3157
Sök

Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...

Wankel-snubbe
874 225 Visningar
Uppdaterades senast 27 juli 2017
18 Inlägg
22 december 2014
#1001
Riktigt snyggt jobb!!! smile

10 164 Inlägg
22 december 2014
#1002
Fan så stiligt smile den motor blir mumma.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 215 Inlägg
22 december 2014
#1003
Tegheim skrev:
Pavva skrev:
Vet du tillverkare på 4p lyften? jag har en liknande men den har blivit ommålad så ingen text finns kvar..

Vår lyft är en KONI KO 4040 W - 4000kg från 1980, och precis nybesiktigad och godkänd.

Okey det är nog en likadan smile tack smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 997e5a.jpg

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

1 026 Inlägg
22 december 2014
#1004
Fint med liten update! Ser mycket bra ut
Vad använder du för ultraljudstvätt?


Wankel-snubbe
325 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
#1005
Biltemas tvätt. Enda nackdelen är storleken!

Mooseville Performance - Tegheim

555 Inlägg
23 december 2014
#1006
Helsjukt...på ett bra sätt !!! Alla tummar upp !cool


1 861 Inlägg
23 december 2014
#1007
Som alltid sinnes sjukt! SÅÅ fett!!! Nu ska jag gå och byta underkläder...


447 Inlägg
25 december 2014
#1008
fan va fint du fortsätt simma smile


Pirat
159 Inlägg
25 december 2014
#1009
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20141118_181125_zpsgs5rkpb4.jpg~original

Hosta lite på dina rotorer så ska du se att de blir lika vikt på dom. Skämt å sido, du gör ett jävligt grymt jobb.. Lika impad om inte mera impad varje gång de kommer en update i din tråd.. smile

Korkad sökfunktion?!
Nej då, själva sökfunktionen är väldigt bra, men i detta fall har den en rejäl brist tyvärr.

Wankel-snubbe
325 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
#1010
Här har det varit jättetyst länge. Förlåt, man blir så bortskämd med Facebook-sida och Instagram. Tar ju bara sekunder att dela med sig av nya prylar.

Här kommer en throwback!

Började göra iordning mittgavlarna för framtida bruk. Original sitter det oljepåfyllning i det yttre hålet, och frostplugg i den andra.
Eftersom jag inte ska köra i kyla, och dessutom har 3st mittgavlar och torrsumps-tank, så behöver jag inte påfyllnigen.

Svarvade pluggar och krympte i innan jag planade av och arborrade det andra hålet.
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMG_20141113_180159_zpslqp9wdhs.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMG_20141113_182414_zpsikg84dwf.jpg

Svarvade även pluggar till det, som jag nu lagt in i kylskåpet för att krympa.
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20150207_192730_zpscxvf7hsm.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20150207_191846_zpssqgj7kiv.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20150208_092506_zpsfsoclw0q.jpg

Har påbörjat invägning och rengöring av rotorer till motorn.

Före modd.
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20141118_181125_zpsgs5rkpb4.jpg

Efter ultraljudstvätt
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20141119_130804_zpsryuawy7y.jpg

Efter lite scotchbriteduk
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20141119_132602_zpsuxzr9y5p.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20141229_115027_zpsbcwtv0io.jpg

Efter mycket scotchbrite och andra hjälpmedel
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20141229_151746_zpsabtfdcgb.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/FB_IMG_1419865780266_zps4alrwijo.jpg

Mittlagring, dessa har ni sett en av innan.
Har inte gjort så mycket mer på dem. Provmonterat. Mycket fräsning kvar på dem dock.
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20141019_155906_zps1gigqafj.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20141129_142644_zpsgnq3fznx.jpg

Insug
Har inte hänt jättemycket här.
Kapade till rörböjarna iaf. Är inte riktig nöjd, och vet inte hur jag vill ha det egentligen...
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20141126_185301_zpspqu2zlkq.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20141126_184621_zpshr5rn6wd.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMG_20141221_131935_zpsu6mw05tj.jpg

En överblick på bänken.
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20141129_142633_zpsgibgnsxz.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20141129_143539_zpsmu8h9hu1.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/IMG_20141219_204438_zpsbergtoft.jpg

Börjat skissa på torrsumpen...
Kan inte bestämma mig om jag ska ha ett sheetmetal-tråg, eller billet. Billet är ju coolt, men det är nog enda fördelen smile
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/20141022_171400_zpsyw7rxfxm.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/AutoVerdi-01_zpsnq4q5rwn.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/20141022_173724_zpscbkrijin.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/SolidWorks/20141104_163257_zpsnqxfpjai.jpg

Bilen då.
Har egentligen bara lagat lite rost, och börjat bygga lite förstärkningar till skärmfäste och huvgångjärn.
Original 140-gångjärn får inte plats längre, så Volvo 240 ser det ut att bli.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20141220_153129_zpso3jda1ul.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20141220_173623_zps6ntq6uy6.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20141221_143636_zpsbzgrwsja.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20141222_105355_zpsmwwuda8f.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20150101_162640_zpsgafbpahm.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20150103_162832_zpsej8xcqsl.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20150104_163633_zpsf7jijm7q.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20150107_165611_zpsmzcnpkec.jpg

Byggde en smidig fixtur för wattlänks-propellern. Propellern ska sitta i karossen som tidigare nämnt, men det det är lättare att ha fixturen i bakaxeln, och så rikta in den ordentligt och bygga därifrån tror jag.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20150122_193028_zpsqqygikwu.jpg

Ska även på Vöcks inrådan byta ut mina uniballs som sitter från 4-länkstagen till karossen emot bussningar.
Dessa kommer bli i uniball-utseende, men med delring och hylsa. Förhoppningsvis mindre skrammel.

Började svarva dem i rostfritt stål för att slippa ytbehandla. Det är ett SS2303-material som är lika starkt som rören.
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/IMG_20150206_160458_zpszqketfz7.jpg
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/IMG_20150206_170124_zpsctho3b2g.jpg

Polerade dem innan fräsningen.
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/IMG_20150207_162840_zpsqypnlkcr.jpg

Svarvade även tappar till wattlänksfästerna som ska svetsas fast i mina konsoler.
http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/IMG_20150206_193249_zpso3xbgwwh.jpg

Mooseville Performance - Tegheim

412 Inlägg
8 februari 2015
#1011
Snyggt som vanligt!!
Bara fortsätta så! big_smile


268 Inlägg
8 februari 2015
#1012
Följer dig både på instagram och på facebook. Men ÄLSKAR när du uppdaterar här på garaget.

Keep up the good work

Tokig 08a
1 019 Inlägg
8 februari 2015
#1013
följt detta ett tag!
blir bara mer och mer imponerad på dina kunskaper!


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
8 februari 2015
#1014
Häftigt!  Fortsätt såhär. Mycket smidigare att följa en tråd på ett forum än facebook mm.. bääh.


136 Inlägg
8 februari 2015
#1015
Denna tråd bör vara märkt NSFW. Så jävla snyggt arbete!
Senast redigerat av frogish (8 februari 2015)


555 Inlägg
8 februari 2015
#1016
"MP" i konsollerna cool no comments tongue men du fortsätter med attention to details = kanon !!!


2 030 Inlägg
10 februari 2015
#1017
Blev tipsad om denna tråd i en annan tråd förut, men läste första inläggen och fattade inte riktigt vad du gjorde så den förblev bara ett bokmärke i Chrome, men satte mig imorse och kollade youtube hur en Wankel fungerade och sen började man läsa, vilken skillnad det var att läsa när man hade en hum om vad det handlade om!
Och kan inte säga något annan än någon annan gjort.. ÄR DU INTE RIKTIGT KLOK?? roll Detta är ju det grymmaste bygget big_smile Kunskapen som ligger bakom, och att du är självlärd i CAD är ju bara beundransvärt!
Keep up the good work!!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

144 Inlägg
11 februari 2015
#1018
säkert redan sagt men enbart uppspänningarna i maskin på alla frästa delar måste ju tagit år och dar, jag antar att de är nåt i stil med en 5 axlig du kör?

Wankel-snubbe
325 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#1019
Tack så mycket!

Kul o läsa att ni trivs i tråden.

Jag kör endast 3-axlig fräs, och 2-axlig svarv. Många uppspänningar blir det :-)

Mooseville Performance - Tegheim

Räser Förer
386 Inlägg
11 februari 2015
#1020
Ny i tråden här men vill säga att det är sjukt bygge du gör smile Blir verkligen imponerad av att se detta hantverk du utför.
Följer

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo


Sök