3332
Sök

Renovering av Volvo S40

Renovering av vinterbilen

14 569 Visningar
Uppdaterades senast 24 juni 2013
76 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#1
Köpte mig en Volvo S40 förra hösten som jag har haft som vinterbil under vintern. När jag köpte den var bilen både matt och rostig.
Efter vintern rasa båda fjäderbenen ( fjäderskålarna rasa ner och tog i framhjulen ).
Tomgångsmotorn levde sitt egna liv, kunde hänga sig på ca 1500rpm.
Och insåg även att kamremmen behövde bytas. Såg även att rosten var rätt kritisk i framskärmarna.
Runt April i år ställde jag av bilen och påbörjade renoveringen.

Saker som är gjorda är följande :

# Bytt båda fjäderbenen ifram.
# Bytt däcken runt om.
# Renoverat samt lackat tomgångsmotorn.
# Bytt kamrem,spännrullarna och även vattenpumpen i samma veva.
# Håller på och byter bromsok ibak då det är slut.
# Köpt nya mattor till bilen.
# Köpt fabriksnya framskärmar.
# Bytt båda stabilisator stagen i framvagnen.
# Renoverat och lackat draget.
# Svetsa trösklarna
# Grunda och lacka framskärmarna.
# Zinka,spackla och lacka bakskärmarna. ( Ytrost som tur är )

Saker som är kvar att göra:

#Lufta bromsarna
# Byta olja,stift och diverse filter.
# Ska gå över bilen med Meguiers produkter och deras lackförsegling innan vintern.
#Lacka listerna

Finns nog mer som ska göras som tex bättra på fägen på kofångare som tidigare ägare varit och klenat på mm mm.
Så tanken med detta projekt är inte att bygga en utställningsbil som ni säkert förstår smile utan renovera vinterbilen så den går igenom besiktningen många år framöver.
Senast redigerat av IronIsHard (24 juni 2013)


76 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-8c3d2b3d63420282b8f96d203023863b.jpg
Opolerad vs Rubbad



https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-9589c8f7b42a0a669f2a5a8269465e48.jpg
Tomgångs motorn före renovering



https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-95e171d0f52d50e26fd4a59369de8455.jpg
Tomgångsmotorn renoverad och uppsmörjd



https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-1b5fd3d0ef09e29e1b03252f06693d1f.jpg
Motor rummet vid köp



https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-bd63ec886ca2ff55b51116a9b1d100cb.jpg
Motor rummet efter lite kärlek



https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-c688c64a95ba4140a3c049db729a1de9.jpg
Orenoverat drag



https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-0b29ca062ea64e9af29bc8af100b74ab.jpg
Renoverat drag



https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-72ddff7a21459b395ccf4467fc9ff181.jpg
Efter rubbingen precis efter inköp



https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-e9c2e0919341cfbbfe69e11fe2d89330.jpg
Har zinkat och spacklat bakskärmen. Slipning,grundning och lackning återstår. Blir till att fixa svetsen så man kan göra färdigt en sida iallafall. Framskärmarna ska monteras av och slås sönder och ge plats för de nya skärmarna som väntar på grund och lackning.


76 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-4111cc86b6102b34aaa4454202414a56.jpg
Zinkad och spacklad. Kjolen ska monteras bort så man kommer åt och kan kapa bort all dålig plåt. Sen blir det svetsning. Var iväg och slipade på skärmen idag, man tycker man lägger på lite spackel men satan vad jag får slipa wink


76 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#4
På bilderna är det inte slipat någonting. På den sista bilder ser det faktiskt ut som jag slipat men har inte gjort det. Tar en bild på hur det ser ut efter att jag slipat. Tar nog även lite bilder på bromsoks bytet här i veckan.


555 Inlägg
26 augusti 2012
#5
Kul att de kom en sån här tråd precis när jag funderade på om man inte skulle fynda en sån här tongue

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

76 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#6
Jasså ska du det. Ja jag är kanon nöjd men se upp för rosten. Letat som hel..te efter framskärmar bättre begagnade men dem går som smör. Troligen ett vanligt fel på denna modell. Så det fick bli ett par nya istället.
Bilen startar ju alltid och går säkert 50 000mil om man sköter oljebytena. Och ser efter rosten.


Highland Street Crew
170 Inlägg
27 augusti 2012
#7
Trevlig bil du har big_smile

Tänkte bara kommentera om framskärmarna och deras rost.
Hade en S40 fram till i våras (rullar nu i min systers ägo) den var så nära rostfri man kunde komma när jag skaffade den men efter en vinter var skärmkanterna fram helt slut. Dock hade jag dom j*vla plastlisterna som är "limmade" på och det har ju inte du så får hoppas du klarar dig bättre än mig. big_smile


76 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#8
Shewii

Jag nog för att dem rostar men dina måste vart spacklade eller? Ska köra över insidan på skärmarna med zink tänkte jag och kanske även body.


76 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#9
Var iväg idag vid bilen och monterade det nya bromsoket jag var och köpte idag. Tog ca 10min och det rulla på riktigt bra tills vi skulle lufta systemet. Får be svärfar om hjälp när han är hemma.

Märkte även att handbromsen på andra sidan strular så jag får riva isär det nästa gång jag drar ut.
Tog bilder på bromsoken men jag har fått virus i datorn så ni får vänta på bilderna.


Highland Street Crew
170 Inlägg
27 augusti 2012
#10
IronIsHard skrev:
Shewii

Jag nog för att dem rostar men dina måste vart spacklade eller? Ska köra över insidan på skärmarna med zink tänkte jag och kanske även body.

nepp inget spackel alls, men på grund av just plastlisterna jag hade och när "limmet" där släppte så tog det med sig lacken vilket exponerade plåten för rost.

Zink och body låter som en bra idé, annars vet jag en som är en jävel på att svetsa S40 skärmkanter wink

Ett till tips kolla "sparklådorna i plast på sidan, monterade bort en sådan för att komma åt all rost på min i bakre hjulhuset och då fick jag med halva tröskeln(!) för där samlas massa skit som gör att det rostar.


76 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#11
Jo kjolen har jag tagit bort på en sida. Det va bra rostigt i tröskeln. Bara kapa ur det kassa och punkta dit fast den nya.


156 Inlägg
28 augusti 2012
#12
IronIsHard skrev:
Var iväg idag vid bilen och monterade det nya bromsoket jag var och köpte idag. Tog ca 10min och det rulla på riktigt bra tills vi skulle lufta systemet. Får be svärfar om hjälp när han är hemma.

Märkte även att handbromsen på andra sidan strular så jag får riva isär det nästa gång jag drar ut.
Tog bilder på bromsoken men jag har fått virus i datorn så ni får vänta på bilderna.

Kul att det finns fler som tar hand om dessa bilar! smile

Bromsluftningen brukar vara ett h*****e hmm funkade lite bättre för mig när bilen vart igång.. kanske för att ABS enheten snurra eller nått va vet jag..

Lycka till med rostlagningarna! Följer! smile

// Fille


76 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#13
Här var det dött... Har både hunnit med en förkylning samt en resa till Cypern. Va ute lite vid bilen i helgen och slipa hela tröskeln samt slipning av en bakskärm. Blir till att spackla en gång till då det blev lite för lite på vissa ställen. Har även provat svetsen i helgen. Ska köpa plåt sen får jag börja kapa bort dålig plåt. Blir ca 40cm som ska bort så det är endel plåt.

Renoverade tomgångsmotorn men tomgången är för hög ändå. Nån med något bra tips på vad det kan vara? Har kollat alla slangar och insugsgummit och allt ser jätte fint ut.

Nästa helg kan det bli lackering samt montering av de nya skärmarna. Har inte alls höga förväntningar på lackningen då den ska äga rum i ett traktor garage! Haha. Bättre än rost lär det bli.

Så förhoppningsvis blir det lite fart i tråden snart. Har endel bilder på rosten men datorn strular så får ladda upp dem när jag får lite mera ork.


Utan lem
419 Inlägg
23 september 2012
#14
Kul att du faktiskt tar hand om din s40, inte många som gör det;) intressant projekt iaf prem lagd...

76 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#15
Har inte varit i någon bra form det senaste. Ryggen har strulat med nervsmärtor och skit så det har inte blivit mycket mek. Men jag var ute  igår och tillverkade 2st nya trösklar. Tog mig endast 5timmar eller nåt liknande. Ska tilläggas att det va första gången jag gjorde de. Haha
Har slipat ner undersidan på trösklarna och zinkat dem samt kört underredsmassa. Blev riktigt bra. Ska ta en massa kort på detta när jag åker ut till bilen nästa gång. Har inte varit nåt jag tänkt på då jag allt som oftast lägger alla mina tankar på diverse problem som uppstår.
Men det händer iallafall lite med bilen ifall någon undrar.


76 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#16
Blev 8 timmar ute vid bilen idag. Nu är trösklarna svetsade,zinkade och spacklade.

Tog en bild på trösklarna när jag hade zinkat. Sprutade på massor så det inte ska rosta så det har runnit ja, men det ska spacklas över så det spelar mindre roll smile
Så det som är kvar att göra med trösklarna är slipa spackel samt köra underredsmassa. Ska maskera ovansidan av hela trösklarna och klena på underredsmassa på hela trösklarna. Har inte bestämt mig än om jag ska lacka efter sen eller om jag ska låta det vara svart. Vad tycker ni? Funderar även på att skita i kjolarna för igentligen samlas ju bara massa skit i dem som gör att det rostar. Förslag?

Ska se om jag får in korten nu.....
Senast redigerat av IronIsHard (4 november 2012)


76 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#17
https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-0db531385e7704a4a6fde161b1d51c1d.jpg
Vänster tröskel svetsad och zinkad



https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-6affbd276a5df449be60cffe53029e72.jpg
Höger tröskel svetsad och zinkad


76 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#18
På bilderna är trösklarna inte spacklade som synes!!


172 Inlägg
4 november 2012
#19
När du gör inlägget så hur gör du så att bilden visas genast ??


Kniffarn
18 november 2012
#20
du skriver [img]bild.nu/bild.jpg[/img] smile


Sök