2511
Sök

The Smaart Project - Smart Fortwo med SAAB turbo-motor

Smart Fortwo -99 byggs ihop med en SAAB 2,3T -96. Framvagnen monteras bak i en egenkonstruerad ram Uppgraderade bromsar Uppgraderad turbo, spridare och mappning Uppgraderad framvagn 17" hjul Breddning Eget bodykit Ny... Visa mer

15 721 Visningar
Uppdaterades senast 5 november 2012
139 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#21
Problemet med det är att stötdämparen bär kraft i sidleds också iomed att du inte har dubbla A-armar, så ja det skulle funka men då måste jag bygga nya armar också. Ett annat alternativ är att ha "inboard"-dämpare och göra länkaget rejält nog, men jag vettetusan om jag är skicklig nog att räkna på det


Volkswagen <3
1 133 Inlägg
22 juli 2012
#22
Golf mk1 dämpare är ju rätt korta så det kanske funkar? Coilovers är ju riktigt billigt till dom! smile

Allmänt körd i huvudet

139 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#23
Det ska jag titta på! Har för mig att jag sett sånna en gång och tycks minnas att dom var riktigt korta å fina big_smile


77 Inlägg
22 juli 2012
#24
Grymt projekt! skall följas:) älskar stora motorer i små bilar:) inte för att motorn är stor, men det är mycket kraft för den lilla bilen hehe, kommer bli intressant resultat tror jag, har själv planer på liknande bygge, jag har en Ford probe jag tänkte riva och kasta in delarna till en mindre bil, typ en clio eller något:) så längtar tills projektet är klart!

Prem lagd!


139 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#25
Tack tack smile Det är helt klart roligast med små bilar, det tycker jag iaf ;D

Såhär ser det ut när man skure upp hålet för motorn och placerat stolen i original "längstbak-läge". Kommer gå finfint att sätta upp en vägg där bakom!

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/524431_10150976578072842_712799433_n.jpg


1 290 Inlägg
1 augusti 2012
#26
Jag skulle nog ha satsat på en annan motor... men man tager vad man haver antar jag smile

Här kan du hitta lite inspiration till en subframe med ny bakaxel. Alternativet är att bygga en dion-axel liknande det som sitter original på Smarten.
http://www.smartuki.com/prices.php

En fråga... Varför automat, är det för att slippa bygga nytt pedalställ?

EDIT: Kom på att jag läste i ett brittiskt forum att det gick att använda delar från en Golf för att bygga om till fyrbult fram, har även för mig att samma snubbe använder bromsok från en Skyline fram...
Senast redigerat av Exsicco (1 augusti 2012)

139 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#27
Jag har ett par CBR929-motorer också men jag tyckte det vore roligare med lite mer krut och allt blir så mycket billigare om man väljer att inte använda en mc-motor. (diff, back, etc...) Det tillsammans med att SAAB-motorn har stor potential är varför jag valde den!

Ska jag bygga om upphängningen bak så blir det dubbla A-armar eventuellt med länkage och liggande stötdämpare men för första åkturen ska jag försöka få mcpherson-historien att fungera smile

Automat är bara för första provrundan, men ännu sitter manuella lådan där. Måste bara lösa det där med att växelstaget går ut bakåt... Bästa iden just nu är att använda servopumpen och köra hydraulisk växling

Det där med golfdelar måste jag kika närmare på, det låter väldigt intressant då jag har obegränsat med 4x100-fälgar tongue


1 290 Inlägg
2 augusti 2012
#28
OlofEriksson skrev:
Jag har ett par CBR929-motorer också men jag tyckte det vore roligare med lite mer krut och allt blir så mycket billigare om man väljer att inte använda en mc-motor. (diff, back, etc...) Det tillsammans med att SAAB-motorn har stor potential är varför jag valde den!

Ska jag bygga om upphängningen bak så blir det dubbla A-armar eventuellt med länkage och liggande stötdämpare men för första åkturen ska jag försöka få mcpherson-historien att fungera smile

Automat är bara för första provrundan, men ännu sitter manuella lådan där. Måste bara lösa det där med att växelstaget går ut bakåt... Bästa iden just nu är att använda servopumpen och köra hydraulisk växling

Det där med golfdelar måste jag kika närmare på, det låter väldigt intressant då jag har obegränsat med 4x100-fälgar tongue

Nej, MC-motor tror jag inte heller på... är själv sugen på att använda VW 1,4L motor med kompressor, turbo och DSG-låda. Men det får bli i framtiden om jag har Smarten kvar smile

139 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#29
Den rymms kanske betydligt bättre smile Du får gärna dela med dig av material ikring det smile


1 290 Inlägg
27 augusti 2012
#30
Hur går det med bygget?
Senast redigerat av Exsicco (27 augusti 2012)

112 Inlägg
27 augusti 2012
#31
Kul tråd! Hoppas du orkar få ihop den. För iden tycker jag är suverän. Kan väl inte bli en roligare storstadsbil. Kg/hk lär ju bli underbar.låg tyngdpunkt och lätt att hitta parkering åt.
pren.lagd kör hårt!


139 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#32
Det står still i dagsläget eftersom jag behöver bygga in en ny motor i min pendlarbil samt att jag lagt en hel del energi på att göra i ordning verkstan. Varje ny grej man tar i att göra så upptäcker man brister i lokalen och det retar mig tongue

Sitter iaf och väntar på några stötdämpare till bakvagnen smile


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
5 november 2012
#33
Hur går det med projektet? smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

139 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#34
Den har parkerats tills jag fått igång tre andra bruksbilar, tyvärr måste man prioritera ibland även om hjärtat säger att det är den här man vill jobba på...



Sök