2978
Sök

Saab 9-3 -99 hur länge håller motorerna?

Sportcar for Life
315 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#1
hej.. hur länge håller en saab 9-3 från -99 egentligen innan det börjar bli dax att leta ny motor?
vad jag förstår sitter det väl kamkedja i dom motorerna? behövs dom verkligen bytas ut.. kamkedjor ska väl vara undehållsfria sålänge de inte börjar rassla o greja om dem...

några fler grejer man bör tänka på om dessa bilar?

Tacksam för alla svar

7 120 Inlägg
24 juli 2012
#2
Det är ju Trionic 5 motorn om jag inte är ute och cyklar.. Ska vara väldigt hållbara men som med allt annat så beror det ju helt på hur motorn skötts.

679 Inlägg
24 juli 2012
#3
Rallon skrev:
hej.. hur länge håller en saab 9-3 från -99 egentligen innan det börjar bli dax att leta ny motor?
vad jag förstår sitter det väl kamkedja i dom motorerna? behövs dom verkligen bytas ut.. kamkedjor ska väl vara undehållsfria sålänge de inte börjar rassla o greja om dem...

några fler grejer man bör tänka på om dessa bilar?

Tacksam för alla svar

Tja... dem borde ju hålla i 2-300 år kanske wink Allting är relativt och din fråga går inte att svara på. Ja det är med kamkedja men den kan behöva bytas ut om det blir missljud så som rassel osv. Kamkedjan är bytt i min 9-5a, dock är det en T7 motor.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
24 juli 2012
#4
håller ungefär tills de rasar smile


Sportcar for Life
315 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
#5
jo men alla motorer har ju ett snitt på hur långt de går ungefär... som tex. volvo motorer typ b230 går ju lätt över 50.000 bara man sköter servicen någorlunda bra.... sen finns de ju b230 som knappt klarar sig 20 men det är mer snittet jag skulle vilja veta...

men en saab som gått 32-33 är ingen fara med då eller sålänge det inte är några missljud....?

2 763 Inlägg
25 juli 2012
#6
Hur långt är ett snöre? roll

Volvo - For Life

766 Inlägg
25 juli 2012
#7
Rallon skrev:
hej.. hur länge håller en saab 9-3 från -99 egentligen innan det börjar bli dax att leta ny motor?
vad jag förstår sitter det väl kamkedja i dom motorerna? behövs dom verkligen bytas ut.. kamkedjor ska väl vara undehållsfria sålänge de inte börjar rassla o greja om dem...

några fler grejer man bör tänka på om dessa bilar?

Tacksam för alla svar

25.234mil

342 Inlägg
25 juli 2012
#8
Om man säger såhär, du kommer inte behöva leta ny motor till bilen. Du kommer behöva leta ny kaross till motorn.

T5 motorerna håller LÄNGE om bara servicen skötts. Kanske därför den utsågs till "världens bästa otto-motor" ett år.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 juli 2012
#9
T5 (röd tändkasett) sköter du service håller de nästan 50k + utan problem
T7 (svart tändkasett) sköter du service kan de även hålla så långt, MEN de håller oftast ca 30+ då folk inte sköter servicarna...


1 327 Inlägg
25 juli 2012
#10
Har man kört med longlifeolja och oljebyte enligt serviceboken så håller de ofta inte länge pga att många då drabbas av "oilsludge".

Har man kört med 1000 mils oljebyten så ska de hålla länge.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
25 juli 2012
#11
Aero T16 skrev:
Har man kört med longlifeolja och oljebyte enligt serviceboken så håller de ofta inte länge pga att många då drabbas av "oilsludge".

Har man kört med 1000 mils oljebyten så ska de hålla länge.

Stor skillnad mellan T5 och T7

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 juli 2012
#12
tror han menar på t7 motorn smile


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
25 juli 2012
#13
Funkiee skrev:
tror han menar på t7 motorn smile

Tänkte mest på att det var en 99...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
25 juli 2012
#14
Rallon skrev:
jo men alla motorer har ju ett snitt på hur långt de går ungefär... som tex. volvo motorer typ b230 går ju lätt över 50.000 bara man sköter servicen någorlunda bra.... sen finns de ju b230 som knappt klarar sig 20 men det är mer snittet jag skulle vilja veta...

men en saab som gått 32-33 är ingen fara med då eller sålänge det inte är några missljud....?

nej de finns inget sånt du snackar om ... det finns misskötta bilar och bilar som är välskötta

en volvo b230 kan rasa efter 5000 mil om den missköts ordentligt precis som en saab t7 motor kan rullan 200 000 000 mil om den sköts som den ska

allt går sönder, även volvo 740


16 Inlägg
25 juli 2012
#15
Alla Saab:ar är extremt känsliga för hur servicen sköts. Men i allmänhet håller T5 bättre än T7, mindre problem med dålig vevhusventilation.

En Saab motor SKA ha rätt olja, med rätt klassning. De flesta försök med att snåla in på oljan bestraffas, oftast med rasslande kamkedja och sliten turbo. Rätt olja med täta intervaller (typ 1000 mil) och sunt förnuft hos föraren så håller dessa motorer LÄNGE.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
25 juli 2012
#16
Loven skrev:
Alla Saab:ar är extremt känsliga för hur servicen sköts. Men i allmänhet håller T5 bättre än T7, mindre problem med dålig vevhusventilation.

En Saab motor SKA ha rätt olja, med rätt klassning. De flesta försök med att snåla in på oljan bestraffas, oftast med rasslande kamkedja och sliten turbo. Rätt olja med täta intervaller (typ 1000 mil) och sunt förnuft hos föraren så håller dessa motorer LÄNGE.

precis som de flesta motorer smile sköts de rätt så håller de !


16 Inlägg
25 juli 2012
#17
CHEEVA skrev:
Loven skrev:
Alla Saab:ar är extremt känsliga för hur servicen sköts. Men i allmänhet håller T5 bättre än T7, mindre problem med dålig vevhusventilation.

En Saab motor SKA ha rätt olja, med rätt klassning. De flesta försök med att snåla in på oljan bestraffas, oftast med rasslande kamkedja och sliten turbo. Rätt olja med täta intervaller (typ 1000 mil) och sunt förnuft hos föraren så håller dessa motorer LÄNGE.

precis som de flesta motorer smile sköts de rätt så håller de !

Korrekt. Men Saab har i vissa fall oförtjänt dåligt rykte för sina motorer.

SRD
25 juli 2012
#18
Volvo har också problem med vevhus ventlationen.  men är inte lika förstorad där som hos saab. jag skyller på madia om det. Men enkelt så är det som ni säger. Sköter man det håller det länge. Jag jobbar på saab verkstad och oftast är det turbo byte runt 25000mil och kedja vid 35000 och det även med full service historik. hel renovering runt 45-50000  är så det ser ut hos oss i allafall

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
25 juli 2012
#19
Loven skrev:
CHEEVA skrev:
Loven skrev:
Alla Saab:ar är extremt känsliga för hur servicen sköts. Men i allmänhet håller T5 bättre än T7, mindre problem med dålig vevhusventilation.

En Saab motor SKA ha rätt olja, med rätt klassning. De flesta försök med att snåla in på oljan bestraffas, oftast med rasslande kamkedja och sliten turbo. Rätt olja med täta intervaller (typ 1000 mil) och sunt förnuft hos föraren så håller dessa motorer LÄNGE.

precis som de flesta motorer smile sköts de rätt så håller de !

Korrekt. Men Saab har i vissa fall oförtjänt dåligt rykte för sina motorer.

lätta att trimma iaf smile


16 Inlägg
26 juli 2012
#20
CHEEVA skrev:
Loven skrev:
CHEEVA skrev:

precis som de flesta motorer smile sköts de rätt så håller de !

Korrekt. Men Saab har i vissa fall oförtjänt dåligt rykte för sina motorer.

lätta att trimma iaf smile

Javisst. cool

Men då får man räkna med att byta turbo och koppling, i alla fall om det nya vridmomentet används ofta och hårt.


Sök