2723
Sök

Bilder: Plastidip/foliering & flock.

Driver
2 111 Inlägg
17 juli 2013
#561
Piratstikin skrev:
kör man med spruta så får man bort många stenskott efter något lager, men om man har ett stort så går det antagligen att lägga igen med dip först som typ med ett lack stift, sen att man dipar som vanligt ovanpå det. inte testat själv men borde gå iallafall big_smile ang nummer 2 är jag osåker då jag aldrig testat elastiskt spackel? samt 3an är jag otroligt tveksam till att det går då dipen är så pass "oljig" plus att det är lite struktur i dipen gjort med spruta så är rätt säker på att det inte går att foliera på det smile

Dock går det att lacka eller flocka ovanpå dipen och änfå kunna dra bort det men tror inte det blir detsamma med folie dock.

Hej och tack för snabbt svar! smile.
Kommer ifall det blir av köra med sprayburk.
Men om det är som du skriver så borde man kunna lägga på dip, slipa o spackla och sedan bara lägga ett lager lack själv innan man folierar?.

Eller löste jag det hela lite väl enkelt nu efter att ha varit uppe hela natten? xD.

Kommer inte ihåg vad spacklet heter men det finns ett vanligt som inte blir helt "stumt".

Två bonusfrågor: Hur klarar dipen värmediffen vintertid?. dvs från minus 30 till varm motor osv... risk för släpp?.
Samma fråga som ovan fast gällande vinyl...

Mvh Janken

Edit: Enda anledningen till att jag krånglar till det som fan är att jag vill kunna återställa till originallacken på relativt kort tid den dagen man tröttnar, alternativt vid försäljning.
Senast redigerat av Janken (17 juli 2013)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Driver
2 111 Inlägg
17 juli 2013
#562
För att inte bara tjöta sönder tråden så får jag väl bidra lite också...

https://www1.garaget.org/archive/7/6179/127119/127119-1494452.jpg

#Ombyggd instrumentbräda för extra mätare.
#Grålackad plast.
#All inredning såsom instrumentpanel , a,b stolpar osv klädda i tyg. (Taget flera gånger av folk för flockning).
#Ringar runt mätare i instrumenthus

osv osv...

Ej färdigställt i mitten framför vxlspaken så ser lite lattjo ut på bilden. Fixades dock aldrig innan bilen såldes och den är tydligen numera skrotad.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#563
Janken skrev:
Piratstikin skrev:
kör man med spruta så får man bort många stenskott efter något lager, men om man har ett stort så går det antagligen att lägga igen med dip först som typ med ett lack stift, sen att man dipar som vanligt ovanpå det. inte testat själv men borde gå iallafall big_smile ang nummer 2 är jag osåker då jag aldrig testat elastiskt spackel? samt 3an är jag otroligt tveksam till att det går då dipen är så pass "oljig" plus att det är lite struktur i dipen gjort med spruta så är rätt säker på att det inte går att foliera på det smile

Dock går det att lacka eller flocka ovanpå dipen och änfå kunna dra bort det men tror inte det blir detsamma med folie dock.

Hej och tack för snabbt svar! smile.
Kommer ifall det blir av köra med sprayburk.
Men om det är som du skriver så borde man kunna lägga på dip, slipa o spackla och sedan bara lägga ett lager lack själv innan man folierar?.

Eller löste jag det hela lite väl enkelt nu efter att ha varit uppe hela natten? xD.

Kommer inte ihåg vad spacklet heter men det finns ett vanligt som inte blir helt "stumt".

Två bonusfrågor: Hur klarar dipen värmediffen vintertid?. dvs från minus 30 till varm motor osv... risk för släpp?.
Samma fråga som ovan fast gällande vinyl...

Mvh Janken

Edit: Enda anledningen till att jag krånglar till det som fan är att jag vill kunna återställa till originallacken på relativt kort tid den dagen man tröttnar, alternativt vid försäljning.

haha nu hängde jag inte riktigt med tongue du vill ha dip under som första lager, sn spackla igen stenskott osv, lack/klarlack för att sist kunna lägga en foliering? smile

det kan jag heller inte lova något om men teoretiskt borde det gå om du har MINST 3 lager dip annars har du så jäkla mycket blåsor på fingarna efter att ha pillat småbitar en hel helg att du aldrig mer vill se en bil tongue

dipen i sig kan wxpandera omkring 400ggr samt tål kyla från -34ºc till +93ºc så det är inga problem i vinter smile vet folk som kört dipat vintertid & det håller fint smile


Driver
2 111 Inlägg
17 juli 2013
#564
Piratstikin skrev:
Janken skrev:
Piratstikin skrev:
kör man med spruta så får man bort många stenskott efter något lager, men om man har ett stort så går det antagligen att lägga igen med dip först som typ med ett lack stift, sen att man dipar som vanligt ovanpå det. inte testat själv men borde gå iallafall big_smile ang nummer 2 är jag osåker då jag aldrig testat elastiskt spackel? samt 3an är jag otroligt tveksam till att det går då dipen är så pass "oljig" plus att det är lite struktur i dipen gjort med spruta så är rätt säker på att det inte går att foliera på det smile

Dock går det att lacka eller flocka ovanpå dipen och änfå kunna dra bort det men tror inte det blir detsamma med folie dock.

Hej och tack för snabbt svar! smile.
Kommer ifall det blir av köra med sprayburk.
Men om det är som du skriver så borde man kunna lägga på dip, slipa o spackla och sedan bara lägga ett lager lack själv innan man folierar?.

Eller löste jag det hela lite väl enkelt nu efter att ha varit uppe hela natten? xD.

Kommer inte ihåg vad spacklet heter men det finns ett vanligt som inte blir helt "stumt".

Två bonusfrågor: Hur klarar dipen värmediffen vintertid?. dvs från minus 30 till varm motor osv... risk för släpp?.
Samma fråga som ovan fast gällande vinyl...

Mvh Janken

Edit: Enda anledningen till att jag krånglar till det som fan är att jag vill kunna återställa till originallacken på relativt kort tid den dagen man tröttnar, alternativt vid försäljning.

haha nu hängde jag inte riktigt med tongue du vill ha dip under som första lager, sn spackla igen stenskott osv, lack/klarlack för att sist kunna lägga en foliering? smile

det kan jag heller inte lova något om men teoretiskt borde det gå om du har MINST 3 lager dip annars har du så jäkla mycket blåsor på fingarna efter att ha pillat småbitar en hel helg att du aldrig mer vill se en bil tongue

dipen i sig kan wxpandera omkring 400ggr samt tål kyla från -34ºc till +93ºc så det är inga problem i vinter smile vet folk som kört dipat vintertid & det håller fint smile

Haha det kan jag förstå! xD. Men du hängde faktiskt med. Även om det ser rätt korkat ut när man läser det cool.

Tycker också att det borde gå teoretiskt... är bara en bula jag lär spackla ut så låter värre än det är, om nu dipen fyller stenskotten hmm.

Aja, tack för snabba svar iaf smile. Får klura lite o se vad man kan få för pris på lack av allt till o börja med tror jag.
Folieringen är jag dock grymt sugen på oavsett och dip till vinterfälgarna lär det ju garanterat bli!.

Trevlig tråd smile!,

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

34 Inlägg
17 juli 2013
#565
Har du fått till en slät och fin yta med dippen så är det inga problem att foliera över detta, vi har gjort det många gånger med bra resultat. Har även testat att endast ta bort folieringen för att se om dippen följer med men den sitter kvar (förutsatt att det är ett ordentligt utfört dippjobb och man avnänder folie av hög kvalite typ 3M eller Hexis)

Spackel och klarlack har jag själv aldrig testat, har dock hört både posetiva och negativa resultat sad smile


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 juli 2013
#566
La 5 lager svart plstidip på min mittkonsol och mina vent ringar för några veckor sen, har hållt bra och jag är nöjd.

https://www1.garaget.org/archive/73/72272/221039/221039-3157840.jpg
Hela inredningen hade samma färg som ac rattarna och varnings knappen har.


Även grillen dippade jag några veckor innan inredningen, har också hållt väldigt bra här lade jag dock 7 lager för jag råkade klanta mig på 5'e lagret som var mitt mål..

https://www1.garaget.org/archive/73/72272/221039/221039-3158166.jpg
Grillen var som ni säkert kan lista ut chromad innan.

Har även försökt dippat mina emblem bak men det går inget bra, jag tror det har att göra med att färgen inte fäster på den dubbelhäftande tejpen jag använt för att fästa emblemen på bilen så skulle säkert fungera bättre om jag skaffade riktigt emblem lim.


Archmage of the entire universe
281 Inlägg
18 juli 2013
#567
vet inte om nån tänkt på detta tidigare, men körde plastidip på mina solblekta kofångare. blev riktigt nöjd. funkar säkert på andra gummidetaljer med.

före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69826/69826-9fb2d07b644ed1b502a80204645b14d1.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69826/69826-04a4926a8da111590bc1e5d9dcaf55be.jpg

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.

142 Inlägg
24 juli 2013
#568
var köper ni dip och vinyl?
tänkte prova lite, ebay?

Bygger en E36 Touring med 2JZ

418 Inlägg
24 juli 2013
#569
Dip hittar du på tex dipyourcar.se eller SCstyling.se
tror det är fler som har, sök på plastidip


142 Inlägg
24 juli 2013
#570
tänkte om det fanns billigare utomlands smile

Bygger en E36 Touring med 2JZ

418 Inlägg
24 juli 2013
#571
Finns väl i USA men de jag vet där får inte skicka utomlands..


142 Inlägg
24 juli 2013
#572
ok hur är det med vinyl då?
får väl inhandla lite dip ifrån sverige

Bygger en E36 Touring med 2JZ

418 Inlägg
24 juli 2013
#573
Vinyl vet jag inget om.


1 324 Inlägg
24 juli 2013
#574
fractal101 skrev:
ok hur är det med vinyl då?
får väl inhandla lite dip ifrån sverige

Vinyl till hel bil (30meter) finns från 1500 eller om det var 2500:- På ebay.. wink


142 Inlägg
24 juli 2013
#575
behöver ju inte så mkt då jag bara ska prova på lite inredningsdelar tänkte jag, har du några länkar? smile

Bygger en E36 Touring med 2JZ

1 324 Inlägg
24 juli 2013
#576
fractal101 skrev:
behöver ju inte så mkt då jag bara ska prova på lite inredningsdelar tänkte jag, har du några länkar? smile

Då köper du i sverige.. Så enkelt är det smile Nej inga länkar


6 558 Inlägg
24 juli 2013
#577
fractal101 skrev:
behöver ju inte så mkt då jag bara ska prova på lite inredningsdelar tänkte jag, har du några länkar? smile

www.vinylstyling.se   big_smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

133 Inlägg
2 augusti 2013
#578
Bilen folierad innan, från Saab SilverGrön till Mattsvart.
Inhandlade i veckan Mattsvart Plasti-Dip för att fixa lite skarvar samt grill.

Råkade glömma kameran i bilen, men de vart iaf bild på grillen.

https://www1.garaget.org/archive/174/173865/278260/278260-3188054.jpg

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD

3 722 Inlägg
2 augusti 2013
#579
Bra tråd! Ska själv bidra med lite bilder snart smile

3 Inlägg
29 augusti 2013
#580
Har en vit s40 och undrar om lite smakråd. Tänkte ta plastic dip på vingen och backspeglarna? Skulle det bli snyggt, har även en svart grill. Beställt en burk svart men sitter med beslutsångest just nu :p



Sök