3232
Sök

Volvo 940 Byta från B230f till B230FT

103 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#1
tjenare.

ska lyfta i en B230FT motor från en 940 ´95 i en polares 940 ´93 med F motorn.

har hört att man måste förlänga kablen till LMM, samt sätta dit spridarmotstånd till turbospridarna.

nån som vet om dessa motstånd går ta från 940 turbon eller om man måste köpa nya?

är det nått mer som behövs göras?

tar även boxarna från turbo bilen, tändbox och insprut box är de som behövs bytas va?


357 Inlägg
1 augusti 2012
#2
X-Force skrev:
tjenare.

ska lyfta i en B230FT motor från en 940 ´95 i en polares 940 ´93 med F motorn.

har hört att man måste förlänga kablen till LMM, samt sätta dit spridarmotstånd till turbospridarna.

nån som vet om dessa motstånd går ta från 940 turbon eller om man måste köpa nya?

är det nått mer som behövs göras?

tar även boxarna från turbo bilen, tändbox och insprut box är de som behövs bytas va?

Funkar bra med spridarmotståndet från 940n.


TBM NINJA
917 Inlägg
1 augusti 2012
#3
du behöver inte förlänga lmm kabeln, bara köp lite robotslang på mekonomen å sen sprätter du kabelhärvan så du kan dra ut lmm sladdarna vid lambda kontakten under vänster fjäderben
behöver inte byta tändbox men om du nu ändå har den så byt
(har själv gjort samma sak förra månaden) fråga om du behöver mer info med lmm kabeln, blir aldrig helt 100 att förlänga tycker jag

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

103 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#4
okey, smidigt smile

så de är bara insprut boxen, den på passagerar sidan vid fötterna som behöver bytas då?


TBM NINJA
917 Inlägg
1 augusti 2012
#5
X-Force skrev:
okey, smidigt smile

så de är bara insprut boxen, den på passagerar sidan vid fötterna som behöver bytas då?

yepp

du klipper lmm kabeln å så ser du att där e 1 brun, 1röd/grön och blå/grön som är ihop snurrade, 1 blå/vit och en blå/gul...
sprätt sen kabelhärvan bakom rotorn och vid startmotorn så kan du dra ut dessa sladdarna somsagt där man kopplar ihop lambdan med kabelhärvan, smidigt å blir snyggt sen med robotslangen, har bilder
Senast redigerat av henke_92 (1 augusti 2012)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

725 Inlägg
1 augusti 2012
#6
Funkar att köra lmm där den sitter på f-motorn också, har kört såhär i drygt två år nu smile


http://www1.garaget.org/gallery/archive … dps8ue.jpg


103 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#7
jasså, sedär smile

vad är detta för nått då?

http://i.imgur.com/2K3oD.jpg

sladden till den går i samma krympslang som LMM på turbon.

men den finns ju inte på F motorn

sitter i en slang som går från insugsröret till turbon och vidare till insuget ser de ut som
Senast redigerat av X-Force (1 augusti 2012)


TBM NINJA
917 Inlägg
1 augusti 2012
#8
de du länka bild på är en ventil för vevhusventilation, vet dock inte hur man gör med kontakten (kolla inte in något utan drog bara över slang till vevhusventen som sitter mellan och under insugs pipa 3-4)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

103 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#9
så man kan koppla bort den eller hur funkar det?


TBM NINJA
917 Inlägg
1 augusti 2012
#10
X-Force skrev:
så man kan koppla bort den eller hur funkar det?

inte helt hundra hur man löser det men jag har min oinkopplad fast fortfarande med slang å de funkar som de ska

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

725 Inlägg
1 augusti 2012
#11
Kör du med f-stammen finns det inte kablar till den givaren så bara strunta i wink


103 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#12
okey, då var det okså löst smile

tackar smile


tror ni 940 turbo instrument panelen passar i 940in utan turbo?

de finns ingen AC eller ABS i bilen den ska in i, men donator turbo bilen har det

Edit: och var hittar jag spridarmotstånden? sitter de redan ute på insuget vid spridarna på turbomotorn eller sitter de någon annan stans på bilen?
Senast redigerat av X-Force (1 augusti 2012)


357 Inlägg
1 augusti 2012
#13
X-Force skrev:
okey, då var det okså löst smile

tackar smile


tror ni 940 turbo instrument panelen passar i 940in utan turbo?

de finns ingen AC eller ABS i bilen den ska in i, men donator turbo bilen har det

Edit: och var hittar jag spridarmotstånden? sitter de redan ute på insuget vid spridarna på turbomotorn eller sitter de någon annan stans på bilen?

Motstånden sitter ovanför batteriet. Ser ut såhär:
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/145/bil/lgnr/983582_1.jpg&width=370&height=
Senast redigerat av aF (1 augusti 2012)


Pim_Pim
1 augusti 2012
#14
Motståndet sitter över batteriet på turbon på skärmen innanför där.

103 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#15
hur är det med kopplingen på fullryckare?

kan ja köra med kopplingen som satt på F motorn (m47 låda) till FT motorn?

eller är det annan tryckplatta/lamell på turbo?

för det har varit tomatlåda på FT motorn så har inte koppling där
Senast redigerat av X-Force (2 augusti 2012)


357 Inlägg
2 augusti 2012
#16
Turbon har hårdare tryckplatta, så du bör byta till en sådan. Ny lamell och nytt urtrampningslager skadar ju inte när du ändå har loss skiten.


TBM NINJA
917 Inlägg
2 augusti 2012
#17
olika splines och svängutrymme på m47 och m90 (jag kör m47 på min turbo å de funkar helt okey, original koppling)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

103 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#18
tror jag har turbo tryckplatta liggandes, ska kolla det, men lamellen är samma på B230FT och B230F?

Edit: hur ska spridarmotstånden kopplas? måste ja löda ihop de i kabelhärvan nånstans eller kan man montera det som det sitter orginal på turbon?
Senast redigerat av X-Force (2 augusti 2012)


Pim_Pim
2 augusti 2012
#19
Äh på med högomiga så slipper du motståndet;)

103 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#20
tänkte byta motorn på fredag-lördag, så hinner nog inte få tag i det innan dess



Sök