2261
Sök

BMW 540 e34 -94 "vandrar" i framvagnen.

57 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
Hej! Jag har nyligen införskaffat mig en bmw 540, till ett vrakpris. Med detta så kommer lite saker som behöver åtgärdas och då har jag märkt att styrningen inte är helt hundra, att bilen plötsligt drar lite åt något håll.. Vad kan detta vara tro? Sen så drar bilen ganska ordentligt åt vänster så man får hålla emot lite i ratten.. Kan det ha med någon bussning att göra? Framvagnsinställning? Broms som ligger på kanske? Har ni några tips och råd så uppskattas det!

MVH

4 Inlägg
11 september 2012
Kolla Lämkarmsbussningarna Hade samma symptom på min e36 och den va inte körbar alls. Men passa på och byt allt i framvagnen när du ändå håller på då vet man att det är fräscha grejer.

57 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
Okej! Tack för svaret, ska ut och kolla på detta. Men om det visar sig vara detta nudå, kan det här vara lämpligt att beställa? smile  ( http://www.clausautoparts.se/Status-Mot … armssatser )  till e34 såklart..

MVH

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 september 2012
Framvagnarna är svaga punkter.
Det bästa du kan göra enligt mig är att köpa ett helt framvagnskitt från Tyskland.
Kolla på tyska ebay bland annat. Då kan du hitta ett helt kitt med alla bussningar och leder för 2-4000kr.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

4 Inlägg
12 september 2012
Autoclaus har jag handlat från, Snabb leverans och billigare blir det nog inte.

57 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden ;  Tack för tipset! är det ett sådant här du menar? http://viewitem.eim.ebay.se/Querlenker- … 17153/item

Toni_H ; Tack!

2 400 Inlägg
13 september 2012
Ville_93 skrev:
marwin_of_sweden ;  Tack för tipset! är det ett sådant här du menar? http://viewitem.eim.ebay.se/Querlenker- … 17153/item

Toni_H ; Tack!

Fan vad lite grejer det var i detta kit yikes  Det är 12st "stag" i kittet till audi a4 tongue

242 Inlägg
16 september 2012
Stora tunga bilar sliter mycket på framvagnen, det bästa är nog att köpa ett länkarmskit och byta ALLT.
Och även göra en framvagnsinställning, Det fick jag göra på min.

finns även en hylsa på rattstången nere vid pedalerna som man kan dra åt lite om man har spel i ratten, det kan även vara styrsnäckan som spelet sitter i, även det går att justera men börja med att byta alla styrleder och länkarmar.

ytterliggare ett tips kan vara att byta ut bussningarna i länkarmarna till några bättre, typ powerflex eller liknande.
bussningarna i dom billigare kitten verkar inte hålla så länge. min bil har knappt rullat i 6 månader på ett sånt kit och en bussning är redan dålig så det blir att byta ut dom mot powerflex snart.

Lycka till! smile

47 Inlägg
16 september 2012
För breda däck? om du har breda däck med dåligt mönster så "spårar" däcken.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 september 2012
hade problemet en gång att det hänt något med däcken. hade blivit något släpp i corden och bilen drog höger och vänster

57 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
Tack så mycket för alla svar! Jag har kollat lite snabbt, inte fått så mycket tid över, på bussningarna och jag tycker inte de verkar så dåliga så att det ska glappa såpass mycket.
Ska testa att dra åt hylsan lite granna som du nämner Tjulin. smile

Har inte direkt så breda däck ifram, 215/45 -17, men ska nog kanske testa med ett par andra sommarhjul om jag får tag på, så att det inte är detta!

Tack för all hjälp hittills!
mvh

12 086 Inlägg
16 september 2012
Breda däck är inga problem för en E34, men både styrning och hjulupphängningen tar slut på dessa och behöver bytas. Jag avråder från att köpa det billigaste, typ claus autoparts. Försök hitta en framvagnssats från tyskland med grejor från Meyle, Lämförder, Febi mfl. Sålänge de har ett märke är det bra tongue

47 Inlägg
16 september 2012
om däcken är dåliga är det ett problem  roll
Germax skrev:
Breda däck är inga problem för en E34, men både styrning och hjulupphängningen tar slut på dessa och behöver bytas. Jag avråder från att köpa det billigaste, typ claus autoparts. Försök hitta en framvagnssats från tyskland med grejor från Meyle, Lämförder, Febi mfl. Sålänge de har ett märke är det bra tongue
Senast redigerat av Fhucka (16 september 2012)

12 086 Inlägg
16 september 2012
Jag har haft ett flertal E34 och jag vet att framvagnen är känsliga på dessa. De symtom som TS beskriver tyder klart på taskig framvagn. I vissa fall så kan givetvis slitna däck ge en spårande framvagn, men min erfarenhet av E34 säger att det här inte är en fråga om däck.

57 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Beklagar ett sent svar, haft fullt upp..
Slängde på ett set med bra vinterdäck innan besiktningen, och detta gjorde susen.. Symptomen var nästan helt borta! De sommardäck jag hade på var ojämnt slitna och allmänt kass. Men kommer förmodligen byta alla stag i framvagnen då jag fick en bra att veta på ett styrstag, samt att bilen drar lätt åt vänster, så det blir nya stag + fyrhjulsinställning senare smile

TACK för alla svar och för tipsen!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
18 december 2012
En annan svag punkt i E34 framvagn är bussningen i hjälpstyrarmen o mittre styrstag bild 15 o 9.
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=25

Är det glapp i dessa så kan bilen åla sig en aning på vägen.

Sök