tjenamors! kanske dags att uppdatera er lite? (åsså har jag lärt mig att få in bilder! duktig idiot!
)
jag skriver lite flitigare på S12-klubbens hemsida, men vet inte om jag får länka dit härifrån?
hursomhelst:
jag har kört några vändor till och från jobbet och jag har fortfarande lite problem med blårök. det visade sig att turbon från volvo 855 T-5 R OXÅ läckte olja!
men efter lite jagande hittade jag en nästan flong ny snurra ifrån en SAAB 9000. satt och jämförde snurrornas spec. och de ska vara typ likvärdiga. så det var bara att byta. fästet emot grenröret var samma och efter lite meck med olja och vattenrör så satt den där!
jag har sen inte märkt av någon mer blårök, men isåfall kommer det från ventiltätningarna eller kolvringarna. DÅ byter jag motor.
jag fick tag på 3 ganska coola fälgar som jag promt ville ha på bak. men de var med bultmönster till VW (4/100).
så jag specialbeställde 2 spacers ifrån
http://butik.spacer.se/sv/ med variabelt bultmönster. så nu behöver jag bara flytta pinnbultarna, så kan jag få på både 4/100 OCH 4/114,3 fälgar bak!
och eftersom jag kommer att få bredda runt 40mm fram (för att få god styrvinkel) så beställde jag dem 40mm tjocka.
sen började jag fundera på hjulupphängningen... massa önskemål finns ju, men jag vill ju hålla lite budget. färdiga kit finns att köpa, men de kostar... fläsk!
så jag har jagat tag på ställbara fjäderben fram från en golf 3 som jag håller på att bygga om nu.
lite skakig bild, men såhär ser de ut. det nedre fästet emot spindlarna får ändras, men jag tror att jag löst det...
det blir även spindlar och bromsar fram från S13 (tack, rasmus möller!
http://www.garaget.org/S13Rasmus) och kanske även länkarmar
han hade även 2 gamla topplagringar från sin S13 som kommer väl till pass. jag fick svarva till 4 bussningar för att stötdämparna skulle passa i lagren, men det blev helt ok:
och lite kapade saab 900 framfjädrar bak med saab 9000 dämpare.
bromsok från S13 som jag avrostat med citronsyra:
(funkar väldigt bra, förresten! rosten bara äts bort!
)
totalt pris för allt på dessa bilder: runt 4000:-
heeeeeeelt ok!