DanneSundin: Nu säger du ju emot dig själv. Den har 50/50 diff = den har inte permanent 50/50.
Diffens uppgift är att låta fram och bakhjul snurra olika fort. Låser du diffen är den permanent 50/50 (antar jag baserat på dina uppgifter, om dom nu stämmer?) och då kan du inte fickparkera på asfalt utan att det knakar, vibrerar och lever jäveln i bilen. För då tvingar du bilen att låta fram och bakaxel snurra olika fort samtidigt som diffen tvingar dom att snurra exakt lika fort. Haveri någonstans. Oftast är det däcken som får "skidda" mot asfalten, men har du tillräckligt tung bil med friktion tillräckligt kan andra saker gå sönder. Vilken sida du sitter på och hur stor luckan är spelar ingen roll, sålänge du vrider på ratten för att komma in i luckan och det inte är snö/is under däcken...
Precis som Dirtymike upplevt på en Pajero.
Senast redigerat av matteeee (31 augusti 2012)
/Mattias