Dirtymike skrev:
El bil = skit bil...... jippie nä jag tog mig ju ialla fall 7-9 mil innan batteriet var dött o sen kostar skiten ca 290000kr. Eller nee jag ska nog köpa en Tesla= det största skämtet i bilväg 900000kr för nåt som man kan åka 5mil med hahaha jag dör.
Eller kanske Volvo C30 300000kr sen får man hyra batteriet för typ 200kr dygn.
Japp, elbilar är skitbilar idag, precis som platt-tv-apparaterna var i början. Det löser sig ska du se!
Provkörde en Nissan Leaf i veckan, plastig inredning, ful, liten, svindyr... Visst bor man så man inte behöver åka mer än 10 mil om dagen så funkar det väl men elbilen är inte redo för storskalighet, än.
PhR34k skrev:
Jag tycker det förtjänar en bra lön men ansvar? Vad för ansvar? Skulle nåt hända skulle dom ha ryggarna fria ändå. Händer ju skit hela tiden och jag ser aldrig nån politiker åka fast? Sitta i fängelse? Jag tycker de förtjänar en bra lön pga de jobbar som du säger 24/7 men inte över 60.000kr/mån
Ang. efterfrågan så skulle jag gärna vilja se källan på det för jag har svårt att tro att om säg 30% av sveriges invånare skulle gå över till elbilar att elbilar skulle orsaka stor efter frågan på el? Folk skulle inte bara ladda bilen på kvällen, det är dygnet runt bilar skulle stå på laddning. Men om du visar mig en källa som kan få mig att förstå så..
Visst är skatten för arbete störst men jag tror bränsleskatten inte är att leka med heller på nåt sätt måste dom få dessa pengar.
Dessutom skulle ju folk börja åka mera bil om man kom med en elbil som klarade 50-60mil på ren el och detta skulle orsaka ännu mera trafik olyckor, vägreparationer, trafikkaos osv.
Jag säger igen att man kan inte höja priset på bränslet utan att ge folket ett annat alternativ. Därför är jag för gratis kollektivtrafik och visst bor man i ett mindre samhälle så har man kanske inte bra kollektivtrafik men då har ju efterfrågan för bränsle sjunkit och då kan dom betala för bensin eller diesel mycket billigare.
Nej, de hamnar inte i fängelse men det är väl bra det. I så fall skulle ingen jävel våga göra någonting av rädsla för att det går åt skogen.
Varsegod, efter lite frukost kom hjärnan igång så jag hittade källan:
http://www.vinnova.se/upload/EPiStorePDF/va-10-01.pdfCitat: "Om alla världens bilar skulle drivas av el motsvarar det ca 1 200 TWh att jämföra med den totala elbalansen 23 000 TWh år 2005. Det motsvarar 5 procent av världsförbrukningen."
Här har du lite siffror på vad energiskatten ger i inkomst:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ska … ktskatter/siffror i miljoner kronor:
Energiskatt, bensin 12 348
Koldioxidskatt, bensin 9 868
Skatt på vägtrafik 15 724
Statsbudgetens totala inkomster: nästan 800 000 miljoner kronor
Sen får man visserligen räkna på moms för bensinen också men det är fortfarande en piss i havet.