3146
Sök

4WD vs. 2WD

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
31 augusti 2012
#421
DanneSundin skrev:
Min subaru har permanent 50/50, som jag sen kan ställa in och låsa diffen på.

Nej, den har inte permanent 50/50 när du inte har låst diffen. Det har INGEN bil byggd för gata.

Vad skulle annars skillnaden vara mot när du låser diffen på 50/50? Har du provat att fickparkera på torr asfalt med låst mittdiff? Funkar det fint?
Senast redigerat av matteeee (31 augusti 2012)

/Mattias

1 532 Inlägg
31 augusti 2012
#422
matteeee skrev:
DanneSundin skrev:
Min subaru har permanent 50/50, som jag sen kan ställa in och låsa diffen på.

Nej, den har inte permanent 50/50 när du inte har låst diffen. Det har INGEN bil byggd för gata.

Vad skulle annars skillnaden vara mot när du låser diffen på 50/50? Har du provat att fickparkera på torr asfalt med låst mittdiff? Funkar det fint?

På Pajeron tugga det bara o knaka i hela bilen när min fördelningslåda var låst 50/50


682 Inlägg
31 augusti 2012
#423
matteeee skrev:
DanneSundin skrev:
Min subaru har permanent 50/50, som jag sen kan ställa in och låsa diffen på.

Nej, den har inte permanent 50/50 när du inte har låst diffen. Det har INGEN bil byggd för gata.

Vad skulle annars skillnaden vara mot när du låser diffen på 50/50? Har du provat att fickparkera på torr asfalt med låst mittdiff? Funkar det fint?

Det är en type RA version, inte gjord för gatan.

Jag har fickparkerat av misstag med låst diff, japp! 

Är det bara jag som inte tyckte det var så mycket knepigare? Fast kanske är för att jag sitter på högersidan, är löjligt lätt att fickparkera då. Men sen bor jag inte i stockholm så man har alltid en relativt stor ruta att fickparkera på. smile

Men jag kanske har fel? Jag har iaf aldrig fastnat och jag bor på "landet" .

Åandra sidan gjorde jag inte det med 740'n med öppen diff heller haha.


Den har 50/50 diff, och LSD diff i bak.


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
31 augusti 2012
#424
DanneSundin: Nu säger du ju emot dig själv. Den har 50/50 diff = den har inte permanent 50/50.
Diffens uppgift är att låta fram och bakhjul snurra olika fort. Låser du diffen är den permanent 50/50 (antar jag baserat på dina uppgifter, om dom nu stämmer?) och då kan du inte fickparkera på asfalt utan att det knakar, vibrerar och lever jäveln i bilen. För då tvingar du bilen att låta fram och bakaxel snurra olika fort samtidigt som diffen tvingar dom att snurra exakt lika fort. Haveri någonstans. Oftast är det däcken som får "skidda" mot asfalten, men har du tillräckligt tung bil med friktion tillräckligt kan andra saker gå sönder. Vilken sida du sitter på och hur stor luckan är spelar ingen roll, sålänge du vrider på ratten för att komma in i luckan och det inte är snö/is under däcken...

Precis som Dirtymike upplevt på en Pajero.
Senast redigerat av matteeee (31 augusti 2012)

/Mattias

682 Inlägg
31 augusti 2012
#425
jahaja, där ser man. smile

Men på grus släpper bägge bak och pendlar mellan vilket framdäck?   

Det är så den betér sig idag med "öppen diff" .

Sen ja, om du har helt låst utan bromsad diff så knakar det väl i drivaxlar. Men nu är det ju en LSD.. bromsad..


682 Inlägg
31 augusti 2012
#426
Du får gärna reda upp det här lite med mig.. smile

Kan ju ställa in centerdiffen fritt också. Tror det är 5 steg uppåt och tillslut i "LOCK" mode. 

Kollra du på min bil ser du "pilarna" vid bilden vid ratten. Vrider jag på "C-DIFF" bakom växellådan hoppar den uppåt.


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
31 augusti 2012
#427
DanneSundin skrev:
Du får gärna reda upp det här lite med mig.. smile

Kan ju ställa in centerdiffen fritt också. Tror det är 5 steg uppåt och tillslut i "LOCK" mode. 

Kollra du på min bil ser du "pilarna" vid bilden vid ratten. Vrider jag på "C-DIFF" bakom växellådan hoppar den uppåt.

Alltså, exakt hur din diff fungerar vet jag inte. Men C-DIFF = Central differential, och är den mellan fram och bak-axel. Om du kör framåt helt rakt på asfalt har du (troligen, baserar detta på dina uppgifter) 50/50 split.
Men inte permanent 50/50. Så fort du svänger/accelererar/bromsar eller kör på blandat halt och inte halt osv ändras förhållandet.

Eftersom du kan stega den manuellt ända till lock kan du alltså låsa mittdiffen helt. Då har du permanent 50/50 (och då har du också svårt för att fickparkera/svänga på torr asfalt utan knak o brak o däck-"skid").

Precis som din LSD i bakaxeln tillåter att höger hjul snurrar fortare än vänster och tvärtom, men för över kraften från spinnande hjul till andra sidan. Fast här har du kanske inget vred och kan inte låsa den manuellt?

/Mattias

682 Inlägg
31 augusti 2012
#428
Nix, bakdiff kan jag inte låsa. Men den spinner båda på iaf?? 

Tror jag kan ställa in upp till 25/75 diff om jag har förstått det hela rätt ^^


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
31 augusti 2012
#429
DanneSundin skrev:
Nix, bakdiff kan jag inte låsa. Men den spinner båda på iaf?? 

Tror jag kan ställa in upp till 25/75 diff om jag har förstått det hela rätt ^^

Ja, att den spinner båda beror på LSDn. Läs på hur det funkar här: http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_slip_differential
Senast redigerat av matteeee (31 augusti 2012)

/Mattias

Turbo lover
555 Inlägg
31 augusti 2012
#430
Danne Sundin: din bil har 65/35 i fördelning till att börja med, det har DCCD haft på Subaru ända sen det kom. Först 2006 ändrades fördelningen till 59/41.

http://i443.photobucket.com/albums/qq16 … Ratios.png

http://www.youtube.com/watch?v=zHZSgXXC2x8


Och man ändrar egentligen inte fördelningen i centerdiffen utan det är låsverkan man påverkar, ju mer låsverkan du har desto mer blir det som 50/50 eftersom ingen hastighetsskillnad tillåts mellan fram/bak (i helt låst läge).
Senast redigerat av Turbovin (31 augusti 2012)


Turbo lover
555 Inlägg
2 126 Inlägg
31 augusti 2012
#432
Turbovin skrev:
Danne Sundin: din bil har 65/35 i fördelning till att börja med, det har DCCD haft på Subaru ända sen det kom. Först 2006 ändrades fördelningen till 59/41.

http://i443.photobucket.com/albums/qq16 … Ratios.png

http://www.youtube.com/watch?v=zHZSgXXC2x8


Och man ändrar egentligen inte fördelningen i centerdiffen utan det är låsverkan man påverkar, ju mer låsverkan du har desto mer blir det som 50/50 eftersom ingen hastighetsskillnad tillåts mellan fram/bak (i helt låst läge).

Har för mig att det står 50/50 i instruktionsboken på Farsans Forester som är en 2005, den första modellen av Forestern med 2,5l turbon. men är inte hundra!


Hittade detta på Wikipedia:

When accelerating or driving uphill, the vehicle's weight shifts rearward, reducing front wheel traction, causing the transmission to automatically send torque to the rear wheels to compensate. When braking or driving downhill, the vehicle's weight shifts towards the front, reducing rear wheel traction. The transmission again compensates by sending torque to the front wheels for better steering control and braking performance. If the automatic is placed in reverse or first gear, the transmission divides the torque 50-50 to both front and rear wheels.[citation needed] The manual transmission cars are set up with a near 50/50 torque split as a base setting, and it varied from there. Essentially, the manual cars are set up with more bias towards the rear than the automatic cars.


http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_For … .932008.29


Turbo lover
555 Inlägg
31 augusti 2012
#433
Det är lååångt ifrån alla Subaru som har DCCD, är hyfsat säker på att ingen Forester har det, inte en STI-modellerna på japanska marknaden. Brukade bara sitta på de mer hårdkokta japanmodellerna förr men sen typ 06 har alla Impreza STI det iaf.


2 126 Inlägg
31 augusti 2012
#434
Turbovin skrev:
Det är lååångt ifrån alla Subaru som har DCCD, är hyfsat säker på att ingen Forester har det, inte en STI-modellerna på japanska marknaden. Brukade bara sitta på de mer hårdkokta japanmodellerna förr men sen typ 06 har alla Impreza STI det iaf.

Sorry jag som läser som en kratta, missade det viktigaste i vad du skrev alltså det om DCCD. Fan nu skäms jag hmm
Ber om ursäkt...
Senast redigerat av Big_JN (31 augusti 2012)


Gödseldräng
4 529 Inlägg
31 augusti 2012
#435
http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y


Audi är ju ganska överbevisade att deras 4x4 suger stenhårt lol


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
31 augusti 2012
#436
Team-Adolfsson skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y

Audi är ju ganska överbevisade att deras 4x4 suger stenhårt lol

Källkritik är inget begrepp du känner till?

/Mattias

766 Inlägg
31 augusti 2012
#437
Team-Adolfsson skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y


Audi är ju ganska överbevisade att deras 4x4 suger stenhårt lol

hahaha LOL på audin:D dom borde skämmas:P

766 Inlägg
31 augusti 2012
#438
http://www.youtube.com/watch?v=TRzD0l8J … ure=g-vrec
får ju till och med smisk av en volvo då är det illa! tillbax till ritbordet och gör om gör rätt:)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
31 augusti 2012
#439
matteeee skrev:
Team-Adolfsson skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y

Audi är ju ganska överbevisade att deras 4x4 suger stenhårt lol

Källkritik är inget begrepp du känner till?

självklart.

förklara gärna vad dom gör annorlunda med audisarna

finns hur många filmer som helst som visar att audis quattro är värdelös

http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
31 augusti 2012
#440
Använd vad du vet om källkritik då? Vem har spelat in filmen med Mercan, BMWn och Audin?

Det finns hur många filmer som helst som visar att Audis quattro är överlägsen. Men vad bevisar det?

/Mattias


Sök