2770
Sök

Golf IV höja motorn?

6 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
#1
Har en Golf IV som jag tycker att inte är speciellt låg, men tydligen gillar inte mina drivknutar höjden på den som den är.. Inre drivknuten på förar sidan har rasat två gånger under ungefär 1000mil tack vare att drivaxlarnas vinkel.
Tänkte att om jag höjer motorn så kommer denna vinkel att bli mindre, och då borde det hålla bättre.
Det bästa är ju att då kan jag ju sänka mer också haha.

Men ni som nu kör tyskstukade Golf IV borde väl ha samma problem som mig?
Någon som har gjort något åt detta? Andra drivknutar eller som jag tänkt, att höja motorn?
Alla svar är intressanta!


280 Inlägg
5 augusti 2012
#2
Du har ju typ 3 alternativ

Alternativ 1: Bästa enligt mig.

Bygg tillbaks bilen till orginal, då behöver du varken fundera på att höja motorn eller byta drivknutar vart 500mil.

Alternativ 2: Lär bli mycket jobb.

Det är ju inte så BARA att höja motorn, till motorn går det ju sladdar, slangar, ev wirar, motorhuven är i vägen till slut, bygga om motorfästen. Vad säger Bilprovningen?

Alternativ 3: Inget bra alternativ.

Kör vidare och byt drivknuten var 500:ade mil.

/Fredrik


2 337 Inlägg
5 augusti 2012
#3
http://euroimagetuning.myshopify.com/ säljer spacers till motorfästena, finns kanske att få tag närmare. Men det är inget jätteprojekt.

601 Inlägg
5 augusti 2012
#4
Måste då vara något problem med din bil då jag aldrig hört som har problem med sina bilar som kör mkt lägre än dig. Själv kör jag på maxsänkta coilovers fast med 16x9 fälgar. Inga problem här inte smile

How can a car be so fast and so gay at the same time?!
Projekttråden på Jettan;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3429212

601 Inlägg
7 augusti 2012
#5
Måste då vara något problem med din bil då jag aldrig hört som har problem med sina bilar som kör mkt lägre än dig. Själv kör jag på maxsänkta coilovers fast med 16x9 fälgar. Inga problem här inte smile

How can a car be so fast and so gay at the same time?!
Projekttråden på Jettan;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3429212

1 Inlägg
22 juni 2020
#6
tjenare
antar att du ha en golf 4 1,6 motor isåfall på dom så måste du kapa upp balken för att kunna sänka den mer utan att det ska ta i och samt eventuellt höja motorn som du skriver för balken på golf 4 är olika beroende på vilken motor du har där av tar drivaxeln i balken mera. håller själv på experimentera med min golf 4 1,6 med balk och höjning

* Voff voff *
10 597 Inlägg
23 juni 2020
#7
momo22 skrev:
tjenare
antar att du ha en golf 4 1,6 motor isåfall på dom så måste du kapa upp balken för att kunna sänka den mer utan att det ska ta i och samt eventuellt höja motorn som du skriver för balken på golf 4 är olika beroende på vilken motor du har där av tar drivaxeln i balken mera. håller själv på experimentera med min golf 4 1,6 med balk och höjning

Rejält trådlyft där. Undrar hur många drivknutar trådskaparen bytt vid det här laget, 8 år senare... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 444 Inlägg
23 juni 2020
#8
Tror inte det är sänkningen som påverkar dina drivaxelknutar negativt.
Vid styrning utsätts de för långt större vinkelbelastningar.
Att förändringar av vagnshöjd kan påverka de yttre drivaxelknutarnas livslängd kan jag vidimera.
På en Lada Niva, som jag höjt cirka 6 cm, höll drivaxeldamaskerna endast runt 100 mil.
Trots silicondamasker!

En fråga: Byter du till original- eller pirat-knutar?


Sök