3574
Sök

Sinterlamell saab 9000

588 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#1
hej, väldigt fövirrad just nu med att chima ut tryckplattan, många säger det där men dragläget ändras markant med chims,

ska sätta i en 240 mm aero svänghjul och tryckplatta med denna lamell:

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/kop … -puck.html

enligt google ska orginal lamell vara 7.5, 7.7 mm och denna sinterlamell är 8.1 mm, hur mycket ska jag chimsa för att få ett så bra dragläge att köra på ?
MVH ludwig lionell


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 augusti 2012
#2
Svänghjulet behöver du ju inte byta då alla 2.3t har samma, även aero.

Lamellen och tryckplattan är bara mindre på 2.3t än på 2.3T....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

klabbarpan
3 041 Inlägg
8 augusti 2012
#3
Hade fel, samma svänghjul dock skilljer det på lamell och tryckplatta på 2.3T / aero mot 2.3t...

Aero kopplingen pallar ca 550 nm. Om du nu vill slippa schimsa.
Senast redigerat av nixon89 (8 augusti 2012)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 augusti 2012
#4
nixon89 skrev:
Rätta mig nu om jag har fel. Det är endast 2.3 T 200 hp som har det stora (240) mm svänghjulet. 2.3t 170 har det lilla?

Enligt vad jag blivit tillsagd av personer som skruvat saab i flera decennier så är det INTE så på 9000 med kortmotor.

Utan alla 2.3 med turbo har samma svänghjul men olika tryckplatta och lamell.



Funderade själv på att byta till Aero-grejor och fick då svaret att det var onödigt att byta svänghjulet då det var samma som jag redan hade. Dock kan man ju med fördel svarva svänghjulet för att få en jämn anliggningsyta då det lär vara mer slitet dom första 228 millimetrarna än resten ut till 280 wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

klabbarpan
3 041 Inlägg
8 augusti 2012
#5
TBOC_Razor skrev:
nixon89 skrev:
Rätta mig nu om jag har fel. Det är endast 2.3 T 200 hp som har det stora (240) mm svänghjulet. 2.3t 170 har det lilla?

Enligt vad jag blivit tillsagd av personer som skruvat saab i flera decennier så är det INTE så på 9000 med kortmotor.

Utan alla 2.3 med turbo har samma svänghjul men olika tryckplatta och lamell.



Funderade själv på att byta till Aero-grejor och fick då svaret att det var onödigt att byta svänghjulet då det var samma som jag redan hade. Dock kan man ju med fördel svarva svänghjulet för att få en jämn anliggningsyta då det lär vara mer slitet dom första 228 millimetrarna än resten ut till 280 wink

Hehe ja;) kom på mig själv oxh rättade till det;)

I ts fall räcker det med en aero koppling. Då han kör med endast steg två:) med bibehållen körbarhet vill säga. Kör själv med steg tre i min 2.3T och organisk sinter. Ganska strängt i stadstrafik :p


588 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#6
säg inte att jag har lagt ut 1000 i onödan...
motorn är från botten 2.3 lätttryckare. och jag har för mig att jag mätte upp svänghjulet på den motorn i och det var 228 mm,
mitt steg 2 laddar nu 1.5 bar och ny orginal koppling slirar så jag tror det bästa är Sinterlamell!


klabbarpan
3 041 Inlägg
9 augusti 2012
#7
Hamster skrev:
säg inte att jag har lagt ut 1000 i onödan...
motorn är från botten 2.3 lätttryckare. och jag har för mig att jag mätte upp svänghjulet på den motorn i och det var 228 mm,
mitt steg 2 laddar nu 1.5 bar och ny orginal koppling slirar så jag tror det bästa är Sinterlamell!

Kan inte vara steg två? Enligt speedparts har du 240 hp då och ca 1.2 bars ladd. Du skriver att du har ca 270 med 1.5 bar? Då är det snarare steg tre vilket speedparts ibte har...


588 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#8
har speedparts steg 2 står det på boxen, förra ägaren sa de var 270 hk i bilen och nu laddar bilen 1.5 bar och kopplingen slirar när den går upp vid 1.5 bar.


klabbarpan
3 041 Inlägg
9 augusti 2012
#9
Det kan inte stämma. Möjligtvis isf om boxen är omflashad till steg tre. Har du tre tums dp?


588 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#10
tretums rör från turbon med sportcatt och en ljuddämpare, öppet. luftfilter,

den magnetventilen jag alltid har kört med laddar 1.5 bar
satte på en annan magnetventil och där ladda den under en bar. där stod det 2L
på min som jjag alltid kört på stog det 5 på!


klabbarpan
3 041 Inlägg
9 augusti 2012
#11
Jag kör steg tre i min, leverer ca 270 hk med 1.45 bars ladd. Då är min en 200 hästaren original.

Påstår inte att du ljuger eller så, tycker bara att det känns konstigt attden laddar så mycket på steg 2. Iom att du skriver att du har 270 hästar så borde du ha steg 3 med det laddet. Steg 2 laddar endast 1.2..


588 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#12
kan magnetventilen vara pajj? att den laddar förmycket? likadant när man bondtrimmar och sätter ett tkors på slangen te magnetventilen ?


klabbarpan
3 041 Inlägg
9 augusti 2012
#13
Nej är mv paj laddar den endast glt ca 0.5 bar. Kolla slangarna mellan mv och snurran. Kan vara hål smile hoppas inte du tar illa vid dig nu bara smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 augusti 2012
#14
nixon89 skrev:
Nej är mv paj laddar den endast glt ca 0.5 bar. Kolla slangarna mellan mv och snurran. Kan vara hål smile hoppas inte du tar illa vid dig nu bara smile

Njaaaaaaaaaaa  (plus några aaa till tongue).......

Är det inte så också att om MV är sönder (tex en spole defekt) så kan den inte flytta brickan inuti som den ska och sitter den då så att ventilen är öppen så får man skenande ladd ?


Så kass MV bör väl kunna ge både för lågt och för högt ladd ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

klabbarpan
3 041 Inlägg
9 augusti 2012
#15
TBOC_Razor skrev:
nixon89 skrev:
Nej är mv paj laddar den endast glt ca 0.5 bar. Kolla slangarna mellan mv och snurran. Kan vara hål smile hoppas inte du tar illa vid dig nu bara smile

Njaaaaaaaaaaa  (plus några aaa till tongue).......

Är det inte så också att om MV är sönder (tex en spole defekt) så kan den inte flytta brickan inuti som den ska och sitter den då så att ventilen är öppen så får man skenande ladd ?


Så kass MV bör väl kunna ge både för lågt och för högt ladd ??

Kanske det kan vara smile har endast stött på att den gått i glt med felande mv. Tycker att apc borde slå ifrån?
Hur som helst är ju 1.5 bar förmycket på steg 2 :p.


588 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#16
han skenar  i ladd ja, han ligger på stilla på olika laddtryck på olika växlar med sen när du ger fullt så går han upp från (tillexempel) 1 bar upp till 1.5 och sen går den ner igen till 1 bar... det gjorde den ej med den andra magnet ventilen.
då låg han helt stilla strax under en bar!


414 Inlägg
10 augusti 2012
#17
TBOC_Razor skrev:
nixon89 skrev:
Nej är mv paj laddar den endast glt ca 0.5 bar. Kolla slangarna mellan mv och snurran. Kan vara hål smile hoppas inte du tar illa vid dig nu bara smile

Njaaaaaaaaaaa  (plus några aaa till tongue).......

Är det inte så också att om MV är sönder (tex en spole defekt) så kan den inte flytta brickan inuti som den ska och sitter den då så att ventilen är öppen så får man skenande ladd ?


Så kass MV bör väl kunna ge både för lågt och för högt ladd ??

Stämmer bra det, jag har en ventil som beter sig såhär... Ibland grundladd, ibland stabilt 0,8bar, ibland 1,1bar och ibland skenladd till 1,5bar så tryckvakten slår ifrån.... roll

588 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#18
Bytte magnetventilen och den laddade  0.5 utan att kopplingen slirade. Så du säger att steg 2 laddar 1.2 bar.så måste båda mina magnetventilen vara sönder på två olika sätt!?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 augusti 2012
#19
Hamster skrev:
Bytte magnetventilen och den laddade  0.5 utan att kopplingen slirade. Så du säger att steg 2 laddar 1.2 bar.så måste båda mina magnetventilen vara sönder på två olika sätt!?

Haha life is unfair tongue

Men jag vet ju vilken trasiga MV jag hade valt iaf wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

588 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#20
det är som om någon bränt in en 5a i magnetventilen på den som laddar 1.5 , den andra står det 2 L på,
hittade en på blocket där det stog 3L på? vad är skillnaden?



Sök