3843
Sök

Öppet luftfilter BMW 535iA -91.

plööp
49 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
Hej, jag undrar om det är någon här som har öppet luftfilter, och jag undrar om man måste göra några inställningar eller nåt. eller om luftmassemätaren kan pajja eller något annat

plööp
49 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
bump

2 911 Inlägg
3 oktober 2006
Det finns otaliga åsikter och diverse fakta om luftfiltrens påverkan på LMM.
En sak kan jag direkt säga, resultatet hur dåligt det fungerar beror på två saker.
1. Kvalitét på Luftfiltret
2. Hur du behandlar det.

De flesta gånger LMM sticker p.g.a. öppet filter så beror det på att filtret är obehandlat/dåligt behandlat och suger i sig större partiklar än det är tänkt, andra delen är att det är felbehandlat, d.v.s. för mycket olja på filtret som gör att oljan fastnar på glödtråden (i de fall LMM är av den typen) vilket gör att den falerar.

Sen ska man väl inte säga att det är riskfritt med öppet/sportluftfilter, men ser man till att behandla enligt anvisningarna och köpa ordentliga filter, t.ex. K&N, ITG eller Green Cotton.
Skippa japanfiltren från importfirmorna som inte har vettigt märke, räkna med minst 800-2000kr för ett filter, dyrt säger vissa, räkna då istället på vad en LMM kostar efter ett tag.

Några speciella inställningar behöver du inte göra, däremot har 535;an lite lustig montering efter LMM och du får nog köpa en adapter.

plööp
49 Inlägg
3 oktober 2006
Trådstartare
ok, tack för svar smile

Sök