3537
Sök

Bmw-motor 400hk+ vilken motor är enklast att trimma?

Bilnörd
94 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, vilken bmw motor är enklast att trimma till runt 400hk? och hur (gissar att det är turbo som gäller) men behöver man kompsänkning, mappning osv för att kunna nå detta?

När jag säger enklast menar jag då även rätt så billig så inga udda motorer (m3,m5) och inga kompressor installationer för 50 lök. Det skall vara lätt att ersätta om det rasar.

ex:
m20b25? 170hk 2,5l
m30b35? 211hk 3,5l
m52b28? 193hk 2,8l
m60b40? 286hk 4,0l

Bmw - ett glädjepiller på hjul.

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
11 juli 2012
#2
m50b25 brukar ju fungera tills 400 hk +/- med orginal bottendel iaf


Bilnörd
94 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#3
just det, stämmer nog. Gjutgärnsbotten på den mot alu på dem nyare m52erna... Borde hålla

Bmw - ett glädjepiller på hjul.

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
11 juli 2012
#4
3.5an är ju grym med wink

Audis in Scandinavia Crew

Bonntrimmare
620 Inlägg
11 juli 2012
#5
Köp en e39 m5 där har du 400 hk hela dagen utan att skruva;)

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

"Unloaded"
1 557 Inlägg
11 juli 2012
#6
M50B25 skulle jag säga i detta fall, M30B35 ev, känns som om att flest byggt/bygger på M50B25 dock.
http://www.garaget.org/?car=206922 <--- En garagekamrats gamla bil, 400+ på hjulen. Laddade 1,6 kilo, ej kompsänkt mer än packning. 1,6 bar är kanske lite häftigt, men det höll för honom i de säsonger han hade den, så spelar ju en massa andra faktorer in också, men ja; M50B25 går min röst till.

"When innovation meets passion!"

Bilnörd
94 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#7
Hum står helt klart mellan m50b25 och m30b35... (Många kallar den även m30b34? vad är det för skillnad?)

Borde det inte vara lättare att nå effekt med m30;n då där är en hel liter större?

Bmw - ett glädjepiller på hjul.

Bonntrimmare
620 Inlägg
11 juli 2012
#8
BMW_M5 skrev:
Hum står helt klart mellan m50b25 och m30b35... (Många kallar den även m30b34? vad är det för skillnad?)

Borde det inte vara lättare att nå effekt med m30;n då där är en hel liter större?

B34 är utan katt och har högre komp

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Team Breehäng
1 623 Inlägg
14 juli 2012
#9
BMW_M5 skrev:
Hum står helt klart mellan m50b25 och m30b35... (Många kallar den även m30b34? vad är det för skillnad?)

Borde det inte vara lättare att nå effekt med m30;n då där är en hel liter större?

Men M30n är väll en 12ventils motor medans M50n har 24ventiler?

R1 3 &#12484;
&#9492;&#9532;&#9508;
2 4

Bilnörd
94 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#10
Stämmer bra basmannen.

Anledning till detta är att jag vill ha en sleeper man kan åka ut och leka/ meka med som ändå "hänger med" en M5a/ drar m3or. Men jag har andra bilar som tar tid plats och pengar så detta får bli ett budget alternativ och 350bakhjulshästar är bara ett mål jag satt upp som är rätt rimligt = 400hk motor.

Motorn skall sitta i en E39 -97 528i där m52b28 motorn kokar.
Bilen är silvergrå, lättad från högtalare, blymattor, ac, rensat bagage och baksäte.
Lite alpina/hamann stuk är målet: http://cars-wallpapers.net/wp-content/u … 24x768.jpg

Japp får nog bli något färdigt kit med chip till en början så blir det eget sprut efter ett tag.
m50b25 får det bli smile

Bmw - ett glädjepiller på hjul.

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg

Sök