3825
Sök

Helgjobb som 18-åring?

Trummis
404 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
Tjenare. Är en 18-åring som börjar sista året på gymnasiet nu. Det är tufft att vara student och bilägare samtidigt, men det går. Dock så känner jag att jag skulle vilja en extra inkomst under skolåret. Har redan sommarjobbat, men nästan allt gick ju till bilen, vilket inte är så konstigt smile

Det var i alla fall väldigt tufft att hitta ett sommarjobb, ringde runt och skickade in mitt CV till ett tjugotal företag. Fick inte napp någonstans, ingen som ens hörde av sig. Tur som det var så räddade kommunjobbet mig. Visst, inte särskilt bra betalt, men alltid något.

Det vart ju ingen napp denna sommaren hos något företag, men jag tänkte prova igen nu när jag fyllt 18, och (förhoppningsvis) har körkort. Men nu är jag ute efter ett helgjobb istället för sommarjobb. Kan även tänka mig jobba kvällar.

Någon som har några tips? Går det ens att hitta helgjobb? Nästan inga av de företagen jag ringde runt till innan sommaren erbjöd helgjobb. Ska jag bara köra på samma runda igen, och ringa runt och hälsa på företag, och lämna in CV:et?

Fordon och musik är mina främsta intressen, om ni nu har några tips på företag i Göteborgsområdet.

MVH Naikon smile

1 067 Inlägg
11 augusti 2012
Knalla runt bland lokala småbutikerna.   De brukar behöva folk till kassan och plocka upp varor..

Annars.  Kolla om du kan börja köra taxi smile   Kommer inte ihåg vad det var för åldersgräns fn men.  Ströpass brukar inte vara svårt att fixa.

Självlärd
3 083 Inlägg
11 augusti 2012
Det har blivit svårt med både sommarjobb och helg jobb efter att FAS3 infördes. Då får företagen betald arbetskraft istället och inga utgifter.

Och att köra taxi så behöver han ha taxi licens.

Men att höra med småbutiker kan nog ge napp. Typ pressbyrån, ica nära o såna små

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

19 Inlägg
11 augusti 2012
Inte kollat på snabbmatskedjor? Som typ Donken, Max osv..?

Kan ju säga att jag LIDER med de som jobbar där när det är maxxximalt med stress. tongue
Senast redigerat av SheriffN (11 augusti 2012)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Trummis
404 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
SheriffN skrev:

Kan ju säga att jag LIDER med de som jobbar där när det är maxxximalt med stress. tongue

Har inte kollat med de närmaste lokala. Mataffär kan jag väl gå med på, men Donken och liknande är väl mer en absolut sista utväg tongue

Taxi vore väl kul, är det svårt att få taxilicens?

Naikon skrev:
SheriffN skrev:

Har inte kollat med de närmaste lokala. Mataffär kan jag väl gå med på, men Donken och liknande är väl mer en absolut sista utväg tongue

Taxi vore väl kul, är det svårt att få taxilicens?

Vet inte ens varför du fick de som förslag, 21 års åldersgräns hmm

För Volvo i tiden
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.

1 067 Inlägg
11 augusti 2012
Man kan köra taxi från 18år men det är en del speciella krav.. 

Nytt från 2011..

De brukar skrika efter extrafolk då när det är maxat i tid så är det slutkört.

Hool skrev:
Man kan köra taxi från 18år men det är en del speciella krav.. 

Nytt från 2011..

De brukar skrika efter extrafolk då när det är maxat i tid så är det slutkört.

Ja, man ska ha gått en treårig gymnasieutbildning för bussförare, och den startade väl 2011? dvs första ev. 18åriga taxichauffören 2014

För Volvo i tiden

Trummis
404 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
Då skippar vi taxi smile

Kollat runt på Arbetsförmedlingens hemsida. Lite ovan vid hemsidan, men jag hittade inget direkt när jag skummade igenom sidorna på "Deltid i Goteborg."

Har tänkt lite på expressbud, eller vad man nu kallar det. Typ som Posten eller DHL, att man kör ut paket till olika ställen. Har sett lite olika företag, kommer tyvärr inte ihåg något namn. Men då brukar de köra runt i lätta lastbilar alt. vanliga skåpbilar.
Någon som vet något om detta?

B-korts chaufför brukar det vara ganska svårt att få jobb som har jag hört, men testa typ hemglass, passar säkert in mot studierna smile

För Volvo i tiden

12 086 Inlägg
12 augusti 2012
Svarttaxi, främst fre/lör natt då. Bra betalt men man tar ju en del risker och man måste va slug.
Senast redigerat av Germax (12 augusti 2012)

1 067 Inlägg
12 augusti 2012
Germax skrev:
Svarttaxi, främst fre/lör natt då. Bra betalt men man tar ju en del risker och man måste va slug.

De drar lappen för sånt nuförtiden...

12 086 Inlägg
12 augusti 2012
Hool skrev:
Germax skrev:

De drar lappen för sånt nuförtiden...

Värsta jag har hört,

Att köra svarttaxi är inget trafikbrott utan hanteras individuellt som vilket annat brott som helst.
Att köra svarttaxi kan säkerligen resultera i bland annat indraget körkort, men att formulera och generalisera som du gör är helt fel.

killercow
12 augusti 2012
Svarttaxi är ju först och främst ett skattebrott. Inget som trafik polisen ger dej böter för utan det rapporteras till åklagare å sen döms du för skattebrott om det går att bevisa.

Sen rapporteras de till transportstyrelsen att du haft olaglig taxiverksamhet utan licens å då gör dom en bedömning angående körkortet

Självlärd
3 083 Inlägg
12 augusti 2012
Å andra sidan kan dom aldrig bevisa att du kört svarttaxi. Om inte någon dumfan som åkte med golar.

killercow
12 augusti 2012
Volvo142_73a skrev:
Å andra sidan kan dom aldrig bevisa att du kört svarttaxi. Om inte någon dumfan som åkte med golar.

Eller om dom håller span å fixar bildbevis att du fått betalt av flera olika personer (hur troligt de nu är)

Finns en viss risk att man retar upp dom seriösa taxi körarna så man får problem där oxå

Självlärd
3 083 Inlägg
12 augusti 2012
Jo visst risken finns ju. Men det är ungefär lika stor som risken att du sätter din nästa måltid i halsen o dör... Typ  cirka nästan

345 Inlägg
12 augusti 2012
Hallvärd hos valfri större bilfirma! smile

12 086 Inlägg
12 augusti 2012
Ska man inte ha bröst och va snygg då?

Sök