3271
Sök

Volvo 740 -87 går dåligt kall...

350 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#1
Lika bra att göra en egen tråd för denna fråga än den jag ställde i den andra delen av forumet...

Volvo 740 -87.
När jag startar min 740 kall går den dåligt och vill inte gå på alla cylindrar(tror jag). Det puffar lite brun/nästan svart ur avgaset, och gasar man ser man nån form av brunsvart rök. Inget som hänger i luften, inget som ligger kvar. Har man en vit pappskiva under utloppet på avgaset så ser man den röken. Om ni förstår hur jag menar, det blir inte som vattenånga som snirklar sig upp och flyger i luften.
Jag vill få det till att han går för fett. Det låter riktigt som han går fett för står man och väntar på att han blir varm så märker man det på sekunden.
Motorgången lugnar sig direkt, pruttandet ur avgassystemet slutar och han ryker ingenting. Har ett litet läckage på avgaset, och när han e kall pruttar det riktigt mkt ur det, sen när han får för sig att han är varm slutar det mjukt och tvärt. Och tempmätaren behöver inte stiga ett visst för att han ska lugna sig så jag vet inte vid vilken temp detta gäller.
Vill ju få det till att han går för fett, kanske på en cylinder eller över hela. Vill inte byta saker hit och dit utan att höra lite teorier om detta först.

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

31 Inlägg
1 september 2012
#2
Är det K-jetronic insprutning kan det va fel på tillsatsluftsliden eller styrtrycksventilen!

350 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#3
JER skrev:
Är det K-jetronic insprutning kan det va fel på tillsatsluftsliden eller styrtrycksventilen!

Har alltid fått för mig k-jet sitter på äldre. Får allt för mig det är LH2.2, men hur ser jag annars att det är k-jet?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

31 Inlägg
1 september 2012
#4
K- jet är nog på äldre, det är ett mekaniskt sprut!
LH är ett elektroniskt med elstyrda spridare, det är nog det du har!
Kan ju va en spridare som läcker när motorn är avstängd, då rinner det in bensin o den har svårt att gå på den cyl. i början!
Ta bort stiften o kolla om nåt av dom är "kocksigt", är det så så är det den cyl. spridaren krånglar på !

350 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#5
Hmm jo, vet skillnad på lh och k-jet och nog skönt att det inte är K-jet! ;p
Får göra det. Vågar knappt titta på stiften då tidigare ägare säger sig bytt dom och jag har i efterhand sett denne var en klåpare av rang... Säker snegängat så man får lite jobb. För går det för lätt kan det bli roligt ju... x)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

31 Inlägg
1 september 2012
#6
Dra i ett stift snett är inte så lätt, värre om man drar för hårt i alu topp, då blir det helicoi gängor!
Stiften säger väldigt mycket om motorns skick!
Såg du skrev i din andra tråd att motorn knackade, menade du lagerknack el förbränningsknack?
Är det det senare kan det räcka att sänka tändningen nån grad!

350 Inlägg
1 september 2012
Trådstartare
#7
JER skrev:
Dra i ett stift snett är inte så lätt, värre om man drar för hårt i alu topp, då blir det helicoi gängor!
Stiften säger väldigt mycket om motorns skick!
Såg du skrev i din andra tråd att motorn knackade, menade du lagerknack el förbränningsknack?
Är det det senare kan det räcka att sänka tändningen nån grad!

Nej, det är lagerknack(ja det stånkar iaf). Kan inte tänka mig att spikningar låter som en putt putt putt båtmotor tongue

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

350 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#8
Inga fler idéer? Läckande spridare känns ju lite långsökt då jag måste använda motorvärmare på sommarn(!) för att han ska gå fint och hyffsat normalt...

Om det är tempgivaren, varför går den då bra när den kommer upp i temp?
Stänger kallstartsfunktionen?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

31 Inlägg
3 september 2012
#9
Kolla stiften i alla fall, i diagnossyfte!

6 738 Inlägg
3 september 2012
#10
på min 740 läckte spridarna och det gjorde bara att man fick stå ett par extra varv på startmotorn men gick fint när den startat wink I ditt fall så tror jag det är temp givaren som jävlas. den sitter under 3 ans insugsrör ( tror den är blå på din) Den talar om för datorn vilken temperatur motorn har så datan vet hur mycket bensin den ska spruta in tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

350 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#11
Jo stiften ska kollas!
Och om inget annat blir det och byta tempgivare då... Och jo, va den gör vet jag wink Tack för läran iaf ! hehe

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

12 Inlägg
22 september 2012
#12
JER skrev:
K- jet är nog på äldre, det är ett mekaniskt sprut!
LH är ett elektroniskt med elstyrda spridare, det är nog det du har!
Kan ju va en spridare som läcker när motorn är avstängd, då rinner det in bensin o den har svårt att gå på den cyl. i början!
Ta bort stiften o kolla om nåt av dom är "kocksigt", är det så så är det den cyl. spridaren krånglar på !

Det är kjetronic som sitter på 87:orna. Inte förän 88 kom elstyrda spridare


6 738 Inlägg
22 september 2012
#13
Vicky92 skrev:
JER skrev:
K- jet är nog på äldre, det är ett mekaniskt sprut!
LH är ett elektroniskt med elstyrda spridare, det är nog det du har!
Kan ju va en spridare som läcker när motorn är avstängd, då rinner det in bensin o den har svårt att gå på den cyl. i början!
Ta bort stiften o kolla om nåt av dom är "kocksigt", är det så så är det den cyl. spridaren krånglar på !

Det är kjetronic som sitter på 87:orna. Inte förän 88 kom elstyrda spridare

Fel tongue Finns 87or med elstyrda spridare kan jag lova dej.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

12 Inlägg
22 september 2012
#14
Henkix skrev:
Vicky92 skrev:
JER skrev:
K- jet är nog på äldre, det är ett mekaniskt sprut!
LH är ett elektroniskt med elstyrda spridare, det är nog det du har!
Kan ju va en spridare som läcker när motorn är avstängd, då rinner det in bensin o den har svårt att gå på den cyl. i början!
Ta bort stiften o kolla om nåt av dom är "kocksigt", är det så så är det den cyl. spridaren krånglar på !

Det är kjetronic som sitter på 87:orna. Inte förän 88 kom elstyrda spridare

Fel tongue Finns 87or med elstyrda spridare kan jag lova dej.

Vilka modeller??


6 738 Inlägg
22 september 2012
#15
Vicky92 skrev:
Henkix skrev:
Vicky92 skrev:

Det är kjetronic som sitter på 87:orna. Inte förän 88 kom elstyrda spridare

Fel tongue Finns 87or med elstyrda spridare kan jag lova dej.

Vilka modeller??

GL modellerna 1987 har "elstyrda spridare" o en del GL modeller från 87 har förgasare smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

350 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#16
Nae K-jet är det inte.
Har ju bara bytt fördelare och rotor och han går väl som vanligt, lite jämnare och bättre dock. Fördelarstiften såg ut som halvt huggna lutande träd så det blev lite bättre iaf! Fortfarande samma pruttande och skakande när han är kall. Inga fler förutom två gånger har strejkat att starta, men då trycker/micklar man lite på bränslereläet så funkar den.... Roliga fel tongue

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

31 Inlägg
25 september 2012
#17
Koppla på en bränsletrycksmätare efter tryckregulatorn o se om bränsletrycket är konstant, måste du "mickla" med reläet kan du ju ha nåt periodiskt fel!

449 Inlägg
25 september 2012
#18
du behöver byta kallstartgivare som sitter monterad på toppen.. lh2.2 har ingen kallstartsventil så den fetar på dom vanliga spridarna funkar inte givarn blir de som att starta en förgasarmotor utan choke tänder inte på alla cylindrar och ryker och skjuter.. det är inte samma givare på 2.4 så kolla ditt art nummer på givarn när du beställer mvh robert

Full Fart Spar Tid!!!

350 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#19
Hmm, kanske stämmer... Men varför ryker den brunaktigt? Han spär iofs oljan lite. Men men.
Blir nog ett motorbyte kanske, men gör det ju ogärna om bilen kan hålla sig över vintern.
Förövrigt har jag vart på den kontakten, blåaktig, under trean eller fyrans cyl. men den vill absolut inte rubba sig så jag är lite halvnervös om det går sönder tongue
Tackar för alla tips!! smile

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

449 Inlägg
25 september 2012
#20
ja dom kontakterna kan verkligen sätta sig tryck in mettal låsningen ovh vicka på den så borde den släppa.. det brunaktiga i röken ka säkert vara så att den inte klarar tända på alla hela tiden så de blir oförbränt soppa som sen tänder och förbränns dåligt..

Full Fart Spar Tid!!!


Sök