4216
Sök

Turbon ryker? volvo 850 t5 -94 snabbt svar snälla ska åka till jobbet!

54 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
Hejsan!

Kom lite 5-56 vid min turbo, jag tänkte inte mer på det och körde ca 5 min, sen ser jag att det börjar ryka?
så jag stannade och öppnade motorhuven och ser att det rycker satan från turbon, happ tänkte jag, 1 timme senare så borde 5-56 ha försvunnit, startade och åkte vidare,

då började det att ryka igen och turbon blir skit varm efter ca 1-3 minuter, och även ryker...

så då kollade jag turbon och den glappar ca 1-2 mm, och nu så blir den varm och läcker antagligen in olja eftersom den var helt tom på stickan, så jag fyllde på olja och körde, nu går det att köra kanske 10 minuter. men den ryker och blir varm som satan?

ser inte att det droppar under bilen, lossade på slagen från kylaren till turbon, och det var lite olja på väggarna i slangen.

Är det turbon som är slut då eller?   

är väldigt tacksam för svar då jag måste ta bilen till jobbet i morgon!

219 Inlägg
1 juli 2012
Rycker det blått från avgasröret?

73 Inlägg
2 juli 2012
Det kan ryka å lukta bränt länge när man fått olja på turbon.
om det va glapp upp och ner på turbon så är det heller ingen fara.
räkna med att turbon blir ett par hundra grader, så blir rätt varmt.
lite olja i intercoolern bli det alltid efterom den släpper in vevhusventilationen vid turbon.

Så håll koll på oljenivån i motorn, och skulle oljan försvinna genom att turbon är slut så hade bilen rykt blått i avgasystemet.

Så jag hade alltså kört till jobbet imonn smile

Forummoderator
26 349 Inlägg
2 juli 2012
Lite oljedimma är inget som behöver betyda något. Laddar den normalt?
Varm som satan är för övrigt också normalt. Eller ja..varm så man inte kan ta på grejerna i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

54 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
Tack för era svar! smile, den blåryker inget , helt normal, bara att turbon blir varm som satan och börjar ryka där vid "turbo området" och den drar lite olja,  den laddar normalt och går hur bra som helst, nu har jag dock skruvat ner turbon till 0.3 bar då jag trodde den var trasig, men det kan kanske vara packningen till oljesaken som kyler turbon?   är inte jätte haj på motorer haha !

kan åka kanske 5 min, sen om man spottar på turbon så fräser  det till,  är det normalt?? :S
Senast redigerat av nikke3D (2 juli 2012)

Forummoderator
26 349 Inlägg
2 juli 2012
nikke3D skrev:
Tack för era svar! smile, den blåryker inget , helt normal, bara att turbon blir varm som satan och börjar ryka där vid "turbo området" och den drar lite olja,  den laddar normalt och går hur bra som helst, nu har jag dock skruvat ner turbon till 0.3 bar då jag trodde den var trasig, men det kan kanske vara packningen till oljesaken som kyler turbon?   är inte jätte haj på motorer haha !

kan åka kanske 5 min, sen om man spottar på turbon så fräser  det till,  är det normalt?? :S

Den blir väldigt varm ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
2 juli 2012
nikke3D skrev:

med tanke på att de alldeles nyförbrända avgaserna från alla 5 cylindrar hela tiden passerar genom turbon så blir det varmt ja, saker som brinner brukar normalt bli ganska varma (i det här fallet luft/bränsleblandning) inget ovanligt att en turbo glöder så att det lyser om den efter hård körning...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

54 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
Jaha okej! då är det bara att leta på läckan då smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 juli 2012
Den läcker ingen stans, har du meckat o det har kommit olja på grenrör/turbo så ryker det som fan, men det kommer försvinna, du kan ju alltid göra en motortvätt när motorn är sval, men du behöver inte göra något alls, då din bil är hel!

Sök