3234
Sök

Frågor angående Silent coat inverkan på billjud.

493 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hejsan! Blir ett bilköp nu här i slutet av månaden och jag är ju såklart sugen på ett projekt och tänkte därför börja med att dämpa bilen med silent coat.

Det jag dock undrar över är om det är rekommenderat att köra dubbla lager eller räcker det med ett lager?
Undrar också vilken funktion Silent coat isolator/absorber fyller och hur det skulle påverka ljudet om man använder sig av silent coat + isolator/absorber mot ifall man enbart använder coaten.

Mvh Hassman

Sponsor: www.12vled.se

Gladen Beetle
237 Inlägg
8 augusti 2012
#2
Jag kör med Silent Coat. I min bil i skuffen, dörrar bakom paneler längs med bilen. Gjorde en enorm skillnad på ljudet till baslådan då det låter mera när man har bagage luckan stängd. Förvisso har jag betydligt mindre kupé vilken kan ha inverkan också.

Men ljud dämpningen är bättre en inget alls. Kör dubbla lager om du kan och har råd. Men se till så att du har plats få tillbaka alla paneler sen. Det var precis att jag fick tillbaka mina paneler i min 2012a och då har jag 1 lager och 2 lager där det fick plats smile


493 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#3
NickeEriksson skrev:
Jag kör med Silent Coat. I min bil i skuffen, dörrar bakom paneler längs med bilen. Gjorde en enorm skillnad på ljudet till baslådan då det låter mera när man har bagage luckan stängd. Förvisso har jag betydligt mindre kupé vilken kan ha inverkan också.

Men ljud dämpningen är bättre en inget alls. Kör dubbla lager om du kan och har råd. Men se till så att du har plats få tillbaka alla paneler sen. Det var precis att jag fick tillbaka mina paneler i min 2012a och då har jag 1 lager och 2 lager där det fick plats smile
Jo att själva coaten gör väldigt mycket på ljudet har jag läst mig till. Hur många ark gick det åt på din bil? Om det nu är beetlen du har lagt coat i? Nämligen en ford fiesta som jag ska köpa och dom borde nog vara rätt lika storleksmässigt smile


Ingen som har några kunskaper om hur isolator/absorber påverkar billjudet? Eller om det enbart är till för att minimera vägbuller, sus osv?

Sponsor: www.12vled.se

Gladen Beetle
237 Inlägg
9 augusti 2012
#4
Hassman skrev:
NickeEriksson skrev:
Jag kör med Silent Coat. I min bil i skuffen, dörrar bakom paneler längs med bilen. Gjorde en enorm skillnad på ljudet till baslådan då det låter mera när man har bagage luckan stängd. Förvisso har jag betydligt mindre kupé vilken kan ha inverkan också.

Men ljud dämpningen är bättre en inget alls. Kör dubbla lager om du kan och har råd. Men se till så att du har plats få tillbaka alla paneler sen. Det var precis att jag fick tillbaka mina paneler i min 2012a och då har jag 1 lager och 2 lager där det fick plats smile
Jo att själva coaten gör väldigt mycket på ljudet har jag läst mig till. Hur många ark gick det åt på din bil? Om det nu är beetlen du har lagt coat i? Nämligen en ford fiesta som jag ska köpa och dom borde nog vara rätt lika storleksmässigt smile


Ingen som har några kunskaper om hur isolator/absorber påverkar billjudet? Eller om det enbart är till för att minimera vägbuller, sus osv?
Tror det gick åt ett helt paket till skuffen bara. Köpte ju 2 stycken paket från Blekinge bilradio för 600 styck. Antal ark räkna jag aldrig. Men har kanske en 15 stycken ark kvar liggandes av paketet. Jag klippa o smacka på bara så.


493 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#5
NickeEriksson skrev:
Hassman skrev:
NickeEriksson skrev:
Jag kör med Silent Coat. I min bil i skuffen, dörrar bakom paneler längs med bilen. Gjorde en enorm skillnad på ljudet till baslådan då det låter mera när man har bagage luckan stängd. Förvisso har jag betydligt mindre kupé vilken kan ha inverkan också.

Men ljud dämpningen är bättre en inget alls. Kör dubbla lager om du kan och har råd. Men se till så att du har plats få tillbaka alla paneler sen. Det var precis att jag fick tillbaka mina paneler i min 2012a och då har jag 1 lager och 2 lager där det fick plats smile
Jo att själva coaten gör väldigt mycket på ljudet har jag läst mig till. Hur många ark gick det åt på din bil? Om det nu är beetlen du har lagt coat i? Nämligen en ford fiesta som jag ska köpa och dom borde nog vara rätt lika storleksmässigt smile


Ingen som har några kunskaper om hur isolator/absorber påverkar billjudet? Eller om det enbart är till för att minimera vägbuller, sus osv?
Tror det gick åt ett helt paket till skuffen bara. Köpte ju 2 stycken paket från Blekinge bilradio för 600 styck. Antal ark räkna jag aldrig. Men har kanske en 15 stycken ark kvar liggandes av paketet. Jag klippa o smacka på bara så.
Okej, då får det bli 2 paket för hellre för mycket än för lite smile 41 ark för 699:- nu, 65% rabatt big_smile

Sponsor: www.12vled.se

Osponsrad
1 631 Inlägg
9 augusti 2012
#6
Dubbla lager i dörrar och skuff. resten ett lager. Så har jag gjort de flesta gångerna och varit supernöjd . Har dock inte testat deras andra mattor utan bara kört på silentcoat original eller vad man kan säga !

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

493 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#7
BudgetDunkaren skrev:
Dubbla lager i dörrar och skuff. resten ett lager. Så har jag gjort de flesta gångerna och varit supernöjd . Har dock inte testat deras andra mattor utan bara kört på silentcoat original eller vad man kan säga !
Okej smile Ska man sätta på både den inre dörrplåten och den yttre? Alltså dom 2 plåtarna som rutan sitter imellan smile

Sponsor: www.12vled.se

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 augusti 2012
#8
Skall man köra dubbla lager SC (så man köper dubbla bulk-packs, 82 ark) kan man lika gärna köpa sig ett bulkpack STP Gold då det ger samma effekt med bara ett lager för bara en hundring mer.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 727 Inlägg
10 augusti 2012
#9
Hassman skrev:
Okej smile Ska man sätta på både den inre dörrplåten och
Den inre plåten är NO.1 för att midbasen ska få bra förutsättning, och det inkluderar
att man TÄCKER över hålen ochså. Det för att minimera läckage mot kupen. (luften)

NO.2 är för att ta bort skrammel/göra stadigt, dvs i princip allt annat i bilen med en bra början i dörrarna,
ytterplåt, dörrsida(plasten)...

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

34 Inlägg
10 augusti 2012
#10
Glöm inte taket, hur seriöst du nu tänker göra projektet. Finns mycket att hämta i ljud väg/flex. smile

493 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#11
Horsyhorse skrev:
Hassman skrev:
Okej smile Ska man sätta på både den inre dörrplåten och
Den inre plåten är NO.1 för att midbasen ska få bra förutsättning, och det inkluderar
att man TÄCKER över hålen ochså. Det för att minimera läckage mot kupen. (luften)

NO.2 är för att ta bort skrammel/göra stadigt, dvs i princip allt annat i bilen med en bra början i dörrarna,
ytterplåt, dörrsida(plasten)...

Pierre
Okej, tackar då vet jag lite mer hur jag ska dämpa smile

Sponsor: www.12vled.se

493 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#12
Hejkel skrev:
Glöm inte taket, hur seriöst du nu tänker göra projektet. Finns mycket att hämta i ljud väg/flex. smile
Taket ska absolut plockas ner och dämpas, stor yta plåt där ju smile Ska ändå passa på att klä om taket med något snyggt tyg så smile Kan väl säga att det mesta av plåten som jag kommer åt kommer att dämpas, men i sinom tid då jag aldrig pillat på en bil tongue

Men fortfarande ingen som har erfarenhet av isolator/absorber?

Sponsor: www.12vled.se

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 augusti 2012
#13
Hassman skrev:
Hejkel skrev:
Glöm inte taket, hur seriöst du nu tänker göra projektet. Finns mycket att hämta i ljud väg/flex. smile
Taket ska absolut plockas ner och dämpas, stor yta plåt där ju smile Ska ändå passa på att klä om taket med något snyggt tyg så smile Kan väl säga att det mesta av plåten som jag kommer åt kommer att dämpas, men i sinom tid då jag aldrig pillat på en bil tongue

Men fortfarande ingen som har erfarenhet av isolator/absorber?
Kör visserligen med STP men jag har en liknande matta ovanpå min alu/butylmatta i framdörrarna och i taket.
Även i bakluckan för att ytterligare hjälpa att dämpa vibrationer och ljud från denna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök