3356
Sök

Totalinstallering av ny stereo. HJÄÄÄÄÄLP!!!!

4 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Mannen i huset köpte en "ny" Hyundai Elantra- 96 härom veckan med kassettbandspelare och beordrade mig (frugan) att skruva i stereon från vår förra bil. Okej, den stereon har ISO- ingång via adapter då då borde det onekligen bara vara att adaptra ihop lite till, tänkte jag och pillade bort kassettspelaren i Elantran. Döm om min förvåning när kasettbandaren är BORTKLIPPT och bara sitter där för att dölja hålet....

Jag är inte speciellt elkunnig alls, men vet iaf att sladdar med samma färg ska kopplas ihop. Så nu har jag kopplat fast blått mot blått, rött mot rött osv med en liten röd hylsa (jag och namn på prylar....). På en av adaptrarna. Stötte på patrull när jag skulle koppla ihop den andra adaptern med de kvarvarande sladdarna. Det är åtta sladdar på adaptern och nio som kommer ut från bilen. Hur gör jag det?

Det som ska kopplas i är högtalardelen av adaptern.

Högtalare får vara bilens original, då jag råkat komma åt kablarna till dem under färd och hört att de funkar fint. Inget fancy alls, hade gärna haft baslåda och annat skoj, men där står redan en hundbur.
I värsta fall får jag anlita nån att fixa det, tips på relativt billiga och snabba ställen i södra Sthlm som kan fixa sånt? Eller kanske i Halmstad?


Ska ta en tur med bilen nu, och kan återkomma med bilder om det underlättar?


red:
De ihopkopplade sladdarna http://www.ladda-upp.com/bilder/71239/f-C3-A4rdigt
De sladdar som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med http://www.ladda-upp.com/bilder/71240/of-C3-A4rdigt

Jag vet att grön och lila är till högtalarna. Men det var lite fler gröna nyanser än jag trivs med...
Senast redigerat av Kuddweiler (5 juli 2012)

34 Inlägg
5 juli 2012
#2
Hade väll underlättat med en bild på härvan här, ja.
Låter som du skarvat ihop basis-kablaget(gul med?)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 juli 2012
#3
Om du skruvar bort högtalarna. Finns inte färgerna där bakom?

4 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#4
jo, det gör det, det är inte det som är problemet, det är att det är åtta kablar på ison och nio ur bilen. vilken kabel sitter var? lite jobbigt eftersom tidigare ägare (Försäljaren?) klippte alla kablar.

Gladen Beetle
237 Inlägg
5 juli 2012
#5
Dem 2 st gröna är högtalare och även dem 2 st lila. Den snor liknande färgen på den enskilda kabeln vet jag faktiskt inte, den verkar mystisk eftersom jag aldrig sett en kabel i den färgen specifikt. Kan inte se vad dem andra är för aktuell färg. Men grå kanske det ser ut som och det skall också vara högtalare isåfall... Det finns inga fler "snor färgade kablar"??? Det kan lika gärna vara en till kabel å är det en högtalare de med om den är vit.

Men enklast vore ju om du plocka ner högtalarna. Det borde du kunna greja rätt enkelt om du är på god väg nu tongue


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 juli 2012
#6
Kuddweiler skrev:
jo, det gör det, det är inte det som är problemet, det är att det är åtta kablar på ison och nio ur bilen. vilken kabel sitter var? lite jobbigt eftersom tidigare ägare (Försäljaren?) klippte alla kablar.
Men.. om du vet vilka kablar som går till vilka högtalare... vad är problemet?
Sista kabeln kan ju vara vad som helst (antagligen den vita). Bara följa upp och kolla var den går.. annars har du ju 4 par (8 kablar).

4 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#7
Ska sätta mig och koppla lite nu, återkommer när jag vet om bilen exploderat eller nåt annat kul...big_smile


Sök