3455
Sök

Motorbyte Plymouth -76 HGW Slant Six till 318 V8?

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Skaffade nyss ett litet rullande projekt att pilla med i vinter. Det är alltså som rubriken säger en Volare från -76. Originalmotorn, lilla sexan på 100hk, har jag efter lite justering och service fått att gå riktigt fint men eftersom bilen inte är direkt befriad från f.d ägare som begåvats med verktyg i händerna är en originalrenovering uteslutet men får bli en bruksjänk utav denna. Tänkte mig därför hinka i en åtta i den men undrar om nån vet vad som passar utan större modiferingar. Planerna är ev en 318 från en dodge-van jag förhoppningsvis får köpa billigt. Nån som vet om det passar något sånär rätt av? Är nybörjare gällande mopar så tacksam för all hjälp och alla förslag som verkar bättre.
Tack på förhand. John

"Den kan vara bra att ha"

2 400 Inlägg
5 september 2012
#2
Sotar_n81 skrev:
Hej!
Skaffade nyss ett litet rullande projekt att pilla med i vinter. Det är alltså som rubriken säger en Volare från -76. Originalmotorn, lilla sexan på 100hk, har jag efter lite justering och service fått att gå riktigt fint men eftersom bilen inte är direkt befriad från f.d ägare som begåvats med verktyg i händerna är en originalrenovering uteslutet men får bli en bruksjänk utav denna. Tänkte mig därför hinka i en åtta i den men undrar om nån vet vad som passar utan större modiferingar. Planerna är ev en 318 från en dodge-van jag förhoppningsvis får köpa billigt. Nån som vet om det passar något sånär rätt av? Är nybörjare gällande mopar så tacksam för all hjälp och alla förslag som verkar bättre.
Tack på förhand. John

en 318 går att få ner men jag hade hellre satsat på en 340 eftersom den motorn är brutalt mycket trevligare. Den motorn ser lika dan ut så passar 318 så passar 340 smile


757 Inlägg
5 september 2012
#3
eller en 360 kan du peta ner.

fast jag tycker du ska spara tower of power smile
drömmen för mig är en slant6 med hyperpak insuget .
kolla in på http://www.cliffordperformance.net/ där finns det en massa godis till din slant6a smile

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#4
Tack för snabba svar men är inte effekt jag är ute efter utan mer själva V8-känslan. Vill inte öka soppaförbrukningen alltför mycket heller eftersom bilen ska användas som bruksbil.
Har ev fått tag i en 318 med tillhörande låda (okänd) från en van jag tänkte stoppat i isf. Vill gärna slippa kapa ur torpeden osv.

"Den kan vara bra att ha"

2 400 Inlägg
5 september 2012
#5
Sotar_n81 skrev:
Tack för snabba svar men är inte effekt jag är ute efter utan mer själva V8-känslan. Vill inte öka soppaförbrukningen alltför mycket heller eftersom bilen ska användas som bruksbil.
Har ev fått tag i en 318 med tillhörande låda (okänd) från en van jag tänkte stoppat i isf. Vill gärna slippa kapa ur torpeden osv.

Men om du hade fixat en 340 så hade du fått samma storlek/utseende på motorn och mycket trevligare v8 känsla. Men en 318 med portade toppar, högkompkolvar, värre kam och 4-ports förgasare går rätt så bra ändå smile Ang bränsleförbrukningen så är den helt okej på en fräsch 318, farsan kör sin dodge dart (318) hemma enbart och då drar den 1,2L/mil


757 Inlägg
5 september 2012
#6
273 till 360 sb är lika stora smile

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#7
Det motorn jag förhoppningsvis fått tag i har inte gått mer än knappt 14k mil men har stått still drygt två år på pall i kallgarage. 318 verkar ju även vara de motorerna som är lättast att få tag i billigt och bra mycket billigare än t ex en 340. Hur verkar det med utväxling bak i klumpen? Behöver jag byta bakaxel med?
Vilken låda är vanligast i kombo med 318 i vanar

"Den kan vara bra att ha"

757 Inlägg
6 september 2012
#8
vad har du för bakaxel nu då?
ja 340 är dyr för att det är en "raritet"

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#9
Utväxlingen vet jag inte än men är original.  Har inte kommit så långt ännu så just nu står den bara i väntan på tid.

"Den kan vara bra att ha"


Sök