3634
Sök

Sugtrimmning av Volvo 940 -92

Avstängd
195 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
#1
Hejsan! Tänkte att det var lika bra att skapa en tråd om mitt lilla projekt då jag är nybörjare oh frågar massa saker hela tiden roll

Bilen är då en 940 -92 med b230fb motorn, med 531 topp och vx3 kam

Jag har satt på en elfläkt, öppet filter med kalluftsintag, och lite större avgasrör men tycker inte det gjorde någon större skillnad. så nu är planen:

Portad och planad (bara lite lätt matchportad och planad kanske 1,5mm) 531 topp med nån folkracekam
Hårdare ventilfjädrar
Chip
Ev. E85
Ev. extraktor
Lättning
Svetsdiff

Har kommit över en exakt likadan motor löst, så tanken var att ta toppen från den, så man kan återställa inför besiktning osv..

Somsagt är jag nybörjare och gör detta för att lära mig så all hjälp uppskattas smile Måste man chippa om man gör ovanstående eller räcker det att ställa upp bränsletrycket? Något jag missat att ta med som man borde?

Lite bilder

https://www1.garaget.org/archive/171/170453/273179/273179-2765434.jpg

https://www1.garaget.org/archive/171/170453/273179/large_273179-2791492.jpg

244 Inlägg
17 juli 2012
#2
Vad jag fattat så e inte 531-toppen å vx-3kammen så speciellt optimala om man ska sugtrimma tongue Men kan va kul å veta hur de går smile

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

Avstängd
195 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#3
Nej men vilken topp är bäst då? 531 är vä'l bättre än 530?

415 Inlägg
17 juli 2012
#4
Om man ska köra e85 är det lättast att byta spridare som är ca 30% större. Man kan även ha högre bränsletryck på de spridare man har. Chip känns som pengar i sjön på en i princip standard motor, lägg de pengarna på ett x-rör och portning istället.

531 flödar bättre än 530 på höga varv och vx3 är en av de vassare org.kammarna, lite som en k.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Avstängd
195 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#5
Räcker det att byta till större spridare? jag trodde att det var bränsletrycket som styrde, och sen var spridarna anpassade för ett visst bränsletryck?

2 419 Inlägg
23 juli 2012
#6
lika bra du stoppar tillbaka org luftburk och i med ett sport filter för de där gör nog mer skada än nytta!

extraktor lär du nog skaffa om det ska löna sig!

Lättare svänghjul mm! alu remhjul från klracing tex mindre massa att dra runt blir ju inte lika stora påfrestningar på motor så där kanske du tjänar nån hk, bättre respons iaf!


19 Inlägg
23 juli 2012
#7
jag tycker du ska köra på 531an, ska du porta den själv?
sen om du inte vill sätta tillbaka orginal filter och box kan du avskärma ditt luftfilter så att det bara tar in kall luft.
sen så tycker jag själv att extraktor inte är det viktigaste om du ska sugtrimma så här lite, org hänger nog med upp till 180hk skulle jag tro iaf smile sen kul att nån sugtrimmar och inte kör på turbo som alla andra


70 Inlägg
23 juli 2012
#8
Om jah skulle trimmat en sugmotor så skulle jag satsa på dubbla förgasare, t.ex. Weber 45 smile Lycka till!

2 419 Inlägg
24 juli 2012
#9
johnny- skrev:
jag tycker du ska köra på 531an, ska du porta den själv?
sen om du inte vill sätta tillbaka orginal filter och box kan du avskärma ditt luftfilter så att det bara tar in kall luft.
sen så tycker jag själv att extraktor inte är det viktigaste om du ska sugtrimma så här lite, org hänger nog med upp till 180hk skulle jag tro iaf smile sen kul att nån sugtrimmar och inte kör på turbo som alla andra

det handlar inte om det, det hänger säkert med till bra mkt mer men sugtrimmning är ju inte det lönsammasteatt då snåla på extraktor är ju ganska dumsnålt!

Ett extraktor som är byggt för att ge så mkt som möjligt är bra mkt bättre än org!


19 Inlägg
24 juli 2012
#10
fast extraktor röret ska ju sen vara avstämt också, och det ett extraktor gör mest på en sån här motorär att oftast bara förbätta mellan registret något.. men jag säger inte att det inte behövs, bara att det inte behöver vara det första man byter fast han gör ju som han tycker och vill sen


Avstängd
195 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#11
De kanske blir ett extraktor, som allt annat styr pengar och jag tänkte börja med topp och kam.

jag går industriteknisk så jag hade tänkt att plana toppen i skolan, porta den själv (lite lätt matchportning, fila bort gjutskägg å snygga till, inte öka diametern på kanalerna och göra nån herrejösses portning), och sen lämna in kammen på omslipning

dumsnålt om något är väl att ha en kam som drar till 7000rpm utan att skaffa ett tändningschip som höjer varvstoppet

19 Inlägg
24 juli 2012
#12
om du vill ha portnings tips så har jag för mig att overboost racing har rätt så bra bilder och beskrivningar på sin hemsida smile
http://www.overboostracing.se/foretag/t … egori_id=1


Avstängd
195 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#13
Tack för länken. Har svetsdiffat och bantat bilen lite, och håller på att konvertera till etanol.

Satte i ett nytt soppafilter och pressade ihop btr:en 1 mm. Men bilen går EXAKT som i vintras när det kom fukt i fördelaren, ojämn tomgång och smäller i insuget vid gaspådrag....

Nån teori om vad som är fel? har ju inte rört nåt med tändningen...

Sen om man sa mäta vilket tryck btr:en ger, till vilken anslutning skall man koppla kompressorn?

Avstängd
195 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#14
Vad tror ni om denna kammen? FS 296

Duration 296 grader vid körspel, Lyft 12.2mm, Nockvinkel 108 grader, TDC lyft 4,2mm

Tillsammans med ställbart kamdrev och bränslechip, blir det bra då?

19 Inlägg
29 augusti 2012
#15
plana gärna toppen då den kammen vill gärna ha lite mer kompa men det borde funka hyfsat med chip,ställbart kamdrev och högre komp, du kanske får justera bränsletrycket något också


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
31 augusti 2012
#16
Detta ska följas! Sugtrim är grymt skoj! VOC-rallybilarna i ELIT klassen har en 155-170 hk, då endast med "original" grejer, annan kam (vet ej vilka som är godkända), 405/531 topp och sen andra boxar från www.mpre.se smile sen är ju motorerna oftast väldigt nyrenoverade när dom ger dessa effekter. och som någon över mig sa, dom kör ofta med remskivor osv i aluminium för att minska den roterande massan smile

Så hänger du dit ett extraktor, kanske en annan kam, portar o planar lite och ett 2,5" system med fullflödesdämpare och renoverar motorn med helt nya lager så kommer du nog oxå upp i den effekten smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

19 Inlägg
2 september 2012
#17
när dom bygger dom värsta voc motorerna så är det ingen vanlig renovering, då planar dom både block och topp till vad som är max tillåtet enligt volvos fabriks toleranser, mirafräser ventilerna,och allting görs så noga det bara kan och då kan dom komma up i den effekten


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
2 september 2012
#18
johnny- skrev:
när dom bygger dom värsta voc motorerna så är det ingen vanlig renovering, då planar dom både block och topp till vad som är max tillåtet enligt volvos fabriks toleranser, mirafräser ventilerna,och allting görs så noga det bara kan och då kan dom komma up i den effekten

Ja, dom får ju bara "optimera" motorn, och det är väl det dom gör då smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

19 Inlägg
2 september 2012
#19
precis, dom justerar och gör om så mycket dom kan inom alla toleranser smile


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
3 september 2012
#20
johnny- skrev:
precis, dom justerar och gör om så mycket dom kan inom alla toleranser smile

Precis! Och man gör ju så mycket som möjligt då bilarna är så pass motorsvaga.. Så dom måste ju ta vara på varje HK dom kan smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92


Sök