3247
Sök

Råka tvätta bilen med Diesel

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Något stolpskott hade fyllt min avfettnings dunk med diesel till klippon utan att skriva diesel på dunken. Så nu är bilen iallafall rengjord med diesel. Lacken är flammig utav bara helvete. jag provade allt från t-röd till tändvätska men flammigheten sitter kvar. Synd att bilen är lackförseglad för någon vecka sedan då detta förmodligen förstörde jobbet. Någon som har några som helst ideer om hur man blir av med det flammiga eller är det bara att rulla in bilen i lackbåset och bli 10000 kr fattigare.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
2 september 2012
prova polera bilen ? eller kanske våtslipa och polera

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:

Provade både rubbing och vaxning men det hjälpte ej.Jag har vinkelslip går det att våtslipa med den

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
2 september 2012
volvosugisrules skrev:
CHEEVA skrev:

Provade både rubbing och vaxning men det hjälpte ej.Jag har vinkelslip går det att våtslipa med den

du måste skojja ? våtslipa med vinkelslip ?

nej väldigt fint sandpapper och vatten är de som gäller du ska inte gå igenom lacken

1 324 Inlägg
2 september 2012
Prova polera med maskin och grovt polermedel.. Annars får du ta dig till borås så hjälper jag dig med det wink

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
DiZturbed skrev:
Prova polera med maskin och grovt polermedel.. Annars får du ta dig till borås så hjälper jag dig med det wink

Något medel du rekommenderar. Jag har en http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/n … olermaskin sådan polermaskin duger den eller rekommenderar du någon annan maskin med annat rpm

1 324 Inlägg
2 september 2012
Den duger säkert.. Du kan använda Meguiars 105an eller 3M grönkork. 3m Tar lite hårdare men dock har den döljmedel isig...

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
DiZturbed skrev:
Den duger säkert.. Du kan använda Meguiars 105an eller 3M grönkork. 3m Tar lite hårdare men dock har den döljmedel isig...

Tack för hjälpen provade lite på huven med något medel jag hade på hyllan och det vart bättre får försöka polera resten en dag när det är ljust ute.

1 324 Inlägg
2 september 2012
volvosugisrules skrev:
DiZturbed skrev:

Tack för hjälpen provade lite på huven med något medel jag hade på hyllan och det vart bättre får försöka polera resten en dag när det är ljust ute.

Gör det! Borde fungera smile

357 Inlägg
2 september 2012
Diesel är inte mkt värre att tvätta bilen med än tex prickbort.
Tvätta igen och polera bilen du, det som kan va trist är kanske att plastdetaljer har torkat och behöver behandlas lite extra.

Är ju många som använder diesel som asfaltslösare av nån konstig anledning.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
KaptenHaddock skrev:
Diesel är inte mkt värre att tvätta bilen med än tex prickbort.
Tvätta igen och polera bilen du, det som kan va trist är kanske att plastdetaljer har torkat och behöver behandlas lite extra.

Är ju många som använder diesel som asfaltslösare av nån konstig anledning.

MVH/

Jasså det kanske är bra till att lösa asfalt kan vara värt att prova på fälgarna då de ser något fördärvliga ut.

Allfixare
1 475 Inlägg
2 september 2012
Tvätta bilen med petroleumavfettning och sen vanlig hederlig bilschampo. Åk till en bilvårdsfirma som det är lite kvalitét på så hjälper dom dig. Lika löser lika fick man lära sig i skolan, därför ska du köra petroleum på den nu.

113 Inlägg
14 september 2012
Håller med föregående om petroliumavfettning! Glöm inte att torka bilen väl efter hela tvätten sen! Särskilt gummilister som lätt blir matta av kallavfettning. Smörj dem med någon utvändig vinylglans om du inte skall lackera billen inom kort. (innehåller i regel silicon). Men gör det sist av allt, annars har du siliconpartiklar i ytan du ska polera. Har du våtslipat bilen så måste polermedel jämna ut den mattheten. Beroende på vad du kört, så kanske du ska gå på med ett grovt polermedel först, men då behövs ett finare sedan för bästa finish.
Kom ihåg att bilen är "naken" sen och behöver ett skydd efteråt! Vax eller lackförsegling!
Senast redigerat av Kia-fia (14 september 2012)

Sök