3463
Sök

Ang turbo ras

591 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#1
Har fått turbo ras. Just nu står bilen på verkstad 30mil här ifrån.

E dyrt att hyra bilsläp sen e det ju BE körkort som gäller om man tar bilen på släp.

En polare till mig sa att det går att köra bilen utan turbo alltså pluggar igen oljan till turbon så att all olja stannar kvar i motorn. (nåt liknande)


Så min fråga är.. Går det att göra så ??
Senast redigerat av dbmike (3 augusti 2012)

DB-Jägarn

25 Inlägg
3 augusti 2012
#2
Jag skulle inte rekomendera det då e det bättre att betala nån med BE-kort att hämta bilen

Mr-Sniper Racing
!! Stockholm !!

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
3 augusti 2012
#3
Om rasket redan har rasat så gör det väl knappast nån skillnad om det kommer olja eller inte? tongue

Det du teoretiskt sett skulle kunna göra är väl att "Snabb-konvertera" till sug igen, alltså leda ut avgaserna direkt utan att de far via turbon och sedan ta luften från ett vanligt luftfilter utan att luften passerar turbon. Då skulle bilen gå i "halta-hem-läge", men sen om det funkar och om du vill köra 30 mil är en annan fråga big_smile

Ha dem att byta turbo annars? Lär ju bli dyrt hur som helst

591 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#4
-Westerlund- skrev:
Om rasket redan har rasat så gör det väl knappast nån skillnad om det kommer olja eller inte? tongue

Det du teoretiskt sett skulle kunna göra är väl att "Snabb-konvertera" till sug igen, alltså leda ut avgaserna direkt utan att de far via turbon och sedan ta luften från ett vanligt luftfilter utan att luften passerar turbon. Då skulle bilen gå i "halta-hem-läge", men sen om det funkar och om du vill köra 30 mil är en annan fråga big_smile

Ha dem att byta turbo annars? Lär ju bli dyrt hur som helst

Dom tar 17000kr för bytet.

DB-Jägarn

Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 augusti 2012
#5
Leta upp nån som har rätt körkort o muta denne till att köra hem din bil på släp är min rekommendation. Beror ju på hur turbon har rasat och om det kommer hända nåt mer, kan lossa delar av den o det är ju inget man vill ha in i motorn direkt... Så om du tvunget måste köra hem den så måste du koppla bort iaf insugssidan från turbon.

Ett exempel, i detta fallet satt som tur var en finmaskig intercooler emellan...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74541/397502_a8bpvi.jpg

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
3 augusti 2012
#6
dbmike skrev:
-Westerlund- skrev:
Om rasket redan har rasat så gör det väl knappast nån skillnad om det kommer olja eller inte? tongue

Det du teoretiskt sett skulle kunna göra är väl att "Snabb-konvertera" till sug igen, alltså leda ut avgaserna direkt utan att de far via turbon och sedan ta luften från ett vanligt luftfilter utan att luften passerar turbon. Då skulle bilen gå i "halta-hem-läge", men sen om det funkar och om du vill köra 30 mil är en annan fråga big_smile

Ha dem att byta turbo annars? Lär ju bli dyrt hur som helst

Dom tar 17000kr för bytet.

Ajfan

Vad kostar det med släp då? Känner du ingen med BE som kan köra? Räkna igenom dina alternativ och ta det som blir billigast


Sök