3614
Sök

Fel olja i motorn på s70 99?

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
#1
Såg att den förra oljan jag körde med var 5w/40 och den nya jag köpte var 5w/50. Vad gör det för skillnad på 40 till 50. Såg i boken att jag skall ha 10w/30 eller 10w/40. Vad gör alla dessa siffror för skillnad?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

906 Inlägg
11 september 2012
#2
Den första siffran (före W) säger hur bra smörjegenskaper en olja har i kyla - en 5W är således bättre i kyla än en 20W. Den andra siffran beskriver hur bra smörjningen är vid värme - en 50 är således bättre om du kör motorn hårt i långa perioder än en 30. Detta är alltså ett mått på hur bra oljan flyter vid en viss temperatur.

=)

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#3
Kommer min motor leva sämre nu med annan olja än rekommenderat?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

mekare
45 Inlägg
906 Inlägg
12 september 2012
#5
Den kommer snarare leva bättre!

=)

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
#6
Tur det smile

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

305 Inlägg
14 september 2012
#7
fast sen skall man ju säga också att *W50 kan vara för tjock vid varm motor och därigenom inte smörja tillräckligt.
Det är inte smörjegenskaperna utan hur lätt flytande den är (kall W varm)som siffrorna menar.


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
#8
Dirq skrev:
fast sen skall man ju säga också att *W50 kan vara för tjock vid varm motor och därigenom inte smörja tillräckligt.
Det är inte smörjegenskaperna utan hur lätt flytande den är (kall W varm)som siffrorna menar.

Förstår inte riktigt hur du menar, om den är 50 och motorn är varm så kan den väl inte bli tjockare? Snarare tvärtom?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 september 2012
#9
C_A_T skrev:
Dirq skrev:
fast sen skall man ju säga också att *W50 kan vara för tjock vid varm motor och därigenom inte smörja tillräckligt.
Det är inte smörjegenskaperna utan hur lätt flytande den är (kall W varm)som siffrorna menar.

Förstår inte riktigt hur du menar, om den är 50 och motorn är varm så kan den väl inte bli tjockare? Snarare tvärtom?

En 50 är tjockare än en 40 när den är uppvärmd.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

* Voff voff *
10 588 Inlägg
15 september 2012
#10
Skräm inte upp honom nu... smile

En olja ska inte blir för tunn vid höga temperaturer (då smörjer den dåligt) och den ska inte bli för tjock vid låga temperaturer (då smörjer den oxå dåligt).

Så enkelt uttryckt: en 10W/30 klarar inte kyla eller hårdkörning särskilt bra, medans en 0W/50 klarar både kallstarter och hårdkörning mycket bra.

Alltså... Det är absolut ingen fara för trådskaparen att köra med den olja han har hällt i. Men per definition är den olja han nu har i tjockare vid hårdkörning fast i det här fallet kan det nog anses som positivt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Better than God \o/
1 883 Inlägg
15 september 2012
#11
Stirra er inte blinda på viskositeten. Det är klassningen på oljan som är det viktiga.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
#12
Då vet jag att jag inte behöver oroa mig cool

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

5 710 Inlägg
18 september 2012
#13
Jag skulle säga såhär....man skall ha rätt viskositet och rätt kvalité.
Man kan inte bara hälla i vadsom för att den har rätt kvalité....

Fel varmviskositet som i detta fall skulle kunna innebära högre bränsleförbrukning just för att oljan är tjockare än den borde.
En annan sak som skulle kunna uppstå vid för tjock olja är för högt oljetryck vid höga vartal.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
#14
Ok. Tur att jag inte kör på höga varvtal då.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/


Sök