2930
Sök

EU vill skapa lagar som indirekt kommer höja dieselpriset. Är det dags att vi tar upp handen ur fickan och gör något?

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 september 2012
#41
v70tdi skrev:
caromania skrev:
Ett medlemskap i EU påverkar inte priset på diesel alls. Vad det handlar om är att priserna går upp globalt till en följd av att rederierna tvingas tanka "vanlig" diesel.

Avdraget resor till och från arbetet lönar sig aldrig. Man får dra av för de kostnader som överstiger 9-10k. Kör man totalt 10 mil om dan till och från jobbet så blir det ca 2200 mil per år. 2200x18,5-9000 slipper du betala skatt på, alltså får du tillbaka ungefär  30% av det, ca 9500 får du tillbaka. Men vad kostade det att åka 2200 mil? Räknar vi lågt med en skruttbil så pratar vi 40000. Så du har betalat drygt 30000kr för att åka till jobbet. Kul va?

Och vem är det som tvingar dom att tanka vanlig diesel då???

Så om Sverige går ur EU så slipper vi höjda priser? Klart att det är EUs beslut som höljer priset, men lilla Sveriges medlemskap eller inte spelar ingen roll. Dessutom kan jag tycka att det är bra att fartygen får striktare regler.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

106 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#42
Unleash skrev:
Wicca skrev:
PhR34k skrev:
Då kanske dom skulle inse hur det är att leva på riktigt och inte med deras 170.000kr i månaden. Det är ju helt galet att dom ska tjäna dom pengarna, visst dom jobbar mycket osv men det är orimligt. Med de lönerna kan de ju knappast veta hur det är att vara Svennebanan.

Rättning, en vanlig riksdagsledamot tjänar 57 000 i månaden, det är möjligen ministrarna och partiledarna som tjänar mer än så. Man kan tycka att det är mycket, men med tanke på ansvaret anser iaf jag att det är berättigat med en ganska hög lön. Dessutom, citat från riksdagens hemsida: "Reglerna för ledamöterna utgår från att de arbetar med sitt uppdrag dygnet runt, året runt." Politiker är inget 9-5 jobb.

Däremot håller jag med dig i att många politiker tyvärr är verklighetsfrånvända, men det har nog inte så mycket att göra med deras inkomst just.

Däremot så ligger det goda poänger i vad de säger om miljöpolitiken och de skatter som grundas på detta. Det är synd att det går ut över svenssons, men tanken är att alternativen kommer att bli billigare tids nog med hjälp av effektivare teknik osv. Ta t.ex. elbilarna, minns du när platt-TV kom? De kostade 100 000 kr, vad små och hade kass kvalitet, nu får du en skitstor med superkvalitet för 10 000. Elbilarna kommer att göra samma resa, och då har du en bränslekostnad på 2-3 kr/milen ungefär, och låg skatt och servicekostnader.

Gratis kollektivtrafik tror jag tyvärr inte på eftersom det skulle kosta enorma pengar, vilket skulle innebära stora skattehöjningar på kommunal nivå. Då skulle folk gnälla över det istället.

57k för att sitta i riksdagen och inget krav på motprestation är inte det mycket?

E: förövrigt inser väl alla att det är denna framtid vi går emot..dyrare bensin/diesel....tillgångarna börjar sina och vi använder kolossala mängder

Jag har läst att vi tackvare ny teknik/forskning för stunden inte har sinande olja? Sen kan man ifrågasätta hur miljövänligt oljesand osv är..Asien kommer med stormsteg för stunden ikapp och vill också kunna åka bil till jobbet. Och visst ska dom kunna det MEN jag tycker inte dom ska ha den rättigheten om dom inte är intresserade av att leva upp till miljökraven alla andra får rätta sig efter.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
9 september 2012
#43
v70tdi skrev:
Unleash skrev:
Wicca skrev:

Rättning, en vanlig riksdagsledamot tjänar 57 000 i månaden, det är möjligen ministrarna och partiledarna som tjänar mer än så. Man kan tycka att det är mycket, men med tanke på ansvaret anser iaf jag att det är berättigat med en ganska hög lön. Dessutom, citat från riksdagens hemsida: "Reglerna för ledamöterna utgår från att de arbetar med sitt uppdrag dygnet runt, året runt." Politiker är inget 9-5 jobb.

Däremot håller jag med dig i att många politiker tyvärr är verklighetsfrånvända, men det har nog inte så mycket att göra med deras inkomst just.

Däremot så ligger det goda poänger i vad de säger om miljöpolitiken och de skatter som grundas på detta. Det är synd att det går ut över svenssons, men tanken är att alternativen kommer att bli billigare tids nog med hjälp av effektivare teknik osv. Ta t.ex. elbilarna, minns du när platt-TV kom? De kostade 100 000 kr, vad små och hade kass kvalitet, nu får du en skitstor med superkvalitet för 10 000. Elbilarna kommer att göra samma resa, och då har du en bränslekostnad på 2-3 kr/milen ungefär, och låg skatt och servicekostnader.

Gratis kollektivtrafik tror jag tyvärr inte på eftersom det skulle kosta enorma pengar, vilket skulle innebära stora skattehöjningar på kommunal nivå. Då skulle folk gnälla över det istället.

57k för att sitta i riksdagen och inget krav på motprestation är inte det mycket?

E: förövrigt inser väl alla att det är denna framtid vi går emot..dyrare bensin/diesel....tillgångarna börjar sina och vi använder kolossala mängder

Jag har läst att vi tackvare ny teknik/forskning för stunden inte har sinande olja? Sen kan man ifrågasätta hur miljövänligt oljesand osv är..Asien kommer med stormsteg för stunden ikapp och vill också kunna åka bil till jobbet. Och visst ska dom kunna det MEN jag tycker inte dom ska ha den rättigheten om dom inte är intresserade av att leva upp till miljökraven alla andra får rätta sig efter.

Tycker jag med!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

886 Inlägg
9 september 2012
#44
v70tdi skrev:
Jag har läst att vi tackvare ny teknik/forskning för stunden inte har sinande olja? Sen kan man ifrågasätta hur miljövänligt oljesand osv är..Asien kommer med stormsteg för stunden ikapp och vill också kunna åka bil till jobbet. Och visst ska dom kunna det MEN jag tycker inte dom ska ha den rättigheten om dom inte är intresserade av att leva upp till miljökraven alla andra får rätta sig efter.

Jag har läst att det fanns en snubbe som hette Jesus och gick på vatten. Tydligen ska man få evigt liv om man gör som han säger. Vinproducent var han visst också.

Ne, nu ska jag jag inte raljera, men man får vara lite källkritisk.

Man kommer ständigt på nya sätt att utvinna olja ur sämre och sämre fyndigheter med oljesanden som ett utmärkt exempel, men faktum är att till slut är det slut. Dock forskar man ju om syntetisk bensin och dieselns motsvarighet finns ju redan iom DME t.ex.

Vi ska också komma ihåg att stenåldern inte tog slut för att vi fick slut på sten, utan för att vi kom på något bättre.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 september 2012
#45
Wicca skrev:
Vi ska också komma ihåg att stenåldern inte tog slut för att vi fick slut på sten, utan för att vi kom på något bättre.

Det var nog det klokaste jag läst på Garaget.org någonsin. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
9 september 2012
#46
Jag tycker att de kan ge fan i bränsleskatten och istället höja fordonsskatten, om de nu absolut måste höja något.


Forummoderator
9 299 Inlägg
9 september 2012
#47
SoL skrev:
Jag tycker att de kan ge fan i bränsleskatten och istället höja fordonsskatten, om de nu absolut måste höja något.

Så de som kör mycket skattar mindre än de som kör lite? Lite som att sänka skatten för höginkomsttagare och höja den för låginkomsttagare?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Båtmek
720 Inlägg
9 september 2012
#48
caromania skrev:
SoL skrev:
Jag tycker att de kan ge fan i bränsleskatten och istället höja fordonsskatten, om de nu absolut måste höja något.

Så de som kör mycket skattar mindre än de som kör lite? Lite som att sänka skatten för höginkomsttagare och höja den för låginkomsttagare?

Tycker det skulle vara bättre med kilometerskatt


1 213 Inlägg
10 september 2012
#49
SoL skrev:
Jag tycker att de kan ge fan i bränsleskatten och istället höja fordonsskatten, om de nu absolut måste höja något.

Handlar inte om att höja skatter!
Nya EU-regler ska strama åt svavelutsläppen till havs. Då riskerar dieselpriset att skjuta i höjden.
Från och med januari 2015 införs nya striktare restriktioner kring utsläppen av svavel till havs. Fartygen som i dag drivs av så kallad bunkerolja, med höga halter svavel, tvingas då gå över till diesel.
Reglerna gäller norra delen av EU, Östersjön och Nordsjön. Men även kusterna längs stora sjöfartsnationer som Kanada, Ryssland och USA.


J_Jespersen skrev:
caromania skrev:
SoL skrev:
Jag tycker att de kan ge fan i bränsleskatten och istället höja fordonsskatten, om de nu absolut måste höja något.

Så de som kör mycket skattar mindre än de som kör lite? Lite som att sänka skatten för höginkomsttagare och höja den för låginkomsttagare?

Tycker det skulle vara bättre med kilometerskatt

Inte bra med kilometerskatt, då skulle många fiffla med mätaren.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Båtmek
720 Inlägg
10 september 2012
#50
Lina- skrev:
J_Jespersen skrev:
caromania skrev:
Så de som kör mycket skattar mindre än de som kör lite? Lite som att sänka skatten för höginkomsttagare och höja den för låginkomsttagare?

Tycker det skulle vara bättre med kilometerskatt

Inte bra med kilometerskatt, då skulle många fiffla med mätaren.

Skulle väl gå att lösa med en gps av något slag som registrerade hur mycket man körde. Har ju varit kilometerskatt förut.


370 Inlägg
10 september 2012
#51
J_Jespersen skrev:
Lina- skrev:
J_Jespersen skrev:

Tycker det skulle vara bättre med kilometerskatt

Inte bra med kilometerskatt, då skulle många fiffla med mätaren.

Skulle väl gå att lösa med en gps av något slag som registrerade hur mycket man körde. Har ju varit kilometerskatt förut.

vad gör man med gpsen då? jo man stör ut den

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

886 Inlägg
10 september 2012
#52
Troligen skulle administrationen och byråkratin med kilometerskatt på personfordon innebära mer kostnader och krångel än den drog in. Dessutom tar den ingen hänsyn till miljövänlighet eller miljöovänlighet hos bränslet, samt kanske framför allt så ger den inget incitament över huvud taget att köra miljövänligt, dvs eco-driving.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Båtmek
720 Inlägg
10 september 2012
#53
Wicca skrev:
Troligen skulle administrationen och byråkratin med kilometerskatt på personfordon innebära mer kostnader och krångel än den drog in. Dessutom tar den ingen hänsyn till miljövänlighet eller miljöovänlighet hos bränslet, samt kanske framför allt så ger den inget incitament över huvud taget att köra miljövänligt, dvs eco-driving.

Jo men det kan ju vara olika mycket skatt på olika fordon, samt att den skulle ersätta fordonsskatten och inte bränsleskatten.


886 Inlägg
10 september 2012
#54
J_Jespersen skrev:
Wicca skrev:
Troligen skulle administrationen och byråkratin med kilometerskatt på personfordon innebära mer kostnader och krångel än den drog in. Dessutom tar den ingen hänsyn till miljövänlighet eller miljöovänlighet hos bränslet, samt kanske framför allt så ger den inget incitament över huvud taget att köra miljövänligt, dvs eco-driving.

Jo men det kan ju vara olika mycket skatt på olika fordon, samt att den skulle ersätta fordonsskatten och inte bränsleskatten.

Olika skatt på olika fordon öppnar för extremt mycket mer byråkrati och långdragenhet, folk som gnäller på att det är orättvist, färre kommer att förstå hur systemet funkar och det kommer bli än mer politikerförakt hos den bilburna befolkningen.

Skulle man då rapportera in sin körning varje år och sen få skatt baserat på det? Gigantisk skattesmäll varje år om man kör långt? Det skulle nog ingen gilla.

Skatta varje månad istället? Alldeles för omständigt och krångligt för svensson, funkar för åkerier och dylikt däremot.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
10 september 2012
#55
caromania skrev:
SoL skrev:
Jag tycker att de kan ge fan i bränsleskatten och istället höja fordonsskatten, om de nu absolut måste höja något.

Så de som kör mycket skattar mindre än de som kör lite? Lite som att sänka skatten för höginkomsttagare och höja den för låginkomsttagare?

Nja jag tänkte mer åt att de som kör skattefria dieselbilar, fortsätter köra skattefria dieselbilar big_smile

Man vill ju inte bli drabbad av en kostnadsökning. roll


Båtmek
720 Inlägg
10 september 2012
#56
Wicca skrev:
J_Jespersen skrev:
Wicca skrev:
Troligen skulle administrationen och byråkratin med kilometerskatt på personfordon innebära mer kostnader och krångel än den drog in. Dessutom tar den ingen hänsyn till miljövänlighet eller miljöovänlighet hos bränslet, samt kanske framför allt så ger den inget incitament över huvud taget att köra miljövänligt, dvs eco-driving.

Jo men det kan ju vara olika mycket skatt på olika fordon, samt att den skulle ersätta fordonsskatten och inte bränsleskatten.

Olika skatt på olika fordon öppnar för extremt mycket mer byråkrati och långdragenhet, folk som gnäller på att det är orättvist, färre kommer att förstå hur systemet funkar och det kommer bli än mer politikerförakt hos den bilburna befolkningen.

Skulle man då rapportera in sin körning varje år och sen få skatt baserat på det? Gigantisk skattesmäll varje år om man kör långt? Det skulle nog ingen gilla.

Skatta varje månad istället? Alldeles för omständigt och krångligt för svensson, funkar för åkerier och dylikt däremot.

Är ju olika skatt på olika fordon nu. Det nuvarande systemet kan anses vara orättvist för det som kör lite.

SoL skrev:
caromania skrev:
SoL skrev:
Jag tycker att de kan ge fan i bränsleskatten och istället höja fordonsskatten, om de nu absolut måste höja något.

Så de som kör mycket skattar mindre än de som kör lite? Lite som att sänka skatten för höginkomsttagare och höja den för låginkomsttagare?

Nja jag tänkte mer åt att de som kör skattefria dieselbilar, fortsätter köra skattefria dieselbilar big_smile

Man vill ju inte bli drabbad av en kostnadsökning. roll

Så någon annan drabbas av höjningen, men inte du?


Eigenbrötler
1 237 Inlägg
10 september 2012
#57
Ja ungefär så, "någon annan" kan ju också välja en skattefri bil, jag har inte ensamrätt på dem. wink


Men om alla skulle börja åka skattefritt så skulle regeringen nog höja dieselpriset något fruktansvärt, bara för att få in sina slantar.
Senast redigerat av SoL (10 september 2012)


886 Inlägg
10 september 2012
#58
J_Jespersen skrev:
Wicca skrev:
J_Jespersen skrev:

Jo men det kan ju vara olika mycket skatt på olika fordon, samt att den skulle ersätta fordonsskatten och inte bränsleskatten.

Olika skatt på olika fordon öppnar för extremt mycket mer byråkrati och långdragenhet, folk som gnäller på att det är orättvist, färre kommer att förstå hur systemet funkar och det kommer bli än mer politikerförakt hos den bilburna befolkningen.

Skulle man då rapportera in sin körning varje år och sen få skatt baserat på det? Gigantisk skattesmäll varje år om man kör långt? Det skulle nog ingen gilla.

Skatta varje månad istället? Alldeles för omständigt och krångligt för svensson, funkar för åkerier och dylikt däremot.

Är ju olika skatt på olika fordon nu. Det nuvarande systemet kan anses vara orättvist för det som kör lite.

Ja, det tycker jag att det är också! Jag vill bli beskattat för hur mycket jag faktiskt skitar ner och inte för hur mycket jag potentiellt skitar ner. Har jag en sportbil som jag kör 500 mil om året med skitar den ner mindre än en miljöbil som kör 2000 mil om året.

Jag anser däremot att man bör lägga den kostnaden på drivmedlet istället och alltså ta bort fordonsskatten (nästan) helt.

SoL skrev:
Ja ungefär så, "någon annan" kan ju också välja en skattefri bil, jag har inte ensamrätt på dem. wink


Men om alla skulle börja åka skattefritt så skulle regeringen nog höja dieselpriset något fruktansvärt, bara för att få in sina slantar.

Regeringen får in nästan 16 miljarder på vägtrafikskatten(inkl bensin alltså).
Totala inkomsten i statsbudgeten var 2010 780 miljarder kan tilläggas, för lite sammanhang.

Däremot så skulle det nog inte göra någon större skillnad om alla nya bilar var skattebefriade då det tar lång tid för bilparken att förnya sig(vi är väldigt långsamma på det i Sverige jämfört med andra länder) och efter 5 år går skattebefrielsen över.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
11 september 2012
#59
Men om man köper en 30 år gammal bil så räcker skattebefrielsen betydligt längre än 5 år, då den billen är skattad för all framtid. smile
Senast redigerat av SoL (11 september 2012)


886 Inlägg
11 september 2012
#60
SoL skrev:
Men om man köper en 30 år gammal bil så räcker skattebefrielsen betydligt längre än 5 år, då den billen är skattad för all framtid. smile

Jo, men tack och lov så vill de flesta inte åka runt i 30+ år gamla bensinslukande dödsfällor året runt som bruksbilar. Skulle alla åka i veteranbilar tror jag att fordonsskatten skulle vara det minsta problemet ärligt talat. wink

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead


Sök