2691
Sök

Det luktar H2CO3 i min bil vad kan man göra

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Det luktar H2CO3 i min bil vad kan man göra? Nybilsdoft på burk avhjälpte endast problemet i bagaget men inte i bilen

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
Down n`out
514 Inlägg
2 september 2012
Pierre_r skrev:
Vad är h2co3 för nått?...

Haha var det första jag tänkte på när jag såg rubriken! big_smile

Down n`out

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Pierre_r skrev:
Vad är h2co3 för nått?...

Kolsyra

Down n`out
514 Inlägg
2 september 2012
ahaaa! smile

Down n`out

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Kan det ha något att göra med att någon råkade spilla ut en ½m3 CH3CH2CH2COOH bredvid min bil för någon jul sedan

Tvivlare
2 266 Inlägg
2 september 2012
Trollolol?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
TireSlayer skrev:
Trollolol?

Tänk att det alltid ska komma lössläppt folk och anklaga en för trollerier nu för tiden det var bättre förr.

3 354 Inlägg
2 september 2012
volvosugisrules skrev:
TireSlayer skrev:
Trollolol?

Tänk att det alltid ska komma lössläppt folk och anklaga en för trollerier nu för tiden det var bättre förr.

kanske om du skulle skippa de kemiska formlerna så skulle nog man kanske ta det mer allvarligt.
samt en fråga hur luktar kolsyra?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Down n`out
514 Inlägg
2 september 2012
Seth skrev:
volvosugisrules skrev:
TireSlayer skrev:
Trollolol?

kanske om du skulle skippa de kemiska formlerna så skulle nog man kanske ta det mer allvarligt.

´
kolsyra har väll ingen direkt lukt ? kanske har jättefel men.

Down n`out

3 354 Inlägg
2 september 2012
skjortan skrev:
Seth skrev:
volvosugisrules skrev:

´
kolsyra har väll ingen direkt lukt ? kanske har jättefel men.

är väl bara att testa med en kolsyrepatron wink

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Down n`out
514 Inlägg
2 september 2012
Hittade detta!
KOLSYRA kå³l~sy²ra, r. l. f.; best. -an; förr äv. KOLSYRE, n; best. -et. (-syra 1795 osv. -syre 1807– 1891)
[jfr d. kulsyre, t. kohlensäure; bildat omkr.
1790 i t. efter fr. acide carbonique (jfr ChemAnnal. 1: 552 (1788))]
[KOLSYRA 1]
1) färglös, tung gas med svagt syrlig, stickande lukt l. smak
, koldioxid, kolsyregas; jfr KRIT-SYRA, LUFT-SYRA o. fast l. fix luft (se FAST, adj.¹ 7 d, FIX 1 c). Flytande kolsyra. Fast kol- syra, kolsyresnö. Luftsyra .. Kallas äfven Kolsyra och var tilförene känd under namn af Fix Luft. RETZIUS Min. 40 (1795). Kolsyra uppkommer då kol förbrinna vid full tillgång på syrgas. BERZELIUS Kemi 1: 331 (1808). Naturlig kolsyra utströmmar ur alla verksamma vulkaner, därjämte ur jordsprickor .. dels ensam, dels tillsammans med källvatten. STARCK Kemi 76 (1931).

Down n`out

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Seth skrev:
volvosugisrules skrev:
TireSlayer skrev:
Trollolol?

Det luktar surt om det är i ren form. Jag tycker personligen att det känns serriösare med de kemiska formlerna men Det första var kolsyra och den andra var smörsyra.

458 Inlägg
2 september 2012
Med risk för att bli dumförklarad...
Co2 heter det väll som ren kolsyra?
Mvh John

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Co2 är koldioxid medan H2CO3 är resultatet som blir när det beblandas med (H) väte för er som inte vet och bildar då en syra

1 534 Inlägg
2 september 2012
Efter att ha läst dina övriga inlägg och sett dina trådstarter som du startat på väldigt kort tid och antalet inlägg du har, så undrar man om du är på riktigt??

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
jetta16v skrev:
Efter att ha läst dina övriga inlägg och sett dina trådstarter som du startat på väldigt kort tid och antalet inlägg du har, så undrar man om du är på riktigt??

Vad menar du det är klart som tusan att jag är på riktigt. är du?

1 534 Inlägg
2 september 2012
volvosugisrules skrev:

Det är inte så att jag tror att en Robot sitter o skriver på garaget, men man undrar varför alla dessa plötsliga inlägg och trådstarter som handlar om allt möjligt.

1. Har du provat sökfunktionen innan en eventuell trådstart?

2. Är du helt och hållet seriös?

Bara så man vet hur man skall ta dina inlägg, ta t.ex. denna trådstart, känns inte väldigt seriös när du pratar om "H2CO3", hade det inte varit enklare att bara säga kolsyra?
Sen har jag aldrig hört talas om något som luktar som kolsyra, om man inte jobbar på ett labb dvs.

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
jetta16v skrev:
volvosugisrules skrev:

Det är inte så att jag tror att en Robot sitter o skriver på garaget, men man undrar varför alla dessa plötsliga inlägg och trådstarter som handlar om allt möjligt.

1. Har du provat sökfunktionen innan en eventuell trådstart?

2. Är du helt och hållet seriös?

Bara så man vet hur man skall ta dina inlägg, ta t.ex. denna trådstart, känns inte väldigt seriös när du pratar om "H2CO3", hade det inte varit enklare att bara säga kolsyra?
Sen har jag aldrig hört talas om något som luktar som kolsyra, om man inte jobbar på ett labb dvs.

Jag jobbar mycket med kemikalier av olika slag på jobbet så för mig fall det naturligt att nämna ämnena som jag gjorde. Jag är alltid mycket seriös men väldigt lätt stressad vilket leder till att jag får mycket mer problem i vardagen som måste ordnas. Idag hade jag en helt ledig dag utan en massa inplanerat så då tänkte jag fixa upp bilarna lite och behövde lite råd och då vände jag mig hit. Är en hel del som behöver göras och i dag tog jag tag i saken. Dock ska jag inte byta koppling i dag.

682 Inlägg
2 september 2012
Du som arbetar med det vet säkert hur man neutraliserar det.

Och det är väl inte bara VÄTE det blandas med? Du måste blanda med vätoxid , d.v.s vatten. h2O .

H+CO2 = HCO2  .  Tror att du trollar.

Iallafall. H2CO3 bryts ner väldigt fort så det är antagligen inte det du känner.

Testa en jonisator och tvätta sedan bilen och dammsug allt. Torka av allt. 

Och eftersom att någon tappade det utanför bilen (vad du nu har en bil innuti ett laboratorium för)

Att någon skulle gå runt med 1/2 m3 butansyra är mig veterligen ett mysterium, men då LÄR det ha hamnat i kupéfiltret..

Sök