2833
Sök

Är det inte busenkelt att fuska med mätarställningen?

245 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
#1
För det första, hur fungerar trippmätaren?

Om vi ponerar att jag har en bil som gått 10 000 mil. Jag byter ut motorn som gått 10 000 mil till en gammal skrotig motor som gått 70 000 mil. Nu står det fortfarande att den gått 10 000 mil på mätaren.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 augusti 2012
#2
Eh? Ja, typ. Vad är det du vill veta?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Pim_Pim
18 augusti 2012
#3
henke_99 skrev:
Eh? Ja, typ. Vad är det du vill veta?

Hur trippmätaren fungerar tror jag.

1 412 Inlägg
18 augusti 2012
#4
Och det värsta av allt, om jag sätter i en ny glödlampa i en bil som gått 40 000 mil så kan jag bara få betalt för en bil som rullat 40 000 mil trots att en del av bilen har rullat 0 mil.


Världen är orättvis.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
18 augusti 2012
#6
Big_JN skrev:
Luktar troll smile

Sniff sniff .. Visst gör det ?!

"My drinkingteam has a racingproblem"

537 Inlägg
245 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
#8
Va? Jag är helt seriös med min frågeställning!

Man kan ju luras som fan på detta sätt. Hur ska man veta hur långt en motor gått när man inte kan förlita sig på trippmätaren?

Jag trollar inte öht, jag är bara dålig på bilar!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
18 augusti 2012
#9
Diskolaro skrev:
Va? Jag är helt seriös med min frågeställning!

Man kan ju luras som fan på detta sätt. Hur ska man veta hur långt en motor gått när man inte kan förlita sig på trippmätaren?

Jag trollar inte öht, jag är bara dålig på bilar!

kolla gamla besiktnings papper osv om mätar milen stämmer ... om någon bytt ut motorn till en som gått mycket längre kan man ju aldrig veta


245 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
#10
CHEEVA skrev:
Diskolaro skrev:
Va? Jag är helt seriös med min frågeställning!

Man kan ju luras som fan på detta sätt. Hur ska man veta hur långt en motor gått när man inte kan förlita sig på trippmätaren?

Jag trollar inte öht, jag är bara dålig på bilar!

kolla gamla besiktnings papper osv om mätar milen stämmer ... om någon bytt ut motorn till en som gått mycket längre kan man ju aldrig veta

Om mätar milen inte stämmer överrens med papprena så är det väl karossen som är utbytt? Eller bara själva mätaren.

Är trippmätaren ihopkopplad med motorn på något sätt eller mäter den hur långt däcken rullat? Finns det någon sprängskiss eller annan ritning som visar exakt hur trippmätaren fungerarR??

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
18 augusti 2012
#11
Diskolaro skrev:
För det första, hur fungerar trippmätaren?

Om vi ponerar att jag har en bil som gått 10 000 mil. Jag byter ut motorn som gått 10 000 mil till en gammal skrotig motor som gått 70 000 mil. Nu står det fortfarande att den gått 10 000 mil på mätaren.

Trippmätaren nollar du ju hur du vill, den har inte något med bilens totala körsträcka att göra.
Ja, man kan göra som du ponerar, i såna fall är du ju en lurendrejare, men köparen kan ju också bedöma skicket visuellt och genom att lyssna så den låter som den ska o.s.v.. sen finns ju ett serie-nr på bilen som även finns på motorn, dessa ska ju stämma om allt står rätt till..

"My drinkingteam has a racingproblem"

245 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
#12
REG-SKYLTEN skrev:
Diskolaro skrev:
För det första, hur fungerar trippmätaren?

Om vi ponerar att jag har en bil som gått 10 000 mil. Jag byter ut motorn som gått 10 000 mil till en gammal skrotig motor som gått 70 000 mil. Nu står det fortfarande att den gått 10 000 mil på mätaren.

Trippmätaren nollar du ju hur du vill, den har inte något med bilens totala körsträcka att göra.
Ja, man kan göra som du ponerar, i såna fall är du ju en lurendrejare, men köparen kan ju också bedöma skicket visuellt och genom att lyssna så den låter som den ska o.s.v.. sen finns ju ett serie-nr på bilen som även finns på motorn, dessa ska ju stämma om allt står rätt till..

Nu är det så att jag är intresserad av att köpa en e30 med en m50b25 maskin. e30 levereras inte med m50b25 original så om jag ska köpa en e30 med en m50b25 maskin färdigt monterad så kan jag ju omöjligt veta hur långt maskin har gått????????

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
18 augusti 2012
#13
Diskolaro skrev:
REG-SKYLTEN skrev:
Diskolaro skrev:
För det första, hur fungerar trippmätaren?

Om vi ponerar att jag har en bil som gått 10 000 mil. Jag byter ut motorn som gått 10 000 mil till en gammal skrotig motor som gått 70 000 mil. Nu står det fortfarande att den gått 10 000 mil på mätaren.

Trippmätaren nollar du ju hur du vill, den har inte något med bilens totala körsträcka att göra.
Ja, man kan göra som du ponerar, i såna fall är du ju en lurendrejare, men köparen kan ju också bedöma skicket visuellt och genom att lyssna så den låter som den ska o.s.v.. sen finns ju ett serie-nr på bilen som även finns på motorn, dessa ska ju stämma om allt står rätt till..

Nu är det så att jag är intresserad av att köpa en e30 med en m50b25 maskin. e30 levereras inte med m50b25 original så om jag ska köpa en e30 med en m50b25 maskin färdigt monterad så kan jag ju omöjligt veta hur långt maskin har gått????????

japp de är omöjligt att veta ... endast att lita på vad säljaren säger

motorn är inte på något vis kopplad till mätaren


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
18 augusti 2012
#14
Diskolaro skrev:
REG-SKYLTEN skrev:
Diskolaro skrev:
För det första, hur fungerar trippmätaren?

Om vi ponerar att jag har en bil som gått 10 000 mil. Jag byter ut motorn som gått 10 000 mil till en gammal skrotig motor som gått 70 000 mil. Nu står det fortfarande att den gått 10 000 mil på mätaren.

Trippmätaren nollar du ju hur du vill, den har inte något med bilens totala körsträcka att göra.
Ja, man kan göra som du ponerar, i såna fall är du ju en lurendrejare, men köparen kan ju också bedöma skicket visuellt och genom att lyssna så den låter som den ska o.s.v.. sen finns ju ett serie-nr på bilen som även finns på motorn, dessa ska ju stämma om allt står rätt till..

Nu är det så att jag är intresserad av att köpa en e30 med en m50b25 maskin. e30 levereras inte med m50b25 original så om jag ska köpa en e30 med en m50b25 maskin färdigt monterad så kan jag ju omöjligt veta hur långt maskin har gått????????

I ditt fall så skulle jag försöka läsa av säljaren, hur trovärdig denne verkar och sen provköra,känna och lyssna så gott det går. Ombyggda bilar blir nåt helt annat än en originalbil med fullstämplad servicebok.

"My drinkingteam has a racingproblem"

711 Inlägg
19 augusti 2012
#15
Omöjligt att veta hur långt den motorn gått,går den bra och motorn låter bra så är det väl bara att chansa
och slå till.

ingen aning
687 Inlägg
19 augusti 2012
#16
jag tror inte vi andra håller på med sånt här. är ju lika enkelt att skruva tillbaka en mätare som fram.

även zebran har sina fläckar

245 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#17
volvo_240_tic skrev:
jag tror inte vi andra håller på med sånt här. är ju lika enkelt att skruva tillbaka en mätare som fram.

Varför skruvar inte fler folk tillbaka sina mätare då? Det finns ju många lurendrejare när det kommer till bilförsäljning.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 augusti 2012
#18
Diskolaro skrev:
volvo_240_tic skrev:
jag tror inte vi andra håller på med sånt här. är ju lika enkelt att skruva tillbaka en mätare som fram.

Varför skruvar inte fler folk tillbaka sina mätare då? Det finns ju många lurendrejare när det kommer till bilförsäljning.

det är väldigt många som gör de, sen är de olagligt att göra de


245 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#19
CHEEVA skrev:
Diskolaro skrev:
volvo_240_tic skrev:
jag tror inte vi andra håller på med sånt här. är ju lika enkelt att skruva tillbaka en mätare som fram.

Varför skruvar inte fler folk tillbaka sina mätare då? Det finns ju många lurendrejare när det kommer till bilförsäljning.

det är väldigt många som gör de, sen är de olagligt att göra de

Är det inte väldigt enkelt (för enkelt) att skruva tillbaka mätaren? Risken för att åka fast borde också vara väldigt liten så länge man inte skruvar tillbaka den överdrivet mycket.

Jag har inga planer på att fuska med något, jag är bara rädd för att jag själv ska bli lurad.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 augusti 2012
#20
Diskolaro skrev:
CHEEVA skrev:
Diskolaro skrev:

Varför skruvar inte fler folk tillbaka sina mätare då? Det finns ju många lurendrejare när det kommer till bilförsäljning.

det är väldigt många som gör de, sen är de olagligt att göra de

Är det inte väldigt enkelt (för enkelt) att skruva tillbaka mätaren? Risken för att åka fast borde också vara väldigt liten så länge man inte skruvar tillbaka den överdrivet mycket.

Jag har inga planer på att fuska med något, jag är bara rädd för att jag själv ska bli lurad.

jo på äldre bilar är det väldigt enkelt ... på bilar med digitalmätare vet jag dock ej hur enkelt de är, antar att man får koppla upp sig mot bilens ecu eller något

risken är väldigt liten att åka dit ja



Sök