En nostalgisk byggtråd om mitt och min polare Stefans allra första bilbygge. Bilen totalförstördes i en brand sommaren 2012, vilket fick alla gamla härliga minnen att välla fram. Tråden startar därför som en nostalgisk resa i... Visa mer
Ska bli skit kul att se hur detta går Vad menar du med R.I.P??
Läs ingressen, bilen brann upp för nåra veckor sen
Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Projekt VW Squareback/Cabriolet –68, Edition III. Avsnitt 6
Nu när det ändå fixades så och trimmades så byttes lådan till en femväxlad Porsche 914
Den plockades isär och fick en bug@5speed noskon.
Avluftingen av lådan flyttades på diagonalen när ringhjulet sattes på andra sidan. Stefan fick även fixa med drivaxeländarna så att dom lirade ihop med VW-knutarna. Han svetsade igen styrhålen och borrade upp dem och gängade M8.
Lådan fick även hängas upp med ett nytt bakre fäste (detta blev ett sorgebarn som aldrig fungerat riktigt 100%-igt om jag ska vara helt uppriktig):
Det fästes i de 2 nedre bulthålen i bakvagnens lådfäste.
Det behövdes också en mekanism som flyttade upp växellänkagets rörelse ca 170 mm. Det sattes en lagring som håller rätt på länkaget i överkant och det går en liten stång i sidan som flyttar sidrörelsen, och längd rörelsen flyttas av fyrkantsröret (hänger ni med?).
Kopplingsvajern sitter i nederkant istället för överkant så den fick fixas så att den kom på rätt plats också.
Projekt VW Squareback/Cabriolet –68, Edition III. Avsnitt 7
Det krävdes en ny motorlucka eftersom förgasarna och luftfiltarna stack upp över kanten. Med facit i hand – gör inte detta på er egen bil … det brinner som f*n om olyckan är framme. Välj ett brandsäkert material istället !!!
Först gjordes en form – sedan plastades luckan upp i glasfiber och polyester:
Bakluckan som gjordes till bilen 1985 hade ett skarpt plåtveck mellan bakljusen:
Dessutom var den tillverkad av plåt med rätt mycket spackel så att den blev ca 15 kg tung. Den var även lite rostig på insidan av kanten eftersom vi fått punkta på mer material då den krympte då vi dubbelvek kanten och så hade det blivit sprickor i spacklet.
Därför valde Stefan att tillverka en form av den gamla luckan, vilken sedan spacklades i vecket/böjen så att formen blev rundare där.
Här sitter nya luckan på bilen för test.
Trots att det gick åt en del spackel även på denna baklucka så blev den mycket lättare än den tidigare upplagan .
Projekt VW Squareback/Cabriolet –68, Edition III. Avsnitt 8
Bilen användes flitigt av mina söner de senaste åren – de rekondade bilen så att den blev nästan lika fräsch som 1986, plus givetvis en tvätt inför varje utflykt:
De lyckades till och med förbättra bilens prestanda och pålitlighet genom att finjustera och förfina en del lösningar
Tyvärr gick bilen ett tragiskt öde till mötes kl. 17.30 lördagen den 30 juni 2012, på landsvägen mellan Drängsered och Vessigebro i Falkenbergs kommun :
Här hämtar vi hem vraket senare samma kväll …
En sorlig syn.
Eldslågor från förgasartrattarna antände bilen, och fläkthuset av magnesium som satt i bakkant av motorn är helt uppbrunnet tack vare branden …
Som tur var blev åtminstone ingen människa skadad Brandkåren agerade väldigt snabbt, men enligt ögonvittnen så övertändes bilen helt inom ca 20 sekunder, så det fanns inte mycket att göra … om ändå bilen åtminstone varit utrustad med brandsläckare
Följande förmiddag, när den värsta chocken lagt sig, började vi undersöka hur illa skadad bilen blivit och om det finns någon möjlighet att bilen kan återuppstå som ”Edition IV”. Eftersom bilen är öppen har ju all värme stigit rakt uppåt, vilket innebär att bottenplattan eventuellt har klarat sig … hur illa motor och växellåda är skadade, tänker vi också undersöka. Så jag ber att få återkomma när vi klarat av undersöka saken närmare
Under tiden - som ett slags ”MINNESALBUM” – postar jag lite fler bilder på ”Edition III” (2008-2012):