3110
Sök

Skuren motor Toyota GT86

7 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej, jag äger en Toyota GT86 där motorn nu har skurit för andra gången på ca 12.00 mil. Då bilen nu är 12 år så gäller ju givetvis inga försäkringar eller garantier längre. Motorn skar första gången vid ca 7.000 mil och nu andra gången i höstas på ca 11.500 mil. Motorn som byttes vid 7.000 mil var enligt Toyota helt ny. Då gällde Toyotas fina kvalitetsgaranti så det kostade mig i slutändan inte en krona att få en ny motor samt motorbyte! Tråkigare läge nu när det inte finns några garantier längre. Jag har alltid servat bilen på Toyota märkesverkstad. Sedan senaste servicen har bilen gått 600 mil...

Toyota beklagar bara att det hänt men kan inget göra för att hjälpa mig med detta säger de. Jag tycker det är dåligt och jag känner mig besviken över att de inte kan göra något på goodwill för att hjälpa mig med problemet! Det känns så oerhört märkligt att motorn kan skära två gånger på knappt 12.000 mil!? Motorn som skar nu har ju bara gått ca 4.500 mil och ca 600 mil sedan senaste service hos Toyota!? Den är bytt för ca 4-5 år sedan så inga garantier gäller för den heller enligt Toyota.
Har någon liknande erfarenhet av GTns motorproblem och hur Toyota agerat i liknande fall och hur man isåfall kan ta det vidare?! Jag tippar att bilen hade varit värd ca 180.000, men att fixa ny motor (vilket är väldigt svårt att hitta också) och jobb, frakt mm skulle kosta mig säkert ca 80-100k plus massa tid och huvudbry. Det verkar dessutom inte gå att få tag på någon "högre" person på Toyota utan man blir bara hänvisad till sin lokala handlare som inget kan göra säger de.

/Johan

131 Inlägg
för 20 timmar sedan
#2
Ingår inte maskinförsäkring i din försäkring? De flesta försäkringsgivare har väl någon form av maskinförsäkring, upp till 8 år i alla fall.

7 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#3
Vansterfilen skrev:
Ingår inte maskinförsäkring i din försäkring? De flesta försäkringsgivare har väl någon form av maskinförsäkring, upp till 8 år i alla fall.

Hej, den gäller tyvärr inte då även bytta delar räknas som bilens ålder. Och bilen är 12 år.

520 Inlägg
för 18 timmar sedan
#4
Är dom inte skottsäkra, toyotorna? Tråkigt att en sådan här sak händer, hur är det möjligt. Har du kört den hårt?

7 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#5
krambriw skrev:
Är dom inte skottsäkra, toyotorna? Tråkigt att en sådan här sak händer, hur är det möjligt. Har du kört den hårt?

Jo, jag har ägt flera toyotor av olika modeller förut och de har ju gått som klockor.

Det är ju en sportbil så det är klart att jag "lekt" med den ibland, men den har ju till största delen använts som bruksbil. Jag har aldrig kört den på bana eller så heller.

7 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#7
jaka54 skrev:
Vad menar du med att "motorn skar"?

Den bara stannade på motorvägen och när verkstaden sedan kollade den så var det fullt med metallspån i oljan. Och det var något liknande som hände förra gången också om jag förstått rätt.

Diagnostekniker
2 754 Inlägg
för 15 timmar sedan
#8
krambriw skrev:
Är dom inte skottsäkra, toyotorna? Tråkigt att en sådan här sak händer, hur är det möjligt. Har du kört den hårt?

Subarumotor, dvs liten boxerfyra.
Subaru toppar ju direkt inte listorna vad gäller driftsäkerhet.

Up the RA

7 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#9
Jesper328 skrev:
krambriw skrev:
Är dom inte skottsäkra, toyotorna? Tråkigt att en sådan här sak händer, hur är det möjligt. Har du kört den hårt?

Subarumotor, dvs liten boxerfyra.
Subaru toppar ju direkt inte listorna vad gäller driftsäkerhet.

Nä jag vet att det är en Subarumotor i den, men det är fortfarande Toyota som säljer och marknadsför just GT86an. Subaru har ju den snarlika BRZan smile. Och fortfarande helt otroligt orimligt att den kan skära TVÅ gånger på knappt 12.000 mil...

Diagnostekniker
2 754 Inlägg
för 14 timmar sedan
#10
JFK75 skrev:
Jesper328 skrev:
krambriw skrev:
Är dom inte skottsäkra, toyotorna? Tråkigt att en sådan här sak händer, hur är det möjligt. Har du kört den hårt?

Subarumotor, dvs liten boxerfyra.
Subaru toppar ju direkt inte listorna vad gäller driftsäkerhet.

Nä jag vet att det är en Subarumotor i den, men det är fortfarande Toyota som säljer och marknadsför just GT86an. Subaru har ju den snarlika BRZan smile. Och fortfarande helt otroligt orimligt att den kan skära TVÅ gånger på knappt 12.000 mil...

Helt orimligt ja om du inte kört fullgas precis överallt, vilket jag inte tror att du gjort. smile
Med tanke på det låga miltalet på den nya motorn, och låga milatalet på bilen överlag skulle jag tycka att man från Toyotas sida kan söka goodwill på det där.

Up the RA

7 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#11
Jesper328 skrev:
JFK75 skrev:
Jesper328 skrev:

Subarumotor, dvs liten boxerfyra.
Subaru toppar ju direkt inte listorna vad gäller driftsäkerhet.

Nä jag vet att det är en Subarumotor i den, men det är fortfarande Toyota som säljer och marknadsför just GT86an. Subaru har ju den snarlika BRZan smile. Och fortfarande helt otroligt orimligt att den kan skära TVÅ gånger på knappt 12.000 mil...

Helt orimligt ja om du inte kört fullgas precis överallt, vilket jag inte tror att du gjort. smile
Med tanke på det låga miltalet på den nya motorn, och låga milatalet på bilen överlag skulle jag tycka att man från Toyotas sida kan söka goodwill på det där.

Ja det är ju exakt det som stör mig så, att de inte verkar ta nånting av det på goodwill! Nä jag har ju haft den som enda bil och använt den som bruksbil och som sagt aldrig kört bana eller racing eller något med den.

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
för 13 timmar sedan
#12
krambriw skrev:
Är dom inte skottsäkra, toyotorna? Tråkigt att en sådan här sak händer, hur är det möjligt. Har du kört den hårt?

boxer 4a   alla borde veta att en boxer motor från subaru är absolut sämsta skiten man kan använda..  dom har aldrig och kommer aldrig hålla tyvärr.. 


man får vara glad att den levt så länge som den gjort..

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
för 13 timmar sedan
#13
Jesper328 skrev:
krambriw skrev:
Är dom inte skottsäkra, toyotorna? Tråkigt att en sådan här sak händer, hur är det möjligt. Har du kört den hårt?

Subarumotor, dvs liten boxerfyra.
Subaru toppar ju direkt inte listorna vad gäller driftsäkerhet.

haha nej verkligen inte     kussen försökte intala mig att hans subaru var så jävla bra.. en wrx  den rasade ju efter ett par månader döda veven och lager   
enligt honom var det pga någon varvat upp motorn kall en gång smile)))))


finns ett bra skämnt om dom motorerna..


Nock Nock 
Whos there?
It rod.. 
What rod..? 
Rod Nock.. 

min kusin vart inte glad av det skämtet.. men köper man skräp får man ta lite skit tyvärr..


men att den stannar utan att man märker att det knackar är för mig totalt obegripligt  dom slår inte stopp från tomma intet utan börjar knacka först..     då räcker det med att slipa vev och montera ny oljepump oljekylare och slangar och sånt och ett par lager så går den ju igen..

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 637 Inlägg
för 12 timmar sedan
#14
Growe skrev:
men att den stannar utan att man märker att det knackar är för mig totalt obegripligt  dom slår inte stopp från tomma intet utan börjar knacka först..

Åh jo, nog kan motorer göra det. Jag hade en båtmotor (utombordare 115 hk V4) som gick från att gå klockrent utan missljud till att vara i princip stum på 4-5 sekunder.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

744 Inlägg
för 4 timmar sedan
#15
Growe skrev:
krambriw skrev:
Är dom inte skottsäkra, toyotorna? Tråkigt att en sådan här sak händer, hur är det möjligt. Har du kört den hårt?

boxer 4a   alla borde veta att en boxer motor från subaru är absolut sämsta skiten man kan använda..  dom har aldrig och kommer aldrig hålla tyvärr.. 


man får vara glad att den levt så länge som den gjort..

Nu ska du kanske ta en funderare på vad du skriver, att dra Subaru över en kam sådär när vi har en Subaru Outback här på gorg som passerat 100 000 mil känns som en dum idé. Jag har kört Subaru's sugmotorer i 15 år och aldrig haft ett enda bekymmer. Det är hårt körda turbomotorer i WRX och STi som inte håller ihop och därav fått dåligt rykte, inte alls samma sak med sugmotorerna. O visst var dieselmotorerna ett skämt, det säger jag inget om heller!
Jag antar att du själv ägt en Subaru och haft en dålig upplevelse? Förståeligt att vara negativ, men kom igen, "absolut sämsta skiten man kan använda" ? Nä, det stämmer inte. Och det vet du också. Sveriges mest nöjda kunder i X antal år får man inte om alla motorer rasar och inget funkar..

Live long, and prosper.

520 Inlägg
för 2 timmar sedan
#16
jaha det väl bara köra in den i verkstan, plocka ut motorn o fixa den.
inte fan ska man behöva köpa ny motor innan man har öppnat den o kollad va felet är


Sök