A-Lindskog skrev:
offfroad skrev:
A-Lindskog skrev:
okej, men är de inte dåligt för basarna om man matar dom med mer än vad dom är specade för?
basarna ligger ju på 700wrms tillsammans och slutsteget ger 1000wrms?
och hur får man 14,4v till steget?
sen funderade jag om de inte går att koppla basarna som man får dom i 1ohm på något sätt?
många nybörjar frågor nu men
när bilen är igång så SKA generatorn leverera exakt 14,4v
beror på tillverkare på basen , ifall det är känd tillverkare, så kan man tro på att basarna tål effekten .., ( jag matar mina basar med 1600w, och dem är speccade till 1000w.., ) och hur ofta brukar du ha stereon på max längre än en liten stund?
om du har 2 spolar så kan du koppla så att du får dubbla eller hälften , dubbla 4 ohm till 2 eller 8 ohm, dubbla 2 ohms till 4 eller 1 ohm ( korts svar nej du kan inte koppla dina basar till 1 ohm )
alla måste ju börja någonstans..
okej, såg att spl har ett steg som ger 600wrms för ca 2000kr och brorsans steg på 400wrms kan jag nog få för 1000-1500 ungefär. skilljer de mycket i ljudvolym på 600 och 400wrms? är väl kanske svår fråga att svara på men
du får bara så mycket för steget som någon är färdig att ge för den..
en lätt nybörjare misstag
mera watt = mera ljudvolymdet som får ditt ljudanläggning att låta högt är lådan till dina basar det är NUMMER 1!!,
ljud decibel är inte en vanlig skala dvs för att öka ifrån 100db till 101db så behöver du dubbelt så mycket kraft, dvs från 100wrms till 200wrms , men om du finjusterar lådan bara lite ås kan du tjäna flera db på det.. ( är inte 100 på siffrorna men något åt det hållet är det i alla fall )
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a