4491
Sök

Det här med vinterbilar...

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#1
Många skaffar ju vinterbilar, för de vill inte ha salt på sin "vanliga" bil.

Så då köper de en rostig gammal hurv utan antispinn, abs, airbags och så vidare.


I mina värld så känns det helt otänkbart att byta från tex en Volvo Cross Country som har all säkerhet och komfort man kan tänkas behöva en vinter, emot en golf 2 där värmen knappt fungerar, vatten kondenseras och fryser på insidan på rutan, krocksäkerheten är minimal i förhållande till en modern bil och dessutom i mitt exempel så har nog volvon bättre framkomlighet och väghållning pga datorboxar och markfrigång.


Och notera gärna att jag kör "gamla hurvar" själv, men de kör jag året runt.

och volvon här ovan är bara ett exempel, jag favoriserar inte volvo på något vis, SAAB var också bra bilar.


men nu till frågan:


Varför gör folk på detta viset?

Är "finbilens" skick viktigare än att åka säkert?



Jag vill bara lyckas förstå hur man kan prioritera bort säkerheten de månaderna på året då den behövs som mest.
Senast redigerat av SoL (9 september 2012)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
9 september 2012
#2
SoL skrev:
Många skaffar ju vinterbilar, för de vill inte ha salt på sin "vanliga" bil.

Så då köper de en rostig gammal hurv utan antispinn, abs, airbags och så vidare.


I mina värld så känns det helt otänkbart att byta från tex en Volvo Cross Country som har all säkerhet och komfort man kan tänkas behöva en vinter, emot en golf 2 där värmen knappt fungerar, vatten kondenseras och fryser på insidan på rutan, krocksäkerheten är minimal i förhållande till en modern bil och dessutom i mitt exempel så har nog volvon bättre framkomlighet och väghållning pga datorboxar och markfrigång.


Och notera gärna att jag kör "gamla hurvar" själv, men de kör jag året runt.

och volvon här ovan är bara ett exempel, jag favoriserar inte volvo på något vis, SAAB var också bra bilar.


men nu till frågan:


Varför gör folk på detta viset?

Är "finbilens" skick viktigare än att åka säkert?



Jag vill bara lyckas förstå hur man kan prioritera bort säkerheten de månaderna på året då den behövs som mest.

Jag åker samma bilar året runt: Firmabilen och bruksbilen. Skillnaden är väl att jag åker finbilen bara på sommaren. Tycker som du att det är fel att prioritera skicket framför säkerheten. Firmabilen och bruksbilen har samma säkerhet året runt. Sedan så kan väl de flesta förstå att man inte kör Vette på vintern. Finns det ens vinterdäck till dom???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

JFfoto
9 september 2012
#3
Det handlar nog mest om att man vill sladda och att det inte gör något om man hamnar i diket, som t.ex v70, framhjulsdriven, kanske inte världens roligaste bil att sladda med, och kan bli dyrt om man hamnar i diket..

Så då köper man en gammal häck som man kan sladda runt med smile Sen om man har en finare ovanlig bil, så är det väl förståeligt att man ställer undan den. Men en v70 med 30.0000 mil hade jag inte ställt av, hade fortsatt kört den på vintern, men jag hade skaffat mig en lekbil för 2-3.000 smile

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
9 september 2012
#4
vinter bilar är kul smile Allt vad säkerhet heter skiter jag i fullständigt, vi alla ska dö någon gång så ja skiter i om de blir imorgon eller om 50 år


Ford fantast
1 607 Inlägg
9 september 2012
#5
kommer nog bli så att jag kör en nyare bil på vintern än min bil som ska bli "finbil"

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

1 412 Inlägg
9 september 2012
#6
Jag har väl bara gjort så en vinter egentligen resten har jag använt någon gammal åretrunt "finbil".

Min egen säkerhet bryr jag mig helt ärligt inte om.
Jag är trygghetsnarkomanernas motsats.
Större delen av vintrarna har jag åkt bälteslösa gamla, för att det var det jag ville åka med.

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#7
Kalltkaffe skrev:
Det handlar nog mest om att man vill sladda och att det inte gör något om man hamnar i diket, som t.ex v70, framhjulsdriven, kanske inte världens roligaste bil att sladda med, och kan bli dyrt om man hamnar i diket..

Så då köper man en gammal häck som man kan sladda runt med smile Sen om man har en finare ovanlig bil, så är det väl förståeligt att man ställer undan den. Men en v70 med 30.0000 mil hade jag inte ställt av, hade fortsatt kört den på vintern, men jag hade skaffat mig en lekbil för 2-3.000 smile

jo den grejen förstår jag, men väldigt många köper ju som golf 2 och golf 3 och andra tråkiga farmhjulsdrivna "slitbilar" att ha på vintern. och jag hoppas inte folk köper sådana bilar i hopp om att kunna sladda och ha roligt wink

så de som köper bakhjulsdrivet, de vill ju leka och sladda, men alla andra då som köper framhjulsdrivet? "ska bara ha bilen en vinter, den är beiktad o kosta bara 2000:- så det duger till och från jobbet" ungefär så brukar det låtar, trots att de har en bill för 200 000 i garaget hela vintern.

det är den "klicken" jag vill förstå.


Of World
3 369 Inlägg
9 september 2012
#8
jag köpte min vinterbil för att åka billigt! (Röda åpeln) den har all säkerhet som dom flesta nyare bilar har till priset av en gammal härk.

Det är en vinterbil enligt mig, ska gå billigt och inte va för dyr i inköp.

istället för att köra mercan på salt och skit .. jo jag vet att det är inte en halv miljon kronors bil men den är faktiskt i fint skick för och vara en 210a.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 111 Inlägg
9 september 2012
#9
Jag säger som så att det är ju på vintern man vill ha en bra bil, behöver man promenera hem så är det jobbigare göra det i -30 än i +20. tongue

Men sen beror det ju på hela situationen också, finns ju t.ex. sportbilar som kanske inte har så många fördelar att använda vintertid, låga med breda däck och svårdoserad kraft i motorn osv., och köper man då en vanlig svennebil att köra på vintern, är ju fullt förståeligt för mig.

Så vinterbil kan jag acceptera helt klart, men jag säger inte att det behöver vara en skrotburk.

Men de flesta som köper skit att köra med på vintern verkar ju vara snorungar som har möjligheten att tigga till sig nycklarna till mammas nya Avensis när deras 3000 kronors söndersladdade Volvo 343 ramlat i småbitar.


90 Inlägg
9 september 2012
#10
Kör med min S60 året runt, bilen ska användas i vått och torrt, sen får man ju givetvis ge den massor med kärlek!

Turbo lover
555 Inlägg
9 september 2012
#11
Ja finbilarnas skick är bra mycket viktigare.

Vem behöver antispinn när man har lamelldiff och dubbdäck från nåt ledande märke.


-->*Persson*<--
287 Inlägg
9 september 2012
#12
Personligen har jag vinter bil för att jag ska fixa med v70n å sen är de ju inte hela värden om jag lägger 940n i diket eller on någon skulle tex glida in i mig i rödljusen smile

"Drive It Like You Hate It"

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
9 september 2012
#13
Ställer in min S60 på vinter då jag även har en skåpbil som jag använder året runt. Man sparar några 1000-lappar i försäkring/skatt samtidigt som bilen slipper saltet.

Hade jag däremot haft en XC så hade det fått gå året runt, men då snackar vi AWD smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Avstängd
101 Inlägg
9 september 2012
#14
Vettemannen skrev:
SoL skrev:
Många skaffar ju vinterbilar, för de vill inte ha salt på sin "vanliga" bil.

Så då köper de en rostig gammal hurv utan antispinn, abs, airbags och så vidare.


I mina värld så känns det helt otänkbart att byta från tex en Volvo Cross Country som har all säkerhet och komfort man kan tänkas behöva en vinter, emot en golf 2 där värmen knappt fungerar, vatten kondenseras och fryser på insidan på rutan, krocksäkerheten är minimal i förhållande till en modern bil och dessutom i mitt exempel så har nog volvon bättre framkomlighet och väghållning pga datorboxar och markfrigång.


Och notera gärna att jag kör "gamla hurvar" själv, men de kör jag året runt.

och volvon här ovan är bara ett exempel, jag favoriserar inte volvo på något vis, SAAB var också bra bilar.


men nu till frågan:


Varför gör folk på detta viset?

Är "finbilens" skick viktigare än att åka säkert?



Jag vill bara lyckas förstå hur man kan prioritera bort säkerheten de månaderna på året då den behövs som mest.

Jag åker samma bilar året runt: Firmabilen och bruksbilen. Skillnaden är väl att jag åker finbilen bara på sommaren. Tycker som du att det är fel att prioritera skicket framför säkerheten. Firmabilen och bruksbilen har samma säkerhet året runt. Sedan så kan väl de flesta förstå att man inte kör Vette på vintern. -->Finns det ens vinterdäck till dom???<--

/Benny

öö ja

Muttley
9 september 2012
#15
Vettemannen skrev:
SoL skrev:
Många skaffar ju vinterbilar, för de vill inte ha salt på sin "vanliga" bil.

Så då köper de en rostig gammal hurv utan antispinn, abs, airbags och så vidare.


I mina värld så känns det helt otänkbart att byta från tex en Volvo Cross Country som har all säkerhet och komfort man kan tänkas behöva en vinter, emot en golf 2 där värmen knappt fungerar, vatten kondenseras och fryser på insidan på rutan, krocksäkerheten är minimal i förhållande till en modern bil och dessutom i mitt exempel så har nog volvon bättre framkomlighet och väghållning pga datorboxar och markfrigång.


Och notera gärna att jag kör "gamla hurvar" själv, men de kör jag året runt.

och volvon här ovan är bara ett exempel, jag favoriserar inte volvo på något vis, SAAB var också bra bilar.


men nu till frågan:


Varför gör folk på detta viset?

Är "finbilens" skick viktigare än att åka säkert?



Jag vill bara lyckas förstå hur man kan prioritera bort säkerheten de månaderna på året då den behövs som mest.

Jag åker samma bilar året runt: Firmabilen och bruksbilen. Skillnaden är väl att jag åker finbilen bara på sommaren. Tycker som du att det är fel att prioritera skicket framför säkerheten. Firmabilen och bruksbilen har samma säkerhet året runt. Sedan så kan väl de flesta förstå att man inte kör Vette på vintern. Finns det ens vinterdäck till dom???

/Benny

Nej absolut inte till en vette. De vet inte hur man kränger på dem tror jag.  Men till en lambo som kostar rätt mycket mer är de inga problem smile



http://2.bp.blogspot.com/-eWAuckzFIZw/TdDUAAKQseI/AAAAAAAAACU/OBTeiUgC66U/s1600/2011-Lamborghini-LP-670-4-SV-Winter-Edition-new-car-520x346.jpg
Senast redigerat av tkd_rille (9 september 2012)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
9 september 2012
#16
tkd_rille skrev:
Vettemannen skrev:
SoL skrev:
Många skaffar ju vinterbilar, för de vill inte ha salt på sin "vanliga" bil.

Så då köper de en rostig gammal hurv utan antispinn, abs, airbags och så vidare.


I mina värld så känns det helt otänkbart att byta från tex en Volvo Cross Country som har all säkerhet och komfort man kan tänkas behöva en vinter, emot en golf 2 där värmen knappt fungerar, vatten kondenseras och fryser på insidan på rutan, krocksäkerheten är minimal i förhållande till en modern bil och dessutom i mitt exempel så har nog volvon bättre framkomlighet och väghållning pga datorboxar och markfrigång.


Och notera gärna att jag kör "gamla hurvar" själv, men de kör jag året runt.

och volvon här ovan är bara ett exempel, jag favoriserar inte volvo på något vis, SAAB var också bra bilar.


men nu till frågan:


Varför gör folk på detta viset?

Är "finbilens" skick viktigare än att åka säkert?



Jag vill bara lyckas förstå hur man kan prioritera bort säkerheten de månaderna på året då den behövs som mest.

Jag åker samma bilar året runt: Firmabilen och bruksbilen. Skillnaden är väl att jag åker finbilen bara på sommaren. Tycker som du att det är fel att prioritera skicket framför säkerheten. Firmabilen och bruksbilen har samma säkerhet året runt. Sedan så kan väl de flesta förstå att man inte kör Vette på vintern. Finns det ens vinterdäck till dom???

/Benny

Nej absolut inte till en vette. De vet inte hur man kränger på dem tror jag.  Men till en lambo som kostar rätt mycket mer är de inga problem smile

Jag har ju lite problem med sommardäcken, man får beställa dom från Summit Racing i USA. Dim. är 255/50 R16

http://2.bp.blogspot.com/-eWAuckzFIZw/T … 20x346.jpg

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

264 Inlägg
9 september 2012
#17
jag kör med vinterbil för att spara på "finbilens" skick samt att man kan leka lite mer utan att vara rädd för att hamna i diket eller vad som... sen att säkerheten blir lidande är en annan femma smile


Muttley
9 september 2012
#18
Vettemannen skrev:
tkd_rille skrev:
Vettemannen skrev:

Jag åker samma bilar året runt: Firmabilen och bruksbilen. Skillnaden är väl att jag åker finbilen bara på sommaren. Tycker som du att det är fel att prioritera skicket framför säkerheten. Firmabilen och bruksbilen har samma säkerhet året runt. Sedan så kan väl de flesta förstå att man inte kör Vette på vintern. Finns det ens vinterdäck till dom???

/Benny

Nej absolut inte till en vette. De vet inte hur man kränger på dem tror jag.  Men till en lambo som kostar rätt mycket mer är de inga problem smile

Jag har ju lite problem med sommardäcken, man får beställa dom från Summit Racing i USA. Dim. är 255/50 R16

http://2.bp.blogspot.com/-eWAuckzFIZw/T … 20x346.jpg


Klart de är stora däck. Men som vinterdäck kör man ju med smalare smile. Men förstår varför man inte använder en sådan bil då de inte är så optimalt med stor motor och bakhjulsdrift vid halt väglag. Däremot vanliga bilar typ v70 och dylikt fattar jag inte.  Man får ta sig råd med vattenslang och svamp lite oftare. 

Kör med min året runt chrysler 300m. Helt jävla underbar att köra i snö med. Håller spåret om man kör som man ska och är mycket bättre än lättare bilar smile

1 412 Inlägg
9 september 2012
#19
Vettemannen skrev:
Jag åker samma bilar året runt: Firmabilen och bruksbilen. Skillnaden är väl att jag åker finbilen bara på sommaren. Tycker som du att det är fel att prioritera skicket framför säkerheten. Firmabilen och bruksbilen har samma säkerhet året runt. Sedan så kan väl de flesta förstå att man inte kör Vette på vintern. Finns det ens vinterdäck till dom???

/Benny

Har inte kikat under en Corvette men den har väl en liknande luftspoiler som sitter under fronten på en sån Firebird jag har som ska skicka luft upp mot kylaren.
Den skyfflar ju lika effektivt upp snö i kylaren. tongue
Senast redigerat av OpelP1 (9 september 2012)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
9 september 2012
#20
OpelP1 skrev:
Vettemannen skrev:
Jag åker samma bilar året runt: Firmabilen och bruksbilen. Skillnaden är väl att jag åker finbilen bara på sommaren. Tycker som du att det är fel att prioritera skicket framför säkerheten. Firmabilen och bruksbilen har samma säkerhet året runt. Sedan så kan väl de flesta förstå att man inte kör Vette på vintern. Finns det ens vinterdäck till dom???

/Benny

Har inte kikat under en Corvette men den har väl en liknande luftspoiler som sitter under fronten på en sån Firebird jag har som ska skicka luft upp mot kylaren.Den skyfflar ju lika effektivt upp snö i kylaren. tongue

Helt rätt. Där framme är det mellan 5 och 10 cm markfrigång eftersom min verkar vara lite sänkt fram. Får man bara tag på bra vinterdäck så kan man väl börja ploga snö åt kommun!! Hahaha!!! smile

kolla här: https://www1.garaget.org/archive/129/128713/172210/172210-1630763.jpg

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (9 september 2012)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök