3322
Sök

Köpråd: Max 70tkr. 05- och uppåt. Kombi.

9 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#1
Vet inte om detta är rätt "forum" att ta upp detta i..
Men jag prövar smile

Jag ska köpa min första bil, och vet på ett ungefär vad jag vill ha.

Har en pappa som är vääääldigt bil kunnig men han är så kunnig att de blir jobbigt, han ratar typ ALLA bilar förutom Volvo.. osv.

Min pojkvän är också ganska kunnig på bilar men han är inte heller så mkt till hjälp.
Jag vet ingenting om bilar alls.. Så tänkte höra om någon här inne kunde komma med lite tips osv?


Jag vill ha en bil som jag får plats med en hundbur i bakluckan, antingen en halv kombi med stor baklucka eller en kombi.
Den får inte dra för mkt.. Helst under 0.8 - 0.7..
årsmodell från -05 och uppåt.. Får inte kosta mer än 70.000  helst mindre...
Bensin eller diesel spelar ingen roll.. får inte kosta för mkt att försäkra.. då jag bara är 21..

Sen skulle de självklart vara KUL med lite drag i den, men inget krav..
Har tittat på, v50, passat och skoda..
85Hk känns liiiiiite tråkigt hmm.
så a jag vet inte alls vad jag ska göra..

Skulle va skit snällt om ngn ville hjälpa mig smile

Mvh
My
Senast redigerat av Dieselsmurfen (14 augusti 2012)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 augusti 2012
#2
v50 är riktigt nice dock väldigt liten om man nu vill åka mer än 2 st i. sen att lastrummet är typ halva ytrymmet gämfört mot en v50. lär gå och få in en hundbur men så mkt mer än så lär inte gå in.


9 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#3
MrEricsson skrev:
v50 är riktigt nice dock väldigt liten om man nu vill åka mer än 2 st i. sen att lastrummet är typ halva ytrymmet gämfört mot en v50. lär gå och få in en hundbur men så mkt mer än så lär inte gå in.

Hur menar du med att den är liten om man vill åka fler än två? och att du jämför v50 med v50 tongue?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 augusti 2012
#4
svarto skrev:
MrEricsson skrev:
v50 är riktigt nice dock väldigt liten om man nu vill åka mer än 2 st i. sen att lastrummet är typ halva ytrymmet gämfört mot en v50. lär gå och få in en hundbur men så mkt mer än så lär inte gå in.

Hur menar du med att den är liten om man vill åka fler än två? och att du jämför v50 med v50 tongue?

skulle stå v70 hehe big_smile

jo sitta bak i en v50 är bör man nog ha amupterade ben. förutsatt att de inte är en dvärg som kör.

så dom är lite trånga förutsatt man inte åker sj eller max 2 pers i bilen.

men går biligt som satan iaf sittar på 05-06 blandad körning.


9 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#5
MrEricsson skrev:
svarto skrev:
MrEricsson skrev:
v50 är riktigt nice dock väldigt liten om man nu vill åka mer än 2 st i. sen att lastrummet är typ halva ytrymmet gämfört mot en v50. lär gå och få in en hundbur men så mkt mer än så lär inte gå in.

Hur menar du med att den är liten om man vill åka fler än två? och att du jämför v50 med v50 tongue?

skulle stå v70 hehe big_smile

jo sitta bak i en v50 är bör man nog ha amupterade ben. förutsatt att de inte är en dvärg som kör.

så dom är lite trånga förutsatt man inte åker sj eller max 2 pers i bilen.

men går biligt som satan iaf sittar på 05-06 blandad körning.

Okej haha men jag är typ dvärg (a) är bara 1,57 cm ^^ så jag har stolen längst fram hahaha
aha har för mig att ngn sa att den drar upp mot litern..
och sen sa min kille att han hade läst ngnstans att -05 typ hade "barnsjukdomar" vilket jag inte fattade va han menade med.. :S

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 augusti 2012
#6
svarto skrev:
MrEricsson skrev:
svarto skrev:

Hur menar du med att den är liten om man vill åka fler än två? och att du jämför v50 med v50 tongue?

skulle stå v70 hehe big_smile

jo sitta bak i en v50 är bör man nog ha amupterade ben. förutsatt att de inte är en dvärg som kör.

så dom är lite trånga förutsatt man inte åker sj eller max 2 pers i bilen.

men går biligt som satan iaf sittar på 05-06 blandad körning.

Okej haha men jag är typ dvärg (a) är bara 1,57 cm ^^ så jag har stolen längst fram hahaha
aha har för mig att ngn sa att den drar upp mot litern..
och sen sa min kille att han hade läst ngnstans att -05 typ hade "barnsjukdomar" vilket jag inte fattade va han menade med.. :S

jag skulle säga att de beror helt på vilken motor man har jag kör 1.8F dvs etanol motorn men tankar enbart bensin i den. 125 hk

vet inte hur första generationen v50 är på fel och så min är dock 09:a och har nya faceliften osv. kört drygt 1000 mil med den hitils ända som gjorts på den än är service


9 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#7
MrEricsson skrev:
svarto skrev:
MrEricsson skrev:

skulle stå v70 hehe big_smile

jo sitta bak i en v50 är bör man nog ha amupterade ben. förutsatt att de inte är en dvärg som kör.

så dom är lite trånga förutsatt man inte åker sj eller max 2 pers i bilen.

men går biligt som satan iaf sittar på 05-06 blandad körning.

Okej haha men jag är typ dvärg (a) är bara 1,57 cm ^^ så jag har stolen längst fram hahaha
aha har för mig att ngn sa att den drar upp mot litern..
och sen sa min kille att han hade läst ngnstans att -05 typ hade "barnsjukdomar" vilket jag inte fattade va han menade med.. :S

jag skulle säga att de beror helt på vilken motor man har jag kör 1.8F dvs etanol motorn men tankar enbart bensin i den. 125 hk

vet inte hur första generationen v50 är på fel och så min är dock 09:a och har nya faceliften osv. kört drygt 1000 mil med den hitils ända som gjorts på den än är service

Okej.. har ingen aning om vad alla jävla bokstäver står för :S som 1.8F hahaha men men:p
tror inte jag har råd med en -09.. dom ligger lite för dyrt hmm

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 augusti 2012
#8
svarto skrev:
MrEricsson skrev:
svarto skrev:

Okej haha men jag är typ dvärg (a) är bara 1,57 cm ^^ så jag har stolen längst fram hahaha
aha har för mig att ngn sa att den drar upp mot litern..
och sen sa min kille att han hade läst ngnstans att -05 typ hade "barnsjukdomar" vilket jag inte fattade va han menade med.. :S

jag skulle säga att de beror helt på vilken motor man har jag kör 1.8F dvs etanol motorn men tankar enbart bensin i den. 125 hk

vet inte hur första generationen v50 är på fel och så min är dock 09:a och har nya faceliften osv. kört drygt 1000 mil med den hitils ända som gjorts på den än är service

Okej.. har ingen aning om vad alla jävla bokstäver står för :S som 1.8F hahaha men men:p
tror inte jag har råd med en -09.. dom ligger lite för dyrt hmm

F flexifuel.

ligger vell runt 100 tusen beronde på mil


804 Inlägg
14 augusti 2012
#9
saabarna säljs oförskämt billigt nu för tiden så en 9-5 kanske kunde va något?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2012
#10
svarto skrev:
Har en pappa som är vääääldigt bil kunnig men han är så kunnig att de blir jobbigt, han ratar typ ALLA bilar förutom Volvo.. osv.

Inget illa menat mot din far jag har ingen aning om vilken erfarenhet han besitter, men de som kan mycket om bilar brukar även vara medvetna om hur många bra alternativ det finns på marknaden.

De har även (oftast) en viss ödmjukhet inför att Volvo är en liten myra på marknaden bland alla stora elefanter till biltillverkare även om Volvo är stora på sin hemmamarknad. Volvo är bra, men hade dom varit bäst hade konkurrenterna inte varit så mycket större. Men alla har sina favoritmärken och jag har kanske missförstått din fars syn på Volvo? smile

Åter till Volvo baserat på torr fakta som statistik, hur nöjda ägarna är och hur väl bilarna klarar sig vid besiktning ligger Volvo långt ifrån toppen i Sverige men är också en bit över medelbilen. Jag tror V70 egentligen är rätt Hisingen-val för dig, den är mycket mer välbyggd än V50, har bättre komfort och markant bättre utrymmen utan att bli klumpig att köra. Tyvärr dricker dem mycket, en diesel klarar av 0.7-0.8L/mil blandad körning men kostar då en bra bit över 5000:- per år i skatt och är dyrare i underhåll. Då är nog en bensindriven bil billigare totalt om du inte kör väldigt mycket.

V50 går lite snålare, är mer modern och utrymmena borde räcka till hundarna. Det är nog det bättre valet från Volvo för dig. Att en V50 1.8F skulle klara av 0.5-0.6L/mil ställer jag mig mycket tveksam till, efter många långa mil med olika V50 vid olika tillfällen skulle jag tvärt om vilja påstå att det är helt orealistiskt. Volvo påstår att den behöver 0.75L/mil mätt enligt EU-standarden NEDC, som brukar ge för låga siffror.

Vad jag erfar dricker de 0.8-1L/mil beroende på hur man kör och endast den lilla dieseln (1.6d) når ner till 0.5L/mil i praktiken, den skall enligt NEDC dricka 0.39L/mil...

Efter att SAAB fick problem och senare gick i konkurs har deras modeller sjunkit ordentligt i pris, en 9-3 Sportcombi är därför mycket bil för pengarna och i mina ögon mer ombonad och lyxigare än V50. Ett annat alternativ från Sverige är 9-5, men man skall ha i åtanke att den härstammar från 1997.
En 9-3: http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_ … 20&w=3

Passat är en fin bil jag har haft en sådan i jobbet, en modell som är duktig på i princip alla områden. Skall du ha en sådan sikta dock på den nya karossen som kom under 2005 den äldre känns så billig och gammal rent allmänt. Exempel: http://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_ … 20&w=3

Toyota har ett rykte om bra kvalité bakom sig och Avensis håller väl, ingen rolig bil men praktisk och lär alltid ta dig mellan A och B. Kanske en chans att vidga farsans synfält från endast Volvo? wink
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_A … 20&w=3

Honda Accord är en annan japansk bil som håller bra, men är till skillnad från Toyota rätt rolig att köra. Kombin rymmer mycket last med tanke på att Accord är en mellanklassbil:
http://www.blocket.se/malmo/Honda_Accor … 20&w=3

Andra exempel är Opel Vectra eller Ford Mondeo, bägge har större utrymmen än många konkurrenter men jag hade nog ändå hållit mig till ovanstående bilar i första hand. Ovanstående annonser är tänkta som exempel på vilka modeller jag menar, sedan har jag inte funderat något över vilka motorer som sitter i och så vidare.

Du kanske kan fundera lite över dem? Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 augusti 2012
#11
Rquired skrev:
svarto skrev:
Har en pappa som är vääääldigt bil kunnig men han är så kunnig att de blir jobbigt, han ratar typ ALLA bilar förutom Volvo.. osv.

Inget illa menat mot din far jag har ingen aning om vilken erfarenhet han besitter, men de som kan mycket om bilar brukar även vara medvetna om hur många bra alternativ det finns på marknaden.

De har även (oftast) en viss ödmjukhet inför att Volvo är en liten myra på marknaden bland alla stora elefanter till biltillverkare även om Volvo är stora på sin hemmamarknad. Volvo är bra, men hade dom varit bäst hade konkurrenterna inte varit så mycket större. Men alla har sina favoritmärken och jag har kanske missförstått din fars syn på Volvo? smile

Åter till Volvo baserat på torr fakta som statistik, hur nöjda ägarna är och hur väl bilarna klarar sig vid besiktning ligger Volvo långt ifrån toppen i Sverige men är också en bit över medelbilen. Jag tror V70 egentligen är rätt Hisingen-val för dig, den är mycket mer välbyggd än V50, har bättre komfort och markant bättre utrymmen utan att bli klumpig att köra. Tyvärr dricker dem mycket, en diesel klarar av 0.7-0.8L/mil blandad körning men kostar då en bra bit över 5000:- per år i skatt och är dyrare i underhåll. Då är nog en bensindriven bil billigare totalt om du inte kör väldigt mycket.

V50 går lite snålare, är mer modern och utrymmena borde räcka till hundarna. Det är nog det bättre valet från Volvo för dig. Att en V50 1.8F skulle klara av 0.5-0.6L/mil ställer jag mig mycket tveksam till, efter många långa mil med olika V50 vid olika tillfällen skulle jag tvärt om vilja påstå att det är helt orealistiskt. Volvo påstår att den behöver 0.75L/mil mätt enligt EU-standarden NEDC, som brukar ge för låga siffror.

Vad jag erfar dricker de 0.8-1L/mil beroende på hur man kör och endast den lilla dieseln (1.6d) når ner till 0.5L/mil i praktiken, den skall enligt NEDC dricka 0.39L/mil...

Efter att SAAB fick problem och senare gick i konkurs har deras modeller sjunkit ordentligt i pris, en 9-3 Sportcombi är därför mycket bil för pengarna och i mina ögon mer ombonad och lyxigare än V50. Ett annat alternativ från Sverige är 9-5, men man skall ha i åtanke att den härstammar från 1997.
En 9-3: http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_ … 20&w=3

Passat är en fin bil jag har haft en sådan i jobbet, en modell som är duktig på i princip alla områden. Skall du ha en sådan sikta dock på den nya karossen som kom under 2005 den äldre känns så billig och gammal rent allmänt. Exempel: http://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_ … 20&w=3

Toyota har ett rykte om bra kvalité bakom sig och Avensis håller väl, ingen rolig bil men praktisk och lär alltid ta dig mellan A och B. Kanske en chans att vidga farsans synfält från endast Volvo? wink
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_A … 20&w=3

Honda Accord är en annan japansk bil som håller bra, men är till skillnad från Toyota rätt rolig att köra. Kombin rymmer mycket last med tanke på att Accord är en mellanklassbil:
http://www.blocket.se/malmo/Honda_Accor … 20&w=3

Andra exempel är Opel Vectra eller Ford Mondeo, bägge har större utrymmen än många konkurrenter men jag hade nog ändå hållit mig till ovanstående bilar i första hand. Ovanstående annonser är tänkta som exempel på vilka modeller jag menar, sedan har jag inte funderat något över vilka motorer som sitter i och så vidare.

Du kanske kan fundera lite över dem? Lycka till med köpet!

du är kapten blyfot då lr?

kör drygt 100 mil i veckan med min v50 och tankar fullt 1 gång i veckan cirkus 50-55 liter soppa.

visst kan medge att typ 8 av 10 turer är landsväg/motorväg.
och enligt volvos siffror drar den där motorn 5.8 liter på 100 km landsväg

har dock uppnått de siffrorna du nämner men då körde man på etanol dricker betydligt mkt mer och man får tanka oftare.

sen går den underklassen miljöbil och har billigare skatt 900 kr.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 augusti 2012
#12
CHEEVA skrev:
MrEricsson skrev:
svarto skrev:

Hur menar du med att den är liten om man vill åka fler än två? och att du jämför v50 med v50 tongue?

skulle stå v70 hehe big_smile

jo sitta bak i en v50 är bör man nog ha amupterade ben. förutsatt att de inte är en dvärg som kör.

så dom är lite trånga förutsatt man inte åker sj eller max 2 pers i bilen.

men går biligt som satan iaf sittar på 05-06 blandad körning.

då har du stoora ben tongue tycker man sitter ok bak i en porsche 996 och en v50 är typ en monstertruck i jämnförelse

detaljer wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 augusti 2012
#13
MrEricsson skrev:
Rquired skrev:
svarto skrev:
Har en pappa som är vääääldigt bil kunnig men han är så kunnig att de blir jobbigt, han ratar typ ALLA bilar förutom Volvo.. osv.

Inget illa menat mot din far jag har ingen aning om vilken erfarenhet han besitter, men de som kan mycket om bilar brukar även vara medvetna om hur många bra alternativ det finns på marknaden.

De har även (oftast) en viss ödmjukhet inför att Volvo är en liten myra på marknaden bland alla stora elefanter till biltillverkare även om Volvo är stora på sin hemmamarknad. Volvo är bra, men hade dom varit bäst hade konkurrenterna inte varit så mycket större. Men alla har sina favoritmärken och jag har kanske missförstått din fars syn på Volvo? smile

Åter till Volvo baserat på torr fakta som statistik, hur nöjda ägarna är och hur väl bilarna klarar sig vid besiktning ligger Volvo långt ifrån toppen i Sverige men är också en bit över medelbilen. Jag tror V70 egentligen är rätt Hisingen-val för dig, den är mycket mer välbyggd än V50, har bättre komfort och markant bättre utrymmen utan att bli klumpig att köra. Tyvärr dricker dem mycket, en diesel klarar av 0.7-0.8L/mil blandad körning men kostar då en bra bit över 5000:- per år i skatt och är dyrare i underhåll. Då är nog en bensindriven bil billigare totalt om du inte kör väldigt mycket.

V50 går lite snålare, är mer modern och utrymmena borde räcka till hundarna. Det är nog det bättre valet från Volvo för dig. Att en V50 1.8F skulle klara av 0.5-0.6L/mil ställer jag mig mycket tveksam till, efter många långa mil med olika V50 vid olika tillfällen skulle jag tvärt om vilja påstå att det är helt orealistiskt. Volvo påstår att den behöver 0.75L/mil mätt enligt EU-standarden NEDC, som brukar ge för låga siffror.

Vad jag erfar dricker de 0.8-1L/mil beroende på hur man kör och endast den lilla dieseln (1.6d) når ner till 0.5L/mil i praktiken, den skall enligt NEDC dricka 0.39L/mil...

Efter att SAAB fick problem och senare gick i konkurs har deras modeller sjunkit ordentligt i pris, en 9-3 Sportcombi är därför mycket bil för pengarna och i mina ögon mer ombonad och lyxigare än V50. Ett annat alternativ från Sverige är 9-5, men man skall ha i åtanke att den härstammar från 1997.
En 9-3: http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_ … 20&w=3

Passat är en fin bil jag har haft en sådan i jobbet, en modell som är duktig på i princip alla områden. Skall du ha en sådan sikta dock på den nya karossen som kom under 2005 den äldre känns så billig och gammal rent allmänt. Exempel: http://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_ … 20&w=3

Toyota har ett rykte om bra kvalité bakom sig och Avensis håller väl, ingen rolig bil men praktisk och lär alltid ta dig mellan A och B. Kanske en chans att vidga farsans synfält från endast Volvo? wink
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_A … 20&w=3

Honda Accord är en annan japansk bil som håller bra, men är till skillnad från Toyota rätt rolig att köra. Kombin rymmer mycket last med tanke på att Accord är en mellanklassbil:
http://www.blocket.se/malmo/Honda_Accor … 20&w=3

Andra exempel är Opel Vectra eller Ford Mondeo, bägge har större utrymmen än många konkurrenter men jag hade nog ändå hållit mig till ovanstående bilar i första hand. Ovanstående annonser är tänkta som exempel på vilka modeller jag menar, sedan har jag inte funderat något över vilka motorer som sitter i och så vidare.

Du kanske kan fundera lite över dem? Lycka till med köpet!

du är kapten blyfot då lr?

kör drygt 100 mil i veckan med min v50 och tankar fullt 1 gång i veckan cirkus 50-55 liter soppa.

visst kan medge att typ 8 av 10 turer är landsväg/motorväg.
och enligt volvos siffror drar den där motorn 5.8 liter på 100 km landsväg

har dock uppnått de siffrorna du nämner men då körde man på etanol dricker betydligt mkt mer och man får tanka oftare.

sen går den underklassen miljöbil och har billigare skatt 900 kr.

Skulle jag inte vilja påstå, jag kan ha en hetsig körstil men bakom ratten på en hyrd bil med en tid hos kund att passa är viljan att stå vid vägkanten och diskutera böter i femton minuter obefintlig. Jag lägger lite på hastighetsmätaren, ungefär där min GPS anger att det går i hastighetsbegränsningen plus tre km/h i verklig fart vilket blir nästan 10km/h för fort om man tittar på hastighetsmätaren. Sedan har det väl hänt någon gång att det går fortare, men knappast varenda gång jag kört en V50.

För det första skrev du "05-06 blandad körning", då går jag på vad Volvo anger vid blandad körning med bensin i tanken (Alltså 0.75L/mil) eftersom så låga siffror knappast kan vara på etanol. Och visst, Volvo anger med hjälp av den erkänt orealistiska EU-körcykeln att den drar 0.58L/mil landsvägskörning vilket inte är 100km/h. Under NEDC´s sju minuter landsvägskörning befinner sig bilen i 100km/h under cirka trettio sekunder.

Jag vidhåller vid det jag skrev ovan, så snålt som du anger tror jag inte de kan gå. Däremot har du helt rätt om fördelarna med en miljöbil, men det har aldrig varit uppe för diskussion från min sida?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 augusti 2012
#14
Rquired skrev:
MrEricsson skrev:
Rquired skrev:

Inget illa menat mot din far jag har ingen aning om vilken erfarenhet han besitter, men de som kan mycket om bilar brukar även vara medvetna om hur många bra alternativ det finns på marknaden.

De har även (oftast) en viss ödmjukhet inför att Volvo är en liten myra på marknaden bland alla stora elefanter till biltillverkare även om Volvo är stora på sin hemmamarknad. Volvo är bra, men hade dom varit bäst hade konkurrenterna inte varit så mycket större. Men alla har sina favoritmärken och jag har kanske missförstått din fars syn på Volvo? smile

Åter till Volvo baserat på torr fakta som statistik, hur nöjda ägarna är och hur väl bilarna klarar sig vid besiktning ligger Volvo långt ifrån toppen i Sverige men är också en bit över medelbilen. Jag tror V70 egentligen är rätt Hisingen-val för dig, den är mycket mer välbyggd än V50, har bättre komfort och markant bättre utrymmen utan att bli klumpig att köra. Tyvärr dricker dem mycket, en diesel klarar av 0.7-0.8L/mil blandad körning men kostar då en bra bit över 5000:- per år i skatt och är dyrare i underhåll. Då är nog en bensindriven bil billigare totalt om du inte kör väldigt mycket.

V50 går lite snålare, är mer modern och utrymmena borde räcka till hundarna. Det är nog det bättre valet från Volvo för dig. Att en V50 1.8F skulle klara av 0.5-0.6L/mil ställer jag mig mycket tveksam till, efter många långa mil med olika V50 vid olika tillfällen skulle jag tvärt om vilja påstå att det är helt orealistiskt. Volvo påstår att den behöver 0.75L/mil mätt enligt EU-standarden NEDC, som brukar ge för låga siffror.

Vad jag erfar dricker de 0.8-1L/mil beroende på hur man kör och endast den lilla dieseln (1.6d) når ner till 0.5L/mil i praktiken, den skall enligt NEDC dricka 0.39L/mil...

Efter att SAAB fick problem och senare gick i konkurs har deras modeller sjunkit ordentligt i pris, en 9-3 Sportcombi är därför mycket bil för pengarna och i mina ögon mer ombonad och lyxigare än V50. Ett annat alternativ från Sverige är 9-5, men man skall ha i åtanke att den härstammar från 1997.
En 9-3: http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_ … 20&w=3

Passat är en fin bil jag har haft en sådan i jobbet, en modell som är duktig på i princip alla områden. Skall du ha en sådan sikta dock på den nya karossen som kom under 2005 den äldre känns så billig och gammal rent allmänt. Exempel: http://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_ … 20&w=3

Toyota har ett rykte om bra kvalité bakom sig och Avensis håller väl, ingen rolig bil men praktisk och lär alltid ta dig mellan A och B. Kanske en chans att vidga farsans synfält från endast Volvo? wink
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_A … 20&w=3

Honda Accord är en annan japansk bil som håller bra, men är till skillnad från Toyota rätt rolig att köra. Kombin rymmer mycket last med tanke på att Accord är en mellanklassbil:
http://www.blocket.se/malmo/Honda_Accor … 20&w=3

Andra exempel är Opel Vectra eller Ford Mondeo, bägge har större utrymmen än många konkurrenter men jag hade nog ändå hållit mig till ovanstående bilar i första hand. Ovanstående annonser är tänkta som exempel på vilka modeller jag menar, sedan har jag inte funderat något över vilka motorer som sitter i och så vidare.

Du kanske kan fundera lite över dem? Lycka till med köpet!

du är kapten blyfot då lr?

kör drygt 100 mil i veckan med min v50 och tankar fullt 1 gång i veckan cirkus 50-55 liter soppa.

visst kan medge att typ 8 av 10 turer är landsväg/motorväg.
och enligt volvos siffror drar den där motorn 5.8 liter på 100 km landsväg

har dock uppnått de siffrorna du nämner men då körde man på etanol dricker betydligt mkt mer och man får tanka oftare.

sen går den underklassen miljöbil och har billigare skatt 900 kr.

Skulle jag inte vilja påstå, jag kan ha en hetsig körstil men bakom ratten på en hyrd bil med en tid hos kund att passa är viljan att stå vid vägkanten och diskutera böter i femton minuter obefintlig. Jag lägger lite på hastighetsmätaren, ungefär där min GPS anger att det går i hastighetsbegränsningen plus tre km/h i verklig fart vilket blir nästan 10km/h för fort om man tittar på hastighetsmätaren. Sedan har det väl hänt någon gång att det går fortare, men knappast varenda gång jag kört en V50.

För det första skrev du "05-06 blandad körning", då går jag på vad Volvo anger vid blandad körning med bensin i tanken (Alltså 0.75L/mil) eftersom så låga siffror knappast kan vara på etanol. Och visst, Volvo anger med hjälp av den erkänt orealistiska EU-körcykeln att den drar 0.58L/mil landsvägskörning vilket inte är 100km/h. Under NEDC´s sju minuter landsvägskörning befinner sig bilen i 100km/h under cirka trettio sekunder.

Jag vidhåller vid det jag skrev ovan, så snålt som du anger tror jag inte de kan gå. Däremot har du helt rätt om fördelarna med en miljöbil, men det har aldrig varit uppe för diskussion från min sida?

nä men de blir blandad på min körning liksom..

såg de sen att du sa nått om v70 diesel så misstog mig lite där. va lite mkt text när man läste snabbt


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 augusti 2012
#15
MrEricsson skrev:
Rquired skrev:
MrEricsson skrev:

du är kapten blyfot då lr?

kör drygt 100 mil i veckan med min v50 och tankar fullt 1 gång i veckan cirkus 50-55 liter soppa.

visst kan medge att typ 8 av 10 turer är landsväg/motorväg.
och enligt volvos siffror drar den där motorn 5.8 liter på 100 km landsväg

har dock uppnått de siffrorna du nämner men då körde man på etanol dricker betydligt mkt mer och man får tanka oftare.

sen går den underklassen miljöbil och har billigare skatt 900 kr.

Skulle jag inte vilja påstå, jag kan ha en hetsig körstil men bakom ratten på en hyrd bil med en tid hos kund att passa är viljan att stå vid vägkanten och diskutera böter i femton minuter obefintlig. Jag lägger lite på hastighetsmätaren, ungefär där min GPS anger att det går i hastighetsbegränsningen plus tre km/h i verklig fart vilket blir nästan 10km/h för fort om man tittar på hastighetsmätaren. Sedan har det väl hänt någon gång att det går fortare, men knappast varenda gång jag kört en V50.

För det första skrev du "05-06 blandad körning", då går jag på vad Volvo anger vid blandad körning med bensin i tanken (Alltså 0.75L/mil) eftersom så låga siffror knappast kan vara på etanol. Och visst, Volvo anger med hjälp av den erkänt orealistiska EU-körcykeln att den drar 0.58L/mil landsvägskörning vilket inte är 100km/h. Under NEDC´s sju minuter landsvägskörning befinner sig bilen i 100km/h under cirka trettio sekunder.

Jag vidhåller vid det jag skrev ovan, så snålt som du anger tror jag inte de kan gå. Däremot har du helt rätt om fördelarna med en miljöbil, men det har aldrig varit uppe för diskussion från min sida?

nä men de blir blandad på min körning liksom..

såg de sen att du sa nått om v70 diesel så misstog mig lite där. va lite mkt text när man läste snabbt

Jo det blev lite av en novell det inlägget tyvärr. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

227 Inlägg
15 augusti 2012
#16
Rquired skrev:
MrEricsson skrev:
Rquired skrev:

Skulle jag inte vilja påstå, jag kan ha en hetsig körstil men bakom ratten på en hyrd bil med en tid hos kund att passa är viljan att stå vid vägkanten och diskutera böter i femton minuter obefintlig. Jag lägger lite på hastighetsmätaren, ungefär där min GPS anger att det går i hastighetsbegränsningen plus tre km/h i verklig fart vilket blir nästan 10km/h för fort om man tittar på hastighetsmätaren. Sedan har det väl hänt någon gång att det går fortare, men knappast varenda gång jag kört en V50.

För det första skrev du "05-06 blandad körning", då går jag på vad Volvo anger vid blandad körning med bensin i tanken (Alltså 0.75L/mil) eftersom så låga siffror knappast kan vara på etanol. Och visst, Volvo anger med hjälp av den erkänt orealistiska EU-körcykeln att den drar 0.58L/mil landsvägskörning vilket inte är 100km/h. Under NEDC´s sju minuter landsvägskörning befinner sig bilen i 100km/h under cirka trettio sekunder.

Jag vidhåller vid det jag skrev ovan, så snålt som du anger tror jag inte de kan gå. Däremot har du helt rätt om fördelarna med en miljöbil, men det har aldrig varit uppe för diskussion från min sida?

nä men de blir blandad på min körning liksom..

såg de sen att du sa nått om v70 diesel så misstog mig lite där. va lite mkt text när man läste snabbt

Jo det blev lite av en novell det inlägget tyvärr. smile

Rquired är den man gärna vill ha "råd" ifrån. Garagets egna Dr. Phil wink (No offense om du nu inte gillar Dr. Phil)

441 Inlägg
15 augusti 2012
#17
Jag hade tagit en v70n alla dagar framför en v50. Är ju dock en grävling så är långt ifrån "rolig" att köra, drar ca litern blandad körning i sthlm med 18". Man sitter skönt och det är gott om plats bak trots bur. Nu får den leva kvar p.g.a. första barn & husköp. Efter det så blir det något roligare (tyskt) med mer mos och awd/rwd.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 augusti 2012
#18
DavidSan skrev:
Rquired skrev:
MrEricsson skrev:

nä men de blir blandad på min körning liksom..

såg de sen att du sa nått om v70 diesel så misstog mig lite där. va lite mkt text när man läste snabbt

Jo det blev lite av en novell det inlägget tyvärr. smile

Rquired är den man gärna vill ha "råd" ifrån. Garagets egna Dr. Phil wink (No offense om du nu inte gillar Dr. Phil)

Den liknelsen får jag nog stå ut med. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

9 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#19
Volvo har jag lagt på hyllan känner jag. den blir nog för dyr hmm

Men... Har nu varit och prövat lite bilar..
Prövade en Opel vectra 2.0 T.. den kändes alldeles för stor :S va som en jävla limousine haha.. Dessutom kändes den liiite konstig.. så tror jag stryker Opel från min lista..

Sen körde jag en Skoda Octavia 2.0 FSI Elegance kombi -05.. den va skön och lagom osv.. Men just DEN bilen va de ngt med.. vet inte vad men bromsarna gnisslade som fan, han sa att dom rostat eller ngt för den har bara stått och sen "hackade" kopplingen lite... och då vettefan om man vågar köpa den asså. vill ju inte att bilden ska pajja direkt..
Sen körde jag en till Skoda octavia fast med 1,6 motor och ett år yngre. alltså en -06...
Och den va liite tråkigare men bromsarna lät lika konstigt och hon sa samma sak a men dom har väl rostat lite eftersom den bara har stått.. då började jag undra lite.. aha är detta en bil som rostar lätt??? ngn som vet det????
sen en annan sak som va lite negativt med Skodan va att, eftersom jag är så kort måste jag ha stolen typ längst fram, och på Skodan när jag hade det. När jag skulle bromsa eller växla så slog jag i med mitt vänster ben under ratten lixom. Det går ju ut en liten grej i mitten som ratten är fäst i om ni förstår??

Då sa min kille men pröva sätt stolen lite lägre. och de tänkte jag inte på.. Så ska testa en Skoda till tror jag annars så måste jag ju skita i den med, för de är ju skit farligt om jag inte kan röra benen ordentligt när jag kör :S

Blir tokig på bilar asså!! Fan ska de va så svårt att hitta en bil man är nöjd med för rätt pris? Dom man kan "nöja" sig med ligger typ 30.000 och uppåt ÖVER min budget -.- blir så trött sad
Någon som har erfarenhet av Passat och Skoda? För och nackdelar?


Blev ett långt inlägg nu, hoppas ngn orkar läsa..
Vill bara hitta en bil nu så slipper jag tänka på allt skit sen sad orkar inte lägga ner ngn energi på de mer snart sad

441 Inlägg
17 augusti 2012
#20
En passat och octavia är ju helt olika storlekar på bil. Antar att du kollar på en passat 3bg 1.8t och de är trevliga bilar, jag tycker dock att den är lite slö men det är bara vad jag tycker. Går billigare än en v70 i alla fall.

Saab 9-3 eller 9-5 dålig andra hands värde så du får mycket bil för pengarna.



Sök