Wicca skrev:
PhR34k skrev:
Då kanske dom skulle inse hur det är att leva på riktigt och inte med deras 170.000kr i månaden. Det är ju helt galet att dom ska tjäna dom pengarna, visst dom jobbar mycket osv men det är orimligt. Med de lönerna kan de ju knappast veta hur det är att vara Svennebanan.
Rättning, en vanlig riksdagsledamot tjänar 57 000 i månaden, det är möjligen ministrarna och partiledarna som tjänar mer än så. Man kan tycka att det är mycket, men med tanke på ansvaret anser iaf jag att det är berättigat med en ganska hög lön. Dessutom, citat från riksdagens hemsida: "Reglerna för ledamöterna utgår från att de arbetar med sitt uppdrag dygnet runt, året runt." Politiker är inget 9-5 jobb.
Däremot håller jag med dig i att många politiker tyvärr är verklighetsfrånvända, men det har nog inte så mycket att göra med deras inkomst just.
Däremot så ligger det goda poänger i vad de säger om miljöpolitiken och de skatter som grundas på detta. Det är synd att det går ut över svenssons, men tanken är att alternativen kommer att bli billigare tids nog med hjälp av effektivare teknik osv. Ta t.ex. elbilarna, minns du när platt-TV kom? De kostade 100 000 kr, vad små och hade kass kvalitet, nu får du en skitstor med superkvalitet för 10 000. Elbilarna kommer att göra samma resa, och då har du en bränslekostnad på 2-3 kr/milen ungefär, och låg skatt och servicekostnader.
Gratis kollektivtrafik tror jag tyvärr inte på eftersom det skulle kosta enorma pengar, vilket skulle innebära stora skattehöjningar på kommunal nivå. Då skulle folk gnälla över det istället.