3250
Sök

Ny baslåda

58 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
har inskaffat mig en ny baslåda denna gången till hem smile

basarna är MGR f serie kolla bilden

så här är de basarna ligger på 6ohm
nu är 2 basar sammankopplade till varsin kanal men låter inget vidare

då är frågan hur ska dom kopplas? ska drivas med en Nad 705

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92707/92707-aaaa1fa7a076a7384cbe2a4d349cba68.jpg

682 Inlägg
13 augusti 2012
Låter inget vidare?? Inge högt eller hur menar du?

Googlade ltie snabbt och verkar som att den bara tål 8 ohm / kanal. 

Antingen så har du 12 eller 3 ohm. 

jag gissar dock på att du inte har något delningsfilter = den spelar toner och skrålar ?

58 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
ja precis nu har jag kopplat alla till en kanal asså sammankopplade smile blev bättre tryck i den ialf

16 197 Inlägg
13 augusti 2012
Har du nåt delningsfilter till den?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

58 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
nu har jag smile

Tog ut från min pa högtalare fick bort en del diskant

58 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
men verkar som naden inte orkar

58 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
nu skorar ju allt suck

682 Inlägg
13 augusti 2012
PA brukar köra på STOORA midbasar istället för just bas.. Alltså får du en alltför hög delning skulle jag tro. har du inget ställbart? Du kan också bygga eget (googla på hur) som du ändrar avstämningen. Min skitgamla stereo har LPF på sig också på en kanal, du har nog också det? smile

Har du kopplat allt till en kanal lär du inte kunna spela så bra.. Är dem 6 ohm och 4 st som du säger så blir det typ 1.5 ohm.. Och hifi brukar vara 1x4 eller 2x8.. Om du har kopplat allas + på plus och allas - på minus. 

Skorret är för att du inte har delningsfilter tror jag!

58 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
kan vara så

nu är de kopplar +till + på alla och minus till minus på alla

men hur ska jag annars koppla det?

21 761 Inlägg
13 augusti 2012
Enligt en PDF-manual ska NAD 705 tåla 4 Ohm och kunna ge ut 90 W per kanal. När man parallellkopplar två såna där basar så blir impedansen i teorin 3 Ohm, men vad jag vet så kan det i vissa fall funka att driva den impedansen med en förstärkare som bara tål 4 Ohm som lägst.

När du drev två basar per kanal, är du säker på att alla basar spelade i fas med varandra?

Testa igen och om det låter dåligt så provar du att vrida balansen åt ena hållet (tex höger) och lyssna om det låter bättre. Fast om basarna även spelar en bit upp i mellanregistret så kommer det att låta illa ändå, delning vid högst 100 Hz är att rekommendera. smile

58 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
har nog fått rätt på de 2 basar per kanal så 2 basar på en kanal 2 på e nannan nu är där bra drag i den smile

ska skaffa delnings filter någon som kan rek ett?

21 761 Inlägg
13 augusti 2012
Till 3 Ohms impedans har jag inte sett att det finns, däremot 4 Ohms impedans finns tex hos HIFIKIT. Om man använder ett filter för 4 Ohm till högtalare som har 3 Ohm så kommer inte delningsfrekvensen att hamna där det är tänkt, men jag vet inte exakt hur frekvensen blir. Sånt går dock att räkna ut. smile

58 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
du som är så snäll wink

lådan verkar bra byggd ialf i och med att basarna låter bra nu smile

58 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
har fixat 4 andra basar istället alla är på 8Ohm och är av märket Monacor

nu till frågan hur kopplar jag detta bäst dom är aningen starkare på 125w rms

682 Inlägg
16 augusti 2012
Har för mig att din klarade 2x4 ohm ?? 

isåfall kopplar du såhär..

bas 1 & 2 sätt ihop plus å minus från dessa å kör in i t.ex. kanal 1 . DETTA ÄR OM DET ÄR 8 OHM ENKELSPOLIG. Har du 4 uttag (2 svarta 2 röda) på varje bas så blir det annorlunda.

Gör du som jag sa ovan får du 4 ohm per "set" av högtalare. Då hade det kanske varit en idé att skaffa en skiljevägg i mitten. Ska egentligen inte spela så stor roll, men man vet aldrig.

OM det är 4 uttag på varje så kopplar du antingen..

In på plussen, sen från minus till den andra plussen, sen från sista minus tillbaka ut. Håll i kablarna nu. 

Gör samma sak på den andra basen. 

Du ligger nu i 8 ohm per bas. Om jag har tänkt rätt.. 

Lägg ihop pluss från högtalare 1 & 2, och minus. in i förstärkaren så hamnar du på 4 ohm impedans.

Notera att jag är trött och hungrig när jag skrev detta, och låter någon annan RÄTTA mig innan du gör mitt ingrepp!

Ta det lugnt, det finns några kopplingsscheman att tilgå på både dubbel & enkelspoliga högtalare på rockfords sida har jag för mig.

Måste tillbaka nu och hålla i begravning så kan tyvärr inte hjälpa dig mer just nu. Mvh

58 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
hehe

naden klirra def inte dom
skorrar rätt snabbt skaffar ett slutsteg nu

58 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
den clippar hela tiden

16 197 Inlägg
16 augusti 2012
ett tips är att skaffa mer lättdrivna basar...

58 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
trodde mgr var lätt drivna

sen monacor kan ju inte vara svår drivna

16 197 Inlägg
16 augusti 2012
surfarkenny skrev:
trodde mgr var lätt drivna

sen monacor kan ju inte vara svår drivna

tror nog att dom e lika "tungdrivna" som de flesta bilbasar.

Sök