The Smaart Project - Smart Fortwo med SAAB turbo-motor
Smart Fortwo -99 byggs ihop med en SAAB 2,3T -96. Framvagnen monteras bak i en egenkonstruerad ram Uppgraderade bromsar Uppgraderad turbo, spridare och mappning Uppgraderad framvagn 17" hjul Breddning Eget bodykit Ny... Visa mer
Problemet med det är att stötdämparen bär kraft i sidleds också iomed att du inte har dubbla A-armar, så ja det skulle funka men då måste jag bygga nya armar också. Ett annat alternativ är att ha "inboard"-dämpare och göra länkaget rejält nog, men jag vettetusan om jag är skicklig nog att räkna på det
Grymt projekt! skall följas:) älskar stora motorer i små bilar:) inte för att motorn är stor, men det är mycket kraft för den lilla bilen hehe, kommer bli intressant resultat tror jag, har själv planer på liknande bygge, jag har en Ford probe jag tänkte riva och kasta in delarna till en mindre bil, typ en clio eller något:) så längtar tills projektet är klart!
Tack tack Det är helt klart roligast med små bilar, det tycker jag iaf ;D
Såhär ser det ut när man skure upp hålet för motorn och placerat stolen i original "längstbak-läge". Kommer gå finfint att sätta upp en vägg där bakom!
Jag skulle nog ha satsat på en annan motor... men man tager vad man haver antar jag
Här kan du hitta lite inspiration till en subframe med ny bakaxel. Alternativet är att bygga en dion-axel liknande det som sitter original på Smarten. http://www.smartuki.com/prices.php
En fråga... Varför automat, är det för att slippa bygga nytt pedalställ?
EDIT: Kom på att jag läste i ett brittiskt forum att det gick att använda delar från en Golf för att bygga om till fyrbult fram, har även för mig att samma snubbe använder bromsok från en Skyline fram...
Jag har ett par CBR929-motorer också men jag tyckte det vore roligare med lite mer krut och allt blir så mycket billigare om man väljer att inte använda en mc-motor. (diff, back, etc...) Det tillsammans med att SAAB-motorn har stor potential är varför jag valde den!
Ska jag bygga om upphängningen bak så blir det dubbla A-armar eventuellt med länkage och liggande stötdämpare men för första åkturen ska jag försöka få mcpherson-historien att fungera
Automat är bara för första provrundan, men ännu sitter manuella lådan där. Måste bara lösa det där med att växelstaget går ut bakåt... Bästa iden just nu är att använda servopumpen och köra hydraulisk växling
Det där med golfdelar måste jag kika närmare på, det låter väldigt intressant då jag har obegränsat med 4x100-fälgar
Jag har ett par CBR929-motorer också men jag tyckte det vore roligare med lite mer krut och allt blir så mycket billigare om man väljer att inte använda en mc-motor. (diff, back, etc...) Det tillsammans med att SAAB-motorn har stor potential är varför jag valde den!
Ska jag bygga om upphängningen bak så blir det dubbla A-armar eventuellt med länkage och liggande stötdämpare men för första åkturen ska jag försöka få mcpherson-historien att fungera
Automat är bara för första provrundan, men ännu sitter manuella lådan där. Måste bara lösa det där med att växelstaget går ut bakåt... Bästa iden just nu är att använda servopumpen och köra hydraulisk växling
Det där med golfdelar måste jag kika närmare på, det låter väldigt intressant då jag har obegränsat med 4x100-fälgar
Nej, MC-motor tror jag inte heller på... är själv sugen på att använda VW 1,4L motor med kompressor, turbo och DSG-låda. Men det får bli i framtiden om jag har Smarten kvar
Kul tråd! Hoppas du orkar få ihop den. För iden tycker jag är suverän. Kan väl inte bli en roligare storstadsbil. Kg/hk lär ju bli underbar.låg tyngdpunkt och lätt att hitta parkering åt. pren.lagd kör hårt!
Det står still i dagsläget eftersom jag behöver bygga in en ny motor i min pendlarbil samt att jag lagt en hel del energi på att göra i ordning verkstan. Varje ny grej man tar i att göra så upptäcker man brister i lokalen och det retar mig
Sitter iaf och väntar på några stötdämpare till bakvagnen
Den har parkerats tills jag fått igång tre andra bruksbilar, tyvärr måste man prioritera ibland även om hjärtat säger att det är den här man vill jobba på...