3999
Sök

Bilen vibrerar & hoppar efter hjulskifte fram-bak

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#1
Kom inte på någon dunder rubrik nu men det har iallafall blivit nå knas.

Eftersom vi varit lata & inte gjort någon hjulinställning så sliter fram däcken på insidan 200% mer än bak, dvs att sprillans nya däck inte håller en sommar ens.

Skulle iväg på längre roadtrip i helgen som var så böt fram hjulen och satt dom bak, & bak hjulen fram = nästan nytt gummi fram igen.

Efter vi åkte nu totalt 50 mil kanske så började det typ låta skumt, typ som att däcket låg emot någon plast detalj och nötte, hörs mest i hastigheter mellan 50 - 90kmh och hela bilen hoppar som om höger framhjul skulle vara helt ovalt. ibland är det tok mycket i 40mkh & i bland runt 70 så är lite olika. åker man allt från 10 - 20 min så minskar det men det känns till och från hela tiden & allra värst är det när man startar.

Har kollat & känt på slit ytan på däcket, känt på alla bultar ifall dom sitter som dom ska och allt verkar vara kanon.
Drar inte åt något håll varken vid inbromsning, gas pådrag eller normal körning. när det hoppar & låter som värst skulle jag nog kunna tänka mig att det är något liknande som om man skruvat fast fälgen med 2 bultar & sparat 0,5 cm gäng och att hjulet snart ska hoppa av tongue eller som om man fått världens "bubbla" på däcket pga skada eller liknande.

Inte den blekaste om vad som kan vara fel. har "hoppat" lite precis i start tidigare men det antagligen eftersom den stått en natt & hjulen är kalla och efter 2 min körning är det bra när dom fått bli lite varma. så har det varit kanske 2 år, men detta var extremt.

vet inte riktigt hur jag ska förklara detta men någon kanske känner igen sig eller har en aning om vad som kan vara fel? Det enda jag kom på nu att vi inte kollat var ev ballanserings vikterna, om någon sån ramlat av då dom är limmade men tycker ändå det bör vara mer konstant i samma hastigheter & ändå inte lika mycket skumpande!?


Elektriker
718 Inlägg
9 augusti 2012
#2
Har du testat att faktiskt göra en hjulinställning??tongue

Som att kasta vatten i sjön.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#3
monno skrev:
Har du testat att faktiskt göra en hjulinställning??tongue

skulle ha gjort det i 3 år nu tongue har blivit nya däck 3 säsonger så det blir nog billigare att göra en inställning kanske tongue Funderar på att köpa nya däck nu igen & göra en inställning direkt när dom är monterade smile

Men känns inte som att detta har något med själva inställningen att göra. Kanske är däcken som är skit?


Race For Fun!
379 Inlägg
9 augusti 2012
#4
Om det är audin du menar så har du ju quattro och då ska du alltid ha jämnt slitna däck runt om för att inte sabba fyrhjulsdriften!

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

680 Inlägg
9 augusti 2012
#5
hjulinställing kan du vara på sin plats och ev balansering ? har du 4drift som dom sa innan kan du inte byta 2 måste byta alla 4


Avstängd
10 388 Inlägg
9 augusti 2012
#6
demk skrev:
hjulinställing kan du vara på sin plats och ev balansering ? har du 4drift som dom sa innan kan du inte byta 2 måste byta alla 4

Han bytte plats på fram och bak

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

680 Inlägg
9 augusti 2012
#7
it_mutt skrev:
demk skrev:
hjulinställing kan du vara på sin plats och ev balansering ? har du 4drift som dom sa innan kan du inte byta 2 måste byta alla 4

Han bytte plats på fram och bak

ja men har har ju köpt nya däck 3ggr sa han


Avstängd
10 388 Inlägg
9 augusti 2012
#8
demk skrev:
it_mutt skrev:
demk skrev:
hjulinställing kan du vara på sin plats och ev balansering ? har du 4drift som dom sa innan kan du inte byta 2 måste byta alla 4

Han bytte plats på fram och bak

ja men har har ju köpt nya däck 3ggr sa han

Problemet är ju...nu, inte innan.

Mönsterdjupet var ju lika "ojämt" före skiftningen

(säger inte att det är bra, då bilen får kompensera för olika rullomkrets "hela tiden")

- - Edit - -

Av ren nyfikenhet; hur mycket skiljer det mellan fram o bak i mönsterdjup?

- - Edit 2 - -

Känns det i ratten?
Senast redigerat av it_mutt (9 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#9
Har köpt 4 nya till varje säsong innan.

Men den sliter nästan bara 3-5 cm på insidan. Resten av däcken är som nya. I spåren som absolut är längst ut på däcken nästan ute på hörnet har tidigare fram ca 2mm kvar och samma ställe på dom som satt bak var det kanske 6-7 mm. Hela däcken är kanon fina men någon centimeter bara längst in som förstör hela däcken.

Tror jag har en bild i nått bild galleri på hur dom såg ut fram för någon vecka sen. Ska lägga upp bilder senare i kväll.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#10
När det hoppar som mest känns det i ratten. Men hela bilen hoppar så kanske pga det.?


680 Inlägg
9 augusti 2012
#12
ja men de sliter snett så måste du göra en hjulinställning men skulle tro de är obalans i däcken med,om du inte fått separation på något däck


Avstängd
10 388 Inlägg
9 augusti 2012
#13
Men jösses, att en hjulinställning bör göras konstaterades ju redan i skapandet av tråden

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

104 Inlägg
10 augusti 2012
#14
du kan pajja fyrhjulsdriften om du har ex 8 mm fram och 6 mm bak på däcken eller ja ojämt överhuvud taget =/

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#15
rapster skrev:
du kan pajja fyrhjulsdriften om du har ex 8 mm fram och 6 mm bak på däcken eller ja ojämt överhuvud taget =/

ehh, är ju ingen japanare som inte tål lite stryk heller ;P

Nej vet att det inte är ultimat kanske men så liten skillnad spelar ingen roll. speciellt inte om det är fram & bak som det skiljer, tror det är lite värre om höger & vänster fram skiljer? smile

Blir nya däck snart ändå så SKA det bli en hjulinställning nästa år. Får glida på såhär dom få månader som är kvar innan vintern så får vi se om det håller eller inte tongue


104 Inlägg
10 augusti 2012
#16
fråga däck gubben johan wink vet inte om du såg den svarta allroaden med 22 ? han hade problem på sin , han kom in till johan , och balanserade om dom osv för att han hade vibrationer runt 70-90 kmh , vart ingen skillnad. åkte han til audi och kollade då sa dom att fyrhjulsdriften va paj sen en vecka senare ' väjde ' han för ett rådjur och bilen är skrot nu sad

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#17
rapster skrev:
fråga däck gubben johan wink vet inte om du såg den svarta allroaden med 22 ? han hade problem på sin , han kom in till johan , och balanserade om dom osv för att han hade vibrationer runt 70-90 kmh , vart ingen skillnad. åkte han til audi och kollade då sa dom att fyrhjulsdriften va paj sen en vecka senare ' väjde ' han för ett rådjur och bilen är skrot nu sad

haha 'väjde' tongue men alltså.. om 4 hjulsdriften är pajj så är den väll pajj? inte bara blir vibrationer?
Kan ju vart på den och även på våran att själva däcken är "ojämna" och kanske svårt att balansera? eller jag vet inte.... får undersöka i vinter när det blir byte till airides och lite allmän uppfräschning under smile men varför fixade han inte bara drivningen då? är väll ändå bara mekaniska delar som tar stryk vid dimensionsskillnader tex knutar/axlar/drev?


251 Inlägg
10 augusti 2012
#18
Om du haft koll på vad det kostar att laga 4-hjulsdriften på audin så hade du gjort hjulinställning och
haft stenkoll på slitaget redan för 3 år sedan!! wink

/TiGgR.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#19
TiGgR skrev:
Om du haft koll på vad det kostar att laga 4-hjulsdriften på audin så hade du gjort hjulinställning och
haft stenkoll på slitaget redan för 3 år sedan!! wink

/TiGgR.

hehe jasså? men som jag skrev i tidigare inlägg är det väll endast "mekaniska" delar som går sönder om den pajjar? isåfall fixar man det själv ju smile

Eller vad går sonder om den går sönder så att säga?


Avstängd
10 388 Inlägg
10 augusti 2012
#20
rapster skrev:
du kan pajja fyrhjulsdriften om du har ex 8 mm fram och 6 mm bak på däcken eller ja ojämt överhuvud taget =/

Det där köper jag inte för fem öre.

Så du menar, helt seriöst, att en bil som springer lös på en, ptja, runt 300.000 ny i basutförande -inte- skulle ha en toleransnivå på 2mm i mönsterdjupsskillnad fram och bak?

Hade du sagt samma axel, så möjligen, men fram och bak? YTTERST tveksam till det

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök