3814
Sök

Wastegate läckage volvo v40 2.0T

91 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjena! Har en volvo v40 2.0T. Alltså den med lättrycksturbo. Sitter ett steg 1 chip i den, när bilen införskaffades laddade den ca 0.7, tyckte den började gå sunkigare, nu laddar den ca 0,5. Vet inte hur mycket ladd man bör ha med steg 1 chip?

Iallafall, har kommit fram till att wastegaten läcker, ur tryckklockan. Detta borde innerbära att turbon ligger på fullt tryck hela tiden? Samma princip som att dra wastegate slangen?

Men tycker ändå att jag borde tappa tryck om den läcker ur klockan? Min fråga är om det kan vara det som spökar?
Och om bilen kommer gå bättre rent effektmässigt om jag åtgärdar det? För drar man slangen ska det väl ge mer effekt?
Är självklart medveten om att turbon inte mår kalas när det läcker.

Men som sagt, tror ni att bilen kommer gå bättre om man åtgärdar läckan rent effektmässigt?

Detta är första turbo bilen, så har inte så satans stor koll på det än..

Tacksam för svar!


3 Inlägg
12 juli 2012
#2
Kan ju vara så att det läcker i själva trycksystemet också? Kolla slangar vid intercooler och spjällhus etc. Hände så med min med att ja tappa ladd och då hade ja ett hål i slangen vid spjällhuset stort så man fick in en tumme big_smile

/Robban


91 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#3
Bmw_RobbaN skrev:
Kan ju vara så att det läcker i själva trycksystemet också? Kolla slangar vid intercooler och spjällhus etc. Hände så med min med att ja tappa ladd och då hade ja ett hål i slangen vid spjällhuset stort så man fick in en tumme big_smile

/Robban

Yes får kolla det. Men att wgn läcker är ju befogat iallafall. smile


3 Inlägg
12 juli 2012
#4
Gurra-- skrev:
Bmw_RobbaN skrev:
Kan ju vara så att det läcker i själva trycksystemet också? Kolla slangar vid intercooler och spjällhus etc. Hände så med min med att ja tappa ladd och då hade ja ett hål i slangen vid spjällhuset stort så man fick in en tumme big_smile

/Robban

Yes får kolla det. Men att wgn läcker är ju befogat iallafall. smile

Ao, men som du skriver så borde den ladda mer om vaccum slangen till wg läcker.

Har du magnetventil styrt laddtryck på den? Kan vara magnetventilen som e kass också för då går dem ner på grundladd.
Senast redigerat av Bmw_RobbaN (12 juli 2012)


Forummoderator
10 576 Inlägg
12 juli 2012
#5
Börja med att kontrollera ditt grundladdtryck genom att lossa elkontakten på din magnetventil. (du hittar den på luftburken)  GLT skall vara 0.25bar på en 2.0t

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

513 Inlägg
12 juli 2012
#6
Rent principiellt så funkar en wastegate som så att du har en fjäder som håller tillbaka stången/luckan och du styr då trycket genom att trycka in luft i klockan och pressa ihop fjädern, och då trycks stången framåt och luckan öppnar vilket gör att avgaserna smiter bakvägen och hindrar turbons framfart.
Du har några saker som påverkar då, avgasernas tryck på luckan, hur kraftig fjädern är och hur hårt du blåser i klockan. Och om du har en integrerad turbo kan man även korta stången så det spänner redan från början och den behöver färdas längre för att börja öppna.
Som man säger pyser upp trycket är ju enkelt att man hindrar tryck ifrån klockan, och en magnetventil är ju då en elektrisk pysning, enkelt sagt.
så om din klocka läcker förlorar du tryck och då borde din turbo ladda mer.

Om din bil skulle läcka i tryckrören eller så borde den hacka bluddra eftersom jag antar att bilen har en lmm och det funkar inte så bra att bli av med uppmätt luft.

91 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#7
Yes den borde ju ladda som fan när det läcker men det gör den inte. Var inne och pratade med en kille på bsr idag, den ska ladda ca 0.8 när den är chippad. Kollade slangarna med, men jag kunde inte hitta något läckage.. Provtryckte visserligen inte.. Jao magnetventilen är väl den lilla dosan med kontakt och 2 slangar, eller om det var mer. Har inte luftburken, men magnetventilen ligger precis där. Vad menas med grundladd? Har som sagt ingen större koll på det.. Står man på tomgång ligger den på -0.5 om jag inte kommer ihåg helt galet. Den ligger iallafall på -. Hur märker man om magnetventilen är kass?   Väldigt tacksam för hjälpande svar, man måste lära sig detta med. Mvh


91 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#8
Förresten. Den hackar lite på låga varv.


513 Inlägg
12 juli 2012
#9
Hoppas att jag inte har fel nu men grundladd är vad turbon ger när man inte "pyser" den.
Alltså om du tar en slang direkt från kompressorhuset på turbon till wastegaten och sen ser hur mycket den laddar.
Helt enkelt hur mycket man behöver blåsa i wastegaten innan man öppnar den och turbon slutar ladda mer.
I ditt fall blir det samma sak att koppla ifrån magnetventilen.

513 Inlägg
12 juli 2012
#10
Gurra-- skrev:
Förresten. Den hackar lite på låga varv.

glömde säga att när du står på tomgång visar den minus som sagt för du har undertryck i systemet.
Du säger att den hackar, har du kollat tändelarna som tändstift osv.

91 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#11
Jo eftersom det går via insuget blir det ju vakum. Aha okej, då är jag med! Jag testade iallafall till att börja med o ta bort batteripolen helt och tömma bilen på el. Ifall den nu ligger i felsäkert läge. Yes jag har kollat stiften, dem var lite väl vita tycker jag.. Men hur får man reda på om ventilen är kass?


91 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#12
Satte på Polen och testade, ingen skillnad. Testade att koppla ur magnetventilen, då laddade den mellan 0.1 och 0.2. Så den ventilen verkar ju funka. Får prova att gå en runda med startgasen o testa. Annars vettefan vad det kan vara!


Forummoderator
10 576 Inlägg
12 juli 2012
#13
Gurra-- skrev:
Satte på Polen och testade, ingen skillnad. Testade att koppla ur magnetventilen, då laddade den mellan 0.1 och 0.2. Så den ventilen verkar ju funka. Får prova att gå en runda med startgasen o testa. Annars vettefan vad det kan vara!

Då är ditt grundladdtryck för lågt och du behöver byta tryckklockan!  lätt fixat

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

91 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#14
torpis skrev:
Gurra-- skrev:
Satte på Polen och testade, ingen skillnad. Testade att koppla ur magnetventilen, då laddade den mellan 0.1 och 0.2. Så den ventilen verkar ju funka. Får prova att gå en runda med startgasen o testa. Annars vettefan vad det kan vara!

Då är ditt grundladdtryck för lågt och du behöver byta tryckklockan!  lätt fixat

Det är den jag kommit fram till att den läcker.. Den verkar ju simpel att byta om man river väck tryckröret. Får köpa en ny och hoppas att det funkar. Tack!


91 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#15
Gick igenom och läcksökte innan med förresten. Ingen läcka


513 Inlägg
12 juli 2012
#16
Byt wastegate så fixar det sig nog. kolla upp turbon när du är igång så den inte glappar för mycket i lagren, mer som en förebyggande koll så inte turbon börjar säga upp sig den med.

91 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#17
Melin82 skrev:
Byt wastegate så fixar det sig nog. kolla upp turbon när du är igång så den inte glappar för mycket i lagren, mer som en förebyggande koll så inte turbon börjar säga upp sig den med.

Ja jag får ta och göra det. Yes, misstänker att turbon är ganska sliten med tanke på tidigare ägare.

Men är det samma klocka på 2.0T som på T4? Om det funkar att köra med t4ans? Ifall det funkar att köra med t4ans på en 2.0T..

Anledingen är till att jag inte hittar något ställe där dem säljer NYA wgs utan turbon. Köpa både turbo och wg är jag inte sugen på då massa annat krånglar med.. Köpa beg vill jag inte gör egentligen heller.

Men verkar inte som det finns något ställe där man endast kan köpa wastegateventilen?


513 Inlägg
12 juli 2012
#18
kanske finns fler ställen men här har du. http://www.turbomeck.se/node/154

91 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#19
Melin82 skrev:
kanske finns fler ställen men här har du. http://www.turbomeck.se/node/154

Kanske jag som är kass på att söka.. Men där var ju ja! Känns goare att sätta dit nya grejer. Bra pris var det ju med! Priset är ju inte heller att klaga på, kanske lika bra att beställa direkt. Tack för all hjälp!


513 Inlägg
12 juli 2012
#20
Hoppas det löser sig och atT du får i ordning på grejorna, tänk bara på att när du provar så testa vilket grundladd du har. Vet inte exakt på din trycklocka/wastegate men dom flesta går det att skruva på som jag tidigare förklarat och det är ju bra om den har rätt grundladd och låter mw göra sitt sen.
Du får väll skriva och berätta hur det gick sen.


Sök