Resultatet av punktering på vänster bakhjul i en högerkurva i ca 160km/h.
Obs, var min första bil och ca 6 år sedan det hände.
Beror helt och hållet på situation när man får punka skulle jag säga, fick bakhjulspunka med samma bil i strax över 200km/h en annan gång och det gick ju bra, lite obehagligt bara.
Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
Var på väg ut till morsan en gång för något år sedan och kom i kapp 4 bilar i kö med en hästtransport först i kön och vid en lagomt lång raka bestämde jag mig för att köra om, såg dock att jag hade möte i slutet av rakan men skulle med lätthet hinna om då det är en lång raka och åkte hyfsat pigg bil. men för att göra en snabb å smidig omkörning så växlade jag ner å gick ut i andra filen. allt gick bra fram tills dess att jag låg ungefär vid bakkanten på häst transporten i ca 150km/h då höger framhjul tyckte att det var dax att säga upp sig.. det resulterade i ett ordentligt kast mot bilarna men lyckades hålla bilen i rätt del av filen vilket inte var det lättste med 10 tums ratt och ett platt 225/60/16 framdäck. det jobbiga var att så fort jag bromsade lite hårdare så drog bilen åt vänster i stället så vart lite svettigt innan man fått ner farten och tagit sig in bakom kön igen samtidigt som mötet i rask takt närmade sig. väl bakom kön var det betydligt enklare att i lugn och ro kunna stanna och med skakiga händer få ta en välbehövlig cigg...
även provat att få bakhjulspumka i 140-160 på motorväg och lågprofilsdäck men det var inte alls skrämmande. blev bara lite vingligt men inga tendenser till kast eller liknande.
som tur är så har man lärt sig av sina upplevelser och åker alltid med bra däck och däcktryck, och inte minst minskat farten..
Som sagt tidigare i tråden så är det nog inga större problem vid körning rakt fram men ju högre hastighet ju svårare blir ju bilen att kontrollera med inbromsning osv. Jag har bara erfarenhet av däcksrängning på bakdäck i sväng i ca 100km/h o det gick inget vidare, bilen var ändå en quattro. Obs kassa mobilbilder men alltid något iaf.
Bilen gick genom ett Gunnebostängsel o for ca 15meter ut i skogen innan den slog emot en sten o lade sig på högersidan mot ett träd.
Senast redigerat av Fladdermusen (14 augusti 2012)
Fick punktering på höger framhjul på en framhjulsdriven bil i 160 km/h på en testbana. Där hände inget. Det gick att styra och bromsa ganska bra, så det var inget problem att sakta ner och stanna bredvid banan. Kändes inte precis som en Hollywoodfilm och tur var det
Håller man sig lugn så skall dt ju inte vara ngn fara. fick sj punka vänster fram i ca 120km/h med 13/155/80 profil , hände inget mer än att bilen började dra och sen när man saktade ner kunde man höra fälgen skrapa emot.
Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Obs, var min första bil och ca 6 år sedan det hände.
Beror helt och hållet på situation när man får punka skulle jag säga, fick bakhjulspunka med samma bil i strax över 200km/h en annan gång och det gick ju bra, lite obehagligt bara.
Klarade däcken inte av sån hög hastighet, eller var däcken dåliga? Eller berodde det helt enkelt bara på otur?
Obs, var min första bil och ca 6 år sedan det hände.
Beror helt och hållet på situation när man får punka skulle jag säga, fick bakhjulspunka med samma bil i strax över 200km/h en annan gång och det gick ju bra, lite obehagligt bara.
Klarade däcken inte av sån hög hastighet, eller var däcken dåliga? Eller berodde det helt enkelt bara på otur?
Var nog både dåliga däck och otur
Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
En minibuss med 15 passagerare är nog tillräckligt svår att hålla på vägen även utan punka, att den blir svårkontrollerad med punktering förvånar mig inte det minsta.
Bumpar denna då exakt detta hände mig igår. Körde E4:an mot Gävle och låg i runt 130 km/h när det började kännas som att det började blåsa kraftigt (vilket förmodligen var då som däcket rök) efter ungefär 5-10 sekunder av detta så slungas baken på bilen framåt kraftigt vilket gjorde att bilen snurrade 2-3 varv pga att det dessutom var väldigt halt. Efter några varv så åkte jag in i sidoräcket och hela högersidan av bilen var mos. Som tur är så klarade jag mig helt utan skador men bilen är tyvärr körd. Älskade den där bilen SNÅLA INTE MED DÄCKEN!!!! Jag hade lågt däcktryck men jag tänkte att det bara var en månad kvar till jag ska sätta på sommardäcken samt att jag tänkte köpa nya vinterdäck nästa säsong. Det blev ingen nästa säsong för bilen.
Bumpar denna då exakt detta hände mig igår. Körde E4:an mot Gävle och låg i runt 130 km/h när det började kännas som att det började blåsa kraftigt (vilket förmodligen var då som däcket rök) efter ungefär 5-10 sekunder av detta så slungas baken på bilen framåt kraftigt vilket gjorde att bilen snurrade 2-3 varv pga att det dessutom var väldigt halt. Efter några varv så åkte jag in i sidoräcket och hela högersidan av bilen var mos. Som tur är så klarade jag mig helt utan skador men bilen är tyvärr körd. Älskade den där bilen SNÅLA INTE MED DÄCKEN!!!! Jag hade lågt däcktryck men jag tänkte att det bara var en månad kvar till jag ska sätta på sommardäcken samt att jag tänkte köpa nya vinterdäck nästa säsong. Det blev ingen nästa säsong för bilen.
Varför pumpade du inte upp däcket om det va lågt tryck? Väldigt konstigt grej att ignorera för att man om nån månad ändå skulle byta..
Bumpar denna då exakt detta hände mig igår. Körde E4:an mot Gävle och låg i runt 130 km/h när det började kännas som att det började blåsa kraftigt (vilket förmodligen var då som däcket rök) efter ungefär 5-10 sekunder av detta så slungas baken på bilen framåt kraftigt vilket gjorde att bilen snurrade 2-3 varv pga att det dessutom var väldigt halt. Efter några varv så åkte jag in i sidoräcket och hela högersidan av bilen var mos. Som tur är så klarade jag mig helt utan skador men bilen är tyvärr körd. Älskade den där bilen SNÅLA INTE MED DÄCKEN!!!! Jag hade lågt däcktryck men jag tänkte att det bara var en månad kvar till jag ska sätta på sommardäcken samt att jag tänkte köpa nya vinterdäck nästa säsong. Det blev ingen nästa säsong för bilen.
Varför pumpade du inte upp däcket om det va lågt tryck? Väldigt konstigt grej att ignorera för att man om nån månad ändå skulle byta..
Lågt är väl att ta i men typ 2,2 och 2,4 under körning så inte katastroflågt.
Alltså lastbilar händer de inte så värst mycket om de är på släpen. De står ju ofta vid vägkant på motorvägarna med slamsor över vägbanan. De är värre för de som kommer bakom ju.
För många år sedan skulle min fru till att köra om en lastbil. Innan hon var i jämnhöjd med bakhjulet exploderade hjulet och sprängringen for i väg. Flisor flög ut flaket och lämmen. Detta kan ju inte hända med/på Michelins patenterade säkerhetsfälgar som väl alla tunga fordon har i dag. Med undantag för tunga militärfordon, som fortfarande har sprängringsfälgar. Vet heller inte hur det är med öststatslångtradarna. I lumpen ingick det att se i praktiken vad som kan hända om sprängringen lossar oönskat. Gummiverkstäder har en speciell bur när man jobbar med lastbilsdäck. Förr inte ovanligt med dödliga olyckor vid (slarvig?) hantering av lastbilshjul.
Jag har fått däckexplosion på en minibuss full med folk i 90 km/h för 15-20 år sedan. Ingen förvarning och inget lågt däcktryck innan utan det kom bara en kort vibration på 1-2 sekunder och sedan small däcket till slamsor. Smäller bra med C-däck med 4+ bar i. Fick en lättare "sladd" men inte värre än att det gick att styra emot. Hjulsidan och fälgen gick åt skogen och det fanns en del gummirester på fordonet, i övrigt inga skador.
Men visst, förvånad blev man helt klart. Men skönt att det var bakdäcket!
Senast redigerat av Brådhis (27 februari 2024)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Körde för några år sedan på motorväg och hörde något konstigt ljud från höger bak. Ingenting annat var eller kändes underligt. Stannade på nästa motorvägsavfart för att kolla. Fanns praktiskt inget annat än två stora gummiringar kvar på den buckliga fälgen. Risken med att köra Citroen GS - de påverkas inte alls av en punktering. Om alla bilar hade en lika säker grundkonstruktion som Citroen skulle förmodligen många liv sparas årligen. Citroen prioriterar att UNDVIKA olyckor före att lindra effekterna EFTER en olycka. Citroen var bland de första bilarna på den svenska marknaden att standardutrustas med säkerhetsbälten - dock inte 3-punkt.