2132
Sök

Värmestrul Saab 9000 2.3T

29 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#1
Det är så att när jag är ute och kör, så stiger tempen jäkligt högt från ingen stans, oavsätt körstil. Det är vatten i systemet. Så kan det vara termostaten som satt igen sig eller ska jag börja leta någon annan stans?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 juli 2012
#2
går elfläkten igång?


5 198 Inlägg
24 juli 2012
#3
Vattenpump. Termostat. Kylare. Igensatta kanaler.  Börja med å byta termostat

29 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#4
Elfläkten går på när den är nära att snudda de röda markeringarna på mätaren.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 juli 2012
#5
då får du byta termostaten till elfläkten!


141 Inlägg
24 juli 2012
#6
Funkiee skrev:
då får du byta termostaten till elfläkten!
Eller så visar tempmätaren fel, bilen kanske inte alls går varm. Hur som helst så är det ett givarfel

Jag fixar din A/C, skicka PM

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
24 juli 2012
#7
TheMPG skrev:
Funkiee skrev:
då får du byta termostaten till elfläkten!
Eller så visar tempmätaren fel, bilen kanske inte alls går varm. Hur som helst så är det ett givarfel
Ja det är ju ganska givet.


Ho ho ho ho ho....



Exakt hur snabbt stiger tempen ??

För är det vattentempgivaren till instrumentet så borde väl tempen nästan stiga redan innan man ens startat motorn som det låter nu.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 juli 2012
#8
mätaren är sällan trasig, om den är trasig brukar motorn aldrig komma upp i temp enligt instrument, oftare är det termostaten för fläkten som är trasig.


29 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
#9
Kan tillägga att när jag körde tjejen till jobbet, det kan vara ca 3km totalt, och skulle åka där ifrån så slog fläckten igång när mätaren närmade sig rött, men tempen sjönk inte så värst mkt. Först jag provade att dra på full värme. Att byta termostaten till fläkten är nog ett faktum men det ska väll inte ta sju svåra år för tempen att sjunka eller har jag fel där?

5 198 Inlägg
25 juli 2012
#10
Om det kommer värme så borde väl varken givare eller mätare vara paj. JAG skulle byta termostat först..öppnar inte den så blir det varmt ock kyls inte ner..samma med vattenpump.utan cikulation så får man ingen kylning

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 juli 2012
#11
du kan testa vattenpumpen, varva motorn när du står i motorrummet o kollar på expansionskärlet så ser du om det sprutar vatten ur retur slangen, den lilla från kylaren till kärlet, då är pumpen ok, annars byt termostat o termostaten för fläkten, allt kostar ca 200kr tillsammans!


29 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
#12
Jag får tacka för alla förslag, bara att börja kolla upp smile


Sök