3181
Sök

Köpråd: Max 70tkr. 05- och uppåt. Kombi.

9 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#21
Tänkte bara berätta för alla som deltagit i denna diskussion att jag nu är en stolt bilägare till en Passat 1,8 T -05.
Tack så mkt till alla som kom med råd och tips big_smile
Denna tråd kan nu stängas smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 augusti 2012
#22
Saab 9-5 uppfyller alla dina krav. En 9-3 Sportcombi är nog fortfarande lite dyrare än 70k om det ska vara en hyffsat lågmilad då de inte kom förrän -06.

9-5 kombi finns med bensinmotorer på 2,0l med lättrycksturbo och 150 hk samt 2,3 med lätttrycksturbo och 185 hk. Vidare finns två 2,3 l fulltrycksturbo med 220 eller 250 hk (Aero). Alla drar ungefär lika mycket, men de två större motorerna drar ca decilitern mindre blandad körning. Min drar 0,7-0,8 med ungefär 50/50 stad/landsväg. Det går att komma nedåt 0,65 på långkörning.
Skatt går på ca 2300 kr och försäkring är väldigt individuellt.

Det finns även dieselmotorer på 150 hk. Det är ingen riktig snåldiesel. Skatten blir 1700 högre per år men förbrukningen sjunker inte mer än en deciliter, alltså får man räkna med 0,6-0,7 blandat.
Du lär köra ett par tusen mil om året för att den ska löna sig mot bensinaren.

-06 fick Aeron 260 hk och senare kom Biopower-motorerna, där man får mer effekt på etanol.

9-5 är betydligt "mer" bil än Skoda Octavia, Ford Mondeo eller annat rappel. Det finns en anledning till att Saaben kostade nästan dubbelt ny mot de bilarna. den är mer påkostad helt enkelt och känns mer premium även om den inte når upp till Audi A6 eller BMW 5-serien. Men det ska den inte heller, och de bilarna kostar det dubbla för en av samma årsmodell.

En del säger att 9-5 fick sämre (mindre påkostad) inredning i och med faceliften -06 och att ljudisolering i dörrarna sparades på etc. Men en del säger att det inte är någon skillnad. En kollega har en -08:a och jämför jag med min ser panelen ut att vara i ett tråkigare material men skramlar inte, men om ljudnivån är högre kan jag inte avgöra.
Senast redigerat av Andromeda (25 augusti 2012)


Rumpmas
3 860 Inlägg
25 augusti 2012
#23
svarto skrev:
Tänkte bara berätta för alla som deltagit i denna diskussion att jag nu är en stolt bilägare till en Passat 1,8 T -05.
Tack så mkt till alla som kom med råd och tips big_smile
Denna tråd kan nu stängas smile

Fan, då slet jag på tangentbordet i onödan wink

Grattis, och hoppas att du gick igenom bilen ordentligt då den motorn är verkstadens favorit. Det behöver ju inte betyda att just din går sönder, men många gör det.

Edit: Jag vet förresten inte om man uppdaterat motorn till den nya generationen. Har man det kanske motorn håller bättre. Men 1,8t är tyvärr erkänt hopplösa med turboras och motorras i åtminstone de tidigare varianterna, så håll ordentlig koll på oljenivån!
Senast redigerat av Andromeda (25 augusti 2012)


9 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#24
Andromeda skrev:
svarto skrev:
Tänkte bara berätta för alla som deltagit i denna diskussion att jag nu är en stolt bilägare till en Passat 1,8 T -05.
Tack så mkt till alla som kom med råd och tips big_smile
Denna tråd kan nu stängas smile

Fan, då slet jag på tangentbordet i onödan wink

Grattis, och hoppas att du gick igenom bilen ordentligt då den motorn är verkstadens favorit. Det behöver ju inte betyda att just din går sönder, men många gör det.

Edit: Jag vet förresten inte om man uppdaterat motorn till den nya generationen. Har man det kanske motorn håller bättre. Men 1,8t är tyvärr erkänt hopplösa med turboras och motorras i åtminstone de tidigare varianterna, så håll ordentlig koll på oljenivån!

Okej.. sercvice o är gjord. så hoppas inte de ska bli ngt problem :S men tack för att du sa de.. Ska jag verkligen hålla koll på!!

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 augusti 2012
#25
svarto skrev:
Andromeda skrev:
svarto skrev:
Tänkte bara berätta för alla som deltagit i denna diskussion att jag nu är en stolt bilägare till en Passat 1,8 T -05.
Tack så mkt till alla som kom med råd och tips big_smile
Denna tråd kan nu stängas smile

Fan, då slet jag på tangentbordet i onödan wink

Grattis, och hoppas att du gick igenom bilen ordentligt då den motorn är verkstadens favorit. Det behöver ju inte betyda att just din går sönder, men många gör det.

Edit: Jag vet förresten inte om man uppdaterat motorn till den nya generationen. Har man det kanske motorn håller bättre. Men 1,8t är tyvärr erkänt hopplösa med turboras och motorras i åtminstone de tidigare varianterna, så håll ordentlig koll på oljenivån!

Okej.. sercvice o är gjord. så hoppas inte de ska bli ngt problem :S men tack för att du sa de.. Ska jag verkligen hålla koll på!!

Det kan vara värt att tänka på är att just serviceintervallerna är en mycket stor del av problemet. Audi tycker att man kan köra 3000 mil på samma olja. Motorn och turbon håller inte med och begår självmord. Se till att byta olja betydligt oftare, gärna var 1500:e mil istället. Det är en väldigt billig kostnad jämfört med att byta motor eller turbo eller både och.

Många biltillverkare började med extrema serviceintervall för att tilltala leasingbilskunder och tjänstebilsfolket med billiga servicekostnader. Det straffar sedan nästa ägare hårt istället.



Sök