3140
Sök

Wastegateproblem(?) 940 15g

121 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Sitter o funderar på vad fan som är felet på min 940 sad

Det sitter en 15g turbo i den med ett 3tums avgassystem utan kat.

Saken är att den "skenladdar", ställde wastegaten på absolut lägsta, då laddade den 0,1 på runt 3000varv med fullgas, sen ökade laddet upp till ca 0,5 på 6000 varv. När jag har på högre ladd börjar den på ca 0,5 vid 3000 varv och går upp till ca 1,3. Jag funderar på om det kan vara spelet i wastegaten är för litet så att den inte öppnar helt..? När jag prövar med tryckluft och ligger under bilen och kollar ser jag att den bara rör sig kanske 1-1,5 cm, känns som att det borde vara runt kanske 3? Snälla hjälp mig, vill bara att min bil ska gå bra sad

//TobiasAndersen

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

179 Inlägg
24 augusti 2012
#2
Testa byt wastegateklocka. Annars kan det vara en kombination av att du har 3" system och att wastegatehålet i avgashuset på turbon är för litet.

Jag hade en 945 turbo med 13c turbo och 3" downpipe och fick skenladd. Bytte till 2,5" downpipe och då fick jag genast stabilt laddtryck!


121 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#3
Gomez skrev:
Testa byt wastegateklocka. Annars kan det vara en kombination av att du har 3" system och att wastegatehålet i avgashuset på turbon är för litet.

Jag hade en 945 turbo med 13c turbo och 3" downpipe och fick skenladd. Bytte till 2,5" downpipe och då fick jag genast stabilt laddtryck!

Jag har fått det att funka hyffsat genom att pysa wastegaten med ett T-kors, ska se om jag hittar nån wastegate!

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

Forummoderator
18 009 Inlägg
26 augusti 2012
#4
Räcker med en tråd. Låser.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök