1954
Sök

Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...

Wankel-snubbe
874 196 Visningar
Uppdaterades senast 27 juli 2017
536 Inlägg
27 november 2015
#1061
Mad Mike Whiddett har ju en Mazda Mx5 med en 4rotor i med ca 1200hk som han körde Formula Drift med i USA i år, dock har den dubbel turbo också men ändå, går ju att få ur ordentligt med pulver ur wankel motorerna trotts den låga volymen smile dock sa han att trotts sina 1200hk har han för dåligt med vrid för att hänga på dom andra, så det är väl nackdelen med wankel skulle jag tro


1 861 Inlägg
27 november 2015
#1062
Skulle ju va porrigt med Weber bröl ihop med wankeln big_smile


Volkswagen <3
1 133 Inlägg
29 november 2015
#1063
MrJansson92 skrev:
Mad Mike Whiddett har ju en Mazda Mx5 med en 4rotor i med ca 1200hk som han körde Formula Drift med i USA i år, dock har den dubbel turbo också men ändå, går ju att få ur ordentligt med pulver ur wankel motorerna trotts den låga volymen smile dock sa han att trotts sina 1200hk har han för dåligt med vrid för att hänga på dom andra, så det är väl nackdelen med wankel skulle jag tro

En 1.3liter Wankel motsvarar väl i det närmaste en 6cylindrig motor på 3-4liter (grovt räknat,det är mer komplicerat än så) - eftersom varje sida av rotorn motsvarar en kolv i envanlig motor. Saxat ifrån en tråd på fb

Allmänt körd i huvudet

Baronen
1 434 Inlägg
29 november 2015
#1064
FjonkeeN93 skrev:
MrJansson92 skrev:
Mad Mike Whiddett har ju en Mazda Mx5 med en 4rotor i med ca 1200hk som han körde Formula Drift med i USA i år, dock har den dubbel turbo också men ändå, går ju att få ur ordentligt med pulver ur wankel motorerna trotts den låga volymen smile dock sa han att trotts sina 1200hk har han för dåligt med vrid för att hänga på dom andra, så det är väl nackdelen med wankel skulle jag tro

En 1.3liter Wankel motsvarar väl i det närmaste en 6cylindrig motor på 3-4liter (grovt räknat,det är mer komplicerat än så) - eftersom varje sida av rotorn motsvarar en kolv i envanlig motor. Saxat ifrån en tråd på fb

Går egentligen inte att jämföra då det är en helt annorlunda typ av motor. På en wankel går det inte att få ut något vridmoment på låga varv då konstruktionen inte ger någon större "hävarmseffekt" som i en kolvmotor där vevaxeln har större slag. Således kan en wankel varvas betydligt högre på grund av sin konstruktion och istället hämta sitt vridmoment på dom höga varven där man fått snurr på doningarna. Sen blir det lite komplicerat att räkna som du gjort också då varje sida på Kolven gör alla takter på ett vevaxelvarv. Men det går 120° mellan tändpunkterna på en enskivig wankel vilket motsvarar en 4 takts 6cylindrig motor. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

Baronen
1 434 Inlägg
29 november 2015
#1065
Förlåt, en enskivig wankel tänder på 360°. Tankevurpa...  Alltså tänder en 4skivig wankel på 90° precis som en 8 cylindrig fyrtaktsmotor.

Elbilar kan dra åt helvete.

Wankel-snubbe
325 Inlägg
29 november 2015
Trådstartare
#1066
Skrev precis på förra sidan:

"Wankelmotorn tänder en gång per rotor och varv. En 4-rotor tänder således 4 gånger på ett vevaxelvarv. 2rotor två gånger osv."

Mooseville Performance - Tegheim

5 Inlägg
26 december 2015
#1067
Du har handlag med Svarv o Fräs, Bra jobbat !


Wankel-snubbe
325 Inlägg
28 december 2015
Trådstartare
#1068
totto99 skrev:
Du har handlag med Svarv o Fräs, Bra jobbat !

Tack!
En och annan bit har trillat igenom.

Mooseville Performance - Tegheim

Wankel-snubbe
325 Inlägg
30 december 2015
Trådstartare
#1069
Har provkört min kina-tig som jag köpte för väldigt länge sedan. Med tanke på den som håller i handtaget så funkar svetsen bra.
Drog ihop wattlänksstagen som ska sitta på bakaxeln.
Även stagen svetsades och satte dit nyckelgrepp för justeringen.
Ser helt okej ut på lite avstånd :-)


http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20151226_110552-1_zpsyo0jkuh9.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20151229_133819-1_zpsipuwcy6i.jpg

Mooseville Performance - Tegheim

Baronen
1 434 Inlägg
30 december 2015
#1070
Snyggt gjort! Men det känns inte optimalt med omvänd wattlänk..

Elbilar kan dra åt helvete.

Wankel-snubbe
325 Inlägg
30 december 2015
Trådstartare
#1071
vEight skrev:
Snyggt gjort! Men det känns inte optimalt med omvänd wattlänk..

Det är ju mer optimalt än normal wattlänk förutom den ofjädrade vikten.

Vad ser du mer för negativt med det?

Mooseville Performance - Tegheim

2 343 Inlägg
30 december 2015
#1072
Otroligt fin kvalitet på prylarna du tillverkat.


531 Inlägg
30 december 2015
#1073
Tegheim skrev:
Har provkört min kina-tig som jag köpte för väldigt länge sedan. Med tanke på den som håller i handtaget så funkar svetsen bra.
Drog ihop wattlänksstagen som ska sitta på bakaxeln.
Även stagen svetsades och satte dit nyckelgrepp för justeringen.
Ser helt okej ut på lite avstånd :-)


http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20151226_110552-1_zpsyo0jkuh9.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20151229_133819-1_zpsipuwcy6i.jpg

Hur ska dessa sitta? Fattar att de har nåt med bakaxeln att göra men får inte placerat dem.


Baronen
1 434 Inlägg
30 december 2015
#1074
Tegheim skrev:
vEight skrev:
Snyggt gjort! Men det känns inte optimalt med omvänd wattlänk..

Det är ju mer optimalt än normal wattlänk förutom den ofjädrade vikten.

Vad ser du mer för negativt med det?

Den ofjädrade vikten är negativt särskilt med tanke på att du redan har en tung axel. I övrigt ser jag inga fördelar med det heller. På ett sånt här bygge hade en individuell bakvagn känts mer genuin med det andra. Du gör ju så snygga jobb med allt men känns som bakvagnen är bortglömd.

Elbilar kan dra åt helvete.

Wankel-snubbe
325 Inlägg
30 december 2015
Trådstartare
#1075
Det optimala med omvänd wattlänk är att eftersom propellern sitter i karossen så påverkas inte rollcentra vid infjädring. Man kan även påverka rollcentra genom att flytta propellern i höjdled.

Anledningen till stel bakaxel är egentligen att jag började så och vill inte börjaom. Samtidigt finns det folk som åker riktigt fort runt banor med 4-länk. Sventén med sin 240 tex går väldigt bra. Mohlins Rx7 gick också väldigt bra att svänga med.

4-länkoch stel axel är tungt, men det är inte dåligt.
En lätt inviduell bakvagn behöver inte nödvändigtvis vara bättre tex.

Dessa fästen ska sitta på bakaxeln. Svårt att förklara men det kommerbild på det!

Mooseville Performance - Tegheim

412 Inlägg
1 januari 2016
#1076
ska bygga en super seven med farsan och han forskade lite med det där mellan stel och delad bakaxel och han läste någonstans om folk som tävlar med super seven och att bland dom snabbaste kör med stel bakaxel. Det enda negativa är att man förlorar lite komfort så en stel bakaxel behöver inte vara dåligt om upphängningen byggs rätt smile


3 Inlägg
19 januari 2016
#1077
FjonkeeN93 skrev:
MrJansson92 skrev:
Mad Mike Whiddett har ju en Mazda Mx5 med en 4rotor i med ca 1200hk som han körde Formula Drift med i USA i år, dock har den dubbel turbo också men ändå, går ju att få ur ordentligt med pulver ur wankel motorerna trotts den låga volymen smile dock sa han att trotts sina 1200hk har han för dåligt med vrid för att hänga på dom andra, så det är väl nackdelen med wankel skulle jag tro

En 1.3liter Wankel motsvarar väl i det närmaste en 6cylindrig motor på 3-4liter (grovt räknat,det är mer komplicerat än så) - eftersom varje sida av rotorn motsvarar en kolv i envanlig motor. Saxat ifrån en tråd på fb

Jag var med och byggde och klassade Mazda RX-7 i Gr-B för rally. Då klassades 13 B-motorn upp 100% och gick som 2,6 liter. Den hade ca. 300 hk så det var lite i underkant.

Wankel-snubbe
325 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
#1078
Har fortsatt tillverka delar till främre hjulhubbar som ska passa min BBS-fälgar med centrummutter.

21.8kg stång material uppe för första körningen.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/FB_IMG_1453369186705_zpsizkabss8.jpg

Första tempot färdigt. Detta är lagerläget.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/FB_IMG_1453369192623_zpsbte9xblb.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/FB_IMG_1453369178529_zpsd2zfhmxc.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/FB_IMG_1453369196786_zpsnfgplp4e.jpg

Grovkört sida 2, det blir en del materialåtgång!

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/FB_IMG_1453316366414_zpsqt5aonn4.jpg

Sidan emot fälgen färdigt i svarven. Höger- och vänster-gängat såklart.
Nere på 2.35kg redan. Nu ska det borras och lättas.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/FB_IMG_1453369425385_zpsajyunidc.jpg

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/FB_IMG_1453323413315_zpsu50ywxql.jpg

Mooseville Performance - Tegheim

303 Inlägg
23 januari 2016
#1079
åh äntligen! du gjorde min dag smile


10 164 Inlägg
23 januari 2016
#1080
Hantverks porr återigen cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök