2794
Sök

Är det inte busenkelt att fuska med mätarställningen?

245 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#21
CHEEVA skrev:
Diskolaro skrev:
CHEEVA skrev:

det är väldigt många som gör de, sen är de olagligt att göra de

Är det inte väldigt enkelt (för enkelt) att skruva tillbaka mätaren? Risken för att åka fast borde också vara väldigt liten så länge man inte skruvar tillbaka den överdrivet mycket.

Jag har inga planer på att fuska med något, jag är bara rädd för att jag själv ska bli lurad.

jo på äldre bilar är det väldigt enkelt ... på bilar med digitalmätare vet jag dock ej hur enkelt de är, antar att man får koppla upp sig mot bilens ecu eller något

risken är väldigt liten att åka dit ja

De flesta som kör E30 är ju lodisar (inte alla, men många!) som gärna bryter mot lagen för att tjäna lite extra cash. Hur fan ska jag någonsin våga köpa en bil? sad

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 augusti 2012
#22
Diskolaro skrev:
CHEEVA skrev:
Diskolaro skrev:
Är det inte väldigt enkelt (för enkelt) att skruva tillbaka mätaren? Risken för att åka fast borde också vara väldigt liten så länge man inte skruvar tillbaka den överdrivet mycket.

Jag har inga planer på att fuska med något, jag är bara rädd för att jag själv ska bli lurad.

jo på äldre bilar är det väldigt enkelt ... på bilar med digitalmätare vet jag dock ej hur enkelt de är, antar att man får koppla upp sig mot bilens ecu eller något

risken är väldigt liten att åka dit ja

De flesta som kör E30 är ju lodisar (inte alla, men många!) som gärna bryter mot lagen för att tjäna lite extra cash. Hur fan ska jag någonsin våga köpa en bil? sad

du tar med dig någon som kan bilar ... sen provkör du bilen

sen sparar du upp en buffert och räknar med att bilen kommer rasa och att de kostar pengar att laga den, eller så köper du en splitter ny bil med garanti

btw smile nu när du ska köpa e30, hur känns de att bli lodis ? ganska dum fördom tycker jag
Senast redigerat av CHEEVA (19 augusti 2012)


245 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#23
CHEEVA skrev:
Diskolaro skrev:
CHEEVA skrev:

jo på äldre bilar är det väldigt enkelt ... på bilar med digitalmätare vet jag dock ej hur enkelt de är, antar att man får koppla upp sig mot bilens ecu eller något

risken är väldigt liten att åka dit ja

De flesta som kör E30 är ju lodisar (inte alla, men många!) som gärna bryter mot lagen för att tjäna lite extra cash. Hur fan ska jag någonsin våga köpa en bil? sad

du tar med dig någon som kan bilar ... sen provkör du bilen

sen sparar du upp en buffert och räknar med att bilen kommer rasa och att de kostar pengar att laga den, eller så köper du en splitter ny bil med garanti

btw smile nu när du ska köpa e30, hur känns de att bli lodis ? ganska dum fördom tycker jag

Knappast så att man känner skillnad på en bil som gått 10 000 mil resp 40 000 mil. Hur fan ska man kunna känna det sålänge bilen är välvårdad och frisk?

Aah, lycka till att hitta en ny E30 med garanti.

Jag förmedlade tydligt att jag inte tyckte alla som kör E30 är lodisar, men en hel jävla del är det.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 augusti 2012
#24
Diskolaro skrev:
CHEEVA skrev:
Diskolaro skrev:

De flesta som kör E30 är ju lodisar (inte alla, men många!) som gärna bryter mot lagen för att tjäna lite extra cash. Hur fan ska jag någonsin våga köpa en bil? sad

du tar med dig någon som kan bilar ... sen provkör du bilen

sen sparar du upp en buffert och räknar med att bilen kommer rasa och att de kostar pengar att laga den, eller så köper du en splitter ny bil med garanti

btw smile nu när du ska köpa e30, hur känns de att bli lodis ? ganska dum fördom tycker jag

Knappast så att man känner skillnad på en bil som gått 10 000 mil resp 40 000 mil. Hur fan ska man kunna känna det sålänge bilen är välvårdad och frisk?

Aah, lycka till att hitta en ny E30 med garanti.

Jag förmedlade tydligt att jag inte tyckte alla som kör E30 är lodisar, men en hel jävla del är det.

precis ... om den är välvårdad och frisk spelar de väl ingen roll att den rullat 40 000mil ?? fortsätter du och vårda den så kommer den hålla lika länge till. Köper man en äldre bil får man räkna med att man får reparera, det kommer man aldrig ifrån inte ens om bilen bara rullar 10 000mil. Menade inte att du skulle köpa en e30 med garanti, utan att om du vill va helt säker på att slippa skruva så slopar du alla drömmar om en e30 och köper något fabriksnytt med garanti


245 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#25
CHEEVA skrev:
Diskolaro skrev:
CHEEVA skrev:

du tar med dig någon som kan bilar ... sen provkör du bilen

sen sparar du upp en buffert och räknar med att bilen kommer rasa och att de kostar pengar att laga den, eller så köper du en splitter ny bil med garanti

btw smile nu när du ska köpa e30, hur känns de att bli lodis ? ganska dum fördom tycker jag

Knappast så att man känner skillnad på en bil som gått 10 000 mil resp 40 000 mil. Hur fan ska man kunna känna det sålänge bilen är välvårdad och frisk?

Aah, lycka till att hitta en ny E30 med garanti.

Jag förmedlade tydligt att jag inte tyckte alla som kör E30 är lodisar, men en hel jävla del är det.

precis ... om den är välvårdad och frisk spelar de väl ingen roll att den rullat 40 000mil ?? fortsätter du och vårda den så kommer den hålla lika länge till. Köper man en äldre bil får man räkna med att man får reparera, det kommer man aldrig ifrån inte ens om bilen bara rullar 10 000mil. Menade inte att du skulle köpa en e30 med garanti, utan att om du vill va helt säker på att slippa skruva så slopar du alla drömmar om en e30 och köper något fabriksnytt med garanti

Jag vill förminska skruvandet så mycket som möjligt. Det jag är mest rädd för är att kolvar, stakar eller annat skit i motorn ska gå sönder för det är väl det värsta som kan hända? Det är ju ett jävla jobb att typ byta kolv i bilen. Måste ha bort hela maskin och skit.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
19 augusti 2012
#26
CHEEVA skrev:
Diskolaro skrev:
volvo_240_tic skrev:
jag tror inte vi andra håller på med sånt här. är ju lika enkelt att skruva tillbaka en mätare som fram.

Varför skruvar inte fler folk tillbaka sina mätare då? Det finns ju många lurendrejare när det kommer till bilförsäljning.

det är väldigt många som gör de, sen är de olagligt att göra de

Att skruva mätare är väl inte olagligt i sig? Men att säga att bilen gått mindre än den gjort är olagligt, om jag förstått det rätt smile Är ju många äldre bilar man byter mätarhus på för att tankmätare m.m. lägger av med åren.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

245 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#27
rickylicious skrev:
CHEEVA skrev:
Diskolaro skrev:

Varför skruvar inte fler folk tillbaka sina mätare då? Det finns ju många lurendrejare när det kommer till bilförsäljning.

det är väldigt många som gör de, sen är de olagligt att göra de

Att skruva mätare är väl inte olagligt i sig? Men att säga att bilen gått mindre än den gjort är olagligt, om jag förstått det rätt smile Är ju många äldre bilar man byter mätarhus på för att tankmätare m.m. lägger av med åren.

Hur funkar det i besiktningen då? Tänk om man har mätarhus A där det står att bilen gått 20 000 mil, då borde det även stå 20 000 på pappren. Sen byter man till mätarhus B där det står att bilen gått 15 000 mil, hur fan gör besiktningsmannen då?

1 412 Inlägg
19 augusti 2012
#28
Diskolaro skrev:
rickylicious skrev:
CHEEVA skrev:

det är väldigt många som gör de, sen är de olagligt att göra de

Att skruva mätare är väl inte olagligt i sig? Men att säga att bilen gått mindre än den gjort är olagligt, om jag förstått det rätt smile Är ju många äldre bilar man byter mätarhus på för att tankmätare m.m. lägger av med åren.

Hur funkar det i besiktningen då? Tänk om man har mätarhus A där det står att bilen gått 20 000 mil, då borde det även stå 20 000 på pappren. Sen byter man till mätarhus B där det står att bilen gått 15 000 mil, hur fan gör besiktningsmannen då?

Vad skulle dom kunna göra menar du?

Man kan t.ex ha bytt mätarhus pga ett fel.
Mekaniska mätare slår ju även om och börjar på 0 vid 10000 eller 100000 mil.

245 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#29
OpelP1 skrev:
Diskolaro skrev:
rickylicious skrev:

Att skruva mätare är väl inte olagligt i sig? Men att säga att bilen gått mindre än den gjort är olagligt, om jag förstått det rätt smile Är ju många äldre bilar man byter mätarhus på för att tankmätare m.m. lägger av med åren.

Hur funkar det i besiktningen då? Tänk om man har mätarhus A där det står att bilen gått 20 000 mil, då borde det även stå 20 000 på pappren. Sen byter man till mätarhus B där det står att bilen gått 15 000 mil, hur fan gör besiktningsmannen då?

Vad skulle dom kunna göra menar du?

Man kan t.ex ha bytt mätarhus pga ett fel.
Mekaniska mätare slår ju även om och börjar på 0 vid 10000 eller 100000 mil.

Vad ska de skriva ner på pappret när mätaren har gått bakåt?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 augusti 2012
#30
Diskolaro skrev:
CHEEVA skrev:
Diskolaro skrev:

Knappast så att man känner skillnad på en bil som gått 10 000 mil resp 40 000 mil. Hur fan ska man kunna känna det sålänge bilen är välvårdad och frisk?

Aah, lycka till att hitta en ny E30 med garanti.

Jag förmedlade tydligt att jag inte tyckte alla som kör E30 är lodisar, men en hel jävla del är det.

precis ... om den är välvårdad och frisk spelar de väl ingen roll att den rullat 40 000mil ?? fortsätter du och vårda den så kommer den hålla lika länge till. Köper man en äldre bil får man räkna med att man får reparera, det kommer man aldrig ifrån inte ens om bilen bara rullar 10 000mil. Menade inte att du skulle köpa en e30 med garanti, utan att om du vill va helt säker på att slippa skruva så slopar du alla drömmar om en e30 och köper något fabriksnytt med garanti

Jag vill förminska skruvandet så mycket som möjligt. Det jag är mest rädd för är att kolvar, stakar eller annat skit i motorn ska gå sönder för det är väl det värsta som kan hända? Det är ju ett jävla jobb att typ byta kolv i bilen. Måste ha bort hela maskin och skit.

i en frisk maskin rasar inte en kolv,stake, eller lager bara hipp som happ ... en frisk motor rullar på så länge den sköts finns inget bäst före datum


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
19 augusti 2012
#31
OpelP1 skrev:
Diskolaro skrev:
rickylicious skrev:

Att skruva mätare är väl inte olagligt i sig? Men att säga att bilen gått mindre än den gjort är olagligt, om jag förstått det rätt smile Är ju många äldre bilar man byter mätarhus på för att tankmätare m.m. lägger av med åren.

Hur funkar det i besiktningen då? Tänk om man har mätarhus A där det står att bilen gått 20 000 mil, då borde det även stå 20 000 på pappren. Sen byter man till mätarhus B där det står att bilen gått 15 000 mil, hur fan gör besiktningsmannen då?

Vad skulle dom kunna göra menar du?

Man kan t.ex ha bytt mätarhus pga ett fel.
Mekaniska mätare slår ju även om och börjar på 0 vid 10000 eller 100000 mil.

Besiktningsmannen noterar det som står på mätaren, sen är det ju upp till dig som ev köpare att begära ut tidigare besiktningsprotokoll för att se om mätarställningen verkar korrekt. Så har jag gjort själv vid några tillfällen, känns mycket bättre att ha så mycket kött på benen som möjligt inför en ev affär..

"My drinkingteam has a racingproblem"

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 augusti 2012
#32
Man ska inte stirra sig blind på hur långt en bil har gått, det är hur den är skött och hanterad under sitt liv som är relevant. En bil kan ha gått 50k mil och vara betydligt fräschare än en som gått 10k, allt beroende på dess ägare.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Stormcatcher
19 augusti 2012
#33
jimbon skrev:
Omöjligt att veta hur långt den motorn gått,går den bra och motorn låter bra så är det väl bara att chansa
och slå till.

På BMW E36 vet jag att man kunde lura folk med att hävda att man kunde se den riktiga mätarställningen om man höll inne trippmätaren innan man vred om nyckeln.... detta gick förstås inte, men kan användas för att pruta osv smile Det kommer på sin höjd fram olika sifferkombinationer som är bla chassinr osv osv.. Problemet är att om bilen är skruvad blir det svårt att få fram den riktiga mätarställningen då detta lagras i bilens dator varpå det som sedan visas i instrumenteringen kommer från denna "datorkälla". Ofta ändrar de som skruvar bilen direkt i datorn så det blir svårt att veta den "riktiga" mätarställningen utan att forska för hand via bilens historik och alla papper som finns med servicehistorik osv... om nu det finns.

ingen aning
687 Inlägg
20 augusti 2012
#34
CHEEVA skrev:
Diskolaro skrev:
CHEEVA skrev:

precis ... om den är välvårdad och frisk spelar de väl ingen roll att den rullat 40 000mil ?? fortsätter du och vårda den så kommer den hålla lika länge till. Köper man en äldre bil får man räkna med att man får reparera, det kommer man aldrig ifrån inte ens om bilen bara rullar 10 000mil. Menade inte att du skulle köpa en e30 med garanti, utan att om du vill va helt säker på att slippa skruva så slopar du alla drömmar om en e30 och köper något fabriksnytt med garanti

Jag vill förminska skruvandet så mycket som möjligt. Det jag är mest rädd för är att kolvar, stakar eller annat skit i motorn ska gå sönder för det är väl det värsta som kan hända? Det är ju ett jävla jobb att typ byta kolv i bilen. Måste ha bort hela maskin och skit.

i en frisk maskin rasar inte en kolv,stake, eller lager bara hipp som happ ... en frisk motor rullar på så länge den sköts finns inget bäst före datum

öhöm.. finns undantag t.ex nissans pickis

även zebran har sina fläckar

ingen aning
687 Inlägg
20 augusti 2012
#35
Stormcatcher skrev:
jimbon skrev:
Omöjligt att veta hur långt den motorn gått,går den bra och motorn låter bra så är det väl bara att chansa
och slå till.

På BMW E36 vet jag att man kunde lura folk med att hävda att man kunde se den riktiga mätarställningen om man höll inne trippmätaren innan man vred om nyckeln.... detta gick förstås inte, men kan användas för att pruta osv smile Det kommer på sin höjd fram olika sifferkombinationer som är bla chassinr osv osv.. Problemet är att om bilen är skruvad blir det svårt att få fram den riktiga mätarställningen då detta lagras i bilens dator varpå det som sedan visas i instrumenteringen kommer från denna "datorkälla". Ofta ändrar de som skruvar bilen direkt i datorn så det blir svårt att veta den "riktiga" mätarställningen utan att forska för hand via bilens historik och alla papper som finns med servicehistorik osv... om nu det finns.

kolla servicebok

även zebran har sina fläckar

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
20 augusti 2012
#36
volvo_240_tic skrev:
CHEEVA skrev:
Diskolaro skrev:

Jag vill förminska skruvandet så mycket som möjligt. Det jag är mest rädd för är att kolvar, stakar eller annat skit i motorn ska gå sönder för det är väl det värsta som kan hända? Det är ju ett jävla jobb att typ byta kolv i bilen. Måste ha bort hela maskin och skit.

i en frisk maskin rasar inte en kolv,stake, eller lager bara hipp som happ ... en frisk motor rullar på så länge den sköts finns inget bäst före datum

öhöm.. finns undantag t.ex nissans pickis

finns alltid undantag smile men m50 maskinen är inte ett utav den, väldigt stabilmaskin !


177 Inlägg
20 augusti 2012
#37
Diskolaro skrev:
För det första, hur fungerar trippmätaren?

Om vi ponerar att jag har en bil som gått 10 000 mil. Jag byter ut motorn som gått 10 000 mil till en gammal skrotig motor som gått 70 000 mil. Nu står det fortfarande att den gått 10 000 mil på mätaren.

Det där kan ju knappast klassas som fusk med mätarställningen?
Mätarställningen har enbart med hur långt bilen har rullat, inte hur slitna diverse delar på bilen är.
Man kan ju enkelt vända på "dilemmat". Om man har en bil som har rullat 40k+ mil och sedan hänger i en motor som endast gått 10k mil då är ju motorn troligen fräschare än resten av bilen men bilen klassas fortfarande som en långmilare.


234 Inlägg
20 augusti 2012
#38
Har läst igenom hela tråden men jag hänger ändå inte riktigt med.
Du vill veta hur en trippmätare funkar. I stora drag (märk väl att detta är en gammal variant) ett drev som går mot ett annat drev i bakaxel/växellåda och går via wire till mätarhuset där wiren för vidare vridrörelsen till ett annat drev som i sin tur snurrar mätaren.
Trippmätaren/mätarställningen gäller ju endast för karossen alternativt mätaren om den har bytts ut. I den bilen du är intresserad av är det bara att lita på ägaren och kolla så att allt verkar ok, precis som många andra här har skrivit. Om du inte hittar bilen motorn ursprungligen har suttit i så har du inget annat val.

Mvh// Mattias

1 450 Inlägg
21 augusti 2012
#39
beror ju på vilken bil de e också, ja vet att på en 240 e de ganska så bus enkelt att fuska med mätaren=)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

ingen aning
687 Inlägg
21 augusti 2012
#40
finns ju plomberingar på mätarvajern/kontakten

även zebran har sina fläckar


Sök