3140
Sök

Eunos Roadster 1.8l -96, kompressormatad tjejbil med bankörning som fokus.

Projekttråd över vad som händer med sveriges tjejigaste tjejbil. Kompressormatad etanoldrickare som ständigt genomgår uppgraderingar och förbättringar, med målet att skapa min perfekta leksak.

Halvglad semi-amatör.
649 239 Visningar
Uppdaterades senast 2 november 2019
Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tänkte kasta upp en projekttråd om min lilla tjejbil här, men orkar inte börja från scratch.
Saxar därför första årets inlägg från min fullständiga tråd på Club JDM, så kan bli lite rörigt och knasigt
från början smile
Fullständig projekttråd finns på http://www.clubjdm.se/forum/viewtopic.p … amp;t=1796

DÅTID

24 maj 2011, 18:39

Tänkte väl ta och kasta upp en liten tråd här om min Eunos Roadster.
'
Lite info om bilen:
- 12.000 mil
- AC
- Servo
- Elhissar
- Diffbroms
- Coilovers
- XXR 501 16x8 ET 15 med 195/40 Toyo PROXES T1-R
- Infinity Catback och HKS Mushroom-filter.
- Garage Vary-läpp
- osv. osv.

Orkar inte börja skriva tråden och uppdatera från när jag började med den, så uppdateringarna som följer kommer först och främst att täcka från nu och framåt. Här är en bild på hur den ser ut just nu:

http://img526.imageshack.us/img526/9683/large2401562313250.jpg

MVH Frans
Senast redigerat av razpataz (11 september 2017)


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#2
25 maj 2011, 15:24

Jaha, då sprang med ut med kameran och tog lite bilder på lite småsaker.
Först och främst måste jag säga att jag aldrig gillat MX-5 alls. Tycker dom i orginalskick
är fruktansvärt fula, och då är det speciellt popup-lysena som jag stört mig extra på.
På den här sitter en ovanlig JDM-modell som man kan säga avgjorde att jag köpte just den här bilen.
Sett folk sätta dit quadlights, men det tycker jag faktiskt är ännu fulare än orginal.  :roll:
Kör iaf med dom uppe hela tiden, då jag tycker det ändrar hela bilens linjer till det bättre smile

JDM lowlift headlights med rektangulära lyktor:
http://img26.imageshack.us/img26/526/dsc0005rj.jpg

En liten bild på kontoret. JDM 180km/h mätarhus och en mazdaspeed sportratt monterad på Snap off. Snapoff-navet monterade jag först och främst som stöldskydd, men även för att få ut ratten lite mera. Alla som är över 150cm och kör sänka miator förstår nog vad jag menar när jag säger att det är svårt att glamoröst försöka kliva ur bilen när man parkerat den. Blir inte bättre när bilen är högerstyrd så man kliver ur och upp på en trottoar. Ganska många som fått sig ett gott skratt när man ålat sig ut  :roll:

Kontoret:
http://img543.imageshack.us/img543/7940/dsc0002eo.jpg

Följande två bilder är på två saker jag tycker är lite småroliga på insidan. Man brukar ju säga att detaljerna är allt, och i vissa fall är jag villig att hålla med.

JDM Doublefold solskydd. Ganska värdelösa, men ovanliga och i mina ögon fräsiga smile
http://img214.imageshack.us/img214/7870/doublefold.jpg

JDM emergency flare, något som dom tydligen brukar plocka bort vid import från Japan, men som till min stora lycka sitter kvar i denna bil   smile
http://img585.imageshack.us/img585/3659/dsc0004wy.jpg

Föregående ägare var snäll och pulverlackade nedre bärarmar runt om och stabilisatorstagen bak i vitt, något som ser lite tufft ut när man ligger bakom. Notera även den smälta plasten runt utblåset. Inget jag vill åtgärda, det ska synas att bilen används både hårt och mycket  smile Dom små regplåtarna som polaren som importerade bilen lyckades snacka sig till är jag också väldigt glad över!

Stjärten, och ja, jag vet att bilen är smutsig på alla bilder. Nya parkeringsplatsen är under ett träd...  (N)
http://img17.imageshack.us/img17/6030/dsc0010no.jpg

Har senaste tiden beställt massa nödvändiga saker från england, så som kamrem, vattenpump och annat tråkigt som var nödvändigt inför kamremsbytet som gjordes för att par helger sedan. Råkade då även beställa hem huvlyftare som monterades nu i veckan, en modifikation som jag är väldigt nöjd med. Man slipper det jobbiga huvstaget när man mekar under huven, och det känns på något sätt jävligt bra att huven åker upp själv när man öppnat huvlåset  lol

IL Motorsport hoodlifters:
http://img802.imageshack.us/img802/1015/dsc0006rc.jpg

Sist en liten sommarbild som bevis på att bilen används flitigt. Viktigt att funktionstesta diffbromsen dagligen, så man inte drabbats av haveri över natten  :roll:  Hatten är nu permanent återmonterad. Inte för att jag inte gillar att åka nercabbat, men för att jag tycker hardtopen gör jävligt mycket för utseendet  smile

http://img706.imageshack.us/img706/607/dsc0057qg.jpg

Det var allt för nu, återkommer med fler uppdateringar och bilder på vad som har hänt och kommer hända!

MVH Frans


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#3
01 jul 2011, 08:39

Händer lite saker här, men inte så väldans mycket.
Väljer att spara allt roligt tills efter säsongen, så man inte skruvar isär den totalt nu mitt i sommaren, och får den klar lagom till december... Beställt lite saker och fipplar lite, och det kommer bilder på det i dagarna.
Tills vidare ett par bonusbilder på vad som händer nu om dagarna.. Den körs. Använder den ju faktiskt som bruksbil  smile

Dagsutflykt på roliga vägar uppe vid.. Mölle? Skånsk hög punkt var det iaf:
http://img580.imageshack.us/img580/5631/tiltshiftg.jpg

Kört utan tuta sen jag bytte till snapoff i våras, men knåpade ihop en egen variant:
http://img823.imageshack.us/img823/3375/tuta.jpg

Ska ut med arslet och fota resten som hänt som sagt, men jobbar i låtsaslandet Danmark dagarna långa, så får se när man hinner. MVH Frans


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#4
06 jul 2011, 17:17

Jaha, då åkte man ner till garaget en liten sväng idag för att byta olja och bromsar.
Då motivationen rann ut i sanden redan efter att sakerna inhandlats så började jag fundera på något annat att skruva med.
Har som sagt aldrig gillat MX-5 till utseendet, och då främst grodögonen. På plats nummer två av sakerna
jag ogillar med MX-5 kommer soft-topen. Har en sån under hardtopen, och började fundera lite...

Saker som inte finns väger inget, går aldrig sönder och kostar inte heller något, så började skruva.

Ett par svordomar och en hel del svett senare.. Tada!
http://img402.imageshack.us/img402/673/dsc0119up.jpg

Gott om utrymme till handväskor, ratt eller... Bur.
http://img690.imageshack.us/img690/7926/dsc0118qf.jpg

Sen så ville jag ha lite mer effekt också, men då jag förbjudit mig själv från att pilla med motor eller drivlina under säsong fick det bli en nödlösning under huven:
http://img801.imageshack.us/img801/9849/dsc0120eo.jpg

Även monterat ett par klibbor på bakrutan, mest bara för att jag var uttråkad och ville göra något lattjo efter jobbet  :roll:
http://img405.imageshack.us/img405/387/dsc0121ql.jpg

http://img43.imageshack.us/img43/3690/dsc0126kc.jpg

Sen sist en liten bild när jag parkerade den hemma, under trädet som tappar helt lagomt mycket natur på lacken..
http://img193.imageshack.us/img193/7530/dsc0129vu.jpg

Ska ner en sväng imorgon och skruva lite med annat imorgon, får se om man får tummen ur och gör något värt att skriva här smile Tills vidare, hare gött! /Frans


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#5
31 jul 2011, 23:41

En liten testfilm som spelades in en snabbis igår, bara för att visa att bilen faktiskt används.
Är ju faktiskt min bruksbil, och bruksas oftast på tvären  :roll:

http://www.youtube.com/watch?v=fnQkmF1SCcM

Har ett paket från Japan liggandes hos tullen nu, uppdaterar igen när/om jag får det hemskickat smile

MVH Frans


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#6
02 aug 2011, 23:51

Wooohoooo, PAKET! Och från Japan dessutom, med fräsiga tecken och allt...
Innehållet är antagligen inget speciellt för den som inte håller på med roadster/mx-5, men för mig kittlar det en hel del.
ARC Intake Chamber, a.k.a overpriced JDM bling. Känd för att vara förjävla dyr, och absolut inget jag skulle lägga pengar på.
Men nu dök det upp ett begagnat i Japan för en väldigt förmånlig peng, så då kunde jag inte låta bli.
Om inte för effekten, så är det en väldigt ovanlig del, väger inget jämfört med orginal, snyggar upp motorutrymmet rejält och ger förhoppningsvis ett mycket skönare ljud som grädden på moset.  :roll:

http://img17.imageshack.us/img17/9489/chambersnus.jpg

Ska få lite puts imorgon i garaget. Bucklorna från idioten som stängt huven knasigt ingick i priset och lär inte poleras bort. Gör mig dock inget, kan riktas ut i vinter.

http://img526.imageshack.us/img526/8527/chambermagic.jpg

Och den här texten gör det extra värt. Min bil BEHÖVER ARC magic power!  lol
Blir att gå upp tidigt och åka till garaget och montera dit, måste klura en del på nya pickupen för luft också.
Kommer någon bild med allt monterat imorgon smile
-Frans


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#7
03 aug 2011, 17:58


Nu har jag iallafall varit i garaget sen tidig timme idag och pillat lite.
Såhär såg det ut innan, med ett HKS mushroom-filter monterat längst bak mot torpeden, där det är som allra varmast och mysigast för svampar, men inte riktigt optimalt ur prestandasynpunk kanske...
http://img27.imageshack.us/img27/571/hkspk.jpg

Gnussade lite lätt på nya insugsröret och la upp det för jämförelse mot det gamla. Lite skillnad i storlek och glans smile
http://img513.imageshack.us/img513/9738/orgvsarc.jpg

Tada! Ditskruvat med ett gammalt skitigt K&N-filter på ett lite mer passande ställe än där mushroomfiltret satt.
http://img818.imageshack.us/img818/8388/dsc0003qhv.jpg

http://img249.imageshack.us/img249/3871/arcside.jpg

Ska snart iväg och hämta ett nytt filter som faktiskt släpper igenom luft, men kan väl innan dess sammanfatta lite. kört en sväng idag, och kan berätta att ljudet ändrats totalt. Från 16v-morr som i sig var ganska charmigt med HKS och orginal insugsrör har det ändrats till ett mysigt vrål. Effektmässigt skulle jag säga +50hp, MINST! Näe, vill inte spekulera i vunnen effekt, då uppskattad effekt är påhittad effekt i mina ögon. Men känslan är att karaktären ändrats lite till det bättre, och vem vet, kanske lurat ut någon extra häst också. Ska bilen bänkas någon gång så ska det göras med både orginal och ARC, för att få svart på vitt smile
Får se hur det känns med ett fräscht filter, avskärmning och pickup sen, för en sak är säker. Värmen under huven dödar effekt, och det är en väldigt märkbar mängd effekt som försvinner pg.a dålig tillförsel av luft. Bara att åtgärda, och återkommer med bilder på hur jag löst det!

/Frans


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#8
25 aug 2011, 11:07

Okey, blev några timmar i garaget igår. Gjorde en mall på avskärmingen, men efter att en av garagegrannarna bjudit på glass tappade jag fokusen och driftade iväg i sinnet. Blev istället ett litet, helt onödigt, sidoprojekt.
Vissa kanske inte tycker det passar in i den här delen av forumet, men det är ju något till bilen, så jag kör på  :roll:

Plocka isär:
http://img11.imageshack.us/img11/133/mutedismant1.jpg

Ett par lager färg:
http://img833.imageshack.us/img833/7995/mutedismant2.jpg

Tada, ett par färgmatchande hörselkåpor:
http://img528.imageshack.us/img528/4514/mutedismant3.jpg

Får hoppas att jag får mer relevanta saker gjorda ikväll när jag ska ner i garaget igen... smile


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#9
05 sep 2011, 22:18

Iaf, kanske dags för en liten uppdatering. Handlade nyss på mig något roligt som kan vara ytterst välkommet inför vinterns ombyggnationer:

http://img834.imageshack.us/img834/4957/dsc0007garaget.jpg

4.5kg svänghjul (org. 8.7kg) och steg 3 koppling. Lär bli lite vettigare bett och skönare respons.
Sen så är det speccat till 232bhp och drygt 270nm, vilket kanske kan komma till pass...  wink

Sen en liten bonusbild bara för att jag personligen tycker en tråd blir roligare av bilder.
Ännu en bild på dom lackade hörselkåporna, bara för att bjuda till sådär en regnig måndagsafton smile

http://img14.imageshack.us/img14/5166/horselkapa.jpg

Är även en del andra saker på gång, men då jag själv inte är säker på vad som kommer först så kommer det i någon uppdatering här, förhoppningsvis snart...
MVH Frans.


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#10
03 okt 2011, 22:11

Jaha, det var besiktning som gällde. Skruvade upp bilen, bytte till orginal strålkastare, skruvade bort dom röda reflexerna och lagade avgaset. Såhär såg den ut innan jag rullade iväg:

http://img215.imageshack.us/img215/4486/c36020110929211438.jpg

Aldrig skämts så mycket i mitt liv över att behöva köra en bil genom staden och vidare till besiktningen...
Meeeeeeeeeeeeen:

http://img402.imageshack.us/img402/1900/c36020110929160259org.jpg

Woopwoop, bara att börja skruva inför nästa säsong! Efter en hel del ångestkänslor på kvällen över att bilen såg ut som skit på parkeringen åkte jag till garaget och sänkte och skruvade dit allt som hör hemma på bilen. Efter det kändes allt bra och man kunde åka hem och sova  :roll:

Idag efter några timmar nercabbat med en polare med en glass i flabben åkte jag och köpte en ny rolig bit:

http://img717.imageshack.us/img717/5352/c36020111003191741.jpg

Godkänd tävlingsbåge från CC. En kopia på hard dog-bågen, men bättre byggd och med grövre rör.
Styvar upp karossen rejält, och höjer säkerheten i bilen ett bra snäpp. Att köra cabbe på bana utan båge är ren idioti, och sen så kommer det nog inte bli helt fult med en vit båge glänsande genom rutan på hardtopen wink
Ska svetsas dit senare under hösten, men första projektet är att slänga på nya svänghjulet/kopplingen och bygga om avgassystemet.

Ber om ursäkt för taskiga kvalitén på bilderna, riktiga kameran bestämde sig för att gömma sig i tvättkorgen när jag behövde den smile

MVH Frans


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#11
08 okt 2011, 19:21

Var ner en liten sväng i verkstan i morse för att lasta ur lite saker och fästa lite småsaker som jag saknat, men lyckats komma över. Dock inget intressant, bara småpill för helheten.

När jag ändå stod med hammaren i högsta hugg kom jag på att det sällan är någon som åker i bagaget, så varför ska man då ha ljuddämpande mattor och annat onödigt där? Demonterade dom och en skyddsplåt för tankpåfyllingsrören, men orkade inte pilla bort den lilla fläcken asfaltsmatta som låg i mitten. Sparar det till nästa gång, när bilen ändå ska upp på pallar för lite annat fix...  :roll:

http://img59.imageshack.us/img59/3493/bild135a.jpg

MVH Frans


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#12
09 okt 2011, 22:20

Liten snabb vända i verkstan idag också. Skulle egentligen bara dit och snacka lite skit med brorsan som skulle höja och göra iordning sin Bora inför besiktningen, men råkade börja pilla lite med egna bilen ändå.

http://img696.imageshack.us/img696/3453/dietoo.jpg

Ligger tre lager med mattor i bilen, så började ta bort dom två undre lagrena bakom stolarna och lite ljuddämpning gömt i bagaget. Ska ta bort dom två undre mattorna och asfaltsmatta inne i coupen också någon dag, men allt tar sin tid.
Hittade även 20 meter kabel som jag inte tycker behövs, så även det slets bort.
Avslutade med att väga allt som hittills skruvats bort, och vågen stannade på 35kg, vilket är en ganska bra start.
Minst 10kg till ska bort nu i veckan, men kommer fortsätta köra med översta filtmattan i hela bilen både för det estetiska och för att den slår sönder en jävla massa resonans. Finns inte så mycket att plocka bort så länge jag inte vill köra rensat och utan AC, men 950kg med båge och balksupport ska inte vara en omöjlighet i första vevan smile

MVH Frans


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#13
31 okt 2011, 20:41

Jahapp, då var det ett tag sen man uppdaterade, mest pga. att jag varit fattig och då istället suttit inne och lirat forza 4 smile

Idag var man iaf ner en sväng i verkstan och pillade lite:

http://img215.imageshack.us/img215/1448/rensa.jpg

Slitit mer asfaltsmatta,ljuddämpning och monterat bort lite saker som t.ex en sjukt tung bogseringsögla.
Även varit och snackat med lokala smidesverkstan som nu tills imorgon tillverkar nya U-profiler i 3mm stål som ska bultas fast runt mina balkar så man vinner lite vridstydhet, men först och främst så man kan åka lägre och bara skrapa sig fram över precis allt utan att behöva sig för att göra fritatas av dom lövtunna orginalbalkarna smile Planen var först att köpa ett butterfly-brace som sträcker sig under hela bilen, men då dom är i mjukt aluminium passar dom dåligt i en bil som ofta skrapar i.

Så i helgen åker den upp på pallar för uppfräschning av orginal balkar och montering av nya "fodralen", och om delarna från england behagar dyka upp innan lördag så ska även nya kopplingen/svänghjulet monteras.

Även börjat skissa på lätta men hållbara stolsfästen till nästkommande inköp, men det tar vi i en uppdatering längre fram. smile

MVH Frans


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#14
03 nov 2011, 11:15

Var iväg till lokala plåtfirman nu på morgonkvisten och hämtade ut nya balkskydden.

http://img838.imageshack.us/img838/4529/bild171v.jpg

3mm stål, kommer sättas över orginal balkar och bultas fast ordentligt. Bör stå pall hyffsat bra mot farthinder osv, och det betyder ju att man kan åka lägre  :roll:  Enda som fattas nu är omsvetsning av infinity-avgaset. Mittendämparen sliter jag sönder en gång i veckan, så den åker väck och ersätts av en ny bit rostfritt rör som ska svetsas dit lite snyggt, och då är det bara kräla sig över alla hinder utan att behöva oroa sig för att slita sönder bilen smile


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#15
06 nov 2011, 23:47

Paketet från england landade efter två dagar i Sverige, med rätt innehåll och oskadat. mx5parts har en sån strålande service, aldrig förseningar, bra priser och trevligt bemötande.

I paketet låg, förutom diverse packboxar:

http://img585.imageshack.us/img585/5206/bild179.jpg

Magnecor KV85 8.5mm Competition Ignition Leads In Red, speciellt framtagna för mx5parts. Kanske onödiga pengar, men då jag ändå skulle serva bilen, varför inte överdriva?

Sen en rolig detalj jag aldrig får på saker från mekonomen/biltema:

http://img684.imageshack.us/img684/3827/bild180w.jpg

Signatur på den stackars tjejen som pillat ihop dom. Rolig detalj.

Och sist bara en liten bonusbild på dom monterade på min väldigt skitiga och än så länge olackerade ventilkåpa:

http://img145.imageshack.us/img145/2240/bild182u.jpg

Hela motorutrymmet ska fräschas upp i vinter när jag är riktigt pank och inte kan köpa något roligt, men först måste dom viktigare sakerna dit. Nya tändkablar och NGK Long Reach-stift (några mm längre än orginal) gjorde iaf underverk för motorn som nu drar mycket jämnare och känns som ny. Tänk vad en liten service kan göra smile
Hoppas nästa inlägg innehåller något mer intressant, dags att sätta fart med det riktiga skruvandet då säsongen snart är igång igen..


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#16
10 nov 2011, 00:13

Jaha, då var det alltså dags att fixa lite saker innan snön kommer och leksäsongen börjar.
På pallar i verkstan, med broderns oroväckande snabba Ascona i bakgrunden.

http://img221.imageshack.us/img221/8481/bild190.jpg

Det som fixats idag är riktning, slipning och målning av balkarna och montering av stödbalkarna. Efter en ordentlig koll kan jag konstatera att bilen är 99% rostfri, den enda rost som fanns var den som uppstått av att balkarna slagit i och slitit mot alla jobbiga gupp.

http://img26.imageshack.us/img26/3519/bild189q.jpg

Färdiga resultatet, bör vara stabilt nog. Ska bli skönt att slippa oroa sig för att man ska se dom lövtunna balkarna i backspegeln...
På bilden syns även dämparen som ska kapas bort, och katten som även den ska ersättas med ett rostfritt rör.
Får se hur mycket som hinns med imorgon, men hoppas bli klar med andra balken och komma en bra bit med koppling/svänghjulsbytet, och ev. börja bygga dom nya motorfästena.


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#17
14 nov 2011, 22:57

Mycket jobb, lite tid i verkstan.
Ledig idag, så var ner en snabbis. Tog ett par till kort på lösningen på balksupporten som nu sitter som den ska på båda sidorna.

http://img443.imageshack.us/img443/4418/bild197cjdm.jpg

http://img255.imageshack.us/img255/4093/bild204cjdm.jpg

Sen så lackade ju lillebror bogseringsögglor åt mig också, tyvärr på fel sida dock...
Blir att säga till honom att skruva bort den nya röda fina och kasta åt helvete, leta reda på en vänstra, lacka den och skruva den på plats itsället  :roll:

http://img401.imageshack.us/img401/7916/bild206cjdm.jpg

Och en bunusbild på att det faktiskt tillverkas saker. built,not bought i den grad det går iaf smile
http://img844.imageshack.us/img844/1079/38911210150550724639937.jpg

Sen en bild på the beater som jag skäms över att åka omkring i nu när bilen står på pallar. Antagligen en skitbra bil, drar ingen soppa, bekväm och allt sånt där, men jag hatar den. Dvs en perfekt bil jag aldrig kommer börja pilla med, kanske mest för att tjejen hade dödat mig då.  :roll:

http://img402.imageshack.us/img402/29/bild210cjdm.jpg


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#18
24 nov 2011, 21:59

Nu jävlar har det skruvats idag.
Med hjälp av två förlängare och en led fick jag till ett monsterverktyg på en meter som utan problem drog loss alla bultar till växellådan. Sen var det bara att lyfta ner den på ansiktet, och skruva loss koppling/svänghjul.
Skönt med den här bilen, INGA bultar sitter fastrostade/satta. Bra för motivationen!

Sen upp med hela kopplingspaketet på vågen:

http://img560.imageshack.us/img560/7873/viktgammal.jpg

Gamla tryckplattan, lamell och svänghjul vägde in på ~13kg.

http://img542.imageshack.us/img542/6789/viktny.jpg

Nya paketet, ~9kg. Vågen är inte så exakt, men nya svänghjulet väger som sagt 4.5kg mot orginals nästan 9.
Kan nog bli en rätt mycket roligare karaktär på motorn nu smile

http://img832.imageshack.us/img832/9854/lukehampus.jpg

Precis innan jag städade undan för dagen kom polaren/fotografen förbi med en termos kaffe. Gossebarnet till höger är min lillebror, den av oss fyra bröder som inte alls varit bilintresserad. Nu efter att ha varit med i garaget några gånger och hjälpt till har hans intresse för det ökat markant, och han har visat sig vara till enorm hjälp med både motivation och skruvande. Kul att se folks intresse växa fram, och alltid bra med en hjälpande hand  :roll:

Nu ska jag jobba tills på söndag eftermiddag, men på måndag ska kopplingen tillbaka och nya motorfästena dit innan växellådan, kardanen och PPF/backbone skruvas fast.


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#19
28 nov 2011, 23:06

Ledig dag igen, så passade på att byta bakre packbox på motorn och skruva dit svänghjul+koppling.
Synd att ett så fint paket ska gömma sig under sprängkåpan  :roll:

http://img802.imageshack.us/img802/783/bild217cjdm.jpg

Massa oljeslisk och bajs, dels från packboxen bak, och sen en del från den läckande CAS:en.

Passade även på att lacka ett stabilisatorstag i framvagnen vitt, för att matcha dom pulverlackade bärarmarna och stabilisatorstagen i bakvagnen. Får se om backbonen mellan växellåda och diffen lämnas in på pulverlack också, bara för att det känns bättre att skruva dit rena och fina saker. Och vem vet, kanske vinner ett bonuspoäng på nästa besök hos bödeln på SBP  :roll:

http://img256.imageshack.us/img256/5378/bild220ckd.jpg

Tyvärr ligger det där staget i backen hela tiden, så kommer skrapas sönder direkt igen, men som sagt. Känns bättre att skruva tillbaka fina saker.

Sen så var jag och köpte materialet till motorkuddarna också, den "puckade" idén.

http://img228.imageshack.us/img228/9233/bild218cjdm.jpg

SIF-klassade.. Vissa vill säkert höja på ögonbrynen nu och kalla det bonnmeck, men faktum är att hockeypuckar gör jobbet fruktansvärt bra, och väldigt länge också. Dom motorkuddarna jag tittat på är som sagt inte ens i närheten hårda nog, och håller inte särskilt länge heller. Ett beprövat koncept jag vet fungerar på roadsters, och är 100% övertygad om kommer bli grymt bra smile


Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#20
07 dec 2011, 22:49

Hann med ett par timmar i verkstan idag. Fick dit lådan, backbone, kardanaxel, främre avgas och allt sånt trams överaskande fort, tänk vad mycket lättare allt är när man vet hur man ska göra  :roll:
Nu väntar jag bara på att få tillbaka avgaset som är inlämnat på svetsning och en upptoppning av olja i lådan, sen blir det uppstart. Lite nojig över att starta upp med bara grenröret, vill höra så kopplingen lirar som den ska.

Hann i dagarna med ett litet småpyssel också.

Vindrutetorkare innan:
http://img253.imageshack.us/img253/8189/bild224fore.jpg

.. och efter:

http://img145.imageshack.us/img145/7746/bild225efter.jpg

Quickfix på några minuter, men såna småsaker gör sjukt mycket för helheten tycker jag smile

Imorgon blir det ner och fixa det mindre roliga.. En hjulmutter har kastat in handduken pga ett "mindre missförstånd" mellan min bror och ett verktyg, så måste skruva bort hela hubben med ok och allt och slipa ner hjulbulten bakifrån för att sedan knacka ut den. Inget stort, men onödigt extrajobb som inte behövs nu när man har massa annat att skruva med..
Får se om jag hinner börja måtta med bikinitopen efteråt, känner att stressen inför säsong 2012 börjar infinna sig  smile



Sök