3866
Sök

Volvo 945-91, bara dör?

5 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#1
Hej.
Jag har en volvo 945 årsmodell 91, B230fb motor, som ibland när jag är ute och kör bara dör som om jag vridit av tändningen (Lambdasond lampan lyser ibland och ibland går inte bensinpumpen när jag försöker starta den igen...). hmm
Jag får då inte igång den igen utan brukar i dem flesta fall få skruva bort minuspolen i ca 5 sec och "nollställa systemet" innan jag kan starta den igen (vissa gånger har jag bara behövt vänta 20min sen prova igen så startar den, så går det oftast att göra när bensinpumpen inte går).
Och ibland funkar inget av det utan jag får upprepa minuspols-proceduren igen... Blir helt galen på detta då det är ganska irriterande när den dör mitt i trafiken... sad

Har några funderingar på vad det kan vara (lambdasond, lmm) har även felsökt den och då visade den på lambdan, lmm och motorstyrdon eller något i den stilen..
Har även kollat fördelaren som var både ren och felfri smile
Är inte jättekunnig vad gäller bilar men kan en del. wink
Vore supertacksam för hjälp!!
// Paulina smilesmile

Mr White
1 072 Inlägg
10 september 2012
#2
Låter som soppapumsrelät..Hade samma problem på min oxå..Efter ja bytte de så har den gått problemfritt..Nästa gång den strejkar för dej. Håll handen då på relät när du ska starta..Knäpper de inte till i relät då så är de med all säkerhet de.


5 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#3
Okejj, provar det nästa gång den dör smile!
Senast redigerat av paavv (10 september 2012)

Påstängd
1 197 Inlägg
10 september 2012
#4
vullen skrev:
Låter som soppapumsrelät..Hade samma problem på min oxå..Efter ja bytte de så har den gått problemfritt..Nästa gång den strejkar för dej. Håll handen då på relät när du ska starta..Knäpper de inte till i relät då så är de med all säkerhet de.

Det borde stå med som en servicepunkt!


Volvo Entusiast
261 Inlägg
10 september 2012
#5
siiimooon skrev:
vullen skrev:
Låter som soppapumsrelät..Hade samma problem på min oxå..Efter ja bytte de så har den gått problemfritt..Nästa gång den strejkar för dej. Håll handen då på relät när du ska starta..Knäpper de inte till i relät då så är de med all säkerhet de.

Det borde stå med som en servicepunkt!

Inte fan ska lampan lysa?? men mycket möligt att de är soppa relä't eller så har du sen pump som håller på o dö, då får du felkoder, tror någ att de skulle va bränsletillförsel blir för svag wink

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

Tekniker
624 Inlägg
11 september 2012
#6
det med lampan lät ju lite konstigt:|
Senast redigerat av Ravi (11 september 2012)


Mr White
1 072 Inlägg
11 september 2012
#7
Volvo240Life skrev:
siiimooon skrev:
vullen skrev:
Låter som soppapumsrelät..Hade samma problem på min oxå..Efter ja bytte de så har den gått problemfritt..Nästa gång den strejkar för dej. Håll handen då på relät när du ska starta..Knäpper de inte till i relät då så är de med all säkerhet de.

Det borde stå med som en servicepunkt!

Inte fan ska lampan lysa?? men mycket möligt att de är soppa relä't eller så har du sen pump som håller på o dö, då får du felkoder, tror någ att de skulle va bränsletillförsel blir för svag wink

Blir samma fenomen när relät är dåligt..Glapp i relät kan bero på dålig pump som i slutet bränner relät och får dåligt tryck då lambdalampan börjar lysa.


Volvo Entusiast
261 Inlägg
11 september 2012
#8
vullen skrev:
Volvo240Life skrev:
siiimooon skrev:

Det borde stå med som en servicepunkt!

Inte fan ska lampan lysa?? men mycket möligt att de är soppa relä't eller så har du sen pump som håller på o dö, då får du felkoder, tror någ att de skulle va bränsletillförsel blir för svag wink

Blir samma fenomen när relät är dåligt..Glapp i relät kan bero på dålig pump som i slutet bränner relät och får dåligt tryck då lambdalampan börjar lysa.

helt klart sant, men jag har då aldrig varit med om att relä't får lamdalampa och lysa. men de är kan va bränsle relä mycke gärna smile

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

Tekniker
624 Inlägg
11 september 2012
#9
Volvo240Life skrev:
vullen skrev:
Volvo240Life skrev:

Inte fan ska lampan lysa?? men mycket möligt att de är soppa relä't eller så har du sen pump som håller på o dö, då får du felkoder, tror någ att de skulle va bränsletillförsel blir för svag wink

Blir samma fenomen när relät är dåligt..Glapp i relät kan bero på dålig pump som i slutet bränner relät och får dåligt tryck då lambdalampan börjar lysa.

helt klart sant, men jag har då aldrig varit med om att relä't får lamdalampa och lysa. men de är kan va bränsle relä mycke gärna smile

big_smilebig_smilebig_smile


95 Inlägg
11 september 2012
#10
Lånar denna tråd lite om det är ok? Har liknande fel på en identisk bil. Har stoppat för mig ibland men detta har slutat. Trodde också först reläet men bytt o provat andra utan resultat. Men det egentliga felet är : Går orent som fan när den e kall typ 3 cylindersgång. Men när tempen kommer går den bättre men blir man ståendes vid ett rödljus lite förlänge går den dåligt som fan igen. Och låter man den stå på tomgång tillräckligt länge så går den bara sämre och sämre och till slut dör. Och ibland tänds även motorfel lampan..
Förslag?

Volvo Entusiast
261 Inlägg
11 september 2012
#11
jannesracing skrev:
Lånar denna tråd lite om det är ok? Har liknande fel på en identisk bil. Har stoppat för mig ibland men detta har slutat. Trodde också först reläet men bytt o provat andra utan resultat. Men det egentliga felet är : Går orent som fan när den e kall typ 3 cylindersgång. Men när tempen kommer går den bättre men blir man ståendes vid ett rödljus lite förlänge går den dåligt som fan igen. Och låter man den stå på tomgång tillräckligt länge så går den bara sämre och sämre och till slut dör. Och ibland tänds även motorfel lampan..
Förslag?

Kallstarten? vakuumläckage? hur är det med fel koder? har du bytt något? smile
Senast redigerat av Volvo240Life (11 september 2012)

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

95 Inlägg
11 september 2012
#12
Volvo240Life skrev:
jannesracing skrev:
Lånar denna tråd lite om det är ok? Har liknande fel på en identisk bil. Har stoppat för mig ibland men detta har slutat. Trodde också först reläet men bytt o provat andra utan resultat. Men det egentliga felet är : Går orent som fan när den e kall typ 3 cylindersgång. Men när tempen kommer går den bättre men blir man ståendes vid ett rödljus lite förlänge går den dåligt som fan igen. Och låter man den stå på tomgång tillräckligt länge så går den bara sämre och sämre och till slut dör. Och ibland tänds även motorfel lampan..
Förslag?

Kallstarten? vakuumläckage? hur är det med fel koder? har du bytt något? smile

Kollat över fördelare helt ok inte sålängesen jag bytte fördelarn o rotorn. Bytt tändstift. Bytte lamdban för inte alltförlänge sen heller då den strula. Men är inne på om det kan va bränslefiltret? Fast tycker det verkar konstigt det med.
Annars faktiskt inte lagt så mycket tid på det då tid inte funnits så fick jag se denna tråd o haka på tongue
Får ta mig en kväll här o leta fel smile
Tänkte om nån hade nåt tips smile

Volvo Entusiast
261 Inlägg
11 september 2012
#13
jannesracing skrev:
Volvo240Life skrev:
jannesracing skrev:
Lånar denna tråd lite om det är ok? Har liknande fel på en identisk bil. Har stoppat för mig ibland men detta har slutat. Trodde också först reläet men bytt o provat andra utan resultat. Men det egentliga felet är : Går orent som fan när den e kall typ 3 cylindersgång. Men när tempen kommer går den bättre men blir man ståendes vid ett rödljus lite förlänge går den dåligt som fan igen. Och låter man den stå på tomgång tillräckligt länge så går den bara sämre och sämre och till slut dör. Och ibland tänds även motorfel lampan..
Förslag?

Kallstarten? vakuumläckage? hur är det med fel koder? har du bytt något? smile

Kollat över fördelare helt ok inte sålängesen jag bytte fördelarn o rotorn. Bytt tändstift. Bytte lamdban för inte alltförlänge sen heller då den strula. Men är inne på om det kan va bränslefiltret? Fast tycker det verkar konstigt det med.
Annars faktiskt inte lagt så mycket tid på det då tid inte funnits så fick jag se denna tråd o haka på tongue
Får ta mig en kväll här o leta fel smile
Tänkte om nån hade nåt tips smile

Jag skulle inte tro att de är bränsleflitret, men mycket möjligt nu när nu säger att den dör just vid tomgång ''liknande''
för då kommer vi in på de är med dålig bränsle tillförsel, du kan ju testa och byta filter kostar 69kr på biltema så de är ju inte så farligt cool om de inte funkar, kolla vaciuum och vad de är för felkod du får fram big_smile

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

5 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#14
vullen skrev:
Låter som soppapumsrelät..Hade samma problem på min oxå..Efter ja bytte de så har den gått problemfritt..Nästa gång den strejkar för dej. Håll handen då på relät när du ska starta..Knäpper de inte till i relät då så är de med all säkerhet de.

kände när den dog alldeles nyligen och man både hör och känner att det klickar hmm hade nästan hoppats på att det var det.. några andra förslag?

Volvo Entusiast
261 Inlägg
12 september 2012
#15
paavv skrev:
vullen skrev:
Låter som soppapumsrelät..Hade samma problem på min oxå..Efter ja bytte de så har den gått problemfritt..Nästa gång den strejkar för dej. Håll handen då på relät när du ska starta..Knäpper de inte till i relät då så är de med all säkerhet de.

kände när den dog alldeles nyligen och man både hör och känner att det klickar hmm hade nästan hoppats på att det var det.. några andra förslag?

Hörde du bränsle pumpen också?

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

1 008 Inlägg
12 september 2012
#16
Nu är det ju så att "soppapumpsrelät" egentligen är två relän, varav den ena halvan till pumparna och lamdasonden,och den andra driver spridarrelät,lmm och tomgångsmotor etc.
Bara för att relät/reläna klickar så betyder det inte att de är hela.


Volvo Entusiast
261 Inlägg
12 september 2012
#17
240bns skrev:
Nu är det ju så att "soppapumpsrelät" egentligen är två relän, varav den ena halvan till pumparna och lamdasonden,och den andra driver spridarrelät,lmm och tomgångsmotor etc.
Bara för att relät/reläna klickar så betyder det inte att de är hela.

De va det jag också tänkte på och därför undra ja om de hördes att pumpen gick eller inte,

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

5 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#18
Volvo240Life skrev:
240bns skrev:
Nu är det ju så att "soppapumpsrelät" egentligen är två relän, varav den ena halvan till pumparna och lamdasonden,och den andra driver spridarrelät,lmm och tomgångsmotor etc.
Bara för att relät/reläna klickar så betyder det inte att de är hela.

De va det jag också tänkte på och därför undra ja om de hördes att pumpen gick eller inte,

japp pumpen hördes, men det är vissa fall som pumpen inte hörs, då brukar jag bara vrida av tänningen och sätta på den igen och då i den flesta fall brukar den låta! gör den inte det så låter jag bilen bra i typ 10-20 min sen går den..

TBM NINJA
917 Inlägg
12 september 2012
#19
dra säkring 1 (högst upp i vänsterhörnet) så nollar du hela sprutet. min soppa pump lägger åsså av ibland å då drar man säkringen, vrider av å på, i med säkringen sen så surrar pumpen igen å du har take-off

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Tekniker
624 Inlägg
13 september 2012
#20
paavv skrev:
Volvo240Life skrev:
240bns skrev:
Nu är det ju så att "soppapumpsrelät" egentligen är två relän, varav den ena halvan till pumparna och lamdasonden,och den andra driver spridarrelät,lmm och tomgångsmotor etc.
Bara för att relät/reläna klickar så betyder det inte att de är hela.

De va det jag också tänkte på och därför undra ja om de hördes att pumpen gick eller inte,

japp pumpen hördes, men det är vissa fall som pumpen inte hörs, då brukar jag bara vrida av tänningen och sätta på den igen och då i den flesta fall brukar den låta! gör den inte det så låter jag bilen bra i typ 10-20 min sen går den..

Testa att byta relät det kostar väl inte så mycket
big_smile



Sök