:
8500 mil utan att ha bytt kedjor? Grattis måste jag säga isf! Är vanligt att kamkedjorna sträcks runt 5000 mils interv

nja nu ska vi inte ta i för mycket, är ingen intervall i vanliga fall utan en (nm) miss i produktionen precis som i R36:an så går det på garantin och för många även när garantin gått ut, fram till 2008 ska felen finnas, vw fixar dom samtidigt om man lämnar in den, det är en avancerad motor så barnsjukdomar får man räkna med...



bronco_z skrev:
5000 mil på en kamkedja låter ju som en fantastisk konstruktionsmiss???

Det är en inte en konstruktions miss i den bemärkelsen, man måste isolera pickupen,oljeretur och allra helst undvika long-life oljan, det är hydralisk spännare som kräver oljetryck, för höga temperaturer gör att spännaren inte orkar hålla trycket första vw modellen som haft detta problem, förmodligen pga av allt man lycka klämma in på så liten motor tsi
är ett ganska nytt koncept..

Är det själva long life oljan som skall undvikas eller att serva med långa intervaller som är prblemet?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
1 juli 2012
#23
Skulle säga långa intervaller.. Folk har tyvärr missbedömt intervallerna. De tror att det är 3000 mil och 2 års intervall. Det är UPP till 3000 mil ELLER 2 år, beroendes på vad som dyker upp först, när bilen säger till.

Om man servar 1 gång om året med 1500 mils intervall så ska en annan olja användas, men LL oljan är det inget fel på i sig.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

747 Inlägg
1 juli 2012
#24
Som tobbe skriver oljan är det inget fel på men ska man ändå serva med den intervallen finner jag inget direkt skäl till att köra på den ist för den vanliga helsyntetsoljan som körs i gasbilarna samt etanolbilarna.

/ Toni Larsson

604 Inlägg
1 juli 2012
#25
Tobbetdi skrev:
Skulle säga långa intervaller.. Folk har tyvärr missbedömt intervallerna. De tror att det är 3000 mil och 2 års intervall. Det är UPP till 3000 mil ELLER 2 år, beroendes på vad som dyker upp först, när bilen säger till.

Om man servar 1 gång om året med 1500 mils intervall så ska en annan olja användas, men LL oljan är det inget fel på i sig.

Ska eller kan en annan olja användas???
Upplever att folk tar det på båda sätten men glömmer att läsa det finstilta, inte läst specifikt men är det inte så att kallstarter och korta körsträckor är helt förbjudna.
Skulle vara intressant att få detta utrett en gång för alla. Många rackar ner på LL olja, jag tror att gemene man inte använder bilen enligt LL villkoren!
Rätta mig gärna om jag har fel!

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
1 juli 2012
#26
Du har rätt. En annan olja ska användas. nu minns jag inte exakta viskositeten, men hysyntet är det iaf. Kallstarter och korta körsträckor är inte förbjudet, det gör serviceintervallerna kortare helt enkelt, även om man låter bilen stå.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 juli 2012
#27
bronco_z skrev:
Är det själva long life oljan som skall undvikas eller att serva med långa intervaller som är prblemet?

Detta är inte ett intervall fel, felet sitter både i oljeretur och pickup där olja når höga temperaturer innan den går till spännaren, oljan blir blaskig och i start/stop situationer kan spännaren slaka.

Men täta oljebyten är ju alltid bra, men som sagt ett lite knepigt fel det är inte vanligt alls, finns inga andra spännare som krånglar oavsett modell så mycket ny teknik i tsi så allt kan ju hända...



Sök