3496
Sök

Volkswagen VW 1600 typ3 Variant Squareback Cabriolet *Edition IV*

En nostalgisk byggtråd om mitt och min polare Stefans allra första bilbygge. Bilen totalförstördes i en brand sommaren 2012, vilket fick alla gamla härliga minnen att välla fram. Tråden startar därför som en nostalgisk resa i... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
122 570 Visningar
Uppdaterades senast 19 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjohej på er alla VW-fans! Den gamle räven proudly presents: Projekt VW Squareback/Cabriolet –68, Edition I

Nu tänkte alltså ’gubben’ berätta lite mer om sina egna små bidrag till VW-hobbyn, så som den tedde sig innan tyskstukade Golfar och liknande tog över scenen på Bug Run tongue

Året är 1983 och jag och min polare Stefan hade ett spännande projekt i Stefans föräldrars garage. Vi hade gjort upp en pakt om att hjälpa varandra med våra olika bilprojekt, vilket vi också gjorde fram till 1990 då jag skaffade ett gammalt hus som krävde all min lediga tid under flera år…

http://farm3.static.flickr.com/2608/3874987216_7f97528b87.jpg
Av dessa fyra bilar skulle det bli en Total inköpssumma 3 200 kr. OBS, krocken är arrangerad!

Front, dörrar och framvagn från 72:an i havreåkern, övrig kaross och inredning från 72:an på gården, bottenplatta och växellåda/pendelaxel från 68:an och en 1800-motor från 412:an. Låter det rörigt? Lugn, det blev värre än så, så småningom big_smile ! Fram till vintern 82/83 hade det varit omöjligt att besiktiga ombyggda bilar hos SBP, men nu kom det nya regler om amatörbyggda och ombyggda bilar. Marknaden dammsögs snabbt på vettiga rostfria VW-bubblor som byggdes om till Beach-Buggys.

Lägger upp ett par bättre bilder på objekten:

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/Blkombinykpt.jpg

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/Rdnykpt.jpg

Jag och Stefan valde dock en annan väg, inspirerade av möjligheten att bygga och besiktiga en egen Cabriolet!

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/VWpgolv.jpg
Värmekanalerna ersatta med bastanta rör från gamla trafikskyltar ( - ”motortrafik förbjuden”, närmare bestämt - ) med gula stolpar och dessutom en kraftig fyrkantsprofil längs kanten på bottenplattan som svetsades fast i karossen.

Att vi inte utgick från en Notchback (2d sedan), berodde helt enkelt på att vi inte hittade något lämpligt objekt och att vi båda tyckte att fastbacken hade en så ful bakända utan taket kvar. Dessutom hade vi ju flera ’varrar’ så det föll sig rätt naturligt. MEN vår kompisar var VÄLDIGT skeptiska ska ni veta…

http://farm4.static.flickr.com/3483/3874199509_0bcd29e4a2.jpg
Det högtidliga taklyftet!!!

Stefans farsa tillhörde också de skeptiska, men när han såg att det började likna något så började han också ’hänga’ i garaget. Han arbetade som plåtslagare på en firma i Falkenberg, och hans erfarenhet hade vi mycket nytta av. Stefan läste 4-årig teknisk linje i Halmstad och lyckades göra hållfasthetsberäkningar (eller var det en klasskompis?) som vi utgick ifrån vid bygget, och som SBP svalde med hull och hår!

http://farm4.static.flickr.com/3482/3874199687_ee6fa152ef.jpg
Underredet sprutades med epoxitjära och målades sedan i glada kulörta färger. cool

Nu började kompisarna också ’hänga’ i garaget. ”Wow, det här kanske blir en cool bil i alla fall”. Vi var ju inte sena att utnyttja situationen. Våra polare fick stå och grovslipa karossen m.m. i utbyte mot utsikten att få åka med till sommaren…

http://farm4.static.flickr.com/3419/3874199947_e10419bfff.jpg
Epoxitjäran måste förtunnas ordentligt för att kunna sprutas på, därför gällde det ju att ha ordentlig skyddsutrustning! (Det är undertecknad som fånar sig framför kameran.)

Att lacka utan skyddsmask var inte roligt, men det var vad jag gjorde med detta underrede. Men så fort det var färdigt så stack jag och handlade en halvmask som jag tog på mig när jag lackade min egen Fastback 67:a samma vår.

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/Bild107.jpg
Våren 1984: Första gången på hjul. Här syns lite av förstärkarna nederkanten.

Bilens förstärkningar var 30x70x3 och gjorda av ihopsvetsade L-järn. Röret från vägmärket ligger innanför tröskellådorna och var 2" iso (60.5x 3,??). Bottenplattan och karossen svetsades samman med förstärkningarna för att stabilisera karossen maximalt.

http://farm3.static.flickr.com/2608/3874200179_8a380bb90f.jpg
Undertecknad mekar bromsar i Stefans primitiva smörjgrop (en vattenbrunn med golv ovanför vattenytan…)

OCH: Dörrarna måste ju vara öppningsbara för att brudarna lätt ska kunna komma in bilen, förstår ni väl. Ingen enkel ’kiruna-cab’ här inte!! tongue

http://farm3.static.flickr.com/2607/3874200405_bc26f2dcfa.jpg
Dörrarna på plats och den mycket primitiva sufflettställningen provmonterad. Vindrutan satt i under hela bygget. Backluckan uppsvetsad från div. skrotbitar men med gångjärn från en fastback och nederdel från Variant. Ljuddämparen på 1800:an var stor och biten bakom stötfångaren var rutten, så den skar vi helt enkelt bara bort för att allt skulle få plats!

Det regnar på VWästkusten. Det blåser på VWästkusten. Dygnet runt. Året runt. Alltså måste vi ha ett tak på vår cabbe, det insåg vi båda i ett tidig skede av bygget. Men nu började det bli vår och saven steg både här och där om ni förstår vad jag menar wink . Alltså blev det en ’raggarlösning’ med en demonterbar suffletställning klädd med vitt konstläder och en bakruta från bilen vi kapat. Vi sköt in rutor från en tidigare skrotad DKW F12 som sidorutor, medan vi behöll rutorna i dörrarna. Needless to say: Taket höll inte tätt!!

http://farm4.static.flickr.com/3510/3874988592_e03b5657f5.jpg
Maskat och klart för lack!

När våra polare gjort sitt med slipning och spackling skred jag till verket med färgsprutan. Denna gång lackade vi med tvåkomponents lack utomhus. Jag hade dock valt en ’snabb’ blandning så färgen hade nästen torkat innan den landade på bilen. Grym apelsinlack med andra ord sad

http://farm3.static.flickr.com/2539/3874988738_2f6aeb99a6.jpg
Stefans lillasyrra Agneta ’hänger’ med mig när diverse kablar ska dras inför första provturen med ’cabben’!

Handen på hjärtat, visst är tjejer lite gulliga; de dissar dig och fnyser när du ligger med din skitiga overall i garaget, men så fort bilen har fått LACK så börjar även de ’hänga’ i garaget!! smile Är det fler än jag som gjort denna erfarenhet genom åren?

http://farm3.static.flickr.com/2432/3874201213_5d99d60d34.jpg
Stilstudie på två nyrenoverade VW’s sommaren 1984.

Båda bilarna var höga som hus, men det var faktiskt inget vi reflekterade speciellt mycket över då. Cabben gick som ett skott med 85-hästaren, men behövde lite detaljarbete för att kunna fungera som den ’brudmagnet’ vi hade tänkt oss! Tilläggas kan att det dröjde inte länge innan både växellåda och koppling började protestera mot kraften i 1800:an…

http://farm3.static.flickr.com/2660/3874201449_951ffca366.jpg
Bilen skulle ju användas och det blev så att ’vi piffade upp den’ efter hand. Jmfr profilen med min fastback i bakgrunden.

Vi kände oss som kungar på vägen 1984, och tjejerna bönade och bad om att få åka med oss cool cool . De ’riktiga’ raggarna blev sura och det hände ibland att stämningen blev hotfull när vi snurrade på stan i vår VW, men det här var vår särklassigt bästa raggarbil: Sommaren 1984!! big_smile

http://farm4.static.flickr.com/3462/3874989620_b4f9793b8c.jpg
Stefan torrkör vår uppcabbade typ 3:a sensommaren 1984, bilen är färdig!?

Bilen var nu färdig i vår omgivnings ögon, men jag och Stefan hade större planer för vårt projekt och höstlöven hade knappt börjat falla till marken innan vi på nytt satte vinkelslipen i bilen. Så fortsättning följer …

EDIT 11/7 2012: Ändrat rubriken från "Volkswagen VW 1600 typ3 Variant Squareback Cabriolet *R.I.P.*" till "Volkswagen VW 1600 typ3 Variant Squareback Cabriolet *Edition IV*"
Senast redigerat av -MATS- (11 juli 2012)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

630 Inlägg
2 juli 2012
#2
Fan vad fint projekt!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#3
audicarsismine skrev:
Fan vad fint projekt!

Tack för kommentaren och för att du följer - bygget i denna versionen är redan gammalt, men väldigt kul att tänka tillbaka på cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

630 Inlägg
2 juli 2012
#4
Väldigt kul för mig som ung, som inte fick uppleva den tiden, att se såna härliga bilar nu!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#5
audicarsismine skrev:
Väldigt kul för mig som ung, som inte fick uppleva den tiden, att se såna härliga bilar nu!

smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Med lem
768 Inlägg
BONKERS
519 Inlägg
2 juli 2012
#7
åhh vill veta mer!!! update!!


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#8
robininfOCUS skrev:
Haha vad roligt! smile

cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#9
gotich skrev:
åhh vill veta mer!!! update!!

Det kommer mer ikväll smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#10
-MATS- skrev:
gotich skrev:
åhh vill veta mer!!! update!!

Det kommer mer ikväll smile

Som utlovat:

Projekt VW Squareback/Cabriolet –68, Edition II

Visserligen hade jag och Stefan en bil med ’attityd’ cool , men också i ärlighetens namn ett VW med dålig plåtpassning, taskig lack och ett helhetsintryck av ”yx-bygge”…

http://farm4.static.flickr.com/3512/3874201935_0f649d6e75.jpg
Vi testade olika höjd på den choppade vindrutan, detta var för mycket, men ser ju ballt ut iaf…

Vår cabbe som bara rullat en sommar var alltså i våra ögon inte helt lyckad utseendemässigt så vi rev den igen på hösten. På önskelistan stod sänkt tak, sänkt framvagn, riktig sufflettställning, tuffare fälgar m.m. En fräsch inredning stod också på programmet.

http://farm3.static.flickr.com/2601/3874202455_b6d6aa85e3.jpg
Vi ville ha bort ventilationsrutan, så fönsterhissar från en Mazda Hardtop sattes runt om.

Plötsligt hade jag och Stefan satt ribban ganska högt kände vi, med mer avancerade tekniska lösningar och till och med visst krav på finish på grejerna. Det blev mycket arbete, med det var också mycket lärorikt. Det är kul att lista ut lösningar och konstruktioner, att skissa och bygga, riva och bygga om igen o.s.v.

http://farm4.static.flickr.com/3438/3874202721_b0c7d5fc85.jpg
Vintern 84/85: Fönsterhissar och cab-ställning färdiga.

Sufflettställningen och fönsterhissarna bak var svåra både att tillverka och att få att fungera som vi ville. Vindrutan var också sänkt 2½ tum (63 mm) och vi behövde flera försök för att kapa ner ett glas som passade och som inte sprack vid monteringen.

http://farm3.static.flickr.com/2619/3874202943_f8b75b97c1.jpg
Vi ville att suffletten skulle gå djupt ner i karossen á la USA-bilar, och inte ligga ovanpå som de isolerade tyska suffletterna.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#11
Plötsligt hade vintern övergått i vår, och vi fick som vanligt bråttom igen i garaget.

http://farm3.static.flickr.com/2673/3874203233_343cb90242.jpg
Stommen till suffletten är klar, likaså har bilen ny design av bakskärmar runt bakluckan. Däremot står bara stommen till den nya handknackade bakluckan färdig jämte bilen på denna bild.

En ny baklucka knackades också fram. Formen bestämdes av formen på det DKW F12-tak som vi skar plåt ur. Men det blev väl rätt hyfsat tyckte vi då.

http://farm3.static.flickr.com/2646/3874991370_c1fe67813e.jpg
Hålen i fronten lade vi igen för en renare look.

Det var Stefan som svetsade medan jag formade plåt och tänkte på olika lösningar, vilka dock Stefan ofta hade ännu bättre!! Vi arbetade på bra med olika talanger som verkade komplettera varann.

http://farm3.static.flickr.com/2531/3874203767_9ebb06d674.jpg
1800-motorn målades i moderiktig färg!

Va f*n, rosa?? Detta var på 80-talet, kom ihåg det!! big_smile

http://farm4.static.flickr.com/3441/3874991854_6e3e4a4152.jpg
Grundlack våren 1985.

Hmm, pendelaxel i bakvagnen? Javisst, detta var dagarna innan jag kraschade med min Fastback roll

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/Bild041.jpg
Stefan plundrar min bil på bakvagnen … hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#12
http://farm3.static.flickr.com/2671/3874992248_39578b300c.jpg
VW:n lackades utomhus, men nu med riktigt hyfsat resultat (övning ger färdighet som det heter).

Vi kompromissade fram en egenkomponerad mintgrön nyans (själv ville jag helst haft den aprikosfärgad, men Stefan lade då in sitt veto). Löven hade spruckit ut och nu var det verkligen ont om tid till årets cruising-säsong!

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/Tvfolkor.jpg
Här är både den röda fastbacken och cabben innan bakvagnen byttes efter lack.

http://farm3.static.flickr.com/2626/3874204689_74719752f6.jpg
Stefan kopplar nödvändig el för säsongens första provtur.

Bilen var ju besiktigad och vi ville bara ut och åka. En IRS bakvagn från min krockade fastback hann vi sätta dit också – men inredning då? Glöm det! Vi hade ju takchoppat bilen så vi fick sätta dit låga stolar från en Volvo 142:a för att inte få all fartvind rätt i ansiktet smile !

http://farm4.static.flickr.com/3422/3874992840_ce7e670906.jpg
Batteriet är dött! ”Vi bogserar igång skiten, jag vill prova nu!” Stefans farsa ser skeptisk ut…

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#13
All plast i inredningen målades vit och vi planerade för helvit inredning och vitt tyg på suffletten.

http://farm3.static.flickr.com/2619/3874205433_d1d633ba97.jpg
Här klär jag suffletten med vitt markistyg. Min röda Fastback i bakgrunden har fått släppa bakvagnen till cabben.

Inredningen blev nog faktiskt aldrig riktigt färdig detta år, vi var alltför åksugna för att hinna med det.

http://farm4.static.flickr.com/3479/3874205661_2dffc85bc4.jpg
Funktionen på suffletten demonstreras här och min Fastback skymtar till vänster framför pendelaxeln som bytts mot IRS på cabben.

Vi monterade Empi 8-spoke under sommaren och överhuvudtaget var finishen mycket bättre på bygget, samtidigt som vi ändå tillät oss ’röja’ lika våldsamt i bilen som under sommaren innan.

https://www1.garaget.org/archive/173/172487/274952/274952-2590574.jpg
Stolta ägare/byggare till Sveriges enda(?) VW 1600 Cabriolet sommaren 1985!

Bilen kompletterades även med en sportratt i trä och mera inredning efter det att denna bild togs. Vi var med på bild i tidningen Bilsport när de gjorde ett ’gatbilsreportage’ i Halmstad under sommaren 1985. Livet lekte! big_smile big_smile big_smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#14
En fotosession från 1985, bilder tagna vid Bällforsens kraftverksdamm i ån Ätran – en vacker vägsträcka som blivit utnämnd till ”Hallands vackraste väg”:

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/Bild047.jpg

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/Bild046.jpg

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/Bild045.jpg

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/Bild044.jpg

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/Bild048.jpg

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/Bild049.jpg

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#15
Vi förflyttar oss till 1986:

https://www1.garaget.org/archive/173/172487/274952/274952-2590591.jpg
Tvätt inför kvällens cruising… Min lillbrorsa hjälper till med att torka rutor. smile

Vi satte dessutom på en slät främre stötfångarskena. Under presenningen i bakgrunden slumrar min krockade fastback.

https://www1.garaget.org/archive/173/172487/274952/274952-2590592.jpg
Bug Run #3 1986.

Bilen väckte hyfsat mycket uppmärksamhet i Mantorp och tidningen Wheels publicerade en bild på bilen, mej och Stefan med namn och allt. LYCKA! tongue big_smile

http://farm3.static.flickr.com/2592/3874994636_3b7393ce21.jpg
På hemväg från BugRun #3, med många nya idéer i skallen … tongue

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/Bild051.jpg
Här är en go’ bild när några kompisar hade åkt till ”Björkasjö” för att bada en varm sommarkväll. smile

Men… När jag behövde stålar till en insats på min lägenhet, så köpte Stefan ut min andel i cabben hösten 1986. Sedan körde han själv bilen till 1992, då den ställdes av, primärt p.g.a rostskador i framvagnen.

Dock kom bilen senare åter ut på vägarna i ännu en ny skepnad, så fortsättning följer…

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Med lem
768 Inlägg
3 juli 2012
#16
Kul att ni fick till den så fin. Hur gjorde ni med cabställningen? Tog ni från en annan bil?

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
3 juli 2012
#17
Galet frän big_smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#18
robininfOCUS skrev:
Kul att ni fick till den så fin. Hur gjorde ni med cabställningen? Tog ni från en annan bil?

Tack! Vi gjorde en helt hemmatillverkad cabställning efter att ha studerat lite bilder i olika biltidningar. Det var en hel del pyssel, men det fungerade faktiskt nästan över förväntan smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#19
Dixieman skrev:
Galet frän big_smile

big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#20
Projekt VW Squareback/Cabriolet –68, Edition III. Avsnitt 1

Vi är nu framme vid hösten 2007:

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP1916.jpg
Efter 15 års förvaring i vår lada så har ’cabben’ blivit lite dammig… hmm

Dags att börja tänka på att hitta på något med den, resonerade Stefan, ivrigt påhejad av mina båda biltokiga söner wink Framvagnen behövdes bytas, men som tur var hade vi sparat lite VW-delar från byggena under 1980-talet smile .

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP1975.jpg
Bilen flyttades in i vår lilla verkstad och befriades från sin framvagn som var tvärslut … tongue

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP1965.jpg
En fräsch stomme rotades fram…

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP1967.jpg
… och vi kunde välja och vraka bland de bästa delarna vi hade liggandes.

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP2096.jpg
Efter blästring och lite rostlagning ser framvagnen riktigt fin ut smile . Bara att skruva på bromsarna och montera den i bilen!

http://i1019.photobucket.com/albums/af318/babyotier/VW%20type%203%20vert/IMGP1968.jpg
Men även den rosafärgade motorn behövde en översyn yikes !

Så fortsättning följer…

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök