2544
Sök

Nissan 180zx S12 -88 drift/streetprojekt

119 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#1
i början på sommaren fick jag tag i denna s12:a och den har stått slumrande på uppfarten hela sommaren pga brist på tid...
men nu har det börjat hända grejer!

bilen rök kraftigt vitt/grått ur avgasröret och gick som en pottaskit. efter lite felsökning kunde felet härledas till att tätningarna i turbon inte höll måttet. returslangen för oljan hade vikit sig och blockerade då returflödet, vilket gjorde att oljetrycket knött sönder tätningarna.
och den enda turbon som jag hade liggandes var ursprungligen ifrån en volvo 850 T-5 R. sagt å gjort:
adapterplatta , vattenrör, returledning och downpipe tillverkades och nu sitter den på plats och allt fungerar.
eftersom jag inte fått byggt avgasrör ännu så har jag inte provkört riktigt... men det känns som att den går lite bättre nu...
diverse småfel, såsom bromsar, hjulupphängningar och några elfel ska åtgärdas snarast, sen är vi "på banan".
bilder kommer snart...

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#2
fick ihop det sista runt kylarslangarna förra veckan och fyllde på vatten och provkörde... koppling slut och topplockspackning skrot. idel lustigheter...

fick av toppen förra veckan. de enda slangarna som trixades var vattenrören till turbon som går bakom toppen och vevhusventilationsslangen från blocket som sitter mellan insugsrören till 1:a och 2:a cyl.
la upp toppen på bänken, polerade bort packningsresterna och lade en glasruta på och kunde konstatera att den troligen är lite skev... så det blir till att plana...

jag har beställt sotningssats, oljefilter och kamremsats på AD bildelar. jag har oxå lämnat iväg toppen på planing
eftersom ventiler och annat inte är i vägen så lät jag dem sitta.
jag har även beställt sinterpads och alldeles nyss plockat ner lådan och kopplingen och borrat bort nitarna som håller orginal lamellmaterial på plats.
tanken är att (i den bästa av världar) helt enkelt nita fast padsen direkt på orginal stomme, men jag kommer troligtvis få bygga om lite mer...
när jag demonterade så upptäckte jag att kamremmen inte satt i spänn... kamaxeln kunde spela runt 4-5 grader oberoende av vevaxeln... inte bra alls.
och jag såg oxå att kamaxeln var ganska sliten... men just nu bryr jag mig inte om det... men i framtiden kanske det blir aktuellt att slipa om den.
och den som bytt kopplingen sist har använt fett på axeln. inte heller så bra...

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#3
nu har jag byggt en skiva som jag nitat fast på lamellcentrumet och sen nitat fast 4 sinterpuckar på den och monterat ihop allt och det funkar.

http://img23.imageshack.us/img23/7172/24100850443427625245629.jpg

jag har oxå monterat ihop toppen och startat. allt fungerar, men den går inte riktigt som den ska. så det blir till att felsöka. jag har bytt alla stift och tändkablar också och jag gissar att felet ligger på tändningssidan...
Senast redigerat av perorust (6 mars 2013)

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

199 Inlägg
9 september 2012
#4
Du måste ha bilder smile!

199 Inlägg
11 september 2012
#5
http://desmond.imageshack.us/Himg145/scaled.php?server=145&filename=41516150484360954485626.jpg&res=landing
http://desmond.imageshack.us/Himg228/scaled.php?server=228&filename=25933649692360367019017.jpg&res=landing
http://desmond.imageshack.us/Himg850/scaled.php?server=850&filename=28801650249768311278213.jpg&res=landing


Ser kul ut fortsätt såhär! prem lagd smile!
Senast redigerat av arimoron (11 september 2012)

119 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#6
hur faaan fick du fram bilderna så? :S

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

199 Inlägg
12 september 2012
#7
perorust skrev:
hur faaan fick du fram bilderna så? :S

Magi wink nej då http://www.garaget.org/forum/help.php#img

119 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#8
arimoron skrev:
perorust skrev:
hur faaan fick du fram bilderna så? :S

Magi wink nej då http://www.garaget.org/forum/help.php#img

blir inte så mycket klokare av det... men det kommer nog snart. smile

hursomhelst... första bilden visar min egenhändigt tillverkade/modifierade lamell
den andra bilden visar min volvo 850 T-5 R turbo som monterats fast på ca18et grenröret.
tredje bilden visar att det verkar sitta ca18det kolvar i blocket.

idag byggde jag avgassystem. 2,5" heeeeela vägen och avslutade med en japsdämpare.

jag har haft lite problem med gången i motorn. den går som en pottaskit under 4500 varv när den är varm.
idag fyllde jag på ny, fin bensin och felet försvann. big_smile GÖTT!

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#9
tjenamors! kanske dags att uppdatera er lite? (åsså har jag lärt mig att få in bilder! duktig idiot! smile )
jag skriver lite flitigare på S12-klubbens hemsida, men vet inte om jag får länka dit härifrån?
hursomhelst:
jag har kört några vändor till och från jobbet och jag har fortfarande lite problem med blårök. det visade sig att turbon från volvo 855 T-5 R OXÅ läckte olja! sad
men efter lite jagande hittade jag en nästan flong ny snurra ifrån en SAAB 9000. satt och jämförde snurrornas spec. och de ska vara typ likvärdiga. så det var bara att byta. fästet emot grenröret var samma och efter lite meck med olja och vattenrör så satt den där!

jag har sen inte märkt av någon mer blårök, men isåfall kommer det från ventiltätningarna eller kolvringarna. DÅ byter jag motor.

jag fick tag på 3 ganska coola fälgar som jag promt ville ha på bak. men de var med bultmönster till VW (4/100).
så jag specialbeställde 2 spacers ifrån http://butik.spacer.se/sv/ med variabelt bultmönster. så nu behöver jag bara flytta pinnbultarna, så kan jag få på både 4/100 OCH 4/114,3 fälgar bak! big_smile
och eftersom jag kommer att få bredda runt 40mm fram (för att få god styrvinkel) så beställde jag dem 40mm tjocka.

http://img163.imageshack.us/img163/421/32681854582705544651114.jpg

sen började jag fundera på hjulupphängningen... massa önskemål finns ju, men jag vill ju hålla lite budget. färdiga kit finns att köpa, men de kostar... fläsk!
så jag har jagat tag på ställbara fjäderben fram från en golf 3 som jag håller på att bygga om nu.
lite skakig bild, men såhär ser de ut. det nedre fästet emot spindlarna får ändras, men jag tror att jag löst det...

http://img835.imageshack.us/img835/4148/20130303131852.jpg

det blir även spindlar och bromsar fram från S13 (tack, rasmus möller! http://www.garaget.org/S13Rasmus) och kanske även länkarmar

http://img818.imageshack.us/img818/4852/20130303123555.jpg

han hade även 2 gamla topplagringar från sin S13 som kommer väl till pass. jag fick svarva till 4 bussningar för att stötdämparna skulle passa i lagren, men det blev helt ok:

http://img201.imageshack.us/img201/1640/20130304203832.jpg


och lite kapade saab 900 framfjädrar bak med saab 9000 dämpare.

bromsok från S13 som jag avrostat med citronsyra:

http://img844.imageshack.us/img844/7890/20130305185843.jpg

(funkar väldigt bra, förresten! rosten bara äts bort! tongue )

totalt pris för allt på dessa bilder: runt 4000:-

heeeeeeelt ok!
Senast redigerat av perorust (6 mars 2013)

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...


Sök