2711
Sök

Bedömning och råd - rostskadad tröskel rav4

1 Inlägg
lördag 08:31
Trådstartare
Hej, detta gick igenom besiktningen för en månad sedan men började knacka lite och funderar ändå på om detta är säkert att köra med? Båda trösklarna ser likadana ut, resterande underrede,balkar med mera klingar friskt. Det är en rav4 från 2012. Bilderna visar tröskeln på vänster sida under bak- och framför. Vad tror ni?
Tänker försöka skära rent och svetsa men fram tills dess.
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251479/251479-823cc58b001970928af0f29afea376c4.jpg
Senast redigerat av Derflanoss (lördag 08:31)

3 482 Inlägg
lördag 09:17
Jag ser bara EN bild, lite suddig och svårt att bedömma.

Men, jag hade åkt ändå med så begränsat i en tröskel, men fått det lagat snarast möjligt.

Faktiskt bara hört om allvarligare gravrost på länkarmar och subframes på Rav4 II och nyare.
Undrar om detta är en unik grej, eller om det är en svag punkt på Rav4 III som kommer visa sig, nu när den är gammal...?
Senast redigerat av Mossan1 (lördag 09:19)

7 550 Inlägg
lördag 11:44
Visst kan du skära bort det rostskadade och ersätta med frisk plåt.
Kolla med Klokkerholm, som tidigare förmedlades av Mekonomen, om det inte finns färdiga ekonomidelar.
När du skurit bort det rostskadade partiet, kolla inuti om förstyvningsbalkarna också är rostskadade.
Speciellt de delar som säkerhetsbältena är infästa i.
Om du vill göra en seriös rostlagning.

6 195 Inlägg
lördag 12:43
Toyota har rostat i alla tider så det är ingen överraskning att det fortfarande pågår. Som sagt, kapa bort och svetsa i ny plåt. Gör det ordentligt, inget fuskjobb, för det är ju en relativt dyrbar bil för övrigt

3 482 Inlägg
lördag 13:40
Utmarks-Loke skrev:
Toyota har rostat i alla tider så det är ingen överraskning att det fortfarande pågår.

Visst inte är det något för tidningarna, för Toyotorna häromkring rostar också.
Men inte I karrossen så, utan i länkarmar och subframe .
Illa nog visseligen, men dom kan man byta. Inte sett en enda från typ 08 och nyare med karosshål öht. Inte ens misshandlade. 
Ändå i MellanSverige. Inte Norr eller Gotland.
Ska ha örat mot detta om den platsen kan vara en sjuka på Rav4 III eller om detta är något mer unikt.

4 179 Inlägg
Igår 08:49
Den kanske är såpass rostig att det är försent att rostskyddsbehandla även om hålet lagas
kanske det är värt att sälja den som den är  till kamux, viköperdinbil etc.
https://www.dinitrolcenter.se/
https://www.swerust.se/hitta-verkstad/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 550 Inlägg
Igår 09:12
Alla bilar rostar - nästan.
Äger en 35 år gammal Citroen som är helt rostfri.
Köpte 1976 en ny Volvo 245 som rostade så kraftigt att den återtogs av Volvo efter en månad och 100 mil.
Dock först efter att "M":s jurist hjälpt mig att föra talan tingsrätten.
Fick en ny 245:a plus lite ekonomisk kompensation.
Motorn på den nya 245:an skar efter 100-milsservicen - tror verkstaden glömde fylla på olja vid bytet.
Min tredje och sista  Volvo.

Sök