Ja det är väll dags för mig och kanske visa vad man håller på med senaste året. Har en 940 t som är i väldigt fint skick för sin ålder och tanken med denna bil är att kunna åka lite på ställ och att ändå ha en gubbbil som inge tror går nått hehe.
Kan väll presentera mig lite, heter Micke och bor söder om Södertälje i skogen skulle man kunna säga hehe. Håller på och kör lite roadracing och hoppas på och kunna köra de nått år men pengar styr hehe. Jobbar som Mc mekaniker och hållit på i 4år så man har ju mest meckat sug motorer så de har aldrig blivit riktig att man pillat med turbo. Men man måste ju lära sig nån gång
projektet kommer bli att få lite mer flås i min 940turbo. Tanken med att ha den original vid inköp är att då det är ju bättre då ja skälv kommer veta vad som är gjort med motorn och så vidare
Motor recept: Block b230FK 97 @ 18000mil H-staks kit från lg-speed. Orginal mahle kolvar med nya ringar. Egen portad 530 med mirade ventilsäten std ventiler kamaxel: ATX 275 112noc. Hårdare ventilfjädrar. Spridare luckas 1260cc. Grenröret blir tillsvidare ett 940 T orginal som portats om till större turbo. Turbo är en kina T04E som Knotan har flowportat och bytt till 360lager i. Ic blir nån från Do88.se
Drivlina: Växellåda bmw 260 getrag. Ofjädrad 6puckad 240mm lamell med 712 tryckplatta. Omsvarvat svänghjul för att få lamell och passa. Svetsad original diff.
styrsystem: VEMS mappat till 2.5bar på e85 launchcontroll och allt därtill.
utgångs objektet..
Handlade till en början på mig lite speedparts lite kam och koppling och turbo:D
original kontoret kommer inte ändras så mycket laddmätaren ska bort och dit med en VEMS Round mätare ist:
Började på vintern att riva ner baronen, här står han och fryser..
Motorn kastades ur:
Handportning av originalgrenrör..
Storleksskillnad 19t kompressorhus vs T04E kompressoerhus
Riva mer motor:
Tvättasey lite
skrubba lite:
Honda bort massa ytrost i blocket.
vikta in kolvar osv:
Färg.
Nyhonat:
Fick mira om mina ventiler, vart bra som fan bättre en nytt
kina snurrbon på org rör
mera motor:
Dockning av motor
hum en gammal BW s200..
s200 vs 19t
Getrag dags för att få det att hålla
infröskaffat ett brutalt BW agg heter B2G och är billet inducer och axel osv ska va bland de fetaste aggen till b230 med sjuuuk spool och bra med effekt
Inducer
huum hur ska soppan få plats?
nu kanske?
sådär ja massa plats
börjar ta sig
In tank pumpen som ska mata catchtanken
började mappa bilen på BF95 för att att ha en bes mapp gick fint att fixa allt va ute och rita lite med tjejen och detta inträffar...
Det lagar man på följande sett
Göra rent och grejer
Sådär
Ser ut som std typ eller ja den är ju std
Pumperiet typ klart bara elen kvar
Förstärkning av org momentbrygga av lite skrot man hitta hemma.
Måste ju ha däck som vrider av momentbryggan 8,5tum breda
montering
Ser arg ut med däcken asså!
Hoppas dom inte tar o skämen vi får se..
Fläsk feta
Har fått för mig att motbevisa alla som bygger fina extraktorrör att det går att få till det med org 940 rör. Tänkte visa min lösning på det hela
Bilen startades upp idag igen nu går den på 100% E85 och ska mappas till helgen igen efterdragit toppen och fixat alla barnsjukdommar som man sett efter uppstart osv. hoppas på att få bilen att röra på sig något mer en vad en org 940 gör
Är det nått ni undrar är ni välkomna med frågor, hoppas bygger ger inspiration till andra och att någon tar nytta av det
Körde årets första race igår med slicks osv. Gick förvånansvärt bra trots kompression i kylsystemet och en trasig topppackning typ. måste nog ta mig i kragen och inse att en org packning inte pallar med 1,8bars laddtryck.. nåja man lär som man lever
Har problem med att bilen låter SJUKT illa när man kör han olastat alltså utan laddtryck. låter som att kapa med vinkelslip typ trodde att de va lådan som va slut så monterade min extra låda igår men den låter precis lika dant har ingen aning om vad det kan vara.. slår jag av gasen och rullas så är det tyst även tyst med växel i men så fort mas gasar lite för normal körning så låter det som FAAAN! lät exakt lika dant med andra lådan.. dock va det ej vinande ljud på alla växlar det är det inte på denna så denna lådan känns bättre iaf. såhär illa låter det jävligt dålig film men http://www.youtube.com/watch?v=o_XFRATc ... page#t=57s
hoppas nån har nått tips!
någon som vart med om detta innan eller kan ha nått tips om vad det kan vara? måste ju åtgärda det snarast går fan inte att åka med bilen normalt
Polarens e30 som ska bli m20b27 med andnings hjälp
Blivande garaget, lägger markduk och ska fixa uppfarten till garaget.
Borg warner B2G agg med lite färg och fixad v-bands fläns.
Lackad och tillfixad 1031a med 3:54 utväxling och givetvis svetsdiff.
pinjongras?
ficxar sätena för 46 38 ventiler.
Avgas portning.
hum tror diffen funka.. tvungen och bjuda kärringen på ett åk för att försöka få henne förstå varför man pysslar med det man gör. Dock gick det endå sådär att förklara och visa HAHA!
På lördag ska vi lägga ihop all cement som ska bli grund för kolvet på garaget kommer bli bra. va där idag ist för att fixa bakaxeln, så bakaxelmeck blir det imorgon efter jobbet
då är det snart dags att starta upp bilen igen och denna gång är det heavyduty topp grejer så som arp-pinbullt och skärringspackning
lite bilder på det som hänt innan jag åkte på dunderförkylningen
Råka ta nån öl i garaget och kom på att den ska spinna lättare om den är mindre tung haha
46/38 ventiler i ny byggd portad topp av mig, Alla kanaler är mins 5-6mm större en original och grytorna är anpassade efter dom större ventilerna.
Glidmedel?
rengjort och fixat
Packningen som ja hoppas aldrig ger vika för laddtryck ;D
Det som är kvar i dagsläget är att bygga om 3tums downpipe och fixa till screampipen under bilen hoppas på att kunna hålla på nått i helgen om jag blir frisk, har även köpt på mig 2st bosch 044 och sen 4st blåa 1680cc spridare så nu borde det mata soppa för 2.5bars ladd.
hur mycket tror man original fk kolvar klarar i ladd hehe?
Jo jag hade tänkt att maxxa originalröret så får man ett motbevis på att det går och bromsa bra mes effekt med nästan alla original grejer så som insug och grenrör
Ser grymt ut och kommer följas.håller på att kastar i en Ft i min 944Gl nu.så kul och få lite trim tips plus att ja är från tälje ifrån början.vart är de du kör i videon glider? ser ut som tullgarn lite
Ser grymt ut och kommer följas.håller på att kastar i en Ft i min 944Gl nu.så kul och få lite trim tips plus att ja är från tälje ifrån början.vart är de du kör i videon glider? ser ut som tullgarn lite
Det är utan för Gnesta, där dom körde streetracen förut på den gammla goda tiden 2004-2005 då srg körde cupen där bland annat
Jo jag hoppas bilen kan ge inspiration till någon iaf innan det kommer ner ett tyskt hjärta i den Ska försöka maxxa ut rödblocket innan bara