3596
Sök

Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...

Wankel-snubbe
874 248 Visningar
Uppdaterades senast 27 juli 2017
10 164 Inlägg
14 oktober 2014
#941
MaskinarN skrev:
Djo skrev:
Snyggt smile

Men en sak den där wattlänken kommer ej funka ena sidan ska vara fäst i karossen.

Tror bestämt att mittendelen ska sitta i karossen tongue

Kolla har ändrat mitt inlägg såg det sen wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Wankel-snubbe
325 Inlägg
14 oktober 2014
Trådstartare
#942
"snurran", även kallad propellern, ska sitta i karossen. På så vis kan man justera ett fast rollcentra.

Mooseville Performance - Tegheim

10 164 Inlägg
14 oktober 2014
#943
Tegheim skrev:
"snurran", även kallad propellern, ska sitta i karossen. På så vis kan man justera ett fast rollcentra.

Ja då är jag med såg i min första tanke ut som allt satt på bakaxeln men Då kommer detta bli riktigt bra smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

9 120 Inlägg
14 oktober 2014
#944
Centrum på snurran ska ju sitta på bakaxeln, å sen ska "vingarna" sitta i karossen. Så som på bilden nedan.

http://i.ytimg.com/vi/aPzDGXXbwKQ/maxresdefault.jpg


Wankel-snubbe
325 Inlägg
14 oktober 2014
Trådstartare
#945
"Ska" är ett starkt ord Putteliten.

Det brukar bli såsom på din bild i rallybilar för att det är enklare, men ska man utnyttja fördelarna av att kunna spika rollcentra så gör man tvärtom. Min propeller SKA sitta i karossen,  och fästerna i axeln. På så vis kan jag justera propellern upp eller ner och behålla mitt rollcentra vid fjädring och krängning.

Mooseville Performance - Tegheim

1 523 Inlägg
14 oktober 2014
#946
Efter att ha följt detta bygget så betvivlar jag faktiskt inte att Herr Tegheim har rätt, verkar finnas en baktanke med det mesta.


9 120 Inlägg
14 oktober 2014
#947
Tegheim skrev:
"Ska" är ett starkt ord Putteliten.

Det brukar bli såsom på din bild i rallybilar för att det är enklare, men ska man utnyttja fördelarna av att kunna spika rollcentra så gör man tvärtom. Min propeller SKA sitta i karossen,  och fästerna i axeln. På så vis kan jag justera propellern upp eller ner och behålla mitt rollcentra vid fjädring och krängning.

Enligt Watt's patent så SKA propellern sitta på den rörliga delen.
Men hur mycket vetenskap är det med den där egentligen? På en rallybil bygger man wattlänk för att bakaxeln inte ska flytta sig i sidled.


Wankel-snubbe
325 Inlägg
14 oktober 2014
Trådstartare
#948
Grundiden är ju att hålla den i sidled, och att hålls den helt still sidled vid infjädring och utfjädring till skillnad emot ett panhardstag som flyttar axeln i en radie kting fästpunkten.

Om man läser på lite kring rollcentrum och geometrier vid banracing, så påverkas rollcentra negativt när propellern sitter i axeln. Däremot om man vänder på det kan man dra nytta av det justerbara rollcentrat i karossen.

Edit:
Kollar man på Watt's patent så skulle jag vilja ha det till att de satt propellern i karossen, precis som jag tänkt göra.

http://patentimages.storage.googleapis.com/US8177245B2/US08177245-20120515-D00002.png

http://www.google.com.ar/patents/US8177245
Senast redigerat av Tegheim (14 oktober 2014)

Mooseville Performance - Tegheim

10 164 Inlägg
15 oktober 2014
#949
Finns för och nackdelar med båda hur man vill göra är upp till byggaren. Förstår definitivt tanken att sätta den i karossen lite mer jobb är det ju dock.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

136 Inlägg
15 oktober 2014
#950
Tegheim skrev:
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/Kaross-02_zps7cc81736.jpg

Alltså, pornografi rakt igenom på bygget. Blir ju slank som fasen med höjda skärmkanter.
Senast redigerat av frogish (15 oktober 2014)


2Fast4You
499 Inlägg
15 oktober 2014
#951
Djo skrev:
Finns för och nackdelar med båda hur man vill göra är upp till byggaren. Förstår definitivt tanken att sätta den i karossen lite mer jobb är det ju dock.

Förklara gärna hur du tänker när du säger att det är mer arbete med propellern i karossen? Ser liksom inte riktigt problemet.


128 Inlägg
15 oktober 2014
#952
Jag är så ruskigt imponerad av ditt bygge, riktigt läckert!!


619 Inlägg
16 oktober 2014
#953
ArvidsZon skrev:
Djo skrev:
Finns för och nackdelar med båda hur man vill göra är upp till byggaren. Förstår definitivt tanken att sätta den i karossen lite mer jobb är det ju dock.

Förklara gärna hur du tänker när du säger att det är mer arbete med propellern i karossen? Ser liksom inte riktigt problemet.

Rätta mig om jag har fel (utgår från kunskaper i mekanik och positionering). Som det ser ut så har det att göra med hävstångsefekten... sätter man propellern i karossen blir det hela mer känsligt för att vara rätt positionerade eftersom en liten ingående avvikelse ger en större utgående avvikelse.
Med andra ord så kräver det mer precis positionering vid byggnation.

Nu hoppas jag att mina kunskaper inte har fallerat utan att jag träffat huvudet på spiken big_smile

10 164 Inlägg
16 oktober 2014
#954
ArvidsZon skrev:
Djo skrev:
Finns för och nackdelar med båda hur man vill göra är upp till byggaren. Förstår definitivt tanken att sätta den i karossen lite mer jobb är det ju dock.

Förklara gärna hur du tänker när du säger att det är mer arbete med propellern i karossen? Ser liksom inte riktigt problemet.

Egentligen så är det ju inte ens det lite mer mätning möjligen. Sen får man ju bygga om karossen lite mera (kanske beror väl på hur man gör) men i detta bygge är det ju liksom redan gjort då inget behålls original. Och problem säger jag ej att det är problem är till för att lösas isåfall.

Gillar att bygga och komma på lösningar jag med så och watt länk har jag klurat på lite granna smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

42 Inlägg
16 oktober 2014
#955
frogish skrev:

Alltså, pornografi rakt igenom på bygget. Blir ju slank som fasen med höjda skärmkanter.

skulle vara jävligt snyggt om han höjde skärmarna bak också... kanske kommer big_smile


295 Inlägg
16 oktober 2014
#956
Ser grymt ut smile Låt han bygga som han vill och sen kan ni som tycker han ska göra på ett visst sätt överbevisas när bilen är klar big_smile

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!

Wankel-snubbe
325 Inlägg
2Fast4You
499 Inlägg
17 oktober 2014
#958
Tegheim skrev:
Skärmkanten bak ska lyftas ca 100mm.

Skulle det inte vara möjligt att kunna använda skärmkanter från framskärmar till bakskärmarna?
Tänkte på att det kanske skulle se väldigt snyggt ut med samma form fram och bak, sen är väll framskärmarnas innerradie lite större också?


Wankel-snubbe
325 Inlägg
17 oktober 2014
Trådstartare
#959
Jo, det skulle funka. Vöcks har gjort så på sin 242a tex. Och han tipsade även mig om att göra så

Mooseville Performance - Tegheim

2Fast4You
499 Inlägg
17 oktober 2014
#960
Tegheim skrev:
Jo, det skulle funka. Vöcks har gjort så på sin 242a tex. Och han tipsade även mig om att göra så

Ja där ser man, bakskärmarna ser ju liksom väldigt platta ut så det är ju svårt att få till någon snygg passform mellan hjul och skärm vid större dimensioner så det hade ju verkligen hjälpt.
Nu vet jag inte hur hans 242a ser ut men jag kan tänka mig.



Sök