4419
Sök

ECC/AC, Volvo 945 -98

48 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej! Har ganska nyligen köpt mig en volvo 945, 1998 års modell.
Jag misstänker att AC (ECC) ej fungerar för när jag trycker in knappen med en "snöflinga" på så märks ingen skillnad i hur kall luften blir. Vanliga fläktblåset ger både värme och kyla samt "cirukalationsknappen" verkar fungera och lyser orange när den är intryckt. AC-knappen lyser inte orange, ska den lysa?

Någon som vet vad det kan vara eller om det finns något vanligt fel på dessa som ofta händer?
Är rätt novis när det gäller bilar men inte tummen mitt i handen smile

Läste att man på tidigare volvomodeller kunde ställa in reglagen och läsa av felkoder på detta sätt men mina reglage för fläktgrejerna ser inte lika ut som tidigare modellers, har inget autoläge.
Kanske inte fungerar på samma sätt?

Bör man skaffa någon felkodsavläsare?

Här va specifikt för volvo tydligen.
http://www.24.se/volvo-bildiagnostik-ka … c-227.aspx
Senast redigerat av robertr81 (10 augusti 2012)

53 Inlägg
9 augusti 2012
#2
Det är nog enklast att först försöka få fram felkoder. På senare 940 är det lite svårt med felkoder då dom inte verkar ha vanligt OBD-protokoll trots att dom har OBD-kontakt i mittre handskfacket. Jag antar att du inte har en felkodsläsare vid fjäderbenet som äldre 740/940 har? Här beskrivs hur man kan bygga en felkodsläsare med hjälp av en OBD-kontakt och en äldre felsökningsenhet till 740/940 MEN det verkar inte som att man kan få den att läsa felkoder på ECC-systemet, någon som vet?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … re#p504029

Är lite tveksam till att felkodsläsaren du länkade till fungerar till 940 då vanliga OBD-läsare inte fungerar. Går ju säkert att kolla felkoder hos volvo men det kostar väl några hundra.


Mvh Peter

1 915 Inlägg
9 augusti 2012
#3
Köp en "OBDII" kabel passande volvo 940 och använd programmet Vol-FCR, så kan du läsa ut felkoderna på ECC osv.
Den du länkade till funkar säkert, men är jäkligt dyr.
Finns på ebay för en hundring o på tradera för typ 200kr.. Är alltid bra att ha en sån kabel i verktygslådan nu för tiden när det sitter databoxar i varje bil. Underlättar felsökningen på motorn o många andra system i bilen.

Men har du inte något autoläge, så är det nog ingen ECC du har, utan en vanlig AC och då kan du nog inte kolla felkoder på det systemet.

Startar din AC-kompressor ?
Brukar märkas på tomgången när man startar den, då varvet brukar sjunka lite.

Om den inte startar, kolla säkringar och så den får ström.
Får den ström o allt annat verkar okej, så kan det vara läckage på systemet, är det dåligt eller inget tryck i systemet så startar inte kompressorn.

Åk till en verkstad som håller på med AC och testa systemet.
Kanske behöver fyllas på, fast behöver det fyllas på så är det även något läckage nånstans. Gasen försvinner inte av själv i ett slutet system.
Senast redigerat av Louksor (9 augusti 2012)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 augusti 2012
#4
Ovärt att skaffa OBD II läsare till 940 då de inte har OBD II utan en sån kontakt bara. Sen är det inte där man läser ECC felkoder.

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p … ;hilit=ecc

Jonas

1 915 Inlägg
9 augusti 2012
#5
ovärt vet jag väl inte riktigt..
Visst, köper man tex den kabeln som ts länkade till så är det onödigt dyrt. Men köper man en kabel på tex ebay för 100kr, så kan det vara värt det.
Även om det inte är riktig OBDII, så kan man iaf kolla diverse felkoder med en kabel o Vol-fcr programmet.
Dock kunde man ej kolla ECC felkoder på 940 via det uttaget, då det görs via ECC panelen.. Men eftersom TS verkar ha vanlig AC, så är det inte aktuellt ändå.

Om han däremot skulle vilja använda en dator för att kolla felkoder på motorn, växellåda, startspärr, airbag o ev elstolar, så funkar det mkt bra med kabel o Vol-fcr
Men funkar även bra med en bit kabel och en lampa och blinka ut felkoder på tex motor....
Senast redigerat av Louksor (9 augusti 2012)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

48 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#6
Louksor skrev:
Köp en "OBDII" kabel passande volvo 940 och använd programmet Vol-FCR, så kan du läsa ut felkoderna på ECC osv.
Den du länkade till funkar säkert, men är jäkligt dyr.
Finns på ebay för en hundring o på tradera för typ 200kr.. Är alltid bra att ha en sån kabel i verktygslådan nu för tiden när det sitter databoxar i varje bil. Underlättar felsökningen på motorn o många andra system i bilen.

Men har du inte något autoläge, så är det nog ingen ECC du har, utan en vanlig AC och då kan du nog inte kolla felkoder på det systemet.

Startar din AC-kompressor ?
Brukar märkas på tomgången när man startar den, då varvet brukar sjunka lite.

Om den inte startar, kolla säkringar och så den får ström.
Får den ström o allt annat verkar okej, så kan det vara läckage på systemet, är det dåligt eller inget tryck i systemet så startar inte kompressorn.

Åk till en verkstad som håller på med AC och testa systemet.
Kanske behöver fyllas på, fast behöver det fyllas på så är det även något läckage nånstans. Gasen försvinner inte av själv i ett slutet system.

Har kikat på sådana kablar och hittat billigare så kanske blir ett köp av en sådan, frågan är bara då om du använt "demoversionen" av Vol-FCR eller fullversion? För mig jag läst att man med fullversion kan läsa av ECC men inte helt säker. Programmet kostar ju 115 pund så det är ju en del om man vill ha fullversion.
Är ju helt klart värt en hundring och demoversion för att kunna se andra eventuella fel.

Läste någonstans att 940 mellan 96-98 hade ODB2 kontakt och att man därför in te kunde läsa ut felkoder direkt på panelen som på tidigare modeller. Jag har fått bekräftat att det är ECC jag har och inte vanlig AC men finns det något sätt jag kan se detta föra att vara helt säker? Jag har inga autolägen på min panel utan manuell inställning endast, jag vet inte om det är något som bara är på dom senare modellerna.

Jag märker ingenting från kompressorn när jag trycker in ac-knappen. Vart mäter jag på kompressorn om den får ström, inte hittat någon kontakt eller ställe där jag kan mäta?
Kollat alla säkringar och alla verkar hela. Kan det finnas säkringar till ECC som sitter någon annanstans?
Kan det vara något relä som e trasigt?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 augusti 2012
#7
robertr81 skrev:
en hundring och demoversion för att kunna se andra eventuella fel.

Läste någonstans att 940 mellan 96-98 hade ODB2 kontakt och att man därför in te kunde läsa ut felkoder direkt på panelen som på tidigare modeller. Jag har fått bekräftat att det är ECC jag har och inte vanlig AC men finns det något sätt jag kan se detta föra att vara helt säker? Jag har inga autolägen på min panel utan manuell inställning endast, jag vet inte om det är något som bara är på dom senare modellerna.

Jag märker ingenting från kompressorn när jag trycker in ac-knappen. Vart mäter jag på kompressorn om den får ström, inte hittat någon kontakt eller ställe där jag kan mäta?
Kollat alla säkringar och alla verkar hela. Kan det finnas säkringar till ECC som sitter någon annanstans?
Kan det vara något relä som e trasigt?

Stämmer inte, jag hade en -98 med ECC gick hur bra som helst att få ut felkoder ur fläktpanelen.
Men en med manuell A/C går ej att läsa felkoder
Kompressorn går ej om trycket i systemet är för lågt, antagligen därför den inte går igång


ECC (kan vara en "A/C OFF" knapp ist för snöflingan:
http://www.abc.se/~eny/jagrullar/Panel.jpg

A/C:
http://i48.tinypic.com/i41gtl.png
Senast redigerat av Volvo_Mannen (10 augusti 2012)

Jonas

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
10 augusti 2012
#8
har man ecc och det inte blinkar är det inget fel på den utan att trycket då blivit för lågt antingen pga läcka eller pga ålder


men börja med att starta bilen med flingan avstängd

sen tittar du på ac pumpen då ser du att remskivan snurrar men inte centrumet sen ber du någon trycka på ac och om inte centrumet snurrar då är det mest troligen trycket som är förlågt

då går man vidare med att bygla sladden vid torrfiltret sitter en kontakt med 2st sladdar sätt en sladd mellan och kolla om pumpen pumpar då
gör den det så är det en ac kontroll som krävs med andra ord kolla efter läckor och om det är tätt fylla på med nytt kylmedie


OBS! även om kyla skulle komma när man byglar sladdarna så kör ej så utan bara en kort kontroll för att se om pumpen fungerar

har man otur skärpumpen pga dålig smörjning så den ska bara testas en kort stund för att se att magnetkopplingen fungerar och att allt är helt fram dit

Kör fort så hinner inget hända...

48 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#9
Volvo_Mannen skrev:
robertr81 skrev:
en hundring och demoversion för att kunna se andra eventuella fel.

Läste någonstans att 940 mellan 96-98 hade ODB2 kontakt och att man därför in te kunde läsa ut felkoder direkt på panelen som på tidigare modeller. Jag har fått bekräftat att det är ECC jag har och inte vanlig AC men finns det något sätt jag kan se detta föra att vara helt säker? Jag har inga autolägen på min panel utan manuell inställning endast, jag vet inte om det är något som bara är på dom senare modellerna.

Jag märker ingenting från kompressorn när jag trycker in ac-knappen. Vart mäter jag på kompressorn om den får ström, inte hittat någon kontakt eller ställe där jag kan mäta?
Kollat alla säkringar och alla verkar hela. Kan det finnas säkringar till ECC som sitter någon annanstans?
Kan det vara något relä som e trasigt?

Stämmer inte, jag hade en -98 med ECC gick hur bra som helst att få ut felkoder ur fläktpanelen.
Men en med manuell A/C går ej att läsa felkoder
Kompressorn går ej om trycket i systemet är för lågt, antagligen därför den inte går igång


ECC (kan vara en "A/C OFF" knapp ist för snöflingan:
http://www.abc.se/~eny/jagrullar/Panel.jpg

A/C:
http://i48.tinypic.com/i41gtl.png

Jaha då vet man det smile
Men hur ser jag om jag har ECC eller AC , jag har manuell någonting iaf.
Min panel är exakt som den nedersta bilden du länkade.

48 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#10
Growe skrev:
har man ecc och det inte blinkar är det inget fel på den utan att trycket då blivit för lågt antingen pga läcka eller pga ålder


men börja med att starta bilen med flingan avstängd

sen tittar du på ac pumpen då ser du att remskivan snurrar men inte centrumet sen ber du någon trycka på ac och om inte centrumet snurrar då är det mest troligen trycket som är förlågt

då går man vidare med att bygla sladden vid torrfiltret sitter en kontakt med 2st sladdar sätt en sladd mellan och kolla om pumpen pumpar då
gör den det så är det en ac kontroll som krävs med andra ord kolla efter läckor och om det är tätt fylla på med nytt kylmedie


OBS! även om kyla skulle komma när man byglar sladdarna så kör ej så utan bara en kort kontroll för att se om pumpen fungerar

har man otur skärpumpen pga dålig smörjning så den ska bara testas en kort stund för att se att magnetkopplingen fungerar och att allt är helt fram dit

Bra tips, ska kolla detta idag, då vet man lite mer sen smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 augusti 2012
#11
robertr81 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
robertr81 skrev:
en hundring och demoversion för att kunna se andra eventuella fel.

Läste någonstans att 940 mellan 96-98 hade ODB2 kontakt och att man därför in te kunde läsa ut felkoder direkt på panelen som på tidigare modeller. Jag har fått bekräftat att det är ECC jag har och inte vanlig AC men finns det något sätt jag kan se detta föra att vara helt säker? Jag har inga autolägen på min panel utan manuell inställning endast, jag vet inte om det är något som bara är på dom senare modellerna.

Jag märker ingenting från kompressorn när jag trycker in ac-knappen. Vart mäter jag på kompressorn om den får ström, inte hittat någon kontakt eller ställe där jag kan mäta?
Kollat alla säkringar och alla verkar hela. Kan det finnas säkringar till ECC som sitter någon annanstans?
Kan det vara något relä som e trasigt?

Stämmer inte, jag hade en -98 med ECC gick hur bra som helst att få ut felkoder ur fläktpanelen.
Men en med manuell A/C går ej att läsa felkoder
Kompressorn går ej om trycket i systemet är för lågt, antagligen därför den inte går igång


ECC (kan vara en "A/C OFF" knapp ist för snöflingan:
http://www.abc.se/~eny/jagrullar/Panel.jpg

A/C:
http://i48.tinypic.com/i41gtl.png

Jaha då vet man det smile
Men hur ser jag om jag har ECC eller AC , jag har manuell någonting iaf.
Min panel är exakt som den nedersta bilden du länkade.

Om du läser texten vid bilderna så ser du vilken som är ECC och vilken som är A/C

Jonas

48 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#12
Har testat lite till.

Den yttre skivan börjar inte snurra när man trycker in knappen för AC

Dock får jag 12v på sladden vid lågtrycksvakten vid filtret när jag trycker in AC-knappen och 0v när knappen ej är intryckt. Är det där den sladden sitter man ska bygla kontakten på filterburken för att få igång kompressorn?
http://s9.postimage.org/iiwa3exnj/lagtryvks.jpg
Senast redigerat av robertr81 (10 augusti 2012)

48 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#13
Drog loss kontakten på lågtrycksvakten och höll en kabel på båda stiften i kontakten på luftburken.
Hände ingenting med kompressorn sad Hade AC-knappen intryckt samt max kyla och fläkten stod väl i läge 4 eller nåt..

Betyder detta att min kompressor e körd?
Läst en del om att kallödningar på kretskortet till panelen ger sig på denna men det är det väl inte om sladden från lågtrycksvakten ger 12v när knappen är intryckt i bilen?

629 Inlägg
12 augusti 2012
#14
Kolla om du har 12v på kompressorn, har du det är det antingen magnetkoppling eller kompressorhaveri.
har du kollat säkringen till kompressorn förresten?

Mröh

48 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#15
Hur mäter jag direkt på kompressorn?
Sitter säkringen bland alla andra säkringar? Eller på nåt annat ställe?

629 Inlägg
13 augusti 2012
#16
Du rycker ur kabeln som går till kompressorn, mäter mot jord på den när bilen / acn är igång, finns där 12v = magnetplattan slår till.
Då är det ej gasbrist utan nått vajsing med kompressorn.

Mröh

48 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#17
Byglade sladden som satt på lågtrycksvakten och då gick kompressorn igång. antar att det är trycktest och nytt kylmedium som behövs då? Någon packning/packningar elelr något som ofta läcker och kan vara bra att byta innan påfyllning?

Det kom en liten dammig rostpuff precis när den gick igång, kan man smörja kompressorn på något smidigt sätt utan att demontera allt från bilen, eller e det bara o köra på
Senast redigerat av robertr81 (14 augusti 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
14 augusti 2012
#18
robertr81 skrev:
Byglade sladden som satt på lågtrycksvakten och då gick kompressorn igång. antar att det är trycktest och nytt kylmedium som behövs då? Någon packning/packningar elelr något som ofta läcker och kan vara bra att byta innan påfyllning?

Det kom en liten dammig rostpuff precis när den gick igång, kan man smörja kompressorn på något smidigt sätt utan att demontera allt från bilen, eller e det bara o köra på

om du byter några oringar själv glöm inte bort att smörja in dom med lite olja som är för ac

men iövrigt är det kondensatorn som är största problemet på dom mesta bilarna

850 har stora problem med torrfiltret som rostar hål
har så på min 855:A nämligen

antingen testar dom att fyller på med vacum koll först eller så gör man en provtryckning det sistnämnda skulle jag nog välja att göra eftersom det verkar som det var en stund sen den hade köldmedie i systemet

inget roligt att skiten verkar tätt när man vakumsuger systemet och sen vid första körningen så spricker något och fyllningen var helt i onödan

Kör fort så hinner inget hända...

629 Inlägg
14 augusti 2012
#19
Det är gasbrist i den ja.
Gissar på kondensorn, pajjat på 2 av mina 940s.
Dom har inte problem med rost på torkaren som 850 har.
Sen hur stor läcka du har, det märker ni när ni trycker systemet.
Senast redigerat av Dagge88 (14 augusti 2012)

Mröh

58 Inlägg
2 februari 2014
#20
vart sitter själva fläkltmotståndet i en 940 -96 med ecc ? ngn som vet de då denna tråd handlade om det ämnen lite lätt ? mvh



Sök