BILDBOMB!
Efter 43timmar i verkstan(fredag-söndag) och några timmar igår(måndag) så är den körbar
23.1.15 18:22 - Bilen inkörd
23.1.15 18:23 - 23.1.15 20:27 - Allt framför motorn borta
23.1.15 21:28 - Kontrollerade ÖD och FAN för VAG verkstaden här på holmen som monterat kamremmen en kugg på fel.. har kört så i snart 3år..
23.1.15 22:57 - Ett grenrör som aldrig blir monterat igen!
24.1.15 01:36 - Motorn ur!
24.1.15 15:04 - Flyttat över delar från gamla motorn
24.1.15 17:24 - Tvättat ur motorutrymmet
24.1.15 18:07 - Såhär slår man ut pinjonglagret, med toapapper och vatten
24.1.15 19:04 - Nya RS4 kopplingen på plats
24.1.15 22:08 - Motorn monterad!
24.1.15 22:59 - FAN! Servopumpens fäste skiljer mellan -96 och -98..
24.1.15 23:25 - Putsa putsa på gammla motorns bygel
25.1.15 00:55 - Så! då var den gamla bygeln på plats.
25.1.15 02:00 - Beställde med fel givarkontakt...
25.1.15 02:32 - Rev bort den fula bränsletrycksregultaorn
25.1.15 04:14 - Börjat mickla med downpipet
25.1.15 04:37 - Arbetsplatsen
25.1.15 15:05 - V-band och flexpipa under bilen, efter denna bild så har det varit massor med svetsande gjort.
25.1.15 23:45 - Vatten och Olja
26.1.15 02:13 - Fronten på plats
26.1.15 03:22 - Bara för att få igång bilen gjorde jag såhär..
26.1.15 21:08 - FAN.. Oljereturen läcker..
26.1.15 22:44 - Så blev det, saknas en hel del insugsdelar som ska beställas.
26.1.15 22:44 - Före det blåa insugsröret sitter MAF sensorn, men utan luftfilter då jag inte fick något att rymas. Ska svetsa till ett insugsrör så filtret hamnar bakom tryckröret på passagerar sidan.
Videoklipp på första start:
(endast medlemmar i AudisOfSweden FB):
https://www.facebook.com/video.php?v=10 … amp;type=2Videoklipp på avgasljud:
Längre klipp (endast medlemmar i AudisOfSweden FB):
https://www.facebook.com/video.php?v=10 … amp;type=2Kortare klipp på min FB (public):
https://www.facebook.com/video.php?v=10 … amp;type=2 Då var nya motorn i, vilken lättnad när den startade
Vilket jobb det har varit, speciellt monteringen av turbon då jag i söndags måste få tag i någon som kunde TIG svetsa åt mig. Men Kim på Jussis motor ställde upp
Ett stort tack till honom!
Från att aldrig haft isär nånting mera än en moppemotor till att bygga en smidd turbomaskin så måste jag faktist säga att jag är stolt över mig själv att ha lyckats.
Finns saker att göra än före jag monterar MaxxECU:
-Stödarm till grenröret? (om det behövs)
-Spänna fast downpipen i nedre upphängningen
-Förlänga mitt screampipe(slutar ca 15cm efter WG)
-Tillverka vettiga rör före och efter turbon på luftsidan
-Göra om vatten och olja till och från turbon
-Göra om vacuum slangarna till WG styrningen
Sen ska den köras in 50-100mil före jag byter till syntetisk olja och sen montera MaxxECU
Men först ska jag renovera motorn som satt i åt min bror
//Pexi
ps. nu tänker jag ta igen lite missad sömn