Ja det är väll dags för mig och kanske visa vad man håller på med senaste året. Har en 940 t som är i väldigt fint skick för sin ålder och tanken med denna bil är att kunna åka lite på ställ och att ändå ha en gubbbil som inge tror går nått hehe.
Kan väll presentera mig lite, heter Micke och bor söder om Södertälje i skogen skulle man kunna säga hehe. Håller på och kör lite roadracing och hoppas på och kunna köra de nått år men pengar styr hehe. Jobbar som Mc mekaniker och hållit på i 4år så man har ju mest meckat sug motorer så de har aldrig blivit riktig att man pillat med turbo. Men man måste ju lära sig nån gång
projektet kommer bli att få lite mer flås i min 940turbo. Tanken med att ha den original vid inköp är att då det är ju bättre då ja skälv kommer veta vad som är gjort med motorn och så vidare
Motor recept: Block b230FK 97 @ 18000mil H-staks kit från lg-speed. Orginal mahle kolvar med nya ringar. Egen portad 530 med mirade ventilsäten std ventiler kamaxel: ATX 275 112noc. Hårdare ventilfjädrar. Spridare luckas 1260cc. Grenröret blir tillsvidare ett 940 T orginal som portats om till större turbo. Turbo är en kina T04E som Knotan har flowportat och bytt till 360lager i. Ic blir nån från Do88.se
Drivlina: Växellåda bmw 260 getrag. Ofjädrad 6puckad 240mm lamell med 712 tryckplatta. Omsvarvat svänghjul för att få lamell och passa. Svetsad original diff.
styrsystem: VEMS mappat till 2.5bar på e85 launchcontroll och allt därtill.
utgångs objektet..
Handlade till en början på mig lite speedparts lite kam och koppling och turbo:D
original kontoret kommer inte ändras så mycket laddmätaren ska bort och dit med en VEMS Round mätare ist:
Började på vintern att riva ner baronen, här står han och fryser..
Motorn kastades ur:
Handportning av originalgrenrör..
Storleksskillnad 19t kompressorhus vs T04E kompressoerhus
Riva mer motor:
Tvättasey lite
skrubba lite:
Honda bort massa ytrost i blocket.
vikta in kolvar osv:
Färg.
Nyhonat: